Blog

W tym miejscu piszemy o poradach dotyczących marketingu internetowego, a także o aktualnościach z życia naszej firmy

Jak analizować konkurencję w Google?

Jak analizować konkurencję w Google?

0.00 ( 0 głosów )

Jeżeli rozwijasz swój biznes poprzez serwis internetowy z usługami, czy też sklep internetowy, warto również zainteresować się, jak działają inne firmy. Jak przeanalizować konkurencję?

Znajomość konkurencji dzięki Google

Podstawowym aspektem otwarcia restauracji, sklepu, kawiarni, hotelu, albo innego typu działalności, jest wzięcie pod uwagę tego, w jakiej się będzie znajdowało lokalizacji. Temat ten jest neutralny geograficznie - dotyczy zarówno Polski, jak i każdego innego miejsca na świecie. Zdecydowanie trudniej jest sprzedawać swoje usługi w miejscach trudniej dostępnych, nawet jeśli firma świadczy je na najwyższym poziomie. Oczywistym jest, że rejony z bardziej uczęszczanymi traktami są najbardziej oczekiwane, ale to oznacza też, że jest spore prawdopodobieństwo zlokalizowanych innych biznesów, o podobnym, albo takim samym profilu działalności. Trzeba zatem doskonale poznać swoją konkurencję. Identycznie jest z wszelkimi działaniami w sieci.

Twoją lokalizacją w internecie jest wyszukiwarka Google. To ona w głównej mierze decyduje, w jaki sposób i w jakim zakresie Twoje usługi będą się promowały i mogły docierać do jak największej liczby klientów. Jeśli Twój biznes osiągnie dobre miejsce, to szansa na sukces i zyski wzrasta.

Porównując jeszcze te dwa środowiska, to w rzeczywistym świecie optymalną sytuacją jest siedziba firmy w centrum dużego miasta. W wirtualnym świecie takim odpowiednikiem są pierwsze strony na wybranych frazach kluczowych w Google. Rzecz jasna sam wybór najlepszych słów nie okaże się wystarczający, ponieważ Twoja działalność nie będzie jedyna. Wokół zawsze jest duża konkurencja, dlatego najlepiej jest dowiedzieć się, jak inne firmy zdobywają klientów i jakie rozwiązania najkorzystniej wpływają na promocję. Znając możliwości i ofertę innych przedsiębiorców z Twojej branży, można kontrahentom zaproponować coś lepszego, wyróżnić się i zająć miejsce pole position w wyścigu o klienta. Znajomość konkurencji jest szalenie ważna, bowiem przyda się do generowania coraz większego ruchu na stronie internetowej firmy oraz do reagowania na rynkowe zmiany i ustalenia planu działań przy pozycjonowaniu. Nie są to proste czynności, konkurencja także nie śpi, ale ciężka praca może przynieść zadowalające efekty.

Analiza konkurencji - od czego zacząć?

Przede wszystkim od spokoju i cierpliwości. Każdą czynność zawsze należy wykonywać starannie, krok po kroku, bowiem w przeciwnym wypadku może zdarzyć się tak, że któryś z konkurentów zostanie przy analizie pominięty. Sami znamy przypadki, kiedy to firma A zlekceważyła jeden z mniejszych biznesów oraz zmieniające się trendy i po kilku latach zaobserwowała, że ten teoretycznie mało perspektywiczny wyprzedził firmę A o lata świetlne w uzyskiwanych przychodach.

Warto zatem szczegółowo przeanalizować możliwości oraz działania podejmowane przez innych w wyszukiwarce Google.

Analiza firm - jak znaleźć konkurencję w Google?

Twoim celem jest generowanie coraz większego ruchu organicznego na firmowej stronie internetowej, które będzie pochodziło z wyników wyszukiwań w Google. To tam znajdziemy swoją konkurencję, stosując wybrane wcześniej (czyli przy budowie oraz optymalizacji strony internetowej, a najlepiej to już nawet przy rozpisywaniu planu biznesowego) frazy kluczowe. W ten sposób ukażą nam się lokalni, ogólnokrajowi i często globalni przeciwnicy, oferujący podobne usługi lub produkty, co Twój biznes. Aby zacząć z nimi konkurować, musisz dowiedzieć się kim są, jakimi dysponują środkami i możliwościami, a także poznać ich mocne oraz słabe punkty.

Warto zatem wypisać sobie wszystkie konkurencyjne miejsca, na początek te lokalne. Wśród wyników wyszukiwania pojawią się zapewne też porównywarki cenowe, firmy reklamujące się poprzez Google Ads oraz bardzo duże marki. Tych raczej się nie uwzględnia, no chyba że Twoja firma jest już bardzo dobrze rozwinięta, że już na starcie można spróbować się mierzyć z innymi, wielkimi biznesami. Jeśli określiłeś swoją konkurencję, to czas na analizę, czyli:

ANALIZA KONKURENCJI W GOOGLE

  • zapoznanie się z pozycjami konkurencji w wyszukiwarce Google na słowach kluczowych, których chcesz użyć w kontekście swojej firmy,
  • określenie słów kluczowych, pod którym widnieją inne firmy, w przeciwieństwie do Twojej,
  • przeanalizowanie zakresu optymalizacji stron internetowych konkurencyjnych biznesów, czyli m.in. kodu strony oraz treści,
  • zapoznanie się z udostępnionymi tekstami m.in. w mediach społecznościowych,
  • odnalezienie miejsc w sieci, gdzie znajdują się linki do stron internetowych firm z Twojej branży.

Narzędzia do analizy konkurencji w wyszukiwarce Google

W sieci istnieje sporo narzędzi, które pozwalają szczegółowo spojrzeć na działania innych firm. Większość jest płatnymi systemami, ale z możliwością darmowego przetestowania możliwości, co ułatwia podjęcie najbardziej optymalnej decyzji, jakiego wyboru dokonać.

  • Senuto
  • Semstorm
  • Ahrefs
  • Majestic
  • Brand24
  • Sentione
  • Monitori
  • SimilarWeb
  • Google Alerts

Niektóre z powyższych serwisów wyszły z rąk polskich informatyków, natomiast pozostałe najczęściej znajdziemy też w polskiej wersji językowej. Użycie chociażby jednego z nich może sprawić, że uzyskasz przewagę nad konkurencją i bardziej świadomie będziesz promował swój biznes. Źródło ruchu na stronie internetowej, dobór fraz, analiza najpopularniejszych słów kluczowych, pozycje w wynikach wyszukiwania, linki zwrotne prowadzące do serwisów - to niektóre z opcji, jakie oferują te uznane mechanizmy.

Jak analizować konkurencję w Google - podsumowanie

Analiza branży jest podstawowym działaniem, jeśli chcesz wyprzedzić innych, odpowiednio promować swoje usługi i finalnie zdobywać więcej klientów. Oczywiście nie musisz zajmować się tym sam - z pomocą mogą przyjść specjaliści z zewnętrznej agencji, która trudni się tym na co dzień. Dzięki analizie konkurencji, pozyskane informacje mogą w znacznej mierze zaprocentować przy pracy nad rozwojem biznesu:

  • odnaleźć słowa kluczowe, nad którymi do tej pory nie pracowałeś,
  • pozyskać nowe linki zwrotne, które będą prowadziły do strony internetowej Twojej firmy,
  • opracować odpowiedni plan marketingowy firmy,
  • wyszukać nowe pomysły do promocji,
  • zoptymalizować kontakt z klientami,
  • być na bieżąco z trendami panującymi na rynku,

Google w dzisiejszym świecie jest ogromnym kombajnem gromadzącym informacje. Twoja strona również może zbliżyć się do grupy najlepiej prosperujących i jako Studio113 chętnie Ci w tym pomożemy.

ZAPYTAJ O WYCENĘ POZYCJONOWANIA STRONY

 

Autor artykułu

Tomasz Warsiński
 
Tomasz Warsiński

Jestem specjalistą od wizerunku w Internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem co i jak się liczy w Sieci.


Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz proszę komentarz poniżej.

Komentarze

Skomentuj

Ocena

Ocena

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP