Skip to main content
7 minut(y) czytania (1437 słów)

Przekierowania strony internetowej. Kiedy je stosować?

Przekierowania strony internetowej. Kiedy je stosować?

Przekierowania są jednym z najpopularniejszych wariantów, jakie stosuje się np. przy zmianach w strukturze adresów strony internetowej.

Taki zabieg mogą również wymusić błędy związane z usuwaniem podstron, czy też duplikacją materiałów na różnych adresach, po wdrożeniu certyfikatu SSL. Jeżeli w takim układzie nie będzie szybkiej reakcji, to roboty Google mogą ocenić witrynę negatywnie, a dodatkowo utrudnione przeglądanie wpływa na popularność wśród użytkowników.

Przyjazne linki URL są priorytetem w budowaniu zaufania i zachęcania do odwiedzania serwisu internetowego. Również robotom wyszukiwarek coraz sprawniej wychodzi analizować i przeglądać wszelkie materiały, tak jak robią to ludzie. To dzięki m.in. technologii sztucznej inteligencji - wszystko co sprzyja przeciętnemu oglądającemu, odpowiednio wynagradzają też algorytmy.

Rynek ewoluuje i dotyczy to zwłaszcza branży e-commerce, gdzie zmiany w asortymencie są największe. Często automatycznie tworzone adresy URL w panelach CMS mogą pozostawiać wiele do życzenia, dlatego administratorzy cały czas muszą być czujni, aby jak najbardziej ułatwiać dostęp swoich klientom do swojej oferty.

W kontekście samych CMS-ów, sporo pracy czeka sklepy przy migracji między różnymi systemami, które generują różne adresy URL, albo inaczej budują menu oraz kategorie. W tym przypadku również pomocne są przekierowania przy ewentualnych błędach 404. Wróćmy jednak do początku.


Przekierowanie - co to jest? 

Przekierowanie (redirect) jest odpowiedzią HTTP, ze wskaźnikami przejścia pod inny adres docelowy. Roboty wyszukiwarek oraz same przeglądarki internetowe są informowane, że treści z podanej strony zostały przeniesione w inne miejsce - na stałe, bądź czasowo.

Dla użytkownika strony internetowej zastosowane wobec niego automatyczne przekierowane pod inny adres jest bardzo wygodne, ponieważ gdyby to działanie nie zostało wdrożone, to na jego ekranie wyświetli się błąd o nieistniejącej stronie. Zostanie zatem niejako w "ślepej uliczce", a pozostawiony sam sobie niekoniecznie musi wiedzieć, że interesujący go materiał lub produkt został opublikowany pod innym adresem URL. Musi wówczas albo szukać tego na własną rękę, albo po prostu całkowicie zrezygnuje i opuści witrynę. Przekierowanie jest zatem lekiem na ewentualne problemy.

Warto odnotować, że w razie ewentualnej niewiedzy administratorów o błędzie 404, zostanie on wyświetlony w panelu Google Search Console, o ile oczywiście platforma ta została poprawnie połączona ze stroną.

Rodzaje przekierowań

Istnieją różne typy przekierowań, które stosuje się w zależności od charakterystyki zmian - czy treści zostały przeniesione na stałe, czy też te działania zostały poczynione tylko tymczasowo. Z punktu widzenia samego użytkownika serwisu nie ma to żadnego znaczenia, bowiem na koniec i tak trafia do odpowiedniej, docelowej podstrony, a o rodzaju przekierowania wiedzą tylko roboty wyszukiwarek.

  • Przekierowanie 301 - stałe

Znane i bardzo popularne jest stosowanie przekierowania 301, informujące o fakcie stałego przeniesienia materiałów na inną podstronę z zaznaczeniem, że już nigdy w poprzedniej lokalizacji się nie pojawią. Roboty w ten sposób będą wiedziały o przekierowaniu i nowym URL, co również po jakimś czasie może wpłynąć już na usunięcie starego adresu z wyników wyszukiwania, jeżeli nie ma tam treści.

