Czynniki rankingowe w Google. Jak wpłynąć na wyszukiwarkę?

 Czynniki rankingowe w Google. Jak wpłynąć na wyszukiwarkę?

Chciałbyś być na pierwszym miejscu w wyszukiwarce Google, ale nie wiesz od czego w zasadzie to wszystko zależy? Jak można wpłynąć na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania?

Zestaw pytań, analiz, czy testów od wielu lat gości na biurkach oraz w systemach specjalistów, jak i mniej wprawionych administratorów. Czynników jest bowiem tyle, że określenie tego konkretnego, który bezpośrednio działa na pozycję danej witryny, jest ciężkim zadaniem. Sprecyzowanie danych komplikuje fakt, że z roku na rok poziom algorytmów wzrasta i regularnie dokonywane są zmiany w analizach i obliczeniach.

Czynniki rankingowe wskazują właścicielom stron, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, aby funkcjonować zgodnie z wytycznymi w Google i dać sobie szansę na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Wskazówek jest sporo, dotyczą różnych elementów i działań, ale możliwe jest ich wyróżnienie na dwie odrębne grupy, tj.:

  • czynniki wewnątrz strony internetowej,
  • czynniki na zewnątrz strony internetowej.

Wśród tych wszystkich czynników jest oczywiście też kwestia samego odpowiedniego zaprojektowania witryny, będącej w zgodzie z wymaganiami największej wyszukiwarki na świecie i ich robotów. Google zwraca uwagę nawet na najmniejsze szczegóły, dlatego postaramy się przedstawić obszary, w których działania są bardzo ważne.

Czynniki rankingowe wpływają na miejsce strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, na wybrane frazy kluczowe.


Elementy wewnątrz strony internetowej, wpływające na ranking Google

Wartościowe treści

Podczas tworzenia tekstów na swoją stronę trzeba pamiętać, żeby były one unikalne i prezentowały wysoką jakość, z uwzględnieniem wybranych fraz kluczowych. Google zwraca bowiem uwagę na te witryny, które koncentrują się na tematach związanych stricte z ich dziedziną. W ten sposób określane są parametry Topical Authority. Głównym zamierzeniem jest promowanie tych domen, pod którymi użytkownicy znajdą wartościowe treści. Istotną rzeczą jest też sam kontekst. Wyszukiwanie kontekstowe to o tyle ważna kwestia, że internauta jest w stanie szybciej uzyskać pomoc i odnaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Przykładowo, jeżeli aktualnie znajdujesz się w Warszawie w dzielnicy Włochy, to wielce prawdopodobne, że pierwszymi wynikami na to słowo będą informacje właśnie z tego regionu, a nie kraju na Półwyspie Apenińskim.

Z punktu widzenia odbiorców, zdecydowanym minusem jest ewentualne lekceważenie zasad ortografii, interpunkcji i stylistyki podczas redagowania informacji. To zdecydowanie odstrasza, podobnie jak poziom merytoryczny - każda publikacja powinna być poprzedzona analizą autentyczności poszczególnych informacji. Wartością dodaną są także "wstawki" wizualne, np. w postaci grafik i zdjęć, które potrafią urozmaicić czytanie zwłaszcza dłuższych treści. Tutaj również należy się na chwilę zatrzymać i zwracać uwagę na alternatywny, prawdziwy opis dołączonego elementu graficznego. Odnosząc się do czytelności, podstawą jest też prawidłowe nadanie nagłówków od H1 do H6, mających wpływ nie tylko na wrażenia czytającego, ale i algorytmy robotów Google.

Dobrze dobrane słowa kluczowe

Każdy użytkownik wyszukiwarki - nie tylko Google - w celu znalezienia interesujących go wiadomości, wpisuje frazy dotyczące danego zapytania. Wówczas algorytmy uruchamiają swoją bazę danych z witrynami, które mogą być najbliżej zdefiniowanej kwestii - pytania, problemu, czy np. zwykłych informacji o produktach, wydarzeniach itp. Właśnie z tego względu ważne jest, aby umiejętnie umieszczać na swojej stronie wybrane słowa kluczowe, które odpowiadają jej tematyce i najbliżej będą bliskie zapytaniom internautów w wyszukiwarce.

