Razem z rozwojem technologii w górę idą też wymagania odbiorców. Internauci są bardziej świadomi i lepiej określają swoje potrzeby, co oznacza równocześnie, że wzrastają ich oczekiwania wobec wszystkich wokół. Wymagania użytkowników wpłynęły też m.in. na poziom algorytmów, które weryfikują wszystkie materiały, aby móc dostarczyć najbardziej wartościowe wyniki w wyszukiwarce.
User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika
Choć określenie "user experience" stało się w branży IT popularne stosunkowo niedawno, to nie jest pojęciem nowym. W rzeczywistości pojawiło się już w latach 70-tych. Teraz w marketingu internetowym oraz całej branży IT znajduje się w grupie priorytetowych pojęć. UX ma niejedną definicję, jednak najczęściej wskazuje na doświadczenia i preferencje użytkownika w stosunku do komputerów, stron internetowych oraz ich obsługę, czy funkcjonowanie.
Jak w kilku słowach można wytłumaczyć istotę user experience, w odniesieniu do cech usług, czy produktów?
- atrakcyjność,
- użyteczność,
- pozytywne wrażenia.
Jeżeli strony internetowe są zbudowane w zgodzie z zasadami i dobrymi praktykami UX, a więc ogólnie rzecz biorąc są przyjazne użytkownikowi, to jest zdecydowanie większa szansa, że takowy powróci i dokona kolejnych konwersji, np. zakupów, a ponadto zaproponuje skorzystanie z oferty swoim znajomym.
Wspólne działania UX i SEO
Tematyka SEO w ostatnich latach dokonuje stopniowego, ale dość wyraźnego przeobrażenia i teraz w wyszukiwarce Google są przede wszystkim promowane strony internetowe, którym zależy na UX, odpowiadając swoim działaniem na zapytania użytkownika. Można więc powiedzieć, że SEO oraz UX to dobrana para, ze wspólnymi zainteresowaniami, których cel jest taki sam - pomoc i pokazanie poszukującym ważnych oraz wartościowych treści. Priorytetem SEO jest naprowadzenie odbiorców na odpowiedni content, z kolei cechy UX zachęcają do dokonania konwersji, czyli np. zdecydowanie się na usługę, albo kupno produktu. To pokazuje, że zarówno jedno, jak i drugie gra do jednej bramki - skoncentrowanie się na jak największej konwersji, a więc liczby wizyt na stronie internetowej, zwiększającej sprzedaż, wypełnienia formularzy kontaktowych itp.