Skip to main content
Lazy loading - co to jest i jak wpływa na SEO? Lazy loading - co to jest i jak wpływa na SEO?

Lazy loading - co to jest i jak wpływa na SEO?

Wolne ładowanie się stron to problem wielu witryn. Denerwujące zwłaszcza tych, którzy chcą otrzymać informacje błyskawicznie. Obecnie liczy się szybkość na każdym możliwym polu – od informowania, poprzez reagowanie, po ładowanie danych. Badania Google wskazują, że jeżeli witryna ładuje się powyżej pięciu sekund, to jej konwersja automatycznie spada aż o około 50%. Warto więc pochylić się nad tzw. lazy loading.

Lazy loading co to jest?

Lazy loading to skrypt w kodzie strony, mający za zadanie koordynować ładowanie obrazów oraz plików filmowych dopiero w momencie, gdy użytkownik znajdzie się w tej części witryny, w której faktycznie umieszczono dany materiał. Wówczas wszelkie media nie ładują się w jednym momencie.

Jest to jednoznaczne z tym, że dzięki temu zabiegowi możemy zyskać na transferze na serwerze, a przede wszystkim na wydajności. Odpowiednia moc to zadowolony użytkownik Twojej strony, bowiem ta ładuje się znacznie szybciej niż wcześniej, a co za tym idzie - zainteresowany dłużej będzie przebywał na stronie, zwiększając prawdopodobieństwo konwersji, czyli zakup produktu, wysłanie wiadomości, albo pozostawienie informacji kontaktowych.

Patrząc na nazwę tego skryptu można dojść do wniosku, że dotyczy zupełnie czegoś innego. Proces ten nie prowokuje jednakże spowolnienia funkcjonowania, a ogólne przyspieszenie i zdynamizowanie. Działanie skryptu powoduje ładowanie plików graficznych na swego rodzaju żądanie, bo w ten sposób można określić to jako kolejkowanie ładowania się obrazów i przyspieszenie serwisu internetowego w pierwszych sekundach od wejścia. Warto zaznaczyć, że użytkownicy nie docierają do niższych partii witryny, jeżeli góra strony głównej nie ładuje się jak należy. Oczywiście istnieje również skrypt z kompletnie odwrotnym mechanizmem – eager loading, który za zadanie ma włączanie wszystkich obiektów multimedialnych już w momencie pojawienia się użytkownika.

Aktualne wymagania dotyczące budowania stron naciskają na szybkość. Zasady te dotyczą zarówno materiałów przeznaczonych na komputery, jak i telefony komórkowe. Z lazy loading internauci mogli zetknąć się po raz pierwszy głównie przy niektórych aplikacjach, a później te systemy przeszły także na strony internetowe.

Czytaj dalej

Błędy pozycjonowania Błędy pozycjonowania

Błędy pozycjonowania. 10 najczęstszych potknięć

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest prostym zadaniem. Na wielu witrynach można zauważyć ogrom błędów, jakie pojawiły się w trakcie tego procesu, również będące wynikiem nieświadomych działań.

Audyty SEO niejednokrotnie ujawniają wiele nieprawidłowości, które skutkują obniżeniem pozycji w rankingach, natomiast ich wyeliminowanie powinno w dłuższej perspektywie czasu przynieść wymierne korzyści.

Przedstawiamy szereg możliwych błędów, jakie pojawiają się na stronach podczas pozycjonowania.


Błędy pozycjonowania

1. Content niskiej jakości

Kwestia ta jest jedną z najczęściej podnoszonych na stronach internetowych. Niskiej jakości treści to nie tylko błędy w pisowni, ortograficzne i stylistyczne, ale przede wszystkim sama wartość tekstów.  

W przekazach reklamowych głównym celem jest to, aby skutecznie dotrzeć do odbiorcy z informacjami, których poszukuje i jednocześnie zainteresować go daną marką.

Czytaj dalej

Kanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem dotykającym wiele witryn – zarówno stron, jak i sklepów internetowych. Taka sytuacja może dotyczyć również Ciebie, zatem sprawdź, czy nie ma wpływu na ewentualną widoczność w wyszukiwarce. Jest kilka sposobów, aby temu zaradzić.

Masz bloga firmowego, dzięki któremu promujesz swoje usługi? Masz na podstronach content, mogący konkurować ze sobą na takie same frazy kluczowe w wyszukiwarce Google? Kanibalizacja jest znanym zjawiskiem, będącym utrudnieniem podczas pozycjonowania witryny. Warto znać ten wątek, aby zareagować na jakość SERPów.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacja słów kluczowych to zdarzenie, podczas którego minimum dwie podstrony są dopasowane (zoptymalizowane) pod takie same słowa kluczowe. Krótko mówiąc - rywalizują ze sobą o tę samą pozycję.

Za przykład niech posłuży chociażby sklep z ubraniami - kategoria spodnie męskie. Oczywiście zoptymalizowana pod dokładnie takie słowo kluczowe, czyli spodnie męskie, z dużym wolumenem wyszukiwania (liczbą zapytań użytkowników w wyszukiwarce Google). Jeżeli na stronie sklepu internetowego znajduje się blog, na którym jest kategoria o takiej samej nazwie, bądź też jest wpis dotyczący właśnie spodni męskich, to tutaj może pojawić się kłopot.

Jeśli podstrony - czyli wpis na blogu oraz kategoria sklepu - zostaną zoptymalizowane na takie same słowo kluczowe, to u robotów pojawi się dezorientacja, ponieważ nie będą wiedziały, który adres jest ważniejszy. Powoduje to w wielu przypadkach wahania w wynikach wyszukiwania. Właściciele stron często nie zdają sobie sprawy z tego, że posiadanie kilku podstron o identycznej tematyce jest złe. Często panuje myślenie, iż w ten sposób wzmacnia się pozycję witryny na dane słowo kluczowe.

Czytaj dalej

Jak działa indeksowanie strony w Google? Jak działa indeksowanie strony w Google?

Jak działa indeksowanie strony w Google?

Aby zawartość strony internetowej była widoczna w wynikach wyszukiwania, ta musi być najpierw znaleziona przez Google. Wszystkie witryny, które zna i akceptuje wyszukiwarka, są umieszczone w specjalnym indeksie.

Kiedy roboty Google wchodzą na Twoją stronę, to skanują ją, wykrywają wszystkie korekty oraz nowe podstrony, uaktualniając tym samym swój indeks.

Indeksowanie strony w Google. Jak to działa?

Indeksowanie stron internetowych jest czynnością dodawania adresów URL wszystkich witryn do wyszukiwarki. Proces ten należy do automatycznych mechanizmów, czyli robotów. Od tego, czy dana strona pojawi się w indeksie lub też nie, zależy m.in. od umieszczonego metatagu w kodzie strony:

  • index
  • noindex

Metatag index to sytuacja, w którym robot Google może znaleźć Twoją stronę, przeczytać kod źródłowy witryny od samego początku do samego końca, a następnie zindeksować witrynę do wyszukiwarki. Jeśli chodzi o ten drugi przypadek, to robot może wejść na stronę i odczytać kod źródłowy, jednak nie ma zezwolenia na wpisanie witryny do indeksu wyszukiwarki, a więc nie będzie można jej znaleźć w wynikach wyszukiwania.

Indeks to cała baza danych wyszukiwarki.

Czytaj dalej

Czym jest zaplecze SEO i jak funkcjonuje? Czym jest zaplecze SEO i jak funkcjonuje?

Czym jest zaplecze SEO i jak funkcjonuje?

Zapewne nie raz słyszałeś o zapleczu SEO. Co to jest takiego, jak dokładnie działa oraz jak go wykorzystać, aby Twoja strona pięła się w wynikach wyszukiwania? Wyjaśnimy w naszym artykule.

Co to jest zaplecze SEO?

Generalnie zaplecze można wyjaśnić i interpretować na dwa różne sposoby, m.in. jako ogół miejsc, z których odnośniki będą prowadziły do Twojej strony internetowej – są to blogi internetowe, katalogi, fora dyskusyjne, konta w mediach społecznościowych itp.

Drugim wyjaśnieniem i rodzajem zaplecza jest typ konkretnej strony internetowej, na której są umieszczane artykuły. Najczęściej jest tak, że publikuje się branżowe treści, dzięki którym później można posiadać wartościowe linki, prowadzące do docelowej strony.

I to właśnie na tym drugim rodzaju skupimy swoją uwagę w tym artykule, mogącym funkcjonować jako Twoje wartościowe zaplecze linkujące.

Warto tutaj od początku zaznaczyć, że zaplecze SEO ma na celu wzmacniać strony internetowe, poprzez umieszczenie na nim linków zewnętrznych i tym samym podnosić wartość swojej domeny w wyszukiwarce oraz budować reputację w sieci. Jest to sposób na prowadzenie link buildingu.

Czytaj dalej

Topical authority w praktyce Topical authority w praktyce

Topical authority w praktyce

Treści są kluczowym elementem każdej strony internetowej. Publikuje się je, aby zdobywać coraz wyższe miejsca w Google i generować większy ruch organiczny. Od około dwóch lat stawia się na tematyczność treści i szczegółowo omawiane zagadnienia, które dogłębnie wyjaśniają dany temat. Właśnie w tym tkwi droga do sukcesu w pozycjonowaniu, a ogół aspektów dotyczących wartości domeny obejmuje strategia Topical Authority.

Aktualizacja algorytmów – definicja Topical Authority

Wraz z wprowadzeniem kolejnych aktualizacji algorytmu Panda, treści o niskiej jakości zdecydowanie negatywnie wpływają na reputację strony internetowej. Mowa tutaj zarówno o treściach zbyt krótkich, przesyconych słowami kluczowymi, niezoptymalizowanymi, czy też zwyczajnie skopiowanymi z innych miejsc. Zaczęto bardziej doceniać te źródła, które obszernie zajmują się interesującymi użytkowników zagadnieniami.

Topical authority to tzw. autorytet strony, pokazujący, jak bardzo dana witryna skupia się na konkretnych tematach i opisuje je rzeczowo. Wyszukiwarka Google chętniej pokazuje użytkownikom stronę internetową, która porusza wiele kwestii w danym temacie.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie artykuły mające 2000 znaków mogą bardzo szybko przegrać rywalizację z treściami posiadającymi tych znaków np. 10 tysięcy. Google woli objętościowe materiały, ponieważ w ten sposób jest w stanie zaproponować internautom pełne wyjaśnienie problemu, czy pytania. Odbiorcy nie muszą wówczas szukać kolejnych artykułów, aby móc zapoznać się z interesującym go wątkiem.


Objętość artykułów a Topical Authority

Oczywiście nie należy skreślać artykułów i opisów rzędu 2000-3000 znaków, bowiem i takie są przydatne, natomiast zdecydowanie trzeba pisać rozbudowane treści. W naszym przypadku obecnie rzadkością są teksty w takiej skali i znacznie częściej ujrzycie materiały wielkości 7000–12000 znaków. Tworzy się z tego bardzo szeroki content tekstowy. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, krótsze teksty nie są zdyskwalifikowane z dobrego rankowania na frazy kluczowe, zwłaszcza jeśli należą do tzw. niszy, bądź celem jest lokalne pozycjonowanie. Znacznie większe możliwości pozyskiwania ruchu organicznego z wyszukiwarki mają jednak obszerne publikacje.

Czytaj dalej

Jak stracić klienta w kilka sekund? Jak stracić klienta w kilka sekund?

Jak stracić klienta w kilka sekund?

Badania rynku e-commerce wskazują, że w internecie nawet 70% zakupów ostatecznie nie dochodzi do skutku. Czy wiesz dlaczego? Co może być powodem tego, że tracisz wielu potencjalnych klientów, którzy odchodzą do konkurencji? Sprawdź, jakie błędy należy poprawić w Twoim sklepie internetowym lub na stronie internetowej, aby zwiększyć liczbę zamówień i nie tracić klientów w kilka sekund.

Dlaczego tracisz klientów w swoim sklepie internetowym?

1. Konieczność założenia konta przed zamówieniem

Internauci, mimo że są zdecydowani na zakup, często ostatecznie rezygnują z dokonania zamówienia i porzucają wypełniony koszyk, jeśli napotkają brak opcji zakupów bez konieczności stworzenia konta użytkownika. W wielu przypadkach osoby chcą najpierw sprawdzić jakość produktów i obsługi klienta, aby później móc na stałe stworzyć konto w sklepie internetowym.

2. Brak certyfikatu bezpieczeństwa SSL

W internecie nadrzędną kwestią jest bezpieczeństwo. Większość klientów rezygnuje z dokonania zakupów, jeśli pod danym adresem URL nie jest wdrożony certyfikat bezpieczeństwa SSL, a więc nie ma bezpiecznego połączenia, z protokołem HTTPS. Certyfikat SSL nie jest dużym wydatkiem, ponieważ w skali roku to zaledwie około 150 zł.

Zdecydowanie nie warto narażać się na odpłynięcie klientów do konkurencyjnych firm, utratę kolejnych zysków oraz pogorszenie się opinii o sklepie internetowym, przez niezainstalowanie certyfikatu bezpieczeństwa. Ponadto brak SSL niekorzystanie działa na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Więcej o certyfikacie SSL przeczytasz w innym artykule na naszym blogu - Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS.

3. Błędna polityka reklamacji oraz zwrotów

Raporty e-commerce pokazują, że blisko połowa niedoszłych klientów wymaga najpierw namacalnego "kontaktu" z produktem, przed jego ostatecznym nabyciem. Wynika to z obawy o to, że zakupy nie będą fizycznie odpowiadały potrzebom i wymaganiom. Potem wiąże się to jeszcze z ewentualnymi przeszkodami przy zwrocie towaru oraz konieczności opłacenia wysyłki zwrotnej i napotkaniu na skomplikowane procedury zwrotu pieniędzy.

Wychodząc naprzeciw klientom, niektóre sklepy zapewniają nawet 100 dni na zwrot produktów i to w dodatku bezpłatny. W tym terminie sklep sam wysyła kuriera, który odbiera od klienta zamówienie, bez ponoszenia żadnych kosztów, z kolei zwrot pieniędzy odbywa się w formie błyskawicznych przelewów środków.

Czytaj dalej

Działania SEO. 8 najważniejszych elementów Działania SEO. 8 najważniejszych elementów

Działania SEO. 8 najważniejszych elementów

Masz zamiar rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej, bądź sklepu online? Sprawdź, na czym polega proces SEO i na jakie aspekty trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Oczywiście najpierw zacznijmy od samego słowa SEO, które w języku angielskim jest skrótem określenia Search Engine Optimization. To proces zajmujący się poprawą działania strony i ich struktur, by ta była coraz bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, na wybrane frazy kluczowe i tym samym zyskała na ruchu organicznym. SEO jest dostosowaniem witryny, ułatwiającym jej znalezienie przez użytkowników, którzy wpisują interesujące ich zapytania.

Z czego składa się proces SEO?

Działania pozycjonowania strony internetowej to przede wszystkim publikowanie jakościowego contentu na stronie, a także link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników (rekomendacji), prowadzących z innych witryn do Twojej. Do tego należy dodać optymalizację SEO, a więc spełnienie wszystkich wymogów technicznych. Obie te drogi są zależne od siebie, w przeciwnym wypadku funkcjonowanie się nie powiedzie. Warto pamiętać, że zarówno link building, jak i publikowanie treści, muszą prezentować wysoką jakość. Każdy materiał powinien pozytywnie oddziaływać na odbiorcę, co też później uwidoczni się w wynikach wyszukiwania Google.


Od czego zacząć działania SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej jest działaniem potrzebującym czasu, aby dostrzec zadowalające efekty. Należy być cierpliwym, bowiem wzrosty w wyszukiwarce są zależne od dużej liczby czynników, które trzeba na bieżąco optymalizować.

Przykładowo - jeśli posiadamy sklep internetowy z jakąś określoną liczbą klientów i stałymi zamówieniami, ale chcemy wyciągać z niego jeszcze więcej, to idealną opcją jest postawienie na działania SEO i pozycjonowania. Już na starcie mamy do zrobienia kilka kroków:

1. Wybór słów kluczowych

Ważną kwestią jest wybranie słów kluczowych, które nie tylko określają nas samych, ale również wpisują je potencjalni klienci w wyszukiwarce. Każde zapytanie przez użytkownika w Google jest zaliczane do tzw. wolumenu wyszukiwania, czyli ścisłych danych statystycznych, dotyczących popularności danej frazy kluczowej. Trzeba dokładnie przeanalizować i ocenić szanse Twojej strony internetowej, na jakie frazy kluczowe można dokonać awansu, pracując regularnie nad treściami. W celu określenia słów kluczowych istnieje co najmniej kilka efektywnych programów analitycznych, służących pomocą w tym zakresie.

Czytaj dalej

Czym różni się SEM od SEO? Czym różni się SEM od SEO?

Czym różni się SEO od SEM?

Działania marketingowe to klucz do promowania w internecie. Wiele wynika od przyjętych strategii. W tych pojawiają się różne skrótowe pojęcia, typu SEO oraz SEM i w tekście skupimy się właśnie na nich. Wyjaśnimy, na czym polega różnica między tymi procesami, a także wskażemy wady i zalety.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to grupa działań, która ma na celu poprawę widoczności serwisów w sieci oraz ich pozycji w wynikach wyszukiwania, poprzez czynności prowadzone wewnątrz witryny. Wszystko zależy od przyjętego schematu, natomiast czy można to ująć bezpośrednio jako pozycjonowanie? Generalnie, w polskich warunkach SEO utożsamia się wśród specjalistów wyłącznie jako optymalizacja na samej stronie internetowej (tzw. on-site), z kolei proces off-site jest już zaliczany do pozycjonowania. Co wchodzi w skład zadań SEO?

  • Tworzenie treści – znaczenie ma w tym przypadku zarówno zagęszczenie fraz kluczowych, długość tekstów oraz ich jakość, które zainteresują potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty. Przy tym należy w każdym przypadku unikać duplikacji treści, negatywnie ocenianej przez wszystkie algorytmy Google,
  • Każdorazowe uzupełnienie wszystkich znaczników title i meta description,
  • Poprawne linkowanie wewnętrzne – kierowanie internautów do różnych treści na stronie, tworząc swoistą sieć informacji,
  • Dbanie o strukturę witryny – chodzi tutaj o optymalizację kodu strony, instalację certyfikatu bezpieczeństwa, responsywność witryn, uzupełnianie opisów i tytułów zdjęć oraz grafik (image SEO), jak i też logiczne budowanie architektury strony internetowej,
  • Indeksacja i zarządzanie budżetem robotów (crawl budget) – aby móc pozycjonować daną podstronę lub też wiele podstron, muszą być w pierwszej kolejności zindeksowane przez Googleboty. Te odwiedzają częściej te źródła, które są aktualizowane i prezentują wysokiej jakości content. Do jakości podstrony wlicza się również szybkość ładowania i brak błędów.
  • Monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie, ma w finalnym efekcie poprawiać i ustabilizować pozycję w wynikach wyszukiwania, na strategiczne dla strony internetowej frazy kluczowe. Wymagania wobec specjalistów SEO ciągle się zmieniają, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów, dlatego konieczna jest systematyczna praca, aby móc skutecznie rywalizować z konkurencją, która także stara się o lepsze rezultaty.


Czym jest SEM?

Tak jak w każdej branży, tak również w branży tworzenia stron internetowych oraz czynności promocyjnych, istnieją różne specjalistyczne zagadnienia. W dosłownym znaczeniu, pojęcie SEM (Search Engine Marketing) oznacza działania mające poprawić widoczność w wyszukiwarce oraz dążyć do wzrostu we wskaźniku konwersji. Takie skrótowe wyjaśnienie w zasadzie nic nam nie powie, bowiem podobnie możemy powiedzieć o SEO i pozycjonowaniu. SEM jest jednak połączony ściśle z jednym procesem i to na bazie tego zależą rezultaty i zyski witryny.

SEM skupia się obecnie wyłącznie wokół płatnych kampanii reklamowych, a więc Google Ads, wykorzystujący system PPC – pay per click. Firmy, które szukają specjalistów SEM, mają na myśli właśnie osoby znające się na skutecznym przeprowadzaniu kampanii reklamowych w Google, a te nie muszą należeć do specjalisty SEO.

Czytaj dalej

Jak pozyskiwać ruch z wyników organicznych?znych Jak pozyskiwać ruch z wyników organicznych?

Jak pozyskiwać ruch z wyników organicznych?

Badania wskazują, że aż 90% stron internetowych nie pozyskuje użytkowników z wyszukiwarki Google. Rezultaty o tyle szokują, iż bierze w nich udział około miliard domen. Czy Twoja witryna również nie uzyskuje wizyt naturalnych z wyników wyszukiwania? Sprawdź, co może być powodem i jak temu zaradzić.

SEO pierwszym krokiem

SEO, a więc optymalizacja strony internetowej, to zakres działań obejmujący wnętrze Twojej witryny. Działania on-site mają poprawić funkcjonowanie całej struktury serwisu, dopasowując ją do wszelkich wymagań algorytmów wyszukiwarki, a także samych użytkowników. Do wytycznych należą m.in. unikalne treści, architektura informacji, szybkość ładowania strony, czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dobra optymalizacja SEO powinna zostać zauważona w kolejnych tygodniach w wykresach i statystykach Google, co będzie dobrym podkładem do budowania ruchu na stronie i ewentualnego pozycjonowania. Wyłącznie szybka i wartościowa strona jest w stanie zachęcić odbiorców do konwersji, np. do wykonania telefonu, wysłania wiadomości e-mail, bądź też dokonania bezpośrednio zakupów. Twoja witryna to przedstawiciel handlowy oraz sprzedawca, dlatego warto poświęcić a nią sporo uwagi.


Dlaczego strona potrzebuje ciągłej promocji, czyli pozycjonowania?

Pozycjonowanie strony internetowej to szereg działań, które możemy dla Ciebie wykonać na rzecz Twojej witryny w wyszukiwarce Google i poprawić pozycje na wybrane frazy kluczowe, związane z Twoim produktem, Twoją usługą, bądź Twoją branżą. Dwoma kluczowymi czynnikami pozycjonowania są publikowanie wartościowego contentu, a także link building - zdobywanie odnośników na innych stronach prowadzących do Twojej domeny. To przede wszystkim taki proces umożliwia sukces w sieci.

Możesz mieć do wyboru 3 rozwiązania:

  • spróbujesz na własną rękę zacząć optymalizować oraz pozycjonować swoją stronę internetową, na którą trzeba poświęcić miesięcznie dość dużo godzin,
  • stawiasz przede wszystkim na niską cenę oferty, która niekoniecznie ma związek z jakością działań, ale mimo to decydujesz się na każde zaproponowane rozwiązania i traktujesz jako nieistotny dodatek do Twojej witryny,
  • rozpoczynasz współpracę z profesjonalną agencją SEO i pozycjonowania, za wiarygodną cenę pracy profesjonalistów.

Czy pierwsza lub druga opcja jest słuszna? Wielu przedsiębiorców ma już swoje doświadczenie w tym zakresie i z reguły nie są to dobre wspomnienia. Samemu raczej nie powinieneś zajmować się budową mocy swojej strony internetowej, czyli pozycjonowaniem, ponieważ na pierwszym miejscu Twoja uwaga skupia się na ogólnym rozwoju i nawiązywaniu relacji w środowisku biznesowym. Jeśli chciałbyś poświęcić swój czas na pozycjonowanie, znacząco uszczupli to czas na działania typowo firmowe. Niestety, doba ma 24 godziny i nikt nie wymyślił większego przedziału czasowego. Pozycjonowanie to miesiące pracy, ale i testów, dlatego z marszu człowiek niedoświadczony nie będzie w stanie zapewnić sobie efektów. W tym przypadku zdecydowanie korzystniejsze jest wykorzystanie czasu na to, co umie się robić najlepiej, a więc planowanie i prowadzenie firmy.

Czytaj dalej

Zasady dobrego linkowania Zasady dobrego linkowania

Zasady dobrego linkowania, czyli link building w praktyce

Linkowanie to nieodłączny element pozycjonowania strony internetowej w zasadzie od samego początku, jednak na przestrzeni ostatniego okresu znaczenie i podejście do linków zewnętrznych znacząco się zmieniły. Obecnie możemy wyróżnić tzw. dobry link building, mający realny wpływ na wyniki w wyszukiwarce. Poniżej przedstawimy kilka informacji, jak do tego tematu podejść.

Co to jest linkowanie, czyli tzw. link building?

Link building to jeden z głównych elementów budowy i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google. Należy do procesów optymalizacji, ale z grupy off-site, bądź też off-page, więc jako działanie bez bezpośredniego dostępu do strony internetowej, która buduje swoją wartość. Link building to pozyskiwanie odnośników do swojej witryny w innych miejscach w sieci, czyli po prostu na innych stronach.

Link do strony internetowej może pojawić się jako czysty adres URL, który widzimy np. w pasku u góry przeglądarki internetowej, bądź też posiadać tzw. anchor, czyli przypisanie do danego wyrażenia, albo być graficznym przejściem do danej witryny. Można powiedzieć, że linkowanie przy pozycjonowaniu odgrywa jedną z trzech-czterech głównych ról, mających realny wpływ na wartość i reputację danej domeny.

Jakie istnieją rodzaje linków?

  • Linki brandowe, zawierające nazwę firmy,
  • Linki posiadające tzw. tekst zakotwiczenia (anchor), przypisany konkretnym frazom kluczowym,
  • Linki mieszane - połączenie brandu z np. słowami kluczowymi,
  • Linki nawigujące, a więc posiadające konkretny komunikat - np. "przejdź tutaj",
  • Surowe URL - dokładny adres URL, jaki został zawarty w tekście.


Zasady dobrego linkowania stron

Samo linkowanie ma na celu stworzenie bazy wartościowych adresów URL, które będą prowadziły do Twojej witryny internetowej. Jest to jedna ze strategii, mająca napędzać działania SEO i pozycjonowania. Ilość linków oraz ich rodzaj może pomóc w budowaniu swojej pozycji i osiąganiu jak najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwania, co później wpływa na większe zyski firmy.

Czytaj dalej

Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS

Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS

Zapewne nie raz słyszałeś o certyfikacie bezpieczeństwa SSL i zacząłeś zastanawiać się również nad wdrożeniem go na swojej stronie internetowej. Czym jest certyfikat SSL i jakie błędy mogą się pojawić, sprawdzisz w naszym artykule.

Prowadzenie biznesu w internecie nigdy nie było łatwym orzechem do zgryzienia. Przede wszystkim to walka o zaufanie użytkowników i zachęcenie ich, aby spędzali na Twojej stronie internetowej jak najwięcej czasu, co oczywiście miałoby się przełożyć również na większą sprzedaż. W sieci należy dbać o bezpieczeństwo m.in. swoich danych. Liczne ataki hakerów na z reguły wrażliwe dane osobowe sprawiły, że powstał szereg zabezpieczeń przed kradzieżą poufnych informacji. Jednym ze sposobów jest wdrożenie certyfikatu SSL. Dlaczego on jest tak istotny i jakich błędów trzeba się wystrzegać przy jego instalacji, dowiemy się poniżej.

Czy brak certyfikatu SSL ma wpływ na Twoją stronę internetową?

Brak SSL to słabsze pozycjonowanie

Certyfikat SSL to protokół internetowy, zabezpieczający dane na stronach internetowych, dzięki szyfrowaniu połączenia. Kiedy dany użytkownik wchodzi na witrynę, łączy się swoją przeglądarką z serwerem danej strony. SSL powoduje, że jego połączenie jest szyfrowane i bezpieczne. Co to znaczy? Wszelkie informacje podawane np. w formularzach, bądź dokonywane przez niego zakupy, nie mają prawa dostać się do osób niepożądanych i jednocześnie nie zostaną przekierowane w inne miejsce w internecie.

Brak certyfikatu SSL znacznie obniża ilość osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową. Wszystko to z powodu bezpieczeństwa w sieci, mającego bardzo duże znaczenie. Każde działanie wykonane w kierunku użytkowników jest mile widziane przez wyszukiwarkę Google. Posiadanie zabezpieczeń to istotny aspekt wyników wyszukiwania, a więc certyfikat SSL działa jednocześnie na zadowolenie klienta, ale i na samo pozycjonowanie witryny. Brak SSL w zasadzie eliminuje nas ze skutecznej walki z konkurencją, o najwyższe miejsca w wyszukiwarce.

Bez SSL klient zrezygnuje z zakupów

Strona internetowa, która nie ma wdrożonego certyfikatu SSL, będzie zwyczajnie o wiele rzadziej widoczna w wynikach wyszukiwania, aczkolwiek internauci nadal będą mogli na nią trafić. Nie zmieni to jednak faktu, że nawet w przypadku odwiedzin, w statystykach zauważymy znaczny ubytek wartości we współczynniku odrzuceń. Użytkownik będzie zasypywany przez przeglądarki komunikatami o niebezpiecznym połączeniu z witryną. Takie informacje znajdziemy np. w przeglądarkach Firefox i Chrome. W treści komunikatów znajdą się wyrażenia o tym, iż strona, na którą chcesz przejść, jest niebezpieczna. Oczywiście tego typu wiadomości znacznie wpływają na zachowanie klienta i najczęściej zrezygnuje z wizyty i nie dokona żadnych zakupów.

Czytaj dalej

Jak pozycjonować stronę internetową typu one page? Jak pozycjonować stronę internetową typu one page?

Jak pozycjonować stronę internetową typu one page?

Czy strony internetowe typu one page są trudniejsze do pozycjonowania? Należy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mają wpływ na pracę przy takich projektach.

Serwisy internetowe w rodzaju one-page to dość popularna forma prezentowania się w internecie. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, bowiem one page jest prosty w przekazie, zawiera najmniejszą możliwą liczbę treści i często są to kreatywne projekty pod kątem graficznym, które mają robić wrażenie. Ten rodzaj stron pozwala nieco odróżnić się od konkurencyjnych firm i móc zapaść w pamięci klienta na dłużej.

One page i landing page - czym się różni?

One page generalnie już z samej nazwy mówi nam, że jest to jedna strona. Powinna wskazywać nam na jedną usługę, czy też jeden produkt, aczkolwiek w niektórych przypadkach pełni za formę strony firmowej. Brakuje w niej typowej ilości podstron, jednakże na samej górze znajdziemy mimo wszystko menu, w postaci linków wewnętrznych z "#". Kliknięcie w któryś tego typu odnośnik przenosi nas nie na inną podstronę, a na konkretny sektor na stronie głównej.

Landing page jest z kolei stroną przeznaczoną do prezentacji produktów. To swego rodzaju reklama. Trafia się na nią zazwyczaj poprzez płatne reklamy typu mailing, Google Ads, czy inne kampanie reklamowe. Celem takiej strony jest zdobycie jak największej konwersji - kontaktu, pozostawienia danych, albo bezpośredniego zamówienia danego produktu. Landing page jest nastawiony przede wszystkim na proces "call to action" od pierwszych sekund wizyty. 

Wiele osób uważa, iż landing page i one page to właściwie to samo, dlatego w sieci da się zauważyć przypadki działania witryn na podobnej zasadzie. Nie jest to prawda, bowiem one page nie powinien posiadać podstron, z kolei landing page jest typową witryną produktową, związaną głównie z kampaniami reklamowymi. Od strony graficznej schemat wygląda podobnie.

Czytaj dalej

Techniczne SEO - co to jest? Techniczne SEO - co to jest?

Techniczne SEO - co to jest?

Czy słyszeliście o technicznym SEO? Dzisiaj bez tego nie obejdzie się żadna strona internetowa. Witryna w sieci bez wdrożenia wszystkich technicznych aspektów pozostanie w zasadzie bez fundamentów.

Techniczne SEO wpływa na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google, dlatego trzeba zadbać o to, by mieć szansę na lepszą widoczność Twojej firmy w sieci.

Wszelkie optymalizacje techniczne, jeśli są wspomagane regularnymi publikacjami treści oraz link buildingiem o dobrej jakości, zdecydowanie pomogą zbudować stronę internetową, która powinna w wyszukiwarce Google zajmować z czasem coraz wyższe pozycje. Sprawdźmy zatem, na co należy zwrócić uwagę i czym w zasadzie jest techniczne SEO.

Co to jest techniczne SEO?

SEO techniczne jest każdym działaniem w architekturze strony, mogącym wpłynąć na to, jak witrynę rozumieją roboty Google. Z reguły powinno ułatwiać się interpretowanie wszystkich materiałów i późniejsze ich zindeksowanie w wyszukiwarce.

Dlaczego warto o to zadbać o techniczne SEO?

Odczytanie przez roboty Google witryny to jedno. Są jeszcze z tytułu technicznego SEO inne korzyści:

Czytaj dalej

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Ze słowami kluczowymi mamy do czynienia cały czas, nie tylko w czasie pozycjonowania, ale i świadomego prowadzenia strony internetowej. Czym zatem jest nasycenie tekstu słowami kluczowymi, sprawdzicie w naszym artykule.

1. Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (czy też frazy kluczowe) to pojedyncze hasła albo wyrażenia, składające się z kilku wyrazów, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce, poszukując informacji na interesujące ich tematy. Poprawnie dobrane słowa kluczowe do strony internetowej mają kluczowy wpływ na efekty pozycjonowania. Dzięki słowom kluczowym publikowane teksty są precyzyjniejsze dla odbiorcy.

Treść ze słowami kluczowymi powinna być atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek, oceniających jakość napotkanej witryny pod wieloma czynnikami.

Dlaczego nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest ważne?

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest częstotliwością pojawiania się ich w publikowanych treściach - w artykułach, w opisach itd. Poziom tego wskaźnika podlega również ocenie treści pod kątem tematycznym, jakości oraz użyteczności. Elementy te wpływają na to, na jakich miejscach dana witryna zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Tutaj należy mieć również na uwadze fakt, że niektóre witryny, z bardzo wysoką reputacją, często bywają już nie do ruszenia pod niektórymi frazami, nawet jeśli Twoja witryna będzie lepiej zoptymalizowana. Mowa tutaj o najpopularniejszych wyrażeniach, na które największe marki od lat intensywnie się pozycjonują. Nie ma co się jednak zrażać, tylko próbować awansować w wynikach wyszukiwania na inne, konkretniejsze frazy kluczowe.

Czytaj dalej

11 pomysłów na ocieplanie i kreowanie wizerunku firmy 11 pomysłów na ocieplanie i kreowanie wizerunku firmy

11 pomysłów na ocieplanie i kreowanie wizerunku firmy

Wizerunek w internecie, czy to firmy, czy osoby publicznej, jest złożonym mechanizmem, który wymaga czasu i cierpliwości. Nie sposób bowiem zbudować reputację i być rozpoznawalnym oraz kojarzonym z dnia na dzień.

Ocieplanie wizerunku firmy

Do tego należy mieć na względzie to, że zadowoleni klienci znacznie rzadziej chcą się zaangażować w promowanie (pochwalenie) firmy, aniżeli ewentualni niezadowoleni kontrahenci, którzy w wielu przypadkach szukają możliwości podzielenia się złymi doświadczeniami w sieci. W takim przypadku nie należy bezczynnie czekać na korzystne opinie, tylko szukać rozwiązań poprawiających swoją rozpoznawalność i wizerunek. Poniżej przedstawiamy 11 sposobów na dbanie o swoją reputację.


System oceniania i komentowania

Działania nad swoim wizerunkiem można rozpocząć od strony internetowej. Przede wszystkim warto zaadaptować elementy prowadzące użytkownika do wyrażenia swojego poglądu, np. poprzez system komentowania i oceniania usług lub produktów. Oczywiście należy to wdrożyć z głową i umożliwić ocenianie jedynie po zakończonej transakcji, aby uniknąć działań nieuczciwej konkurencji - tj. wystawiania fałszywych opinii. Same gwiazdki, komentarze oraz inne elementy oceniania pozytywnie odbiera Google. Są to mikrodane przydatne użytkownikowi, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, że takowe informacje wyświetlą się w wynikach wyszukiwania przy Twojej stronie.

Chwal się firmami, z którymi współpracujesz

Portfolio w wielu przypadkach może się okazać decydujące przy nawiązywaniu nowych kontaktów, ponieważ posiadanie znanych marek wśród klientów jest sygnałem o rzetelnej współpracy z Twoją firmą. Jeśli umowa z danym klientem nie określa zakazu publikacji, to jak najbardziej warto na swojej witrynie pokazać przedsiębiorstwa, wraz z ich logotypami, opisem i zakresem współpracy.

Pochwal się rekomendacjami i opiniami

W zależności od branży, na stronach internetowych możemy jeszcze ujrzeć oficjalne rekomendacje od firm. Nie są to już obowiązkowe materiały jeśli chodzi o reputację, ale z pewnością nie zaszkodzą, zwłaszcza w takich branżach jak budowlane i pochodne.

Czytaj dalej

Jak rozpoznać mocne linki do strony internetowej? Jak rozpoznać mocne linki do strony internetowej?

Jak rozpoznać mocne linki do strony internetowej?

Pozycjonowanie stron internetowych to rezultat działań kilku sektorów: treści, aspektów zewnętrznych oraz czynników wynikających z zachowania odbiorców. Przy każdym z nich możemy mieć większy lub mniejszy wpływ. Wśród nich są linki. Jak rozpoznać ich moc?

Czynniki zewnętrzne w pozycjonowaniu

Wśród czynników zewnętrznych wyróżniamy nie tylko linki. W całym zestawie znajdziemy również informacje o marce, a także źródła z social media. Te dwa aspekty są jednak znacznie mniej ważne - rzadziej wpływają na pozycjonowanie, aniżeli linki.

Historia link buildingu

W dziedzinie pozycjonowania linki są w zasadzie obecne od samego początku. Niegdyś rola linków była największa, aczkolwiek w ostatnich latach znaczenie linkowania zewnętrznego mocno się zmieniło. Swój profil linków można było opierać na katalogach oraz systemach linków (tzw. SWL) i nie zwracano uwagi na jakość odnośników. Teraz źródła mogą być bezwartościowe a nawet szkodliwe dla samej strony internetowej. Hurtowe linkowanie zewnętrzne w dłuższej perspektywie czasu nie jest przyszłościowe. Obecnie, zamiast ogromnej ilości bezwartościowych linków, lepiej jest pozyskać kilka mocnych linków, które będą odpowiadały za wzrost reputacji Twojej domeny. Trzeba zatem mieć przynajmniej częściową świadomość dotyczącą mocy danego linku i jak taką wartość rozpoznać.

Jak rozpoznać mocne linki?

Które linki zrobią różnice? Na wartość odnośnika składa się kilka elementów. Pierwszą wartością jest tak zwany link juice, czyli przekazanie swojej mocy stronie linkowanej przez stronę linkującą. Wskaźnika mocy nie da się oszacować, jednak im strona linkująca ma u siebie mniej zewnętrznych adresów, tym jest mniej zainteresowanych do "podziału" mocy. Mówimy tutaj oczywiście o stronach faktycznie wartościowych, o ugruntowanej pozycji, ponieważ słabe domeny zbyt wiele do innej witryny nie wniosą.

Przy mocnych linkach charakterystyczne jest to, że są widoczne w wyszukiwarce Google na dobrych pozycjach. Im strona zbiera więcej ruchu organicznego, tym większa szansa, że link building z tego adresu stanie się efektywny. Idealną sytuacją będzie link zwłaszcza na takiej podstronie, która faktycznie zbiera duży ruch organiczny i jest widoczna w sieci.

Czytaj dalej

Sygnały, że Twoja strona potrzebuje pozycjonowania Sygnały, że Twoja strona potrzebuje pozycjonowania

Sygnały, że Twoja strona potrzebuje pozycjonowania

Dzisiaj nie ma już właściwie branży, która nie patrzy na swoją działalność pod kątem przedstawienia usług lub produktów w internecie. Nie bez przyczyny mówi się w kontekście firm, że jeśli "nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz".

Początkowo ta anegdota była traktowana z przymrużeniem oka, teraz jest już zupełnie inaczej. Aby Twój biznes był widoczny wśród klientów i przynosił dochody, musisz działać w sieci. W przeciwnym wypadku wyprzedzi Ciebie konkurencja.

Uprzedzając również myśl - samo stworzenie strony internetowej nie jest równoznaczne ze zdobywaniem klientów. Dlatego też przed pojawieniem się w sieci trzeba jasno określić swoje cele - czy pojawiamy się tam wyłącznie wizerunkowo, czy też chcemy być w przyszłości aktywną firmą, zdobywającą dzięki stronie szereg klientów. Jeśli wybór padł na tę drugą opcję i jesteśmy zdziwieni, dlaczego nie mamy klientów z naszej strony, trzeba się dowiedzieć, jaka może być tego przyczyna.


Jakie są sygnały, że strona internetowa potrzebuje pozycjonowania?

1. Strona internetowa nie jest widoczna

Sama obecność w internecie nie przyniesie oczekiwanych efektów, bowiem usługodawców i sklepów internetowych jest w zasadzie podobna liczba, co punktów stacjonarnych. Tyczy się to zarówno nowych, jak i starych biznesów, które chciały zaistnieć w wyszukiwarce Google.

Czytaj dalej

Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć

Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć. Na czym to polega?

Zdjęcie oraz inne elementy graficzne to podstawowa część każdej strony internetowej. Większość z nas jest wzrokowcami, dlatego takie materiały przyciągają uwagę i wyróżniają prezentowane treści, zwłaszcza te długie. Czy zdjęcia są również ważne w kontekście pozycjonowania? Oczywiście! Warto więc zagłębić się w temat optymalizacji zdjęć, aby nie popełniać błędów w ich umieszczaniu.

Optymalizacja zdjęć

Gdybyśmy mieli porównać całą sieć w kontekście obecności obrazów i treści, to mamy dość wyraźną przewagę na korzyść tej pierwszej opcji. W internecie - nie tylko w mediach społecznościowych - widzimy zdjęcia osób, jedzenia, czy innego rodzaju pliki, które mają oddziaływać na użytkowników. Zdjęcia pomagają nam też znacznie szybciej dostrzec konkretną tematyką danej treści, czy całej strony internetowej. Zdjęcia wspomagają ostateczną decyzję dotyczącą zakupów online.

Nie jest zatem wielką sensacją, że zdjęcia to fundament w internecie, jednak większość nie wie, że i zdjęcia powinno się optymalizować, bowiem mogą one pomóc w widoczności strony w wyszukiwarce. Wszelkie materiały graficzne mogą być nawet decydujące o pozycjach witryny w Google, ale większość właścicieli i administratorów nie jest tego świadoma. Pamiętajmy również, że w wyszukiwarce grafiki także mogą się znaleźć nasze materiały, ale żeby tak się stało, to muszą być odpowiednio zatytułowane i opisane. Wtedy zwiększa się szansa na poprawienie ruchu tylko dzięki samym zdjęciom.


Pozycjonowanie zdjęć - czy ma to znaczenie?

Zdjęcia i grafiki wysokiej jakości są w stanie nie tylko zainteresować odwiedzających oraz podwyższyć ocenę całej strony internetowej, bądź konkretnego artykułu, ale też poprawić funkcjonowanie witryny, jeśli są zoptymalizowane. Na czym to polega?

1. Optymalizacja zdjęć - skrócenie czasu ładowania strony

Zoptymalizowane zdjęcia i obrazy mogą się przyczynić do znacznego przyspieszenia ładowania strony. Przypomnijmy, że prędkość ładowania strony jest istotnym punktem, wpływającym na ocenę algorytmów Google. Strona internetowa powinna być szybka zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Czytaj dalej

Link kanoniczny - co to jest i czemu służy canonical?

Link kanoniczny - co to jest i czemu służy canonical?

Duplikacja treści jest zjawiskiem, którego należy się wystrzegać, również wewnątrz swojej witryny. Wśród dostępnych rozwiązań ograniczających ryzyko spadków w wyszukiwarce jest zastosowanie linków kanonicznych.

Roboty wyszukiwarki Google są wyspecjalizowane w wykrywaniu każdej duplikacji, zarówno - nie tylko na wielu obcych sobie stronach, ale i wewnątrz jednej. W zależności od kalibru kopiowania i indywidualnej oceny algorytmów, domena może zostać ukarana ograniczeniem widoczności w wynikach wyszukiwania. Duplikacja przytrafia się nawet nieświadomie, jeżeli na kilku podstronach umieścimy taką samą, bądź bardzo podobną treść, np. swoich produktów i usług.

Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie zapanować nad wszystkim, dlatego dobrą opcją jest zastosowanie linków kanonicznych, czyli wskazanie robotom wyszukiwarek (nie tylko Google) pierwotnej, oryginalnej treści na którejś z podstron.


Link kanoniczny - co to jest?

Link kanoniczny jest meta tagiem, który umieszcza się w sekcji <head> na stronie internetowej. Wśród rodzajów oznaczenia źródeł kanonicznych znajdziemy również w kodzie nazwy "tag rel canonical" oraz rel=canonical.

Za co odpowiadają te znaczniki? Krótko mówiąc, roboty są informowane, że dany adres URL jest linkiem oryginalnym (kanonicznym). Optymalną sytuacją w kontekście wyszukiwarek jest to, kiedy link kanoniczny odpowiada za jedną opublikowaną podstronę, ale nie zawsze jest to możliwe. Linki kanoniczne pozwalają zapobiec indeksacji wielu podstron z podobną lub taką samą treścią i oznaczeniem ich przez roboty jako plagiat. Zdarzają się wyjątki, ale adresy URL nieoznaczone jako "canonical" raczej nie powinny być widoczne w Google.

Czytaj dalej

Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.