  • Przekierowanie 302 - czasowe

Przekierowanie 302 to kolejny, często stosowany typ na stronach internetowych, tym razem jako tymczasowy. Roboty Google oraz innych wyszukiwarek otrzymują wówczas mniej precyzyjną informację, która mówi, iż teraz pod podanym adresem nie ma poszukiwanych treści (znalezione jako Found - adres jednak istnieje), ale znajdują się w innej lokalizacji i być może po jakimś czasie wrócą na stare miejsce. Wówczas roboty pozostawiają ten URL w swojej pamięci, by co jakiś czas sprawdzić, czy materiały nie zostały tam ponownie opublikowane.

Inne rodzaje przekierowań 

Prócz dwóch powyższych, najpopularniejszych typów przekierowań - 301 oraz 302, administratorzy stosują także kilka innych komend HTTP, przekierowujących pod inny adres:

  • przekierowanie 303 (See other) - funkcjonuje tylko z formularzami, które wysyłają dane za pomocą HTTP POST,
  • przekierowanie 304 (not modified) - to mechanizm z informacją, że treści nie zostały w żaden sposób zmodyfikowane. Przeglądarka otrzymuje wówczas sygnał, że dane są aktualne i nie ma potrzeby pobierania z adresu źródłowego,
  • przekierowanie 305 (use proxy) - w tym przypadku zawartość będzie wyświetlona wyłącznie z wykorzystaniem wyznaczonego serwera proxy. Komenda ta posiada stosowną informację odnośnie preferowanego serwera,
  • przekierowanie 307 (temporary redirect) - jest to tymczasowe przekierowanie pod inny URL, podobne do 302 oraz 303.

Jeżeli przekierowania na stronie internetowej zostaną źle ustawione, efektem będzie pojawiający się błąd 301, mówiący o zaistniałej pętli przekierowań (too mamy redirects), przez którą nie jest możliwe trafienie pod prawidłowy adres.


Przekierowania strony internetowej a SEO 

Wdrożone przekierowania znacząco wpływają na płynność wyświetlanych informacji użytkowników witryny. Wszystkie konfiguracje są szalenie ważne także w kontekście SEO, bowiem tylko prawidłowa implementacja jest w stanie utrzymać dotychczasowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeżeli roboty nie otrzymują niejasnych, błędnych sygnałów, to również ich praca nie zostanie w żaden sposób podczas analizowania strony zakłócona.

Przekierowania 301 w znaczny sposób pomagają utrzymać w nowym adresie moc poprzedniego URL. Przekierowanie 302 jest natomiast zwykłym przeniesieniem pod inny adres, bez siły i reputacji URL. Szansa na utrzymanie przekazanie mocy adresu istnieje, ale decyzja należy do algorytmów.

Kiedy stosować przekierowania? 

Tego typu procedury stosuje się zwykle przy ściśle określonych procesach. Mają one za zadanie w jak najlepszy sposób zatrzymać przy sobie użytkowników, ale i pozostawić silne pozycje w wynikach wyszukiwania, które wpływają na ruch organiczny.

  • Jedna wersja strony

Strona internetowa może być dostępna zarówno z członem www, jak i bez niego, dlatego jeśli konfiguracja serwera dopuszcza wszystkie możliwości, trzeba uniknąć sytuacji oceny witryny jako całkowite duplikacje i wdrożyć globalne przekierowanie 301, aby wszyscy byli prowadzeni wyłącznie do jednej wersji adresu. Warto zastosować wówczas komendy przekierowujące w pliku .htaccess, np.:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.stronainternetowa\.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://stronainternetowa.pl/$1 [L,R=301]

  • Protokół SSL

Instalacja protokołu SSL to wiele korzyści, ponieważ zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale i reputację wśród użytkowników oraz wyszukiwarek. Poleca się jednak mieć całą procedurę dokładnie zaplanowaną i przetestowaną, aby nie wytworzyło się zjawisko duplikacji treści oraz funkcjonowania dwóch protokołów - starego HTTP i nowego HTTPS. Zaleca się zatem wymuszenie wyświetlania chronionej wersji, przy ustawieniu przekierowania 301 i wykorzystaniu w tym pliku .htaccess.