Meta-dane

Ze znacznikami meta związana jest na stronie internetowej sekcja <head>. Znaczniki (inaczej tagi HTML) te odnajdziemy w kodzie źródłowym, które w zależności od rodzaju - są widocznie dla użytkowników, a niektóre tylko dla robotów wyszukiwarki. Meta znaczniki są kluczowe w kontekście pozycjonowania i pozycji w wynikach wyszukiwania. Im lepsza optymalizacja witryny, tym jest ona bardziej wartościowa pod kątem technicznym. Do grupy znaczników mających realny wpływ na SEO, należą:

  • Title (tytuł)
  • Meta description (opis strony)
  • Meta Keywords (słowa kluczowe)
  • meta robots

Opis i tytuł strony internetowej

Brak Duplicate Content

Powyżej wspomnieliśmy już, że na stronie internetowej konieczne jest umieszczanie wartościowych, unikalnych treści. Zjawisko "duplicate content" to nic innego jak duplikacja, plagiat. Google bacznie przygląda się wszystkim witrynom i wskazuje, że muszą publikować oryginalne teksty. Duplikacją określone są publikacje, które pojawiły się na różnych stronach w identycznej, albo prawie takiej samej wersji. To niepożądana czynności z punktu widzenia algorytmów, które potrafią je znaleźć. Taka sama sytuacja dotyczy zdublowanych treści, mogących się znaleźć w obrębie tego samego serwisu. Duplicate content występuje zarówno wśród grupy artykułów, jak i opisów np. produktów. W takim przypadku pomocne okazują się chociażby przekierowania 301, czy też wskazanie linków kanonicznych - oryginalnych, w których znajduje się treść.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników podstron w obrębie tej samej witryny. Poprawia to nawigację dla użytkowników oraz robotów indeksujących w wyszukiwarce, a także wzmacnia działania pozycjonowania i promocji słów kluczowych. Uwzględnia się kilka rodzajów linkowania wewnętrznego, w tym menu strony, czyli kluczowe miejsce w architekturze każdej witryny (również z użyciem słów kluczowych). Ponadto zalicza się również linkowanie kontekstowe - publikowanie odnośników w treści (np. w artykułach, bądź opisach), linkowanie z pomocą powiązanych wpisów, czyli na końcu artykułu zachęcenie do przeczytania innego (z reguły starszego), który także nawiązuje do danego tematu oraz linkowanie produktów podobnych do omawianego, czyli stosowanego zabiegu w sklepach internetowych.

Pożądaną praktyką jest stosowanie przyjaznych adresów URL, czyli linków, które już swoją strukturą pokazują, co znajduje się po włączeniu danej podstrony. Często odnoszą się do tytułu artykułu, bez znaków specjalnych, z oddzieleniem słów przy pomocy myślnika.

Indeksacja podstron

Indeksacja podstron, a więc zapisanie ich do bazy wyszukiwarki Google, odbywa się w momencie wizyty robotów na stronie internetowej. Analizują one jednocześnie cały kod witryny i treści, jakie zostały umieszczone. To właśnie od oceny tych mechanizmów zależy, czy dana podstrona zostanie wyświetlona użytkownikom w wynikach wyszukiwania i na jakiej liście. Trzeba również mieć na uwadze fakt "mocy przerobowych", jakie posiadają algorytmy. To tzw. Crawl Budget - budżet indeksowania, jaki jest dostępny dla danej witryny podczas jednej wizyty robotów. Każdy przypadek bywa inny, a dany budżet tworzy się m.in. poprzez limity i częstotliwość indeksacji. Kwestia ta jest powiązana z odpowiednią optymalizacją strony internetowej.

Szybkość ładowania strony

Bez wątpienia internauci nie lubią witryn, które się długo ładują. To kluczowa kwestia standardów UX, który jeśli nie jest dopilnowany, to zwiększa współczynnik odrzuceń. Również wyszukiwarka