Skip to main content

Depozycjonowanie

Co to jest depozycjonowanie? - Definicja

Depozycjonowanie - jak sama nazwa wskazuje - jest to zjawisko stojące w przeciwieństwie do pozycjonowania. Są to zatem procesy mające na celu pogorszenie miejsc strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Z taką sytuacją można spotkać się podczas próby eliminacji konkurencji, jednak depozycjonowanie ocenia się zarówno negatywnie, jak i pozytywnie.

Negatywne działania depozycjonowania są zaliczane do grupy Black Hat SEO i polegają na świadomej, złośliwej oraz nieetycznej walce z innymi firmami, podczas gdy te w żaden sposób nie zachowywały się prowokacyjnie i nie robiły podobnych zagrań. Do depozycjonowania należy m.in. linkowanie obcych stron na słabej jakości portalach reklamowych, bądź pornograficznych, usuwanie linków, czy też kopiowanie treści (duplicate content).

Przeczytaj również na naszym blogu: Depozycjonowanie - co to jest i jak wygląda ten proces?

Deep link

Co to jest deep link? - Definicja

Deep link - tzw. głęboki link, a więc taki, który przekierowuje bezpośrednio do określonej treści, albo zawartości aplikacji. Choć początkowo oznaczał on konkretną podstronę, tak teraz służy jako odnośnik wiązania materiałów stron, mobilnych aplikacji, komunikatów typu Push, czy też reklam e-mail. Backlinki są jednym z najważniejszych aspektów, które wpływają na ranking w Google. W tym ważna jest liczba deep linków, w porównaniu do linków prowadzących tylko do strony głównej. Jeśli tych drugich jest zbyt dużo, to algorytmy mogą sklasyfikować zjawisko jako nadużycie.

Przeczytaj również na naszym blogu: Paginacja stron internetowych - co to jest?

Data Center

Co to jest Data Center? - Definicja

Data Center to centrum danych Google, które zbiera i przetwarza wszelkie dane, przez fizycznie zamontowane serwery. Takie miejsca są rozsiane na całym świecie, dzięki czemu realnie można wyliczyć statystki i analizować informacje m.in. poprzez wpisywane w wyszukiwarce Google zapytania oraz hasła w różnych lokalizacjach. Dany internauta po wpisaniu frazy łączy się z najbliższym jemu Data Center, z którego wyświetlane są wyniki wyszukiwania.

Dane te mogą być inne dla różnych regionów, m.in. z racji odmiennego stopnia aktualizacji danych na poszczególnych serwerach. Rozbieżności w tym aspekcie wynosić mogą kilkanaście godzin.

Sprawdź na naszym blogu: Czy wybór serwera ma wpływ na SEO?

Dane strukturalne

Czym są dane strukturalne? - Definicja

Dane strukturalne (structured data) to uporządkowane dane w formie specjalnych znaczników i kategoryzacji na stronach internetowych. Dla wyszukiwarek to ważny aspekt, bowiem pomaga odpowiednio opisać zawartości danej witryny, czy podstrony. Roboty Google są w stanie dzięki temu szybko zorientować się, jakiego typu treści znajdują się w danej części strony, z czego później w samej wyszukiwarce niektóre domeny mogą zyskać wyświetlaniem użytkownikom dodatkowych informacji, jak opisy rozszerzone w wynikach organicznych (rich snippets). Jednym z najpopularniejszych formatów stosowania danych strukturalnych są m.in. mikrodane (schema.org).

CTR

Co to jest CTR? - Definicja

CTR to tzw. współczynnik klikalności. Statystyka pokazuje, jak liczba kliknięć w reklamę wyglądała względem jej ogólnej liczby wyświetleń. W ten sposób można przeanalizować, czy wybrane słowa kluczowe okazały się podczas kampanii skuteczne, czy też należy dokonać korekt w przyszłości. Wysoki wskaźnik CTR będzie oczywiście świadczył, że reklama trafiła do sporego grona odbiorców, zarówno pod kątem przekazywanych treści i haseł, jak i odpowiednio została dobrana grupa docelowa oraz jej lokalizacja.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak promować sklep internetowy?

CTA (Call to Action)

Co to jest CTA (Call to Action)? - Definicja

CTA to tzw. wezwanie do działania, skierowane do odbiorcy. CTA jest dopełnieniem przedstawionej oferty, produktu, czy treści, które ma zachęcić do wykonania ruchu przez użytkownika - np. kupna, wypełnienia formularza, czy innego rodzaju kontaktu. Wezwanie przybiera formę m.in. "KUP TERAZ", "ZAMÓW I ODBIERZ RABAT 10%!" itd.

Przeczytaj również na naszym blogu: Konwersja na stronie internetowej - co to jest?

Crawler

Co to jest crawler? - Definicja

Crawler - to bot, czyli oprogramowanie, z którego korzystają wyszukiwarki internetowe, w tym m.in. Google. Roboty mają za zadanie zbierać oraz analizować wiadomości na temat funkcjonowania wszystkich stron internetowych - zarówno pod kątem technicznym, jak i pod kątem publikowanego contentu.

Przeczytaj również na naszym blogu: Strony internetowej nie ma w Google. O co chodzi?

Crawl budget

Co to jest crawl budget? - Definicja

Crawl budget to inaczej współczynnik indeksacji - określający ewentualną moc przerobową i czas, w jakim roboty Google są w stanie przeanalizować i zaindeksować daną stronę internetową. Dane pozwalają określić, ile podstron może zostać włączonych do indeksu wyszukiwarki. Na budżet indeksowania wpływa chociażby limit podstron, jakie mogą prześledzić roboty w określonym czasie, szybkość ładowania się strony, częstotliwość aktualizacji oraz rozmiar witryny.

Przeczytaj również na naszym blogu: Strony internetowej nie ma w Google. O co chodzi?

CPV

Co to jest CPV? - Definicja

CPV to nazwa wskaźnika, według którego w Google Ads rozlicza się reklamy video. CPV wskazuje na koszt obejrzenia video przez nie krócej niż 30 sekund (chyba że materiał jest krótszy, to wymaga się, aby został odtworzony cały), a do tego odnotowane są ewentualne interakcje odbiorcy przy widzianej reklamie. Uściślając - chodzi o reklamy video, które wyświetlane są na portalu Youtube przed, lub w trakcie danego filmu. Stawki za reklamę uzależnione są od popularności słów kluczowych, lokalizacji, czy typu odbiorcy, a więc podobnie jak w innych modelach Google Ads.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak promować sklep internetowy?

CPM (Cost Per Mille)

Co to jest CPM (Cost Per Mille)? - Definicja

CPM to dane określone jako koszt tysiąca wyświetleń, a więc informacje będące raportem, w których znajdują się statystyki wydatków, jakie należy ponieść w sieci reklamowej, aby dotrzeć do tysiąca użytkowników. W przypadku budowy marki są to przydatne wskaźniki, jednak trzeba mieć na uwadze, że wartości zmieniają się w momencie bardziej szczegółowego targetowania, czy też konkurencyjnego rynku. Modele CPM wykorzystywane są przy stosowaniu płatności za wyświetlenie reklamy.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak promować sklep internetowy?

CPE (Cost Per Engagement)

Co to jest CPE (Cost Per Engagement)? - Definicja

CPE to jeden z systemów, który zakłada rozliczenie reklamodawcy wyłącznie w sytuacji, jeśli użytkownik zapozna się z reklamą, a więc dokona interakcji, w tym m.in. wykona ruch roll-over, czy też przesunięcie wskaźnika przez odbiorcę.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak promować sklep internetowy?

CPC (Cost Per Click)

Co to jest CPC (Cost Per Click)? - Definicja

CPC jest kwotą za kliknięcie użytkownika w reklamę tekstową lub w reklamę graficzną. Czasem ten wskaźnik określany jest również jako "rzeczywisty CPC" - realny koszt kliknięcia. Bardzo często zachodzi spora różnica między CPC a maksymalnym CPC - czyli określoną przez reklamodawcę górną granicę ceny za jedno kliknięcie.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak promować sklep internetowy?

CPA (Cost Per Action)

Co to jest CPA (Cost Per Action)? - Definicja

CPA jest jednym z decydujących danych statystycznych, wskazujących na skuteczność kampanii reklamowej w internecie. Pokazuje bowiem parametry i koszt jednej wykonanej czynności (np. kliknięcie w link przez użytkownika).

Określenie wskaźników akcji pozwoli na oszacowanie ogólnego budżetu, wynikającego z przewidzianej liczby konwersji. CPA (Cost Per Action) jest więc średnim kosztem jednego, skutecznego działania, czyli ruchu wykonanego przez odbiorcę.

Przeczytaj także na naszym blogu: Co to jest konwersja?

Copywriting

Co to jest copywriting? - Definicja

Copywriting to zakres działań, polegający na tworzeniu rożnego rodzaju treści - od informacyjnych, po typowo reklamowe, które mają zachęcać do kupna lub skorzystania z usług.

Osoby zajmujące się copywritingiem tworzą unikalne treści, pomagające budować daną markę. Wśród działań mogą znaleźć się teksty do:

  • ofert marketingowych,
  • sloganów i haseł reklamowych,
  • spotów reklamowych (radio i telewizja),
  • kampanii reklamowych,
  • artykułów na stronie internetowej,
  • haseł na bannery reklamowe,
  • ulotek, czy katalogów.

Osoby związane z copywritingiem są także bezpośrednio związane z branżą SEO i pozycjonowaniem, stąd została wyodrębniona również osobna "działka" - SEO Copywriting.

Przeczytaj również na naszym blogu: 5 argumentów, które przekonają do Content Marketingu

Cookies

Czym są cookies? - Definicja

Cookies - czyli tzw. "ciasteczka", a więc pliki tekstowe, które są tworzone przez serwer na bazie wizyty użytkownika na stronie internetowej, a następnie umieszczane w pamięci jego komputera. Pliki cookie zawierają informacje o danej stronie internetowej, termin ważności pliku i numer identyfikacyjny oprogramowania (przeglądarki).

W zależności od rodzaju, "ciasteczka" są tymczasowe, bądź stałe. Te tymczasowe wygasają w chwili wyjścia ze strony, lub zamknięcia przeglądarki. Stałe "cookies" mają z kolei określoną datę utrzymywania niektórych informacji w pamięci.

Czy pliki cookie mają znaczenie?

Dzięki tego typu plikom możliwe jest zapamiętanie zawartości oraz ustawień, czy preferencji korzystania z danej strony przez użytkownika, co wpływa na optymalizację i prędkość wyświetlanych danych. Dane z plików mogą również być przetwarzane przez Google Analytics, do powstania statystyk użytkowania witryny i samych odbiorców, takich jak liczba odsłon, czy czas przebywania na danej stronie.

Content

Co to jest content? - Definicja

Content - w ten sposób określa się każdą zawartość na stronie internetowej, jaka zostaje umieszczona dla odbiorców. Contentem zatem mogą być zarówno treści (materiały tekstowe, artykuły), grafiki, zdjęcia, filmy itp.

Unikalność wszelkich publikacji jest bardzo ważna i kluczowa przy pozycjonowaniu. Jeśli niektóre strony internetowe decydują się na kopiowanie, to w przypadku wykrycia takiego zjawiska - nazywanego Duplicate Content - domena może zostać ukarana spadkami na listach wyszukiwań, albo całkowitym wykasowaniem z wyszukiwarki.

Przeczytaj więcej na naszym blogu: Duplicate content - problem wielu stron internetowych

CMS

Co to jest CMS? - Definicja

CMS to system zarządzania treścią (Content Management System), na którym w znacznym stopniu opierają się strony internetowe. Pozwala administratorom w uporządkowany sposób kontrolować zasobami, jakie zostały umieszczone na stronie, a także edytować w zasadzie wszystkie jej elementy. Panel admina w każdym CMS-ie jest zazwyczaj intuicyjny oraz prosty w obsłudze.

CMS jest dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób, które szybko pojmą obsługę serwisu, bez znajomości języków kodowania. Można dodawać, usuwać, edytować wszelkie treści i materiały multimedialne, w zależności od poziomu udzielonego dostępu.

Systemy zarządzania treścią dzielą się na trzy rodzaje - SaaS (usługa w chmurze), systemy Open Source (z dostępem do kodu źródłowego oraz plików na serwerze) i dedykowane/autorskie systemy CMS - te mogą być specjalnie dostosowane do konkretnych potrzeb.

Cloaking

Co to jest cloaking? - Definicja

Cloaking to jedna z metod należących do grupy Black Hat SEO, czyli niezgodna z wytycznymi, wykazująca się brakiem etyki. Cloaking jest udostępnieniem robotowi Google materiałów różniących się od tych, które widzą użytkownicy strony internetowej. Jeśli mechanizmy wyszukiwarki wykryją taką praktykę, to dana witryna może zostać usunięta z indeksu.

Przeczytaj również na naszym blogu: Black Hat SEO, czyli nieczysta walka o pozycje

CDN

Co to jest CDN? - Definicja

CDN - mechanizm w formie systemu, mający jak najszybciej dostarczyć dane do wielu odbiorców, posiadających nich dostęp. Rozwiązanie CDN (Content Delivery Network) ma na celu maksymalnie skrócić opóźnienia ładowania zawartości na stronie internetowej, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo, chociażby przed atakami DDoS.

Przeczytaj również na naszym blogu: Jak skrócić czas ładowania strony internetowej?

ccTLD

Co to jest ccTLD? - Definicja

ccTLD to domena najwyższego poziomu w danym kraju, składająca się zawsze z dwóch liter powiązanych z danym państwem. W przypadku Polski, podstawową, zarezerwowaną domeną są te z końcówką PL. Prócz domen przyporządkowanych państwom, czyli terytoriach niezależnych, istnieją również adresy wyłącznie dla terenów zależnych, bądź autonomicznych, w tym Hongkongu (.hk), czy Antyli Holenderskich (.an).

Przeczytaj na naszym blogu: Co to jest domena internetowa?

FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.