  • Zmiana domeny

W przypadku zmiany adresu, zalecane jest skopiowanie zawartości za starej do nowej witryny w 100% oraz ustawienia na poprzednich URL przekierowania 301, aby wszystko odpowiadało nowym podstronom. W ten sposób użytkownicy starej lokalizacji zobaczą identyczną treść pod nową. Roboty wyszukiwarek również dzięki temu otrzymają komunikat o tym, gdzie znajdują się wcześniej indeksowane materiały. W przypadku pominięcia tych kroków, serwis straci całą moc i ruch będzie musiał być budowany od początku.

  • Nowa struktura adresów URL

Dzisiaj najbardziej pożądaną formacją jest budowa tzw. przyjaznych linków. Tego typu URL mają zarówno pozytywny wpływ na SEO, ale i dają czytelny sygnał użytkownikowi, odnośnie tematu znajdującego się na odwiedzanej stronie. Aby tak się stało, trzeba jeszcze wdrożyć dla wszystkich podstron poprawne przekierowanie 301, bowiem w przeciwnym wypadku efektów się nie doczekamy. Podobnie jest przy zmianach struktury kategorii w sklepie internetowym. Warto pamiętać o tym, że w menu linie adresów ulegną korekcie, ale np. odnośniki w treściach np. na blogu - automatycznie się zmienią. Jeżeli w artykułach linki nie zostaną podmienione, to wyskakujące błędy 404 osłabią znaczenie witryny.

  • Migracja CMS

Migracja pomiędzy różnymi platformami CMS to jedna z najpoważniejszych decyzji przy funkcjonowaniu stron lub sklepów - poprzedzona poważną analizą plusów oraz minusów, jakie mogą wyniknąć z tak konkretnej zmiany. Jednym z czynników argumentujących proces może być np. znaczne poszerzenie liczby oferowanych produktów, które przekraczają możliwości dotychczasowego systemu sprzedaży, wpływającego też na brak komfortu korzystania z witryny przez klientów. Migracja związana jest z całkowitą zmianą całej siatki adresów URL, stąd też konieczne jest zastosowania przekierowań 301, w 100% zgodnych z poprzednią wersją strony. Jeżeli ten aspekt nie zostanie dopilnowany, to wiele wyników z wyszukiwarki będzie prowadziło do dobrze znanego błędu 404.

  • Niedostępne produkty w sklepie internetowym

Jeżeli któryś z produktów Twojego sklepu został wycofany ze sprzedaży, albo już w ogóle się nie pojawi, nie ma potrzeby usuwania treści, czy też całego produktu jako URL. Dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie w treści informacji o produktach zbliżonych do poprzedniego, albo zastosowanie bezpośredniego przekierowania 301 pod ogólną kategorię, czy najbardziej zbliżony towar. Wówczas dotychczasowa moc linku zostanie przynajmniej w części przeniesiona pod nową podstronę.


Jak Twój CMS radzi sobie z przekierowaniami?

Rodzaje przekierowań i ich działanie nie wystarczą, aby poprawnie zaimplementować wybrane rozwiązania. Do tego trzeba również zorientować się, jak technicznie wykonany jest dany CMS i jak rozwiązuje procesy przekierowań. Najnowsze platformy (typu PrestaShop, czy Shoper) z reguły nie mają kłopotów, aby automatyczne wdrożyć przekierowanie 301 pod nowe adresy URL. Są jednak takie mechanizmy (np. w starszych wersjach), że trzeba zrobić to ręcznie z poziomu panelu, albo tylko poprzez FTP, gdy systemy zarządzania treścią w ogóle nie obsługują tego typu rozwiązań.

Strony internetowe i przekierowania - podsumowanie

Czy warto stosować przekierowania na stronie internetowej? Zdecydowanie tak, bowiem w ten sposób nie tylko można utrzymać ruch na stronie, ale i odpowiedni poziom mocy witryny, wpływającej na SEO i wyniki wyszukiwania. Do sprawy trzeba jednak podejść z odpowiednią wiedzą. Ewentualne błędy skutkować mogą zdecydowanie odwrotnym efektem do zamierzonego.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
wtorek, 16 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.