Pozycjonowanie to w ogromnym skrócie praca, mającą poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. Aby witrynę odwiedzała coraz większa liczba odbiorców, konieczny jest szereg wielowątkowych czynności, które są wykonywane regularnie. Bez pozycjonowania w zasadzie nie jest możliwe stworzenie serwisu na miarę swoich oczekiwań.
Pozycjonowanie rozpoczyna się już w trakcie budowy strony internetowej. Pod hasłem optymalizowanie trwają procesy, mające dostosować struktury pod techniczne wytyczne Google. Fakt, czy wszystkie aspekty zostały poprawnie wdrożone, sprawdzą algorytmy wyszukiwarki już podczas pierwszej próby indeksacji witryny. Wśród takich wytycznych znajdują się mechanizmy bezpośrednio wpływające na odczucia użytkowników - responsywność, szybkość ładowania strony, czy waga plików graficznych. To tylko nieliczne z zasad, jakie trzeba przestrzegać, aby myśleć w przyszłości o pierwszych stronach wyników na wybrane frazy kluczowe.
Pozycjonowanie to także wspomniane frazy kluczowe. To słowa powiązane z firmą, branżą i usługami, jakie oferuje dany biznes. Dzięki frazom kluczowym (zapytaniom w wyszukiwarce), strona internetowa może zostać znaleziona przez potencjalnych klientów w Google. Samo pozycjonowanie możemy również podzielić na pozycjonowanie ogólne (ogólnokrajowe), jak i pozycjonowanie lokalne. To drugie zagadnienie wiąże się przede wszystkim z małymi, albo nowo powstałymi firmami, które na początku swojej działalności celują przede wszystkim w klientów znajdujących się w lokalnym środowisku - w tym samym mieście, powiecie, czy województwie. Aby jak najlepiej pozycjonować się na takich odbiorców, dana firma używa fraz kluczowych z dodatkiem lokalizacyjnym, tj. np. "Strony internetowe Toruń". W przypadku pozycjonowania ogólnego, bez wybrania konkretnego regionu, fraza brzmi np. "strony internetowe". Warto również zwrócić uwagę na to, że dotarcie do klienta z ogólnej frazy jest znacznie trudniejsze, ponieważ konkurencja w wynikach wyszukiwania jest wówczas o wiele większa.
Strony internetowe obecnie w zasadzie nie istnieją bez pozycjonowania. Trzeba na swojej witrynie publikować jak najwięcej treści, uwzględniając w nich wybrane przez siebie słowa i frazy kluczowe. W tym aspekcie nie ma żadnych dróg na skróty - wszystkie teksty muszą być unikalne. Kopiowanie z innych stron jest zakazane, określone jako tzw. duplicate content. Jeśli algorytmy Google wykryją artykuły skopiowane, pozycja strony w wynikach wyszukiwania może zostać bardzo obniżona, włącznie z często nieodwracalnym regresem wartości domeny. Do pozycjonowania należy także linkbuilding, czyli umieszczanie linków na innych stronach internetowych o podobnej tematyce i wysokiej jakości. Witryny o wątpliwej reputacji źle wpłyną także na Twój adres, dlatego nie warto umieszczać odnośników wszędzie, a wybierać serwisy godne uwagi.