Skip to main content
6 minut(y) czytania (1249 słów)

Niedostępny produkt w sklepie internetowym - jak sobie z tym poradzić pod kątem SEO?

Niedostępny produkt w sklepie internetowym Niedostępny produkt w sklepie internetowym

Sprzedaż produktów jest oczywiście celem wszystkich sklepów internetowych. Podobnie jak oczywistym jest fakt, że w sklepach stacjonarnych oraz tych online w pewnym momencie może niektórych rzeczy zabraknąć.

Jeśli chodzi o stacjonarny punkt, to niedostępnych produktów klienci zwyczajnie nie zobaczą i nie mają możliwości dokonania zakupu. Nieco inna sytuacja jest jednak w sieci, bowiem mimo braku dostępności danego towaru, ten nadal jest zauważalny i często można go zakupić, mimo zerowego stanu magazynowego. Co zatem zrobić z taką sytuacją, jeżeli nie mamy danego produktu w magazynie, ale jednocześnie nie chcemy utracić ruchu użytkowników do określonej podstrony? Odpowiedzi na to pytanie znajdziesz poniżej.

Produkt niedostępny w sklepie - co zrobić?

Bez względu na to, czy Twój sklep internetowy ma w swojej ofercie kilkanaście, czy też kilka tysięcy produktów, wadliwa organizacja z niedostępnym asortymentem jest przyczynkiem do tego, by sklep stracił swoje pozycje na dane słowa kluczowe i tym samym utracił ruch wcześniej wypracowany. Ruch z wyników organicznych jest bardzo często kluczowym czynnikiem, decydującym o sprzedaży. Jakiekolwiek usunięcia podstron, na których tymczasowo, bądź też w formie stałej nie będzie można dokonać już zakupu, mogą negatywnie wpłynąć na konwersję całego sklepu i rzecz jasna przychody firmy. Warto zwrócić uwagę, iż nie wszystkie działania SEO są w stanie zapewnić określony efekt w stosunku do każdego biznesu.

Jakie czynniki mogą wpłynąć na podjęcie określonego działania?

  • czy podstrona posiada wartościowe linki zwrotne?
  • czy podstrona posiada ruch organiczny z wyszukiwarek?
  • czy dany produkt nie jest dostępny tylko chwilowo, czy też został na stałe wycofany?

Kwestie dostępności produktu z punktu widzenia właściciela biznesu oraz klientów wyglądają zgoła inaczej, ponieważ odbiorca ma jedną decyzję do podjęcia i nie musi się nad tym długo zastanawiać, tj.:

  • wyjść ze sklepu i poszukać towaru w innym miejscu w sieci, ewentualnie całkowicie zrezygnować z tego pomysłu,
  • pozostać w sklepie internetowym i poczekać na dostępność wybranego produktu z oferty, albo też zdecydować się na wybór podobnego.

Jak sprawdzić, czy wycofany produkt w sklepie generował ruch?

Wśród dostępnych opcji na sprawdzenie, ile razy użytkownicy wyświetlają dany produkt, a także ile razy potencjalni klienci zobaczyli Twój produkt w wynikach wyszukiwania, jest m.in. narzędzie Google Search Console. W zakładce "Skuteczność" należy wybrać filtr dokładnego adresu URL, po czym otrzymamy odpowiednie informacje.

W Google Search Console zdobędziemy wiadomości istotne z punktu widzenia SEO, czyli konkretne słowa kluczowe, na jakie wyświetla się dana podstrona, a także ile razy została wyświetlona użytkownikom w wyszukiwarce. Wobec tego możemy również wybrać sobie dowolny okres czasu, z którego mają zostać wyświetlone statystyki.

Innym rozwiązaniem, jaki możemy wykorzystać i sprawdzić, jak dana podstrona konwertuje, jest wejście w Google Analytics i skorzystać z sekcji "Zawartość witryny", a następnie "Ruch bezpłatny". W sektorze e-commerce należy ustalić dokładny adres URL oraz interesujący nas okres czasu, po czym wykres wskaże nam - ilu użytkowników odwiedziło naszą witrynę z konkretnym produktem, który w chwili obecnej jest niedostępny. Z tych danych analitycznych możemy również wywnioskować, czy użytkownicy, mimo niedostępnego towaru, przeszli inne sektory sklepu i dokonali zakupu.

Jak sprawdzić linki zwrotne niedostępnego produktu?

Kolejną istotną kwestią, którą można ustalić z danych o ruchu organicznym, są dane dotyczące linków zwrotnych. Linki zwrotne to istotny element widoczności w wynikach wyszukiwania, należący do tzw. czynników rankingowych Google. Linki zewnętrzne przekazują bowiem swoją moc, jako tzw. "link juice" do naszego sklepu. Im te odnośniki są bardziej wartościowe, tym lepiej dla naszej witryny w wyszukiwarce, a nie tylko dla konkretnej podstrony. Jest to zatem ważny argument przed podjęciem decyzji o całkowitym usunięciu podstrony z niedostępnym produktem, ponieważ błąd 404, przypisany do adresu URL sklepu, będzie niekorzystnie wpływał z punktu widzenia robotów Google.

Aby sprawdzić, jakie linki prowadzą do naszych produktów, mogą przydać się - prócz Google Search Console - również narzędzia typu Ahrefs i Majestic.

Raport Google Search Console

Co zrobić z podstroną z niedostępnym produktem?

Sklepy stosują kilka rozwiązań w stosunku do niedostępności swoich produktów.

Produkt tymczasowo niedostępny

Tego typu przypadek jest jednym z najczęściej stosowanych. W sytuacji zerowych stanów magazynowych i oczekiwaniu na dostawę, warto utrzymać daną podstronę i nie usuwać produktu, ani nie wdrażać przekierowania 301. Istotne jest dodanie z kolei informacji o tymczasowej niedostępności produktu i blokada dodania go do koszyka klienta.

Kolejnym elementem może być również dodanie przy okazji przycisku z napisem "Zapytaj o dostępność", albo miejsca, gdzie klient będzie mógł pozostawić swój adres e-mail. Dzięki temu zostanie powiadomiony, jeżeli wybrany produkt ponownie pojawi się w sklepie internetowym. Często systemy CMS pozwalają z automatu wdrożyć taką funkcję. Warto na podstronie produktu pozostawić informację z konkretną datą dostawy - jeżeli taką znasz. Działa to pozytywnie na odbiór użytkowników sklepu. Jeśli asortyment należy do tych z rodzaju specjalistycznych/technicznych, co równa się z ograniczoną dostępnością na rynku, istnieje spore prawdopodobieństwo, że użytkownicy wrócą ponownie za jakiś czas do Twojego sklepu online. Następnym rozwiązaniem jest proponowanie produktu podobnego do wcześniej znalezionego.

Produkt wycofany został na stałe

Jeżeli któryś z niedostępnych produktów został wycofany na stałe i jest pewne, że już nigdy się nie pojawi, przydatne może okazać się pozostawienie adresu, ale z wygenerowanym komunikatem o błędzie 404. Rzecz jasna nie należy tego kodu błędu wykorzystywać nadmiernie, ponieważ w ten sposób łatwo zmarnować tzw. crawl budget robotów, przez co te będą niepotrzebnie skanowały nieistniejące witryny, zamiast innych, pełnowartościowych. Niektóre podstrony z błędem 404 mogą zmniejszyć ewentualne zdenerwowanie użytkownika, poprzez stworzenie witryny z błędem 404, ale w wersji niestandardowej, nieszablonowej, na której można zaproponować inne produkty, podobne do oczekiwanego, wraz z mniej oficjalnym komunikatem, mogącym poprawić humor użytkownika.

Niedostępne produkty, a ich wartościowe podstrony

Jeżeli strona produktowa ma swoją wartość, posiada jakościowe linki zwrotne i generuje ruch, to optymalnym sposobem jest zastosowanie przekierowania 301. Nastąpi przejście na wybrane podstrony, które na pewno nie zostaną usunięte w przyszłości. Taka sytuacja informuje wyszukiwarkę, że podstrona z niedostępnym produktem już się nigdy nie pojawi, z kolei moc tego adresu jest przekazywana nowej stronie docelowej i tym samym nie powinniśmy stracić widoczności na dane słowa kluczowe.

Przekierowania 301 stosuje się na zasadzie:

  • przekierowanie do kategorii,
  • przekierowanie do innego produktu,
  • zmiana produktu, bądź stworzenie nowego produktu pod istniejącym adresem URL.

Nie zawsze opłaca się stosować przekierowanie 301

Jedną z sytuacji, kiedy przekierowanie tego typu się nie obroni, jest likwidacja asortymentu z oferty. Nie jest rzadkim fakt, że dany producent całkowicie rezygnuje ze sprzedaży towaru. W późniejszym czasie zainteresowani mogą jednak szukać w sieci informacji, czy też instrukcji obsługi sprzętu. Jeśli wdrożymy przekierowanie 301, to odbiorcy nie będą mogli dotrzeć do przydatnych dla nich treści. W takim wypadku, jeżeli podstrona znajduje się na niezłych pozycjach w wyszukiwarce, można pozostawić podstronę z kluczowymi informacjami oraz komunikatem, że nabycie tego towaru nie będzie już możliwe.

Produkty w edycji limitowanej

Zdarza się też, że firmy w sklepach internetowych mają do zaoferowania swoim klientom limitowaną edycję określonych produktów, a więc konkretną liczbę z zastrzeżeniem, że więcej w sprzedaży już się nie pojawi. W tego rodzaju sytuacjach zaleca się poinformowanie robotów Google, aby te nie starały się danej podstrony z towarem limitowanym indeksować w wyszukiwarce. Administratorom posłuży wprowadzenie do kodu strony tagu "unavailable_after", który posiada wiadomość o braku możliwość indeksacji po konkretnej dacie i czasie.

Niedostępny produkt w sklepie internetowym - podsumowanie

Jak widzimy, niedostępność produktów w sklepie internetowym nie zawsze musi być dla właścicieli ogromnym, nie do rozwiązania, kłopotem. Swoim klientom zaleca się pozostawić jasną wiadomość na stronie produktowej, że ten w przyszłości jeszcze się pojawi i będzie mógł tutaj wrócić, albo zakomunikować stały brak i polecenie czegoś podobnego. Do tego można również stosować przekierowania 301, przenoszące do innych, ciekawych towarów w sklepie. Mechanizmy komunikacyjne są w stanie utrzymać, albo i poprawić strukturę UX, co też może przełożyć się na zwiększenie sprzedaży, mimo że nie mamy na stanie niektórych rzeczy.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
piątek, 26 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.