Jak pozycjonować stronę internetową typu one page?
Czy strony internetowe typu one page są trudniejsze do pozycjonowania? Należy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mają wpływ na pracę przy takich projektach.
Serwisy internetowe w rodzaju one-page to dość popularna forma prezentowania się w internecie. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, bowiem one page jest prosty w przekazie, zawiera najmniejszą możliwą liczbę treści i często są to kreatywne projekty pod kątem graficznym, które mają robić wrażenie. Ten rodzaj stron pozwala nieco odróżnić się od konkurencyjnych firm i móc zapaść w pamięci klienta na dłużej.
One page i landing page - czym się różni?
One page generalnie już z samej nazwy mówi nam, że jest to jedna strona. Powinna wskazywać nam na jedną usługę, czy też jeden produkt, aczkolwiek w niektórych przypadkach pełni za formę strony firmowej. Brakuje w niej typowej ilości podstron, jednakże na samej górze znajdziemy mimo wszystko menu, w postaci linków wewnętrznych z "#". Kliknięcie w któryś tego typu odnośnik przenosi nas nie na inną podstronę, a na konkretny sektor na stronie głównej.
Landing page jest z kolei stroną przeznaczoną do prezentacji produktów. To swego rodzaju reklama. Trafia się na nią zazwyczaj poprzez płatne reklamy typu mailing, Google Ads, czy inne kampanie reklamowe. Celem takiej strony jest zdobycie jak największej konwersji - kontaktu, pozostawienia danych, albo bezpośredniego zamówienia danego produktu. Landing page jest nastawiony przede wszystkim na proces "call to action" od pierwszych sekund wizyty.
Wiele osób uważa, iż landing page i one page to właściwie to samo, dlatego w sieci da się zauważyć przypadki działania witryn na podobnej zasadzie. Nie jest to prawda, bowiem one page nie powinien posiadać podstron, z kolei landing page jest typową witryną produktową, związaną głównie z kampaniami reklamowymi. Od strony graficznej schemat wygląda podobnie.
Pozycjonowanie strony typu one page. Jakie mogą pojawić się problemy?
Częstym przypadkiem jest fakt osób rezygnujących z typowego promowania swojej witryny, a więc z pozycjonowania one page na rzecz płatnej reklamy w wyszukiwarce Google. Taka decyzja pojawia się z uwagi na fakt, że strony internetowe tego typu są trudniejsze do optymalizacji i pozycjonowania. Nie jest to jednak niemożliwe, ale trzeba zastosować i trzymać się ścisłej strategii.
To, co zdecydowanie nie ułatwia procesu pozycjonowania one page, jest bardzo mała, a wręcz znikoma w porównaniu z tradycyjnymi witrynami, ilość opublikowanych treści. Niewiele tekstów nie pozwala również na umieszczanie nazbyt wielu słów kluczowych, które są oczywiście priorytetowym elementem w przypadku działań pozycjonerskich. Drugą sprawą jest to, że roboty Google wówczas zbyt wiele do roboty nie mają - trafiają wyłącznie na jedną podstronę, będącą stroną główną, a więc tylko jeden adres URL z Twojej domeny zostanie zindeksowany. Ten aspekt stoi rzecz jasna po stronie minusów, ponieważ im większa liczba podstron zindeksowanych, tym lepsze oddziaływanie na pozycje w wynikach wyszukiwania i szansa na bardziej wartościową ocenę wyszukiwarki. Mimo wszystko absolutnie nikt nie skreśla takiej witryny, szans na dobre miejsca i zwiększony ruch organiczny z Google. Są sposoby na odpowiednią optymalizację SEO i pozycjonowanie.
Jakie aspekty wpływają na pozycjonowanie strony internetowej typu one page?
Punktów technicznych związanych z pozycjonowaniem jest multum i każdy z nich może mniej lub bardziej wpłynąć na ostateczne rezultaty oceny witryny. Poniżej przedstawimy niektóre z nich.
1. Struktura strony internetowej one page
Funkcjonowanie witryny typu one page może odbywać się za pomocą tzw. kotwic. Każda z części strony ma wówczas przypisaną swoją lokalizację. Kliknięcie w daną etykietę, czyli w adres z elementem "#", powoduje przejście do określonego fragmentu strony. W pasku przeglądarki przy adresie URL znajdziemy znak #, np. #uslugi. Czy takie struktury adresów widzą roboty? Niestety nie i nie ma szans, aby wyszukiwarka zindeksowała podstrony w tej postaci, które w rzeczywistości nie istnieją, bo jest to nadal strona główna. Jest to technika wyłącznie mająca pomóc w oznaczeniu danych fragmentów treści witryny. Istnieje jednak możliwość, aby stworzone linki prowadziły do poszczególnych elementów strony internetowej.
Dynamiczne adresy na stronie one page
Stworzenie bloków na stronie powinno pomóc Googlebotowi w poruszaniu się po danej stronie, a więc i w indeksowaniu. One page jest oczywiście tylko jedną podstroną, ale zastosowanie takiej techniki pozwoli na wytworzenie kolejnych, sztucznych. Wówczas każdy z tzw. bloków może być elementem struktury strony i posiadać osobny adres URL, rozpoznany przez roboty jako odrębna podstrona. Pod tym kątem warto również pomyśleć o słowach kluczowych w adresach. Każdy blok będzie wskazywał na określony adres URL i podobnie materiał będą rozpoznawały roboty Google, chociaż dla samego użytkownika w zasadzie nic się nie zmieni - w dalszym ciągu będzie to one page.
W oczach Googlebota indywidualny adres URL opublikowany zostanie wraz z tytułem, czyli np. "Kontakt", "Usługi", "O nas" i tak dalej. Adresy będą miały również odrębne meta tagi. Taki rodzaj budowy one page pozwala również na użycie nagłówków H1 więcej niż jeden raz, czyli po jednym H1 dla każdego ustalonego elementu na stronie oraz uwzględnienie w pełnym zakresie zagęszczenia słów kluczowych, które wdrożymy w publikowanych treściach i opisach. Warto już od samego początku przeanalizować budowę struktury one page, aby móc pozycjonować mimo ograniczeń.
2. Wybór słów kluczowych
Tak jak przy każdej budowie strony internetowej, proces wypada rozpocząć od określenia słów kluczowych. Oczywiście powinny one być dobrane tematycznie, zgodnie z branżą i prezentowanym produktem. Nie można doprowadzić do sytuacji zbyt dużego zagęszczenia słowami kluczowymi, czyli tzw. keyword stuffing, bowiem materiał musi ściśle i dokładnie opisywać dany produkt. Stąd też mimo wszystko trzeba mieć na uwadze, że one page nie jest idealnym rozwiązaniem do pozycjonowania, jeżeli planujemy szeroko prezentować usługi w internecie. Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie stworzenie standardowej, rozbudowanej strony internetowej dla swojej firmy, aniżeli serwis typu one page.
Nie zmienia się proces sprawdzania słów kluczowych – w każdym przypadku należy wykorzystać dostępne narzędzia analityczne i zobaczyć, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google. Jeśli chodzi o one page, wytworzone strony, czyli generalnie tylko stronę główną, trzeba dopasować jak najlepiej do wybranych słów kluczowych i nie używać ich również zbyt wielu, ponieważ Google oraz jego algorytmy mogą uznać zagęszczenie fraz kluczowych za spam, a to grozi już karą.
3. Meta title, czyli tytuł
Tytuł powinien być nie dłuższy niż 60 znaków, a więc w tym zakresie należy jasno określić temat witryny, wraz z umieszczeniem słów kluczowych. To właśnie title jest jedną z pierwszych informacji dla potencjalnego klienta. Generalnie w przypadku one page, tag title może się okazać kluczowy przy budowie ruchu organicznego.
4. Meta description
Kolejnym w grupie meta tagów jest tag description, wyświetlany w wynikach wyszukiwarki jako opis witryny, tuż pod tytułem. W tym przypadku również dobrą praktyką jest użycie słów kluczowych, aczkolwiek należy pamiętać, że opis nie powinien przekraczać około 160 znaków, ponieważ dłuższy raczej nie zostanie wyświetlony w wynikach w całości.
5. Nagłówki na stronie one page
Na jednej podstronie zawsze powinien znajdować się jeden nagłówek typu H1, ale jeśli one page jest podzielony na osobne bloki, w takim przypadku można uwzględnić zastosowanie kilku nagłówków H1, po jednym na każdy blok strony głównej. Aby zachować hierarchię publikowanych treści, czytelność zapewniamy sobie także nagłówkami niższych rzędów - od H2 do H6.
6. Treści dla one page
Treści są jednym z najważniejszych elementów podczas pozycjonowania strony, nie tylko one page. Tutaj mamy jednak trudności strukturalne i automatycznie niewiele miejsca przeznaczonego na publikowanie tekstów, bowiem w tym typie to zwłaszcza grafika ma przykuwać wzrok potencjalnego klienta. Niektórzy próbują obejść ograniczone pole do działania i tworzą one page znacznie wydłużony w dół, niż standardowe projekty.
Bez względu na to, ile mamy miejsca, w treściach trzeba stawiać na jakość. Należy jednocześnie uwzględniać słowa kluczowe oraz unikalność treści, a więc zakazane jest np. kopiowanie opisów z innych stron. Każdy tekst możesz sformatować w taki sposób, aby zachęcał użytkownika do czytania i późniejszej konwersji.
7. Teksty alternatywne dla zdjęć i grafik
W przypadku pozycjonowania, robotów Google multimedia w postaci np. filmów zbyt szeroko nie interesują. Co innego jest ze zdjęciami oraz grafikami, przy których powinny pojawić się treści. Roboty skanują wszystkie pliki graficzne oraz zdjęcia, przede wszystkim pod kątem tytułów i dołączonych opisów, czyli tzw. tekstów alternatywnych (atrybut alt). Zarówno w tytułach plików graficznych, jak i opisach alternatywnych, powinno się uwzględniać ważne dla nas słowa kluczowe, nie przypominając już o tym, że muszą być zgodne z tym, co się na danym zdjęciu znajduje.
8. One page dostosowany do urządzeń mobilnych
Obecnie raczej już nikogo nie trzeba przekonywać (ale będziemy cały czas przypominać), że dużą rolę w wyszukiwarce Google odgrywają strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych, a więc m.in. do smartfonów.
Każda strona powinna automatycznie wyświetlać się na każdego rodzaju ekranach, również tych najmniejszych. Ruch organiczny z urządzeń mobilnych w sieci to ogromny procent całego ruchu, dlatego jeżeli witryna nie będzie dostosowana do urządzeń mobilnych, to algorytmy są w stanie znacznie obniżyć pozycję na wybrane słowa kluczowe.
9. Czas ładowania strony
Czas ładowania to także kluczowy element każdej strony. Pod tym względem decydujące są zwłaszcza opublikowane grafiki, a właściwe ich rozmiar/waga. Zdjęcia muszą być dobrej jakości, ale jednocześnie waga jednorazowo nie powinna przekraczać 100-150 KB. Im cięższe grafiki, tym strona internetowa może ładować się znacznie dłużej, czego należy unikać. Zobacz również: Jak skrócić czas ładowania strony internetowej?
10. Działania off site
Strony typu one page mają ograniczone możliwości co do pozycjonowania - posiadamy niewiele miejsca na stronie. W takim wypadku pozostaje jeszcze inna bardzo kluczowa sprawa, mianowicie działania off-site.
Linkowanie zewnętrzne to być może klucz do skutecznego pozycjonowania i awansu w wynikach wyszukiwania, nawet mając one page. Link building to zdobywanie linków do Twojej witryny na innych stronach, np. na stronach producentów, zaprzyjaźnionych firm, czy poprzez płatne nabywanie odnośników. To może być to, co podniesie pozycję i reputację strony internetowej, dlatego należy przygotować całą strategie off-site, aby móc cieszyć się z działania witryny tego typu.
Dodatkowy sposób na pozycjonowanie one page
One page to prosta struktura, zawierająca wyłącznie stronę główną. Nie eliminuje to jednak możliwości prowadzenia bloga, gdzie codzienne wpisy pomogą wywindować Twoją witrynę w wynika wyszukiwania. Pozostaje tylko w menu one page'a umieścić link do bloga, wdrożonego oczywiście pod tym samym adresem. Blog otwiera możliwości do pisania tekstów, wraz z wybranymi przez siebie frazami kluczowymi. To świetny sposób na komunikację z odbiorcami, budowanie reputacji oraz ruchu na stronie. Za pomocą bloga rozwiązany zostaje problem braku podstron, a cała domena w wielu aspektach staje się dla algorytmów znacznie ciekawszym materiałem do promowania w Google.
Czy one page można pozycjonować? - podsumowanie
Strona internetowa w stylu one page z całą pewnością nie jest prostą do wypozycjonowania strukturą. Mało miejsca, niewiele treści i wskazywanie sztucznych podstron nie jest tym, co chciałby każdy widzieć. Niemniej, jeśli już koniecznie decydujemy się na one page z celem pozycjonowania, warto zastosować się do powyższych uwag, bowiem wiele z tych czynności może mieć pozytywny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania, na konkretne słowa kluczowe.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze