Strony internetowe, a zwłaszcza sklepy online, muszą w swojej strukturze stosować stronicowanie, aby roboty Google odpowiednio odczytały witrynę. Na czym dokładnie polega paginacja?
Stronicowanie to inaczej paginacja, a więc dzielenie udostępnionych materiałów, wyświetlanych na osobnych podstronach. Takim podziałem mogą być chociażby aktualności, artykuły na blogu, czy lista produktów w sklepie internetowym. Każda podstrona ma swój unikalny adres URL, a jednym z głównych celów paginacji jest usprawnienie ukazywanych danych oraz przyspieszenie działania witryny. Prędkość ma oczywiście spory wpływ na ocenę jakości zarówno przez użytkowników, jak i same algorytmy Google. Jedno z drugim się łączy, bowiem im większy komfort przeglądania, tym większa szansa na konwersję. Im więcej zdjęć produktów trzeba załadować na jednej podstronie, tym czas przetwarzania danych jest dłuższy, co wpływa z kolei na niekorzystny odbiór przez internautę.
Strony internetowe z wdrożoną paginacją są znacznie przyjemniejsze w odbiorze - użytkownik w szybki sposób w sklepie internetowym może zobaczyć określoną, niezbyt dużą liczbę produktów z wybranej kategorii, a przy tym zestawieniu również odnośniki do kolejnych podstron. Czytelny podział stwarza poczucie porządku i zachęca do pozostania w serwisie, bo nie powinien występować kłopot ze zbyt długim ładowaniem się plików graficznych i zdjęć. Odpowiednia liczba pokazanych produktów na jednej podstronie jest domyślnie ustalana przez administratora, ale zazwyczaj potencjalny klient może później sam zmniejszyć lub zwiększyć liczbę artykułów.
Paginacja jest potrzebna zatem przede wszystkim w sklepach internetowych oraz na witrynach, gdzie często publikowane są nowe treści i inne materiały. Pamiętajmy, że każdą podstronę, jaka powstanie w wyniku paginacji, będą chciały możliwie szybko zaindeksować roboty Google. Przeanalizowany zostanie wówczas kod strony oraz treści na podstronach. Wpływ na ostateczną decyzję algorytmów ma wiele składowych, dlatego przy wdrażaniu paginacji nie można popełnić błędów.
Paginacja - podobnie jak inne elementy strony internetowej - również może być źle zaimplementowana. Jakie kłopoty mogą wiązać się ze stronicowaniem?
1. Paginacja i duplikacja wewnętrzna
1. Linki kanoniczne
Rozwiązaniem, które eliminuje zjawisko wewnętrznej duplikacji, jest stosowanie linków kanonicznych. Meta znaczniki określają wizytującym robotom wyszukiwarki, jakie adresy URL są uznane za główne, oryginalne, kanoniczne. Algorytmy zostaną wówczas poinformowane, których podstron nie ma indeksować.
2. Plik robots.txt
Inną opcją rozwiązującą kłopot wewnętrznego duplicate content i oszczędzenia mocy przerobowej robotów, jest plik robots.txt, gdzie zamieszczonymi tam komendami wskazuje się interesujące kierunki indeksacji strony, czyli m.in. ogranicza lub całkowicie zamyka dostęp do niektórych materiałów na stronie.
3. "no index"
Duplikacja wewnątrz jednej strony zostanie też zminimalizowania, jeśli zablokujemy robotom dostęp do podstron, w kodzie których zapisany będzie meta tag "no index", a dokładnie w sekcji <head>. Dla robotów Google to jasny komunikat, że nad tą podstroną nie ma się pochylać i dłużej jej analizować. Podobnie jak wcześniejsze rozwiązania, tak i w tym przypadku zazwyczaj stosuje się to na wszystkich podstronach po paginacji, oprócz pierwszej.
4. Sitemapa
Jednym z głównym elementów witryny do nawigowania robotami wyszukiwarki, jest mapa strony, gdzie zamieszczone zostają adresy URL, które chcemy indeksować. Brak odnośników do zduplikowanych zawartości może pomóc administratorom zablokować dostęp, ale zastosowanie tylko tego punktu nie zamknie całkowicie drogi mechanizmom Google, bez wdrożenia którejś z wcześniejszych propozycji.
5. Użyteczność witryny
Ważnym punktem przy paginacji strony internetowej jest również sama użyteczność tego mechanizmu względem użytkownika, czyli potencjalnego klienta. O czym trzeba pamiętać?
Wśród najnowszych projektów stron internetowych znajdziemy też takie, które mają wdrożoną technologię infinite-scroll. To rozwiązanie pozwalające na automatyczne ładowanie po sobie kolejnych rzędów produktów, zgodnie z przewijaniem serwisu w dół.
Pewnym minusem jest jednak fakt niemożności zapamiętania konkretnej strony z interesującymi nas produktami, ponieważ wszystko ładuje się na jednej podstronie. Problem z indeksacją mogą mieć i roboty Google, jeśli całość nie zostanie odpowiednio zaimplementowana. Niemniej jest do dość ciekawe i dynamiczne rozwiązanie.
Paginacja - inaczej zwana stronicowaniem - jest efektywną opcją dla sklepów internetowych oraz serwisów z dużą ilością wiadomości. Porządkuje się w ten sposób zestaw danych nie tylko pod kątem użytkowania przez odbiorców oraz potencjalnych klientów, ale i robotów Google, które indeksują strony internetowe w wyszukiwarce. Z całą pewnością paginacja zwiększa użyteczność i pozytywny odbiór witryny.
Jestem specjalistą od wizerunku w internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem, jakie aspekty są ważne, aby wypromować biznes w sieci. Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz do nas.
Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP