Skip to main content
5 minut(y) czytania (1059 słów)

10 zasad tworzenia treści na stronie internetowej

10 zasad tworzenia treści na stronie internetowej

Piszesz artykuły na swoją stronę internetową, albo tworzysz opisy produktów w sklepie internetowym, jednak nie jesteś pewien, czy robisz to dobrze? Wskazujemy, jakie wytyczne trzeba mieć na uwadze, aby teksty były zoptymalizowane m.in. pod kątem SEO.

Nie zawsze wystarczy sama zdolność pisania, czyli tzw. "lekkie pióro". Na skuteczność wpisów wskazują chociażby wskaźnik CTR i wejścia organiczne z wyszukiwarki. Nie warto jednak tracić nadziei po kilku miesiącach, tylko przeanalizować dotychczas opublikowany materiał.

Treści dla klientów za każdym razem powinny mieć tak ułożoną formę, aby były zarówno ciekawe dla potencjalnie zainteresowanego usługami, jak i skutecznie oddziaływały na algorytmy wyszukiwarki - czyli poniekąd również dla klienta po raz kolejny, bowiem to z Google trafia większość czytelników. Publikacja musi zatem zawierać elementy marketingowe, techniki perswazji oraz czynniki optymalizujące pod kątem SEO - odpowiednie tytuły, nagłówki, akapity, linkowanie itp. Choć nie są to stałe reguły, to warto zaznajomić się z zasadami, aby później móc płynnie tworzyć materiały dla odbiorców.

SEO friendly

Raczej nie jest już zaskoczeniem, że Google stara się jak najlepiej dobierać te strony internetowe, które wyróżniają się wartościowym contentem. Nie jest wystarczającym również umieszczanie w swoich artykułach najbardziej popularnych, konkurencyjnych fraz kluczowych, bowiem często znacznie lepszą sytuacją jest tzw. długi ogon, a więc pozyskanie świadomych, zdecydowanych użytkowników poprzez bardziej rozbudowane zapytania, aniżeli zwroty składające się z dwóch lub trzech słów. Internauci korzystają z wyszukiwarki w szerszym zakresie, wpisując np. pełne zapytanie, mające nawet i około 8 słów. Efektem popularności bardziej rozbudowanych fraz może być m.in. wprowadzenie głosowego wyszukiwania w oparciu o Asystenta Google.

Jak zoptymalizować treść pod pozycjonowanie?

1. Planer słów kluczowych

Do ustalenia ważnych dla Ciebie i Twojej firmy fraz kluczowych przyda się planer. Tak jak już wcześniej wskazaliśmy, zakres czynności nie powinien ograniczać się do ustalenia krótkich i konkurencyjnych fraz, bowiem praca skupiająca wyłącznie tę grupę słów zajmie znacznie więcej czasu, aniżeli publikowanie treści również pod rozszerzone zapytania, czyli tzw. long tail (długi ogon). Zaleta długiego ogona jest taka, że i tak posiada zazwyczaj tę konkurencyjną frazę, np. "Jaki wybrać zimowy szal podczas wyższej temperatury".

W sytuacji tworzenia już treści, dobrą praktyką jest najpierw opracować cały tekst, a dopiero później - podczas korekty - skupić się na umieszczeniu w nim fraz kluczowych, odmieniając ich formę, aby tekst wyglądał naturalnie.

2. Optymalizacja linków

Do podstawowych czynności należy również dbanie o estetyczną strukturę linków - kategorii, podstron, czy wpisów blogowych. Przyjazne adresy URL zaprowadzają nie tylko porządek na stronie internetowej, ale i budują zaufanie wśród odbiorców, jak i robotów wyszukiwarki. Taki schemat działa również pozycjonująco, bowiem w większości przypadków jest podobny do tytułu danej podstrony. Za przykład niech posłuży odnośnik do artykułu o przyjaznych linkach URL, gdzie rozwinęliśmy to zagadnienie.

3. Meta tagi

Optymalizacja to również meta tagi. W nich powinny znaleźć się: przejrzysty tytuł i merytoryczny, krótki opis, czyli wstęp do pełnego artykułu, do którego można przejść z poziomu wyników wyszukiwarki. To również dobra lokalizacja słów kluczowych, jednak tak jak w przypadku reszty treści - nie powinno się z ich liczbą przesadzać, bo zostanie taki fakt oceniony jako spam. Meta tagi służą do prostego określenia zawartości podstrony i mechanizmu reklamowego przy użyciu kluczowych fraz.

