Techniczne SEO - co to jest?
Czy słyszeliście o technicznym SEO? Dzisiaj bez tego nie obejdzie się żadna strona internetowa. Witryna w sieci bez wdrożenia wszystkich technicznych aspektów pozostanie w zasadzie bez fundamentów.
Techniczne SEO wpływa na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google, dlatego trzeba zadbać o to, by mieć szansę na lepszą widoczność Twojej firmy w sieci.
Wszelkie optymalizacje techniczne, jeśli są wspomagane regularnymi publikacjami treści oraz link buildingiem o dobrej jakości, zdecydowanie pomogą zbudować stronę internetową, która powinna w wyszukiwarce Google zajmować z czasem coraz wyższe pozycje. Sprawdźmy zatem, na co należy zwrócić uwagę i czym w zasadzie jest techniczne SEO.
Co to jest techniczne SEO?
SEO techniczne jest każdym działaniem w architekturze strony, mogącym wpłynąć na to, jak witrynę rozumieją roboty Google. Z reguły powinno ułatwiać się interpretowanie wszystkich materiałów i późniejsze ich zindeksowanie w wyszukiwarce.
Dlaczego warto o to zadbać o techniczne SEO?
Odczytanie przez roboty Google witryny to jedno. Są jeszcze z tytułu technicznego SEO inne korzyści:
- Poprawna indeksacja strony internetowej - bez tego nie będzie widoczna dla użytkownika w wyszukiwarce.
- Strony internetowe, które są dopracowane pod kątem technicznym, w Google zajmują wyższe pozycje.
- Strona pełni zoptymalizowana tak naprawdę później staje się łatwiejsza w obsłudze, również dla samej administracji. Nawet najciekawszy projekt nie będzie skuteczny, jeśli witryna nie będzie chociażby dostosowana do urządzeń mobilnych, albo też będzie ładowała się bardzo długo.
- Strona bez wdrożenia zabezpieczeń, a więc bez certyfikatu SSL, będzie odstraszała zarówno roboty, a przede wszystkim użytkowników, którzy nie powierzą swoich danych w sytuacji braku zapewnienia odpowiedniej ochrony.
- Internauci nie będą czekali na materiały, które wolno się ładują. Ten aspekt ujrzymy również w statystykach, czyli we współczynniku odrzuceń.
- Dobrze i szybko działająca strona internetowa sprawia, że użytkownicy będą chętniej do niej wracali.
Techniczne SEO zatem nie tylko ułatwia współpracę z algorytmami Google, ale też przede wszystkim sprawia, iż wrażenia użytkowników po zetknięciu się z Twoim adresem są znacznie lepsze, aniżeli w przypadku zaniedbanego miejsca z informacjami.
Techniczne SEO to praca nie tylko jednej osoby
Techniczne SEO może wymagać współpracy kilku osób zajmujących się witrynami internetowymi, nie tylko specjalisty SEO. W niektórych przypadkach konieczna jest wiedza deweloperska.
Na co należy zwrócić uwagę podczas procesu technicznego SEO?
Optymalizacja strony internetowej to co najmniej kilkanaście punktów w ramach technicznego SEO.
1. Certyfikat SSL
Strony internetowe bez zaimplementowanego certyfikatu SSL (czyli i protokołu HTTPS), nie będą godne zaufania, ani dla wyszukiwarki Google, ani dla użytkowników. W pełni zabezpieczona witryna zdecydowanie szybciej przekona do ewentualnego pozostawienia danych osobowych.
2. Optymalizacja robots.txt
Robots.txt jest dedykowany robotom wyszukiwarek. Znajdą w nim informacje o kierunkach poruszania się po witrynie oraz o tym, jakie zasoby są dla nich zablokowane. Robots.txt ponadto może ograniczyć zapytania z konkretnych źródeł i blokować roboty analityczne innych serwisów. Warto ten plik skonfigurować, ponieważ niektóre podstrony zwyczajnie nie są bezpośrednio potrzebne w wyszukiwarce i w wynikach wyszukiwania. Niektórych zasobów siłą rzeczy nie da się też odpowiednio analizować, co mogłoby skutkować obniżeniem pozycji w wyszukiwarce dość nieświadomie, np. przez duplikację contentu.
3. Optymalizacja mapy strony
Mapa strony także jest źródłem przekazów, jaką drogą roboty wyszukiwarki mają poruszać się po stronie. Tam znajdą bowiem wszystkie interesujące adresy URL, bez ewentualnych błędów typu 404, czy też z błędnymi przekierowaniami. Jeżeli na stronie jest kilkadziesiąt tysięcy podstron, warto mapę strony podzielić na kilka części.
4. Przekierowania na stronie
Przekierowania na stronie internetowej są czynnością pokazująca robotom oraz przeglądarkom, które adresy są docelowe oraz gdzie znajduje się przeniesiona treść witryny. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby łańcuch przekierowań nie był zbyt długi, bez doprowadzenia do tzw. pętli przekierowań 310.
5. Czas ładowania strony internetowej
Kolejny z podstawowych punktów funkcjonowania strony. Właściciel witryny nie może pozwolić sobie na to, aby działała wolno, ponieważ to odrzuca użytkowników. Celem jest pokazanie interesujących materiałów internaucie, bądź też potencjalnemu klientowi, a im dłużej na to czeka, tym współczynnik odrzuceń będzie większy, co też koniec końców wpłynie na słabsze rezultaty w wynikach wyszukiwania Google.
6. Witryna dostosowana do urządzeń mobilnych
O jakości witryn pod kątem urządzeń mobilnych mówi się od ładnych kilku lat i nie ma wątpliwości, że znaczna część wizyt użytkowników pochodzi właśnie z telefonów komórkowych. Zresztą o funkcjonowaniu odnośnie smartfonów mówią specjalne wytyczne, dotyczące algorytmu Mobile First Index. Aby zadbać o techniczne SEO, konieczne jest wdrożenie wersji mobilnej Twojej strony - to podstawowy punkt oceny algorytmów Google, jeśli chodzi o ranking stron.
7. Brak błędów na stronie
Czasami nie jest możliwe uniknięcie błędów na stronie internetowej, nawet nieświadomie, ale powinniśmy ich mieć jak najmniej, zwłaszcza tych wykrytych w Google Search Console, jak chociażby błędy 404, bądź też błąd serwera (500). Duża liczba błędów na stronie będzie sygnałem dla Google, że coś złego się dzieje, nikt o nią nie dba, występują błędy techniczne i być może nie ma sensu pokazywać tego adresu w wyszukiwarce.
8. Brak duplikacji treści
Duplikacja treści, czy to wewnętrzna, czy to zewnętrzna, jest bardzo negatywnym zjawiskiem. Powielanie takiego samego tekstu na kilku podstronach może być również przypadkowa, np. w sytuacji indeksacji kopii roboczych, wcześniej nieusuniętych.
9. Przyjazne adresy URL oraz linkowanie wewnętrzne
Dobrze stworzone adresy URL są korzystne pod kątem wyświetlania ich dla poszczególnych fraz kluczowych. Jaka jednak struktura jest poprawna? Przyjaznym adresem URL jest ciąg wyrazów, bez znaków specjalnych oraz podkreślników, z jak najmniejszą liczbą cyfr i niestandardowych parametrów.
Linkowanie wewnętrzne to sieć adresów między podstronami danej witryny, pomagająca użytkownikom odnalezienie kolejnych wartościowych treści. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku zmiany adresu docelowego, należy we wszystkich podstronach dokonać korekty, bo inaczej linki będą uszkodzone (błąd 404).
10. Linki kanoniczne
URL'e kanoniczne pomagają robotom Google zidentyfikować znajdujące się takie same treści na stronie i określenie pierwotnej wersji tekstu (głównej), unikając tym samym duplikacji contentu.
11. Dane strukturalne
Dane strukturalne, czyli inaczej schema, są rozwiązaniem na poinformowanie robotów Google o tematyce danej podstrony. W ten sposób można pomóc sobie w wynikach wyszukiwania, ponieważ niektóre elementy danych strukturalnych mogą pojawić się jako kolejne informacje w wyszukiwarce, przy Twojej domenie.
12. Struktura i nawigacja na stronie
Jednym z podstawowych elementów dobrej strony internetowej jest intuicyjna nawigacja. Struktura powinna być przemyślana, aby wchodzący użytkownicy wszystko odnajdywali bardzo szybko, a nie wędrowali i zniechęceni opuszczali witrynę. Spora część użytkowników wychodzi ze stron zbyt szybko, co odbija się na wynikach w wyszukiwarce Google. Roboty również wykrywają takie sytuacje podczas skanowania witryny, jeżeli struktura nawigacji nie stoi na wysokim poziomie.
13. Hreflang
W pierwszych liniach kodu strony roboty powinny odnaleźć informację dotyczącą tego, jakie wersje językowe są dostępne. Dopracowana witryna jest w stanie automatycznie przekierować użytkowników na odpowiednią dla nich wersję językową, łącznie z robotami. Odpowiednio zaimplementowane Hreflangi sprzyjają użyteczności witryny, a w ostateczności są kolejnym plusem w ocenie strony przez algorytmy Google.
14. Technika AMP
W standardach kodowania strony internetowej istnieje Accelerated Mobile Pages, a więc automatyczne dostosowanie publikowanych treści do urządzeń mobilnych. Ten fakt przyspiesza ładowanie strony internetowej na smartfonach, mając ostatecznie wpływ także na pozycjonowanie.
Techniczne SEO - podsumowanie
Generalnie nie ma jednego prostego przepisu na techniczne SEO. Niektóre z aspektów są typowo deweloperskimi działaniami, średnio dostępnymi dla specjalisty SEO. Nie sposób zatem zrobić tego w inny sposób, niż praca zespołowa. Nie wszystkie procesy można zaimplementować w podstawowych częściach panelu CMS. Techniczne SEO powinno należeć do priorytetów, dlatego jeśli chcemy dogłębnie zoptymalizować stronę internetową, musimy wejść w bezpośrednie struktury witryny.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze