Ile kosztuje pozycjonowanie?
Ruch i klienci z organicznych wyników Google są najbardziej wartościowym źródłem zysków. Ile natomiast może kosztować pozycjonowanie strony, aby do takich efektów doszło?
Klientów do swojej firmy można w sieci zdobywać na kilka sposobów. Jednym z nich jest pozycjonowanie, czyli proces, który w dłuższej perspektywie czasu w większości przypadków okazuje się świetną inwestycją.
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie (SEO z ang.) to wartościowa forma pracy nad stroną i budową jej widoczności w wyszukiwarce. Ile może kosztować ta inwestycja, jeżeli faktycznie chcemy osiągnąć sukces?
Ruch organiczny, a więc ten pochodzący z naturalnych wyników wyszukiwania Google, jest w zasadzie najtańszą opcją na zdobywanie klientów, w szerszej perspektywie czasu. Obecnie każdy biznes powinien funkcjonować również w internecie. Do rzadkości należą sytuacje, kiedy firmy nie mają żadnego adresu (domeny), pod którym można znaleźć serwis internetowy, polegając wyłącznie na sprzedaży stacjonarnej swoich usług i produktów. Oczywiście w ten sposób mocno się ograniczając.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?
Wysokie pozycje na określone frazy w wyszukiwarce (a więc TOP 10) wymagają wysiłku i określonych kosztów, jak np. poprawnie funkcjonująca witryna, spełniająca szereg kryteriów, czy też publikacja wartościowych treści. Niezależnie od tego, czy posiadasz odpowiednie umiejętności i zrobisz to samemu, bądź też działania zlecisz agencji SEO - trzeba ponieść pewne wydatki. Cenny jest też czas, potrzebny na poszczególne procesy organizacyjne.
Pozycjonowanie jest stałym procesem w kierunku jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Ruch organiczny w sieci to nieco odmienny system pozyskiwania klientów, niż typowa sprzedaż bezpośrednia, która dzisiaj w wielu przypadkach już nie wystarczy, aby skutecznie walczyć w branży.
Poniżej sprawdzimy, ile kosztuje pozycjonowanie i co składa się na całą inwestycję w działania w sieci.
Z jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć przy okazji pozycjonowania?
- Z portfelem
Tanie pozycjonowanie wprawdzie istnieje, ale jest obarczone sporym ryzykiem i brakiem jakiejkolwiek skuteczności. W dodatku zazwyczaj robią je osoby mało doświadczone, albo znające wiele nieetycznych czynności, które potrafią być skuteczne jedynie przez chwilę, zwiększając jednocześnie prawdopodobieństwo "zderzenia" się z algorytmami. Dzisiaj pozycjonowanie (ang. SEO) to mocno techniczna specjalizacja na wielu poziomach - od aspektów strukturalnych, poprzez treści, na link buildingu kończąc. Co ważne - działania półśrodkami nie dodadzą nam klientów, ponieważ te mogą nie posiadać jakości, a tym bardziej nie będą konkurować z bardziej świadomymi tematu firmami.
Oczywiście w wielu przypadkach na zakres pozycjonowania wpływ ma budżet zainteresowanego. Nie da się przeskoczyć pewnych przeszkód i jest to zrozumiałe. Nie warto natomiast w przypadku niższych kwot wchodzić w pozycjonowanie na "chybił trafił", tylko dokonać rzeczowej analizy i spróbować SEO na mniej konkurencyjne oraz mniej oblegane frazy, być może nie wymagające też wysokich kwot.
- Ze sporą konkurencją
Mówiąc o konkurencyjności oraz mniej obleganych frazach, mamy na myśli m.in. natłok firm w danej branży. Wchodząc w pozycjonowanie należy mieć świadomość istnienia sporej liczby biznesów w sieci, w zasadzie w każdej tematyce, na wiele fraz kluczowych. Liderzy bardzo często pracują na swoją reputację w wynikach wyszukiwania od bardzo długiego czasu, co przekłada się na największą liczbę klientów. Ponadto ich inwestycja się nie kończy, jeżeli na wybrane słowa pojawią się na szczycie, bowiem wszyscy wiedzą, że konkurencja nie śpi i nawet kilkumiesięczna przerwa w pracy nad witryną może przysporzyć przetasowania wśród firm. Jeśli masz ambicję wywalczenia czołowych miejsc, to musisz być lepszy od konkurencji, często również w kwestii przeznaczanego budżetu na promocję w internecie.
- Z technologią
Proces pozycjonowania to jedno, ale do tego należy dołączyć kwestie techniczne, czyli stan strony internetowej. Samych czynników rankingowych jest ponad 200, w tym wiele z nich dotyczy wytycznych typowo odnoszących się np. do kodu i budowy witryny. Nie jest zatem powiedziane, że serwis zbudowany 10 lat temu będzie wszystkie zasady spełniał, a to oznacza konieczność inwestycji też w nową witrynę, albo jej gruntowną przebudowę.
- Z własnym brakiem cierpliwości
Pozycjonowanie jest procesem ciągłym i wymagającym czasu, czego wielu właścicieli firm świadomych nie jest. Tę nieświadomość może potęgować jeszcze fakt zapewnień handlowców SEO o pewnych i szybkich efektach, a tymczasem - w zależności oczywiście od branży i konkurencji - pierwsze rzeczywiste efekty można dojrzeć po upływie sześciu miesięcy. Inwestycja w pozycjonowanie zwraca się w dłuższej perspektywie czasu, ale do takich chwil zainteresowani często niestety nie docierają, rezygnując w połowie drogi. Chcieliby efektów natychmiast, co w ogromnej większości przypadków możliwe nie jest, zwłaszcza gdy startuje się od samego zera. Podobnie jest z całym biznesem - każdy zaczyna od małej firmy, rozwijając się i licząc kolejne zyski. Warto zatem również i inwestycję w pozycjonowanie rozplanować na kolejne lata, aby być rozpoznawalnym w sieci i cieszyć się z decyzji o postawieniu na ten typ rozwoju swojej firmy.
Jakie elementy obejmują cenę pozycjonowania strony?
1. Audyt strony oraz optymalizacja
Audyt witryny, a więc jej analiza, konieczna jest do oceny całościowego stanu i kondycji, przed podjęciem procesu pozycjonowania. W ramach audytu pozyskuje się wszelkie informacje o dotychczasowym funkcjonowaniu strony, wydajności, opublikowanych treściach, czy też kwestiach technicznych i strukturalnych, które mogą być decydujące w kontekście następnych kroków. Wykonanie audytu trwa od kilku do nawet kilkunastu godzin, w zależności od wielkości strony lub sklepu internetowego.
Zbiór informacji w ramach takiej analizy pomaga stworzyć listę czynności optymalizacyjnych, które należy wdrożyć jeszcze przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania, albo na jego początku. Aby móc rzetelnie ocenić poziom witryny, korzysta się z takich narzędzi jak: Google Search Console, Senuto, Semstorm, Ahrefs, Screaming Frog, GTMetrix, Seoptimer, czy też Google Speed Insight.
Czy zadania optymalizacyjne są wliczone w koszty pozycjonowania? Tak, o ile audyt strony nie był osobną usługą (a można taki zlecić bez usługi pozycjonowania). Wówczas wszelkie niezbędne czynności SEO (optymalizacyjne) przeprowadza się w ramach pozycjonowania w pierwszym okresie współpracy.
Jeśli chodzi o samą wartość audytu, to w zależności od firmy oraz zakresu analizy, może się wahać od kilkuset, do kilku tysięcy złotych. Ceny liczone są zarówno jako kompletna usługa, jak i na podstawie roboczogodzin specjalisty SEO. Podobnie ma się kwestia późniejszej optymalizacji.
2. Analiza słów kluczowych oraz strategia działania
Podstawową, fundamentalną częścią obrania kierunku działań, jest ustalenie i wybór odpowiednich słów kluczowych, z którymi związany jest konkretny klient i jego branża. To właśnie dzięki określonym frazom, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarce Google, tworzy się widoczność witryny w sieci.
Każdy biznes kojarzony jest z grupą określeń, dlatego witrynę firmy należy tak dostosować, aby jej struktura i wszelkie materiały pozwalały jak najlepiej dopasować się do wymagań internautów. Warto też pamiętać, że liczba słów kluczowych zależna jest od liczby produktów lub usług - np. kiedy sklep jest większy, tym stosunkowo dłużej trwa analizowanie i przygotowanie danych. Rzecz jasna im określone produkty są popularniejsze, tym większa konkurencja wokół nich działa, którą również trzeba sprawdzić w stosunku do swojej działalności.
Do analizy słów kluczowych wykorzystywane są najróżniejsze narzędzia analityczne, często płatne - Senuto, Ahrefs, Semstorm i inne. Bez nich zdecydowanie trudniej dokonuje się rzetelnych analiz słów kluczowych, pod konkretnego klienta.
Wybór fraz, wraz z którymi będą prowadzone później prace nad stroną internetową firmy (m.in. w zakresie optymalizacji, treści i linkbuildingu), uzależniony jest od potencjału biznesu i budżetu przeznaczonego co miesiąc na pozycjonowanie.
3. Tworzenie i optymalizacja treści na stronie lub w sklepie
Analizę fraz kluczowych przeprowadza się po to, aby móc wybrać optymalne rozwiązanie pod konkretną witrynę, w kierunku tworzenia poszczególnych podstron oraz treści. To właśnie treści - opisy, poradniki, artykuły - są kluczowe w walce o lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Nie ma również tajemnicy w tym, że ogromna liczba przedsiębiorców nie jest świadoma faktu braków na swojej stronie, właśnie w postaci unikalnych i jakościowych materiałów tekstowych, związanych bezpośrednio z branżą, produktem, czy usługą. Nie są świadomi swojej (nie)widoczności w internecie, jak i zachowań potencjalnych klientów, wybierających firmy z profesjonalnie prowadzonymi serwisami. Oczywiście treści można tworzyć samemu, jednak często przy publikacji dochodzi do co najmniej kilku błędów, powiązanych np. ze słowami kluczowymi, przez co dany tekst nigdy nie będzie miał szans przebić się przez konkurencję, jeśli optymalizacji nie dokonają specjaliści.
Tworzenie treści - niezależnie od rodzaju i miejsca przeznaczenia (podstrony, blog, produkty itp.) generują koszty. Napisanie średniej długości wpisu zaczyna się od kilkudziesięciu złotych, a kończy w okolicach 200 zł. Jak w każdym aspekcie - cena zależy od jakości wykonania, albo też specjalizacji oraz wielkości materiału i nad takimi widełkami należy myśleć przy pracy copywriterów, którzy znają najważniejsze wytyczne Google, a do tego wiedzą, jaką strukturę powinny mieć pisane teksty, aby zaznaczyły swoją obecność w wyszukiwarce. Należy też dodać czas, jaki przeznaczą specjaliści prowadzący witrynę, aby na koniec przeanalizować nowe treści i je opublikować.
4. Link building, czyli pozyskiwanie linków do Twojej strony
Następnym - nie mniej ważnym - składnikiem, na który składa się cena pozycjonowania, jest linkbuilding. Link building to pozyskiwanie odnośników do swojej witryny ze źródeł zewnętrznych. Najlepszy byłby przyrost linków w sposób naturalny, zainicjowany przez internautów, jednak jest to dość rzadkie, dlatego zadanie to spoczywa na specjalistach SEO. Efektywny link building, oparty na tematyczności i konkretnej jakości wybranych stron, ma swoją cenę. Ponadto czasu wymaga też monitorowanie profilu linków, aby roboty wyszukiwarek nie miały wątpliwości co do reputacji domeny.
Cena pozycjonowania, razem ze zdobywaniem linków, może tak naprawdę nie mieć maksymalnego poziomu, bowiem najwięcej zależy od zasobności portfela. Najlepsze linki przychodzące potrafią kosztować kilka tysięcy złotych. Warto zatem mieć na uwadze ten fakt, kiedy agencje proponują podejrzanie tanie oferty na SEO. W zakresie działań za kilkaset złotych nie należy spodziewać się dobrego link buildingu, chyba że oferta uwzględnia propozycje linków za dodatkową płatnością.
Bez wartościowych linków znacznie ogranicza się możliwość zdobywania coraz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. W wielu przypadkach już same treści potrafią wypracować dobrą pozycję wyjściową, jednakże - im większa konkurencja - tym o to ciężej.
5. Analityka i raportowanie
Pozycjonowanie strony internetowej nie może odbywać się bez stałej analityki oraz raportowania pozycji. Tylko ciągły monitoring może nam przynieść informację, czy zakładana strategia oraz dotychczasowa praca przynosi efekty. Aby zebrać różnego rodzaju wskaźniki (rzecz jasna poza rzeczywistą sprzedażą), często konieczne jest użycie płatnych narzędzi, które sprawdzają całą sieć. Wówczas jesteśmy w stanie odpowiednio reagować i dokonywać optymalizacji.
Samodzielne SEO?
Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na samodzielne pozycjonowanie, jednak przed tym muszą dokonać prawdziwej analizy swoich przyszłych zadań, a więc ile może to kosztować i ile czasu będą musieli przeznaczyć ze swojego dnia pracy.
W pierwszej kolejności trzeba ocenić stan swojej strony - m.in. pod kątem technicznym, opublikowanych treści, materiałów graficznych itp. Następnie należy dokonać monitoringu swojej konkurencji - przede wszystkim tej lokalnej, chyba że biznes już jest ogólnokrajowy, to do gry wchodzi każda strona z jego branży, będąca w czołówce wyników na wybranych frazach kluczowych.
Jeżeli ten pierwszy zestaw informacji został już zebrany, kolejnymi krokami są: wybór optymalnych dla siebie słów kluczowych, pod które należy zoptymalizować serwis internetowy firmy, jak i zaplanowanie rozbudowy poszczególnych podstron o wartościowe treści. Jeżeli konkurencja już teraz znajduje się daleko z przodu pod kątem tekstów, to logicznym jest, iż praca musi polegać na tworzeniu szerokich zasobów treści dla użytkowników. Ponadto warto rozejrzeć się w sieci w poszukiwaniu opcji na publikacje w ramach tzw. artykułów sponsorowanych. Już teraz wiemy zatem, że będzie wymagało to sporo czasu, a nie jest to komplet zadań.
Pozycjonowanie - koszty
Poniżej spróbujmy oszacować przybliżony czas pracy pozycjonowania witryny oraz koszt poszczególnych czynności. Oczywiście zakres będzie koniec końców zależny od budżetu, jednakże przykładową listę możemy przeanalizować.
- 1. Załóżmy, że pracownik danej firmy zna zagadnienia SEO oraz pozycjonowania na zadowalającym poziomie i nie trzeba dodatkowo przeznaczać środków na szkolenia. Jeśli prace SEO na stronie firmy, związane np. z optymalizacją, będą wykonywane w sumie przez 2 dni w miesiącu, to rocznie tylko na to zostaną wykorzystane 24 dni (192 godziny). Roboczogodzina może wynosić np. 100 złotych, więc rocznie w tym segmencie będzie to wydatek około 19 tysięcy złotych, za 192 roboczogodziny.
- 2. Aby serwis rozwijał się pod kątem treści (blog + podstrony), artykuły powinny pojawiać się regularnie. Załóżmy miesięcznie 8 tekstów, przy średnim cenniku copywritera na poziomie 50 złotych - daje nam to rocznie wydatek około 4800 złotych.
- 3. W planie pozycjonowania mogą zostać ujęte też artykuły sponsorowane (przykładowo 4-5 w roku), co przy kwotach 500-1000 złotych za jedną publikację, dodaje nam inwestycję rzędu kolejnych 4000 złotych.
- 4. Następnym punktem optymalnego procesu pozycjonowania, jest monitoring pozycji i cykliczny audyt SEO. Teoretycznie możliwe jest wykorzystanie darmowych opcji analityki w niektórych programach, ale w praktyce, jeżeli chcielibyśmy mieć stały dostęp do jednego profesjonalnego narzędzia, trzeba się liczyć z cennikiem na poziomie minimum 1000-1500 złotych rocznie.
- 5. Ostatnim punktem w zestawie wydatków będzie link building, a więc pozyskiwanie linków do naszej domeny na innych, zewnętrznych witrynach - przede wszystkim powiązanych tematycznie. Tutaj jednak ciężko określić optymalny pułap, bo jest on najbardziej zależny ze wszystkich, jeśli chodzi o zasobność portfela. Można jednak przykładowo przyjąć 1000 złotych miesięcznie, aby miało to sens.
Powyższe szacunki pozycjonowania strony internetowej na poziomie ogólnokrajowym są przykładowe i mogą być one zarówno wyższe, jak i niższe. Widzimy jednak, że rocznie w takim zestawieniu należałoby liczyć się z wydatkami samodzielnego SEO na poziomie nawet 41 tysięcy złotych, a więc rozkładając kwotę na cały rok, to około 3400 złotych miesięcznie. Podkreślamy, że są to koszty nastawione na pozycjonowanie na frazy najpopularniejsze, ogólnokrajowe. Przy pozycjonowaniu lokalnym koszty można dość znacznie ograniczyć i zmniejszyć.
Tak jak wspomnieliśmy, kwoty w każdym z punktów są ruchome i wypadkową kilku czynników - zakresu działań, dostępnego budżetu, wykorzystanego czasu oraz jakości. Rozbijając na mniejsze sektory wiemy natomiast, jaki jest ich koszt i z czym trzeba będzie się zmierzyć, jeżeli faktycznie chcemy zaistnieć w internecie i w wyszukiwarce Google. Na pierwszy rzut oka takie kwoty mogą niektórych odstraszać, jednak niesłusznie, bowiem inwestycja w SEO, jeżeli da zamierzone efekty, przyniesie zwrot wydatków w postaci zysków i o wiele większej liczby klientów. Pozostaje pytanie, czy firma jest w stanie pozycjonować się samodzielnie, bez pomocy specjalistów.
Współpraca z agencją SEO
Mając orientacyjne, przykładowe koszty poszczególnych czynności pozycjonowania, może się okazać, że lepiej jest przekazać ten proces zewnętrznej agencji SEO, a nie swoim pracownikom, zwłaszcza gdy nigdy się tym nie zajmowali. Trzeba być świadomym, że należy pokrywać comiesięczne wynagrodzenie nawet kilku osób - specjalisty SEO, copywritera, jak i web developera, ponieważ z reguły zmiany w strukturach danej witryny są konieczne. W pracy z zewnętrzną agencją ręce takich pracowników są zapewnione, a ostateczna cena całej usługi będzie zależeć od dobrze znanych w pozycjonowaniu zagadnień, tj.:
- wyboru słów kluczowych,
- liczby tworzonych tekstów,
- wartości pozyskiwanych linków.
Niestety wszystkiego nie sposób traktować szablonowo, ponieważ każdy przypadek jest inny, podobnie jak branża, w której konkretna firma funkcjonuje. Niemniej zlecenie tego na zewnątrz ma sporo plusów. Prócz wcześniej wspomnianych pracowników na konkretnych stanowiskach, firma nie będzie również skazana na płatność za dostęp do specjalistycznych narzędzi SEO, dzięki którym dokonuje się audytów oraz monitoringu pozycji.
Umowy o współpracy również powinny być elastyczne, tj, podpisane np. na rok, z możliwością swobodnego rozwiązania, z określonym czasem wypowiedzenia. Do dostępnego budżetu także można się dopasować - aczkolwiek im mniejszy, tym trudniej jest osiągnąć dobre efekty, jak i dłużej to wszystko trwa. Internet jest źródłem klientów, więc warto przeznaczać na działania promocyjne odpowiedni budżet, w ramach inwestycji w rozwój.
Końcowa cena pozycjonowania jest zatem wypadkową wielu czynników - od swoich możliwości, oczekiwań, czasu, jakości oraz działań konkurencji, bo to też ważny aspekt.
Ile powinno kosztować pozycjonowanie?
Powinno kosztować tyle, na ile szanujemy swój biznes. Jeżeli chcemy być lepsi od konkurencji i zdobywać wielu klientów, to trzeba zainwestować i tak dzieje się w każdym aspekcie prowadzenia firmy - internetu nie można traktować jako osobny, obcy wytwór.
Pozycjonowanie - podobnie jak rozwijanie firmy - jest długotrwałą opcją, złożoną z wielu czynników. Samo nic nie przyjdzie, jedno naciśnięcie klawisza "enter" nie zmieni pozycji w wyszukiwarce Google. Warto jednak zaangażować czas i wysiłek, korzystając ze specjalistów w dziedzinie SEO. Przy samodzielnym pozycjonowaniu również poniesiemy koszty w postaci czasu, jeżeli już całkowicie chcemy pominąć namacalne środki finansowe. Nie warto też decydować się na najtańsze oferty pozycjonerskie, ponieważ takim działaniem - np. za 350 złotych - zbyt wiele się nie osiągnie, a być może trzeba będzie jeszcze później wiele rzeczy poprawiać, bo tania usługa to w ogromie przypadków usługa "przepalenia" środków.
Ile kosztuje SEO? - aspekty techniczne
Wiemy już, jakie czynniki wpływają bezpośrednio na końcową cenę pozycjonowania strony. Czy na prace i cennik mogą również oddziaływać aspekty pośrednie, w postaci struktury witryny?
Już wstępny audyt powie nam, ile czasu mogą zająć pracownikom agencji SEO prace optymalizacyjne i ogólna obsługa strony. Każdy system CMS nieco różni się możliwością dokonywania korekt oraz większych zmian. Znacznie prościej działania są wykonywane na znanych, na co dzień dostępnych platformach, w przeciwieństwie do mało popularnych CMS'ów, czy też autorskich rozwiązań. W takich sytuacjach zwiększa się prawdopodobieństwo pewnych ograniczeń i trudności w optymalizacji, co siłą rzeczy zajmuje ostatecznie więcej czasu, aby móc znaleźć odpowiednie rozwiązania i co najważniejsze - efektywne. Im bardziej ograniczony silnik serwisu, tym gorzej dla planowanych modyfikacji, zwiększając poziom trudności i ceny z uwagi na aspekty techniczne.
Na czym można zaoszczędzić w pozycjonowaniu?
Tak jak w zasadzie na wszystkim, tak i na pozycjonowaniu można oszczędzać. Pojawia się tylko pytanie - czy warto? Jednym z zakresów, który najszybciej można ukrócić, jest liczba godzin działań nad witryną, bowiem roboczogodziny istotnie rzutują na cenę. Nie zmieni to natomiast faktu, że im bardziej intensywne prace nad SEO, tym lepsze efekty.
Niskie ceny to domena dwóch grup osób zajmujących się pozycjonowaniem - freelancerów z małym doświadczeniem oraz agencji SEO, które poświecą Twojej firmie po prostu bardzo mało czasu w ciągu miesiąca. Wszystko to wpływa na jakość usług i tym samym niezadowalającą efektywność, co koniec końców nie pomoże w walce o wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania Google.
Dzisiaj już w zasadzie w każdej branży mamy potężną konkurencję, dlatego pozycjonowanie jest coraz trudniejsze. Nie ma możliwości skutecznego pozycjonowania witryny za 350 zł miesięcznie. Tę granicę można w sumie przesunąć jeszcze wyżej, bowiem realnie patrząc, usługi do 1000 złotych mogą się częściowo sprawdzić tylko na działania lokalne, jeżeli konkurencja nad swoimi stronami nie pracuje. Nie sposób w takim zakresie cenowym co miesiąc inwestować w odpowiednią liczbę wartościowych treści, czy linków jednocześnie. Klient nie może ponadto zapominać o tym, że agencja SEO też musi zarobić, dlatego podejmowanie współpracy w wąskim zakresie często jest nieopłacalne dla obu stron.
Nie należy wierzyć w słowa niektórych specjalistów, że za 350 złotych osiągnie się znakomite rezultaty. Nikła na to szansa, bo w rzeczywistości działania w tej kwocie uwzględnią podstawową optymalizację SEO. Jeśli więc nie stać Ciebie na inwestycję w swoją witrynę i realne działania, mogące poprawić Twoją sytuację w sieci, to nie polecamy tego robić na siłę. Korzystniejsze stanie się pozostawienie tych banknotów w portfelu, albo wydanie ich na reklamę w Google Ads, aby symbolicznie zaznaczyć swoją obecność w wyszukiwarce.
Podsumowując kwestię oszczędzania na pozycjonowaniu - niskie kwoty mogą pozwolić jedynie na niektóre działania na rynku lokalnym. Kompleksowa obsługa swoje kosztuje, a czynników jest na tyle dużo, że niemożliwe staje się określenie jednego, stałego cennika dla każdej branży. Na naszej stronie znajdziecie przykładowe koszty pozycjonowania, ale ostateczna ich wersja jest ustalana po spotkaniu z klientem i poznaniu jego branży.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony? - podsumowanie
W powyższym tekście przybliżyliśmy wątek tego, ile może kosztować pozycjonowanie. Wiemy również, że jednoraki cennik tak naprawdę nie istnieje, bowiem składowych usługi SEO jest co najmniej kilka, a ich wartość traktowana zawsze indywidualnie.
Jesteśmy jednak w stanie ocenić przybliżone koszty budowy swojej reputacji w sieci, w postaci funkcjonowania strony internetowej na zadowalającym poziomie, aby w przyszłości wypracować odpowiedniw miejsca w wynikach wyszukiwania.
Przypomnijmy zatem, że pozycjonowanie to inwestycja w kilka sektorów działania:
- witrynę pod kątem technicznym,
- wartościowe treści,
- pozyskiwanie linków (link building),
- monitoring i analizy (audyty SEO),
- czas pracowników.
Każdy klient to osobny przypadek, różnorodna branża, odmienna konkurencja i oczekiwania, zatem nie sposób jest podchodzić do każdej oferty szablonowo. Przedsiębiorca przede wszystkim powinien kierować się nie ceną, a jakością usług i ewentualnymi korzyściami, jakie będą wynikały z tej inwestycji. Inwestycji w rozwój swojej firmy.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze