Czy rozliczanie się za efekt ma przy pozycjonowaniu jakikolwiek sens? Wiele firm na początku drogi zastanawia się, jaki model współpracy z agencją SEO będzie dla nich korzystniejszy.
Na pierwszy rzut oka, płatność wyłącznie za osiągnięte rezultaty w wynikach wyszukiwania wydaje się bardzo atrakcyjna. Czy faktycznie to takie dobre?
Rozliczanie za efekt, czy może abonament?
Prosto rzecz ujmując - rozliczanie za efekt odbywa się na podstawie stworzonej listy fraz kluczowych, a więc najważniejszych wyrażeń dla danej strony internetowej, na które chciałaby się znaleźć co najmniej w TOP 10. Każde miejsce, bądź zestaw miejsc (np. TOP 10, TOP 5, TOP 3, TOP 1), będzie miało określoną, dzienną stawkę. Firma rozlicza się więc na podstawie zajętego każdego dnia miejsca w wynikach wyszukiwania, na poszczególne frazy.
Niegdyś ten model współpracy był popularny, bowiem wskoczenie na niezłe pozycje nie wymagało zbyt wielkiego wysiłku, pozycjonowanie nie było popularną formą promowania biznesu. Teraz sama optymalizacja i zdobycie kilku marnej jakości linków, efektów w większości przypadków nie przynosi.
Pozycjonowanie strony na abonament odbywa się natomiast na podstawie ściśle określonej, miesięcznej stawki, którą klient płaci za ogół działań agencji SEO. Ponadto firma może każdego miesiąca otrzymać raport z wykonanej pracy, wraz z wyciągiem pozycji, na jakich witryna jest obecna.