Meta tagi - strona internetowa w wyszukiwarce

4. Rozsądna liczba fraz kluczowych

Chwilę wcześniej wywołaliśmy do tablicy temat umieszczenia fraz kluczowych w treściach. Z jednej strony jest to szalenie ważny aspekt, jednak druga strona medalu jest taka, iż trzeba w tym znać swój umiar. Sztuczne nasycanie tekstów słowami kluczowymi przyniesie zupełnie odwrotny efekt - zamiast promować materiały, Google będzie starało się je skutecznie pomijać, kiedy uzna to za niewartościowy dla użytkowników content. Generalnie im dłuższy tekst, tym zwiększa się też teoretycznie możliwa do użycia liczba fraz kluczowych. Można zadać pytanie - czy są określone dokładne limity? Nie, w tej kwestii polegamy na wyczuciu, aby treści wyglądały jako naturalne informacje, a nie zalana hasłami reklama.

5. Nagłówki H1 i H2

Wskazane jest, aby słowa kluczowe miały swoje miejsce również w tytułach i nagłówkach tekstów, oczywiście wdrożone w rozwinięte zdanie. Przypominamy, że H1 odnosi się do tytułu głównego podstrony i zawsze powinno się go użyć jeden raz, natomiast H2 znajdziemy m.in. w środku treści, jako kolejne rozdziały, wpływające również na czytelność danych. Warto o tym pamiętać, bowiem często zdarzają się publikacje jedynie z pogrubieniem podtytułu i roboty Google mogą wówczas nie zanotować wartości podanych słów.

6. Zdjęcia i grafiki w tekstach

Materiały wizualne zawsze muszą zostać zoptymalizowane. ALT (opis/tytuł zdjęcia lub grafiki) to tylko jedna ze składowych, a równie ważna jest też wielkość i waga takich plików. Im lepiej skompresowane zdjęcia, tym podstrona będzie się szybciej ładowała, co wpłynie na pozytywne odczucia użytkownika. Wskaźniki te skrzętnie notują algorytmy Google, a ich ocena oddziałuje na pozycje strony w rankingach wyszukiwania.

7. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Jednym z aspektów uwzględnianych do optymalizacji jest linkowanie wewnętrzne, a więc umieszczanie w swoich treściach odnośników do materiałów powiązanych tematycznie, wewnątrz swojej strony internetowej. Czyli np. jeśli piszemy o pozycjonowaniu, a jedną z zagadnień są frazy kluczowe, to możemy przy tym zareklamować również content dotyczący ważnych słów dla serwisu. Rzecz jasna należy wykorzystywać tę czynność z umiarem, niemniej jest to pożądana praktyka i pomoc w zrozumieniu struktury witryny zarówno poprzez zwykłych użytkowników, jak i skanujących botów wyszukiwarki. Na zewnątrz skutkuje to wzmocnieniem wyników wyszukiwania. W przypadku samego linkowania zewnętrznego - to polecamy pozyskiwać odnośniki do swojego artykułu wyłącznie na portalach, które wykazują się dobrą reputacją. Siła takiego linku podziała korzystnie.

8. Czytelność treści

Kiedy dany tekst jest bardziej rozwinięty (co polecamy!), zawiera więcej słów i znaków, czytelność poprawia umieszczenie w nim co któryś fragment przerywnika zdjęciowego, albo graficznego. Infografika czy inny akcent wizualny korzystnie działa na odbiór materiału. Wówczas oczy nie zmęczą się zalewem tekstu.

9. Udostępnianie treści

Każdemu właścicielowi bloga lub strony internetowej zależy, aby publikacje były jak najbardziej popularne, bowiem wpływa to na zwiększający się ruch organiczny i wzrost konwersji (klientów). Nawet jeśli jest to zwykły blog firmowy, to pod każdym tekstem w promocji mogą posłużyć gotowe odnośniki do skopiowania i udostępnienia artykułu na portalach społecznościowych (np. na Facebooka i Twittera). Internauci przywykli do dzielenia się materiałami, dlatego warto im dać taką możliwość zautomatyzowanymi rozwiązaniami.

10. Analiza danych

Nad swoją stroną internetową warto mieć kontrolę pod kątem statystycznym oraz analitycznym. Wszelkie dane pozyskane z wdrożonych platform Google Analytics i Google Search Console pozwalają analizować ruch, konwersję, źródła pozyskiwania odbiorców, czy zestaw zapytań w wyszukiwarce, na których pojawiają się Twoje podstrony. Ogrom danych to cenne wskazówki i szansa określenia kierunku rozwoju oraz podwyższania jakości materiałów pod kątem technicznym, wizualnym i merytorycznym.

Jak pozyskujesz użytkowników - strony internetowe w Google Analytics

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
czwartek, 21 listopad 2024
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.