Blog

W tym miejscu piszemy o poradach dotyczących marketingu internetowego, a także o aktualnościach z życia naszej firmy

Co to jest domena internetowa? Jaką wybrać?

20190914-co-to-jest-domena-internetowa-8650529a
Jeśli planujesz zbudować stronę internetową swojej firmy, to jedną z pierwszych decyzji będzie wybór domeny, czyli unikalnego adresu, pod którym klienci będą szukali informacji.

Adres internetowy odgrywa znaczącą rolę w budowie wizerunku i rozpoznawalności marki. Trzeba przemyśleć, czy poprzez domenę chcemy być bezpośrednio kojarzeni z daną branżą, czy może wystarczy, że będziemy kierować się nazwą firmy? W tym artykule podpowiemy, co należy przeanalizować.

Domena internetowa – co to jest?

Domena to unikalny adres, pod którym znajdziemy Twoją stronę internetową. Najczęściej pracuje też jako znak rozpoznawczy firmy, dlatego warto się zastanowić nad odpowiednim wyborem, by taki znacznik wpadł na stałe do głowy klientów. Aby odnaleźć np. nasz serwis, w przeglądarce trzeba wpisać https://studio113.pl/. Każda domena przypisana jest do jednego serwisu, jednak sam serwis może posiadać wiele adresów. Czy ktoś inny może daną domenę wykorzystać do swoich celów? Nie. Właściciel może się zmienić tylko w przypadku braku płatności za przedłużenie działania, albo dobrowolnego przekazania danych/sprzedaży innej osobie.

Dlaczego domena to jedna ze strategicznych kwestii? Sama w sobie już jest wizytówką, widoczną w pasku internetowej przeglądarki. Poprzez nią klienci będą szukali oferty i informacji o Twojej firmie, a także polecali innym odbiorcom. Wpływa to na świadomość i budowanie wizerunku marki, ponieważ dobrze dobrana nazwa zapada w pamięć.

Technicznie każda domena rozpoczyna się od określenia protokołu. Użytkownik nie musi o nim pamiętać, ponieważ w przeglądarce ładuje się automatycznie, po wpisaniu prawidłowej nazwy serwisu. Najpopularniejszymi protokołami są http, a także https. Różnica w obu polega na jakości zabezpieczenia. Http nie jest zabezpieczona, tj. przesyłane dane pomiędzy przeglądarką, a serwerem mogą być przechwycone przez nieodpowiednich użytkowników, bądź niepożądane mechanizmy. Przy https kładzie się już nacisk na bezpieczeństwo, a dodatkowo serwisy z takim protokołem są lepiej ocenianie w sieci, ponieważ posiadają tzw. certyfikat bezpieczeństwa SSL.

Domena związana z branżą?

Z tym pytaniem zmagało się wielu przedsiębiorców. Posiadanie domeny, która wykorzystuje popularne frazy, czy produkty, do niedawna wiązała się ze sporymi korzyściami, ponieważ klient widząc nazwę był świadomy, co może znaleźć po wpisaniu danego słowa, np. czekolada.pl. Od jakiegoś czasu Google patrzy jednak przychylniejszym okiem na domeny bez słów kluczowych, czyli związane z Twoim brandem/marką.

Wybór zatem padnie na domeny zgodne z nazwą firmy. W sieci bardzo rzadko znajdą się wolne adresy „branżowe”, dlatego pełna koncentracja powinna nastąpić na nazwę podmiotu i spopularyzowanie marki. Efekty konwersji i wejść nie będą wtedy przypadkowe. Kiedy nazwa domeny jest spójna z nazwą marki, prościej jest zbudować jednolity wizerunek firmy wśród odbiorców. Działa to również pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google.

Co oznaczają końcówki domen?

Każdy adres serwisu internetowego posiada końcówkę domeny, która jest jej nieodłącznym elementem. Zakończenie wskazuje na możliwości zasięgu, a także charakter nazwy, dzieląc się na różne poziomy.

Pierwszą kategorią są domeny najwyższego poziomu, ustalone przede wszystkim według położenia geograficznego. Do takich należą chociażby:

  • krajowe, które zawsze są dwuliterowe, czyli np. .pl (Polska), .de (Niemcy), .it (Włochy),
  • kontynentalne, czyli np. .asia (Azja), .eu (Europa).

W grupie domen najwyższego poziomu obecne są także te z innymi końcówkami, ale równie popularnymi. Są to m.in.:

  • .com – często kojarzone ze strefą biznesową,
  • .edu – w tym przypadku grupa ogranicza się do serwisów edukacyjnych,
  • .gov – takie rozszerzenie oznacza portale rządowe,
  • .org – pod takim oznaczeniem często znajdziemy strony „non-profit”.

W przypadku stron z końcówkami .org i .com, pierwotnymi skojarzeniami były takie jak powyżej, obecnie jednak te kwestie się mocno zneutralizowały i korzystają z nich organizacje z każdej branży.

Subdomeny

Przy domenach tworzy się również tzw. subdomeny, czyli skróty związane np. z danym regionem. W naszym kraju mogą to być np. .bydgoszcz.pl, .waw.pl, czy .krakow.pl. Subdomeny są także zaakcentowaniem konkretnych działów na stronie internetowej. Przykładowo gdybyśmy w Studio113.pl mieli dział pogodowy, moglibyśmy zdecydować się na adres pogoda.studio113.pl. Taki przedrostek to domeny drugiego poziomu i mogą być produkowane jedynie przez właściciela głównej domeny.

Czy końcówka domeny ma znaczenie?

Jeśli chcemy promować swoją firmę wyłącznie w strefie lokalnej, ma to mniejsze znaczenie, niż jeśli przedsiębiorstwo ma być widoczne w całym kraju i poza jego granicami. Pozycjonowanie serwisu firmy o predyspozycjach ogólnokrajowych czy globalnych, nieco trudniej jest wykonać, jeśli zdecydujemy się na regionalną domenę, np. waw.pl, dlatego priorytetem powinny być adresy z końcówką .pl lub .com.

Dobra nazwa domeny?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, nazwa domeny musi być dobrze przemyślana, ponieważ później ma wpływ na ogólny wizerunek. Z technicznego i wizualnego punktu widzenia, powinna być prosta i jak najkrótsza, by użytkownik ją zapamiętał i z marszu mógł wpisać w pasek swojej przeglądarki. Warto unikać zatem znaków polskich, ponieważ – mimo że są dostępne – to zaburza to przyzwyczajenie internautów, czyli pisanie adresów bez „ogonków”. Istnieje również maksymalna długość domeny – 63 znaki. Wielkość liter nie ma żadnego wpływu.

Domeny dzielą się także na nowe oraz używane. Do jakiej grupy może należeć Twoja wymarzona nazwa? Nowe domeny to takie, który nigdy nie funkcjonowały w sieci, więc nie mają historii – dobrej lub złej. Startuje od zera, „na czysto” ze swoją reputacją. Używane domeny to natomiast takie, które mają swoją przeszłość, ustaloną liczbą odwiedzin, ranking i inne wartościowe dane dla robotów Google. Jednym z przydatnych narzędzi jest Internet Archive Wayback Machine, gdzie można się zorientować, do jakiej strony dana domena była podpięta, kiedy zaczęła funkcjonować i czy nie było żadnych niepożądanych zdarzeń, np. związanych ze spamem. Jeśli takie sygnały się nie znalazły – można zdecydować o jej nabyciu.

Jak długo można mieć domenę? Nie ma żadnego terminu granicznego, jeśli co roku będzie opłacona. Warto pamiętać, że im dłużej adres funkcjonuje w sieci, tym lepiej. Prosta i łatwa nazwa zostanie w pamięci klientów na lata, a to dobra droga do regularnego rozwoju w sieci.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP