Skip to main content
Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja w wyszukiwarce

Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja w wyszukiwarce

Razem z rozwojem technologii w górę idą też wymagania odbiorców. Internauci są bardziej świadomi i lepiej określają swoje potrzeby, co oznacza równocześnie, że wzrastają ich oczekiwania wobec wszystkich wokół. Wymagania użytkowników wpłynęły też m.in. na poziom algorytmów, które weryfikują wszystkie materiały, aby móc dostarczyć najbardziej wartościowe wyniki w wyszukiwarce.

User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika

Choć określenie "user experience" stało się w branży IT popularne stosunkowo niedawno, to nie jest pojęciem nowym. W rzeczywistości pojawiło się już w latach 70-tych. Teraz w marketingu internetowym oraz całej branży IT znajduje się w grupie priorytetowych pojęć. UX ma niejedną definicję, jednak najczęściej wskazuje na doświadczenia i preferencje użytkownika w stosunku do komputerów, stron internetowych oraz ich obsługę, czy funkcjonowanie.

Jak w kilku słowach można wytłumaczyć istotę user experience, w odniesieniu do cech usług, czy produktów?

  • atrakcyjność,
  • użyteczność,
  • pozytywne wrażenia.

Jeżeli strony internetowe są zbudowane w zgodzie z zasadami i dobrymi praktykami UX, a więc ogólnie rzecz biorąc są przyjazne użytkownikowi, to jest zdecydowanie większa szansa, że takowy powróci i dokona kolejnych konwersji, np. zakupów, a ponadto zaproponuje skorzystanie z oferty swoim znajomym.

Wspólne działania UX i SEO

Tematyka SEO w ostatnich latach dokonuje stopniowego, ale dość wyraźnego przeobrażenia i teraz w wyszukiwarce Google są przede wszystkim promowane strony internetowe, którym zależy na UX, odpowiadając swoim działaniem na zapytania użytkownika. Można więc powiedzieć, że SEO oraz UX to dobrana para, ze wspólnymi zainteresowaniami, których cel jest taki sam - pomoc i pokazanie poszukującym ważnych oraz wartościowych treści. Priorytetem SEO jest naprowadzenie odbiorców na odpowiedni content, z kolei cechy UX zachęcają do dokonania konwersji, czyli np. zdecydowanie się na usługę, albo kupno produktu. To pokazuje, że zarówno jedno, jak i drugie gra do jednej bramki - skoncentrowanie się na jak największej konwersji, a więc liczby wizyt na stronie internetowej, zwiększającej sprzedaż, wypełnienia formularzy kontaktowych itp.

Czytaj dalej

Angażujące teksty. Jak zachęcić użytkownika?

Angażujące teksty. Jak zachęcić użytkownika?

Lekkie pióro jest ważną umiejętnością przy tworzeniu różnego rodzaju tekstów. Co jednak zrobić, aby poprzez treści sprzedać czytelnikowi produkt?

Wiele czynników decyduje o tym, czy odbiorca będzie zainteresowany Twoim contentem. Nie wystarczy tylko dobrze pisać. Zawsze trzeba uwzględnić kilka szczegółów, aby uruchomić machinę wykonania zamierzonego ruchu przez drugą stronę. W zależności od branży te praktyki się nieco różnią, ale sprawdźmy, jakie są podstawowe wytyczne, na których powinny opierać się interesujące teksty i jak wkupić się w łaski oraz preferencje potencjalnych klientów.

Jak przekonać odbiorcę do przeczytania tekstu?

Tytuł

Kontakt odbiorcy z artykułem, czy jakąkolwiek inną treścią, rozpoczyna się od tytułu. Jeżeli nagłówek nie zostanie odpowiednio skomponowany, to czytelnik na tym fragmencie poprzestanie przeglądanie, ponieważ nie został nim zainteresowany. Nie będzie miało żadnego znaczenia to, że treści w środku są bardzo wartościowe i z pewnością byłyby przydatne, bowiem wzrok zainteresowanego już tam nie dotrze.

W tytule warto spróbować ujawnić niewielką część korzyści, jaka będzie wynikała z zapoznania się z opisem, a także późniejszym skorzystaniem z oferty. Nagłówki w tekstach powinny być wyraźne, oddzielone od reszty materiału, tj. najczęściej stosuje się je poprzez system wartości podtytułów (H2 lub H3) - wyróżniają się wielkością i grubością czcionki oraz interlinią.

Grafika

Podobnie jak treści, również materiały graficzne mają służyć zwróceniu uwagi czytelnika. Grafika umożliwia wizualizację produktu, ukazać zastosowanie, ewentualne problemy i oczywiście szczegółowe informacje. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami, dlatego zdjęcia oraz elementy grafiki muszą prezentować się estetycznie, a dla tworzącego treści (np. copywritera) to bardzo ważny dodatek, bowiem przerywniki wizualne zdecydowanie dodają czytelności i mogą być magnesem dla przyszłego klienta.

Czytaj dalej

Jak eliminować wewnętrzną duplikację treści?

Jak eliminować wewnętrzną duplikację treści?

Duplikacja treści jest czynnikiem, który źle wpływa na pozycjonowanie strony i ogólną jej ocenę jakości. Plagiat nie tylko pojawia się na niezależnych od siebie witrynach, ale i nieświadomie wewnątrz jednej! Jak nie popełniać tego błędu?

Kopie np. opisów wewnątrz witryny powstają zazwyczaj przez niedoświadczenie, albo niedopatrzenie właściciela, który zajmuje się jej prowadzeniem. Zdarzają się również przypadki, że niektóre fragmenty treści się powtarzają na poszczególnych podstronach, z uwagi na brak czasu stworzenia kolejnych, unikalnych. Za każdym razem jest to jednak tego samego kalibru błąd, mogący być potraktowany przez algorytmy Google jak tzw. duplicate content.

Jak kontrolować swój content, w których miejscach może pojawić się duplikacja treści i jak ją wyeliminować? Jest na to kilka sposobów.


Duplikacja treści z uwagi na różne adresy URL

Do błędów technicznych, z których wynikać może duplikacja treści wykryta przez roboty Google, należą różne adresy URL strony głównej, tj. np.:

  • adres.pl
  • adres.pl/index.html

W takim przypadku podane adresy są rozpoznane jako kompletnie różne w oczach wyszukiwarki - jeden będzie oznaczony jako ten główny, natomiast kolejne jako kopie. Aby uniknąć takich sytuacji należy usprawnić struktury serwisu tak, aby nie powstały podobne adresy tych samych podstron, zainicjować przekierowanie 301 na prawidłową stronę główną, bądź też wskazać link kanoniczny.

Czytaj dalej

Korzyści prowadzenia bloga firmowego

Korzyści prowadzenia bloga firmowego

Media społecznościowe są ogromnymi i bardzo popularnymi platformami. Do tego grona w pewnym stopniu dołączyły również firmowe blogi.

Stały kontakt z klientem, możliwości przekazania lub dotarcia do bieżących informacji czy opinii - to niewątpliwe atuty serwisów typu Facebook, Twitter, czy Instagram. Przed nimi sporą rolę odgrywały osobiste blogi, które po latach posuchy dokonały w pewnym sensie przeobrażenia zainteresowania, teraz w postaci blogów prowadzonych przez firmy.

W niektórych aspektach blog firmowy jest zdecydowanie lepszą opcją, aniżeli wyżej wspomniane serwisy, na których nie da się przekazać contentu w pełnym zakresie, włącznie z infografikami, czy innego rodzaju materiałami multimedialnymi. Potrzebna jest do tego strona internetowa firmy i wdrożony blog - miejsce pewnych wiadomości i profesjonalizmu.

Od kilku lat wzrasta liczba prowadzonych blogów hobbystycznych i eksperckich, wśród których są w sporej grupie blogi firmowe. Poniżej odpowiemy na podstawowe pytanie - dlaczego warto je zakładać?


Zalety prowadzenia firmowego bloga

Korzyści, jakie mogą płynąć z rzetelnego prowadzenia bloga, można uzbierać bardzo dużo. Dzielą się na kilka rodzajów - od budowania swojego wizerunku, poprzez rozwijanie widoczności w sieci, po wzrost liczby czytelników.

Czytaj dalej

 Czynniki rankingowe w Google. Jak wpłynąć na wyszukiwarkę?

Czynniki rankingowe w Google. Jak wpłynąć na wyszukiwarkę?

Chciałbyś być na pierwszym miejscu w wyszukiwarce Google, ale nie wiesz od czego w zasadzie to wszystko zależy? Jak można wpłynąć na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania?

Zestaw pytań, analiz, czy testów od wielu lat gości na biurkach oraz w systemach specjalistów, jak i mniej wprawionych administratorów. Czynników jest bowiem tyle, że określenie tego konkretnego, który bezpośrednio działa na pozycję danej witryny, jest ciężkim zadaniem. Sprecyzowanie danych komplikuje fakt, że z roku na rok poziom algorytmów wzrasta i regularnie dokonywane są zmiany w analizach i obliczeniach.

Czynniki rankingowe wskazują właścicielom stron, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, aby funkcjonować zgodnie z wytycznymi w Google i dać sobie szansę na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Wskazówek jest sporo, dotyczą różnych elementów i działań, ale możliwe jest ich wyróżnienie na dwie odrębne grupy, tj.:

  • czynniki wewnątrz strony internetowej,
  • czynniki na zewnątrz strony internetowej.

Wśród tych wszystkich czynników jest oczywiście też kwestia samego odpowiedniego zaprojektowania witryny, będącej w zgodzie z wymaganiami największej wyszukiwarki na świecie i ich robotów. Google zwraca uwagę nawet na najmniejsze szczegóły, dlatego postaramy się przedstawić obszary, w których działania są bardzo ważne.

Czynniki rankingowe wpływają na miejsce strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, na wybrane frazy kluczowe.

Czytaj dalej

Blog jest skuteczną reklamą firmy

Czy blog jest skuteczną reklamą firmy?

Prowadzisz firmę i słowo blog kojarzyło Ci się do tej pory tylko z pamiętnikami hobbystów? Błąd. Firmowy blog może Ci przynieść sporą reklamę w internecie.

Blog firmowy przestrzenią dla contentu

Coraz częściej wśród świadomych właścicieli stron słyszymy "Content is king". To znak, że stali się beneficjentami swojej ciężkiej pracy, czyli publikowali wartościowe treści, dzięki którym z czasem zaczęła się zwiększać liczba klientów.

Oczywiście content na stronie internetowej jest uzależniony m.in. od tego, jak wygląda szata graficzna, jakie prezentujemy umiejętności w pisaniu, a także jak witryna wygląda pod kątem technicznym. Z reguły jednak wizerunek profesjonalisty można budować poprzez wspomniany blog, a także np. opisy produktów, czy wypełnione treściami podstrony firmowej strony. Te dwie ostanie opcje mają jednak określone ramy przejrzystości, liczby znaków i tematów, dlatego idealnym rozwiązaniem na nieograniczoną przestrzeń rozwijania wizerunku biznesu pod kątem merytorycznym jest blog, gdzie nie tylko można pisać o swoich usługach, ale i tematach z życia firmy, czy też nowościach w samej branży.

Blog wspiera pozycjonowanie

Pozycjonowanie to jeden z kluczowych elementów marketingu internetowego firmy, na który w dużej mierze składa się tworzenie contentu na blogu. Wartościowe treści, włącznie z elementami filmowymi, graficznymi, czy zdjęciowymi, przyczynia się do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwarki Google.

Publikowane treści - tworzone w zgodzie z wytycznymi Google - mogą być po jakimś czasie promowane przez algorytmy wyszukiwarki, jako wartościowe wiadomości dla odbiorców, co poskutkuje nie tylko awansem na liście wyszukiwań konkretnego tematu, ale również całej strony. Im więcej wyższych pozycji w Google na wybrane frazy kluczowe na pierwszych stronach, tym naturalnym zjawiskiem będzie zwiększający się ruch użytkowników na stronie internetowej firmy. Kolejnym efektem - jeśli serwis stanie się popularny - będzie cytowanie (z umieszczeniem linku) Twojej strony przez użytkowników na innych witrynach, czy forach, co będzie wzmacniało jeszcze reputację domeny. Linki zewnętrzne są bowiem kolejnym ważnym elementem pozycjonowania strony.

Czytaj dalej

Znacznik strong

Co to jest znacznik strong? - Definicja

Znacznik strong - znacznik w języku HTML, po zastosowaniu którego następuje pogrubienie tekstu na stronie internetowej. W zależności od potrzeb, umieszcza się go w określonym miejscu, np. w obrębie części tekstu, umieszczając znacznik <strong>. Różnica między nim, a znacznikiem typu bold (<b>) polega na tym, że strong nie tylko wyróżnia wizualnie treść, ale i informuje roboty Google, że dana część (np. wyraz) jest istotna, co też wpływa na promowanie słów kluczowych (SEO).

Znacznik italic

Co to jest znacznik italic? - Definicja

Znacznik italic - znacznik <i> z języka HTML, po umieszczeniu którego efektem jest pochylenie tekstu. Taka czynność często ułatwia przeglądanie i czytanie opublikowanych treści na stronie internetowej, zwłaszcza jeśli dany wątek ma spore znaczenie, bądź jest też cytatem. Zastosowanie tego rodzaju znacznika nie wpływa na czynniki rankingowe w Google.

Znacznik em

Co to jest znacznik em? - Definicja

Znacznik em - jeden z funkcjonujących w języku HTML znaczników tekstu. Tag <em> stosuje się wtedy, gdy chcemy pochylić wybraną część tekstu. W odróżnieniu od znacznika italic, em ma znaczenie dla robotów Google, które zostają poinformowane, że dany element tekstu na stronie internetowej może mieć jakieś znaczenie.

Znacznik bold

Co to jest znacznik bold? - Definicja

Znacznik bold - jeden z grupy znaczników, który używa się w języku HTML. Stosuje się go wtedy, jeśli chcemy aby wyraz, bądź większa część treści, została pogrubiona. W ten sposób można oznaczyć kluczowe elementy publikacji na stronach internetowych. W praktyce - w przeciwieństwie do tagu strong - bold nie ma znaczenia dla robotów Google.

Zaplecze SEO

Co to jest zaplecze SEO? - Definicja

Zaplecze SEO to strony internetowe, które są tworzone na potrzeby pozycjonowania innych witryn. Zazwyczaj jedna strona zapleczowa zajmuje się jednym tematem/branżą, publikując wysokiej jakości artykuły, a po odpowiednim rozbudowaniu widoczności - służą do linkowania domeny docelowej.

Przeczytaj również na naszym blogu: 5 faktów, które przekonają do content marketingu

YMYL

Co to jest YMYL? - Definicja

YMYL - strony internetowe, które można zakwalifikować do grupy z treściami wpływającymi na życie odbiorców, tj. zdrowie (medyczne), finanse oraz inne zagadnienia (np. prawo). Do tego należy dodać sklepy internetowe, w których wymagane jest podanie danych osobowych.

Yandex

Co to jest Yandex? - Definicja

Yandex to rosyjska wyszukiwarka internetowa, która na lokalnym rynku skutecznie konkuruje z Google, posiadając około pięćdziesiąt procent udziału. Swoje usługi kieruje przede wszystkim do odbiorców ze wschodu, stąd witryna funkcjonuje w następujących językach - rosyjskim, ukraińskim, kazachskim, białoruskim oraz tureckim. Oferuje mapy, pocztę e-mail, tłumaczenia, a także przeglądarkę internetową.

Przeczytaj również na blogu: Jak budować wizerunek w internecie?

Wyniki organiczne

Czym są wyniki organiczne? - Definicja

Wyniki organiczne to naturalne wyniki, które powstają przede wszystkim po wejściu użytkownika na daną stronę internetową, dzięki wykorzystaniu wyników w wyszukiwarce. Do tego należy wziąć pod uwagę wejścia z portali w mediach społecznościowych, czy też z innych witryn, natomiast płatne reklamy - tzw. linki sponsorowane, nie są zaliczane.
Przeczytaj także na naszym blogu: Konwersja na stronie internetowej - co to jest?

Wyszukiwarka internetowa

Co to jest wyszukiwarka internetowa? - Definicja

Wyszukiwarka internetowa to rozbudowany serwis, oparty na specjalnym oprogramowaniu, dzięki któremu użytkownicy mogą znajdować interesujące ich wiadomości. Wyszukiwarka prowadzi bazę jak największej liczby witryn, a następne wyświetla najbardziej zbliżone do zapytania wyniki. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google, który zdominował niemal cały rynek w kraju nad Wisłą.
Zobacz również na naszym blogu: Strony internetowej nie ma w Google. O co chodzi?

Wyświetlenia

Czym są wyświetlenia? - Definicja

Wyświetlenia to liczby, które pokazują, jak wiele razy zostały wyświetlone strony internetowe w wynikach wyszukiwania, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych. Liczby te nie oznaczają wejścia na daną witrynę, a ukazanie domeny w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie.

Współczynnik konwersji

Co to jest współczynnik konwersji? - Definicja

Współczynnik konwersji to wskaźnik skuteczności reklamy, do ogólnej liczby jej wyświetleń. Skuteczność polega na wejściu użytkownika w przedstawioną reklamę i wykonaniu oczekiwanego przez reklamującego ruchu - zamówienia, kontaktu itd. Dzięki współczynnikowi konwersji można przeanalizować, czy promocja została wykonana poprawne, a wybór grupy docelowej i np. lokalizacji okazał się trafiony. Współczynnik oblicza się według wzoru: np. 20 ÷ 1000 = 2%. Wynikiem są zatem 2%, przy 20 konwersjach na 1000 wyświetleń reklamy.
Przeczytaj także na naszym blogu: Konwersja na stronie internetowej - co to jest?

Wolumen wyszukiwania

Co to jest wolumen wyszukiwania? - Definicja

Wolumen wyszukiwania - w ten sposób określa się miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy kluczowej, a więc ogólną liczbę zapytań użytkowników w wyszukiwarce. Największymi wolumenami charakteryzują się zazwyczaj ogólne frazy, jednak to frazy z tzw. długim ogonem mają lepsze wskaźniki CTR i rzecz jasna mniejszą konkurencję. Liczby tego rodzaju także bierze się pod uwagę przy pozycjonowaniu strony internetowej.
Przeczytaj również na blogu: Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.