Co to jest Above the fold (ATF)? - Definicja
ATF - tak określa się tę część strony internetowej, którą widzimy bezpośrednio po jej włączeniu, bez przewijania w dół. Treści poniżej, a więc segmenty których nie widzimy w pierwszej chwili, są z kolei nazywane Below the Fold (BTF).
Samo słowo Fold związane jest z miejscem granicznym, do którego trzeba przescrollować witrynę w dół. Materiały "nad foldem" są bardzo często decydujące o tym, czy użytkownik po wejściu na stronę internetową będzie chciał ją dalej przeglądać. Podobny termin stosuje się nie tylko przy witrynach oraz reklamach internetowych, lecz również w reklamowych e-mailach. ATF decyduje o pierwszym wrażeniu internauty.
W projektowaniu stron internetowych pojęcie "the fold" odnosi się do części strony internetowej, która jest widoczna bez przewijania. Termin "above the fold" pochodzi z projektowania gazet, w których najważniejsze artykuły są umieszczane "above the fold" na pierwszej stronie, gdzie są najbardziej widoczne dla czytelników.
Na początku istnienia sieci powszechną praktyką było projektowanie stron internetowych w taki sposób, aby cała zawartość "powyżej rozkładówki" była widoczna bez przewijania. Ponieważ jednak użytkownicy sieci przyzwyczaili się do przewijania, projektanci stron zaczęli kłaść mniejszy nacisk na górą strefę, a niektórzy zaczęli nawet projektować strony, które wymagają przewijania, aby zobaczyć całą zawartość.
Nie ma sztywnej i szybkiej reguły określającej, ile treści powinno być umieszczonych w pierwszej widocznej sekcji. Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że Twoje treści zobaczy jak najwięcej osób, ważne jest, aby najważniejsze treści były widoczne bez przewijania.