Skip to main content
3 minut(y) czytania (639 słów)

Mobile-First Index - co to jest?

Mobile-First Index - co to jest?

Urządzenia mobilne to dzisiaj narzędzie pierwszej ręki przy wyszukiwaniu informacji w sieci. Korzystamy z mediów społecznościowych, komunikujemy się, przeglądamy wiadomości. Stąd też Google postanowiło wprowadzić algorytm Mobile-First Index. Co to takiego?

Mobile-First Index - co to jest?

2015 rok był w pewnym sensie kluczowy, jeśli chodzi o kierunek rozwoju internetu. Wtedy bowiem średnia liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych okazała się wyższa, niż generowana z laptopów oraz komputerów stacjonarnych. Google zdecydowało się zatem na uaktualnienie zasad indeksowania stron, dodając w 2018 roku Mobile-First Index.

Roboty wyszukiwarki analizują strony internetowe, w tym ich kod pod kątem umieszczonych treści. Algorytmy na podstawie zgromadzonych danych (w tzw. indeksie) tworzą zestawienie i kolejność wybranych serwisów w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu odpowiedniej frazy przez użytkownika.

Wdrożenie Mobile-First Index stało się kluczową kwestią, bo to od istnienia i kondycji mobilnej wersji witryny swoje analizy rozpoczynają roboty Google. Jeżeli strona na telefonach nie będzie dobrze zbudowana, to nawet najlepszy projekt komputerowy będzie miał problem z nadrobieniem strat w ocenie całej domeny.

Wprowadzenie tego aspektu do indeksu jest oczywiście następstwem ogromnej liczby wyświetleń w urządzeniach mobilnych. To skłoniło właścicieli witryn do szczególnego nacisku nie tylko na wersje stron dla komputerów, ale i na dostosowanie swoich treści do najmniejszych narzędzi multimedialnych. Wszystko po to, aby wygoda przeglądania informacji była tak samo duża, co na deskoptowych witrynach.

Co się dzieje w przypadku braku mobilnej wersji? Wówczas w dalszej kolejności roboty oczywiście sprawdzają stronę dla komputerów, jednak braki mogą mieć znaczący wpływ na ocenę przez indeksujące roboty, co przełoży się na niższe miejsca w wynikach wyszukiwania.


Wpływ Mobile First Index na SEO

Od dłuższego czasu strony internetowe przystosowane do urządzeń mobilnych są znacznie bardziej premiowane przez Google. Rzecz jasna witryny tylko pod komputery także są szalenie ważne, jednak przez brak uczestnictwa we wskaźnikach indeksacji Mobile-First Index mogą być zdecydowanie niżej w wyszukiwarce, niż konkurencja uwzględniająca wszystkie techniczne punkty publikowania treści w sieci. Sporo do powiedzenia mają również witryny responsywne, czyli automatycznie dostosowujące się do danego okna, na którym są włączone.

Jak tworzyć wersję mobilną strony internetowej?

Jeżeli strona internetowa publikuje różne treści w wersjach na telefony i komputery, a zatem wykorzystywana jest dynamiczna technika wyświetlania contentu, albo i osobnych adresów URL, zalecane jest przyjrzenie się podpowiedziom Google, które należałoby wdrożyć:

  • takie same treści na obu wersjach witryny internetowej (teksty, zdjęcia, video itp.),
  • takie same meta dane na obu wersjach strony (title i meta description),
  • poprawne linki hreflang przy różnych adresach URL, czyli odpowiednie powiązania adresów do standardowej oraz mobilnej wersji. Hreflang związany jest z różnymi wersjami językowymi,
  • dbałość o odpowiedni serwer, który będzie w stanie obsłużyć zapotrzebowanie na indeksację mobilnej wersji,
  • poprawne komendy w pliku robots.txt, z uwzględnieniem dwóch wersji strony internetowej.

Narzędzia do analizy Mobile-First Index

  • Test Mobile Friendly
  • Page Speed Insights
  • Google Search Console

Przy pomocy tych narzędzi możliwe jest sprawdzenie swojej witryny internetowej pod kątem dostosowania do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. W razie problemów z niektórymi wskaźnikami, zostaną pokazane alarmujące komunikaty, włącznie z porównaniem czasów ładowania materiałów na ekranach urządzeń użytkowników.

Problemy związane z wersją mobilną i indeksowaniem

Wśród kluczowych aspektów, o które trzeba zadbać podczas implementacji strony dla urządzeń mobilnych oraz późniejszego indeksowania, a należą też do tych z największym ryzykiem popełnienia błędu, są m.in.:

  • zbyt mały rozmiar czcionki,
  • błędy 404,
  • materiały (w tym filmy), których przeglądarka mobilna nie jest w stanie włączyć,
  • błędne przekierowania,
  • niepoprawne linkowanie wewnętrzne,
  • elementy strony za blisko siebie,
  • wolne ładowanie strony mobilnej,
  • reklamy przysłaniające większość strony,
  • blokowane pliki w robots.txt.

Mobile-First Index

Mobile-First Index wskazuje na dbałość Google o użytkowników, którzy materiały w sieci wyświetlają na sprzętach typu telefon komórkowy, czy tablet. W ostatnich latach rozwój technologiczny poszedł na tyle do przodu, że chęć dostępności informacji rozszerzyła się na każdą sekundę naszego życia, w każdej lokalizacji na świecie. Cyfryzacja wymusza zatem na właścicielach optymalizację swoich stron do urządzeń mobilnych, co zwiększa również szanse na ruch i lepsze pozycje w wynikach wyszukiwarki Google.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
czwartek, 28 marzec 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.