Skip to main content
6 minut(y) czytania (1262 słów)

Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS

Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS

Zapewne nie raz słyszałeś o certyfikacie bezpieczeństwa SSL i zacząłeś zastanawiać się również nad wdrożeniem go na swojej stronie internetowej. Czym jest certyfikat SSL i jakie błędy mogą się pojawić, sprawdzisz w naszym artykule.

Prowadzenie biznesu w internecie nigdy nie było łatwym orzechem do zgryzienia. Przede wszystkim to walka o zaufanie użytkowników i zachęcenie ich, aby spędzali na Twojej stronie internetowej jak najwięcej czasu, co oczywiście miałoby się przełożyć również na większą sprzedaż. W sieci należy dbać o bezpieczeństwo m.in. swoich danych. Liczne ataki hakerów na z reguły wrażliwe dane osobowe sprawiły, że powstał szereg zabezpieczeń przed kradzieżą poufnych informacji. Jednym ze sposobów jest wdrożenie certyfikatu SSL. Dlaczego on jest tak istotny i jakich błędów trzeba się wystrzegać przy jego instalacji, dowiemy się poniżej.

Czy brak certyfikatu SSL ma wpływ na Twoją stronę internetową?

Brak SSL to słabsze pozycjonowanie

Certyfikat SSL to protokół internetowy, zabezpieczający dane na stronach internetowych, dzięki szyfrowaniu połączenia. Kiedy dany użytkownik wchodzi na witrynę, łączy się swoją przeglądarką z serwerem danej strony. SSL powoduje, że jego połączenie jest szyfrowane i bezpieczne. Co to znaczy? Wszelkie informacje podawane np. w formularzach, bądź dokonywane przez niego zakupy, nie mają prawa dostać się do osób niepożądanych i jednocześnie nie zostaną przekierowane w inne miejsce w internecie.

Brak certyfikatu SSL znacznie obniża ilość osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową. Wszystko to z powodu bezpieczeństwa w sieci, mającego bardzo duże znaczenie. Każde działanie wykonane w kierunku użytkowników jest mile widziane przez wyszukiwarkę Google. Posiadanie zabezpieczeń to istotny aspekt wyników wyszukiwania, a więc certyfikat SSL działa jednocześnie na zadowolenie klienta, ale i na samo pozycjonowanie witryny. Brak SSL w zasadzie eliminuje nas ze skutecznej walki z konkurencją, o najwyższe miejsca w wyszukiwarce.

Bez SSL klient zrezygnuje z zakupów

Strona internetowa, która nie ma wdrożonego certyfikatu SSL, będzie zwyczajnie o wiele rzadziej widoczna w wynikach wyszukiwania, aczkolwiek internauci nadal będą mogli na nią trafić. Nie zmieni to jednak faktu, że nawet w przypadku odwiedzin, w statystykach zauważymy znaczny ubytek wartości we współczynniku odrzuceń. Użytkownik będzie zasypywany przez przeglądarki komunikatami o niebezpiecznym połączeniu z witryną. Takie informacje znajdziemy np. w przeglądarkach Firefox i Chrome. W treści komunikatów znajdą się wyrażenia o tym, iż strona, na którą chcesz przejść, jest niebezpieczna. Oczywiście tego typu wiadomości znacznie wpływają na zachowanie klienta i najczęściej zrezygnuje z wizyty i nie dokona żadnych zakupów.

Bez SSL narażamy użytkowników na niebezpieczeństwo

Powyżej dowiedzieliśmy się, że SSL jest ważny w kontekście bezpieczeństwa i jakie komunikaty przekazują nam przeglądarki internetowe, ale nie dowiedzieliśmy się jeszcze, co tak naprawdę może się stać w sytuacji braku tego typu zabezpieczenia.

Certyfikat nie jest przypadkowym wymogiem, bowiem w sieci codziennie dochodzi do ataków hakerskich, które za cel obierają sobie kradzież wrażliwych danych. Nieposiadanie SSL ułatwia hakerom ominięcie pozostałych zabezpieczeń, co naraża każdego odwiedzającego na wyciek danych osobowych, a w kolejnym kroku także na poważne konsekwencje dla siebie, czyli właściciela. Należy pamiętać tutaj np. o obowiązującej w polskim prawie ustawie RODO, która zobowiązuje wszystkich administratorów stron do zapewnienia maksymalnej ochrony poufnych informacji. Certyfikat SSL jest jednym z podstawowych właściwości zwiększających ochronę. W ostatnich latach certyfikat SSL stał się coraz popularniejszy i właściwie w nowych witrynach rzadkością jest brak widocznej kłódki przy adresie strony internetowej w przeglądarce.

Bez certyfikatu SSL istnieje większe ryzyko ataku hakerów

Mimo wszystko instalacja tego protokołu wiąże się z pewnymi procesami, podczas których można popełnić błędy. Trzeba być tego świadomym, aby zwrócić wzrok na kilka czynności.

Wdrożenie certyfikatu SSL i najpopularniejsze błędy

1. Brak przekierowań między adresami http i https

To jeden z najbardziej znanych błędów podczas instalacji certyfikatu SSL. Brak przekierowania spowoduje utworzenie się w rzeczywistości odrębnych wersji strony internetowej - tj. strony z protokołem bezpieczeństwa HTTPS oraz bez ochrony, z HTTP. Taka sytuacja spowoduje możliwość trafienia zarówno na jedną, jak i na drugą odmianę Twojej witryny i podobnie będą to widziały roboty Google. Tak jak internauci mogą na pierwszy rzut oka różnicy nie zauważyć, tak roboty traktują taki przypadek jako duplikację contentu. Dla robotów będą to po prostu dwie strony internetowe, które się wzajemnie duplikują. Wielokrotnie pisaliśmy już na naszym blogu, czym jest kopiowanie treści, a więc duplikat contentu źle wpływa na reputację Twojej domeny i pozycje w wyszukiwarce Google.

Do poprawnego działania SSL przydaje się przekierowanie 301, co jest informacją dla Google, że informacje w wersji HTTP są dostępne wyłącznie na stronie posiadającej protokół HTTPS. W ten sposób algorytmy i roboty Google nie odczytają różnych adresów jako duplikacja i w każdym przypadku będą prowadzili użytkownika do strony internetowej z wdrożonym certyfikatem SSL.

2. Błędy w indeksacji strony

Kolejnym błędem przy wdrażaniu, a w zasadzie już po wdrożeniu certyfikatu SSL, są problemy z poprawną indeksacją witryny. Koniecznie trzeba przeanalizować to, czy nowa wersja (z HTTPS) jest dostępna dla wyszukiwarki. Może się bowiem zdarzyć tak, że strony będą zablokowane przed indeksowaniem. Wówczas roboty nie będą miały dostępu do witryny, co wiąże się w kolejnych krokach z brakiem widoczności w wyszukiwarce.

3. Brak aktualizacji mapy strony

Warto pamiętać, że certyfikat SSL i zmiana adresów na te z protokołem HTTPS, powoduje konieczność stworzenia nowej mapy strony, z zaktualizowanymi adresami URL.

Wgranie nowej sitemapy na platformie Google Search Console znacznie usprawni odczytanie przez mechanizmy wyszukiwarki najnowszej wersji strony internetowej.

Co to jest mapa strony?

4. Google Search Console i Google Analytics po instalacji certyfikatu SSL

Przy prowadzeniu jakiejkolwiek internetowej witryny, ważnym aspektem jest jej ciągła analityka. Bieżące analizowanie wielu danych dotyczących Twojej strony, to np. wzrosty i spadki w ruchu organicznym, popularność konkretnych podstron, źródła ruchu, czy też dokładny profil użytkownika. Takie szczegóły pomagają w lepszym administrowaniu stroną.

Po instalacji certyfikatu należy zadbać o dotychczasowe statystyki, aby nie zostały utracone. Częstym przypadkiem jest pominięcie przypisania nowej wersji strony do Google Search Console. W takim wypadku dodaje się nową usługę - z protokołem HTTPS, inaczej nie uzyskamy najnowszych informacji odnośnie funkcjonowania serwisu internetowego. Dlaczego tak się dzieje? Tak jak wspomnieliśmy wyżej - oficjalnie są to dwa różne adresy.

Podobnie dzieje się w przypadku drugiej z platform, czyli Google Analytics - jeżeli nie zmienimy tam danych na nowe, uniemożliwimy narzędziom zbieranie kolejnych informacji do analizy. Nie można zatem dopuścić do przerwy w monitorowaniu swojej witryny, jeśli zależy Ci na jak najbardziej efektywnym działaniu i ciągłej optymalizacji, wliczając w to oczywiście funkcjonowanie firmy.

5. Błędy w linkowaniu po wdrożeniu SSL

Szczegółów poszczególnych działań, przy okazji instalacji protokołu bezpieczeństwa SSL, jest wiele. Te dotyczą także linkowania, wpływającego na działanie strony i jej widoczność w internecie. Błędne linki kanoniczne, błędne adresy z HTTP, podobnie jak nieprawidłowe pliki graficzne, albo hiperłącza, mogą utrudnić poruszanie się po witrynie nie tylko użytkownikom, ale i robotom Google. Każdy błąd dotyczący pozostawienia nieprawidłowych linków, bądź też przekierowań, utrudnia zainteresowanemu przeglądanie informacji. Jednocześnie wszystkie linki tracą swoją moc, co też ma wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Każdy dodatkowy błąd jest czynnikiem mogącym pogorszyć szybkość ładowania strony, dlatego po wprowadzeniu certyfikatu SSL należy to skontrolować.

6. Kontrola wdrożonego certyfikatu SSL

Sam koniec instalacji SSL nie oznacza, że na 100% wszystko działa poprawnie. Warto dogłębnie sprawdzić wprowadzone zmiany. Można skorzystać np. z narzędzi online, dokonujących weryfikacji wprowadzenia protokołu HTTPS. Jednym z nich jest SSL Checker, dzięki któremu skontrolujemy poprawność działania tego mechanizmu zabezpieczeń. Trzeba to zrobić, ponieważ jeśli przez dłuższy czas nie będziesz świadomy ewentualnych błędów, w późniejszym czasie przyniosą opłakane skutki.

Podsumowanie - wdrożenie certyfikatu SSL

Jak widzimy, wdrożenie certyfikatu SSL to nie jest tylko widzimisię i zwykłe zabezpieczenie. Należy się do tego procesu odpowiednio przygotować i pamiętać o wszystkich punktach - zarówno przed, jak i po wdrożeniu protokołu, bo błędy oddziałują na użyteczność Twojej witryny. Kontrolowanie wszystkich zmian i reagowanie pozwoli sukcesywnie gonić konkurencję, a w przypadku szeroko zakrojonych działań nawet i na jej wyprzedzenie. Brak protokołu HTTPS znacząco utrudnia, a wręcz uniemożliwia skuteczną walkę o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
niedziela, 05 maj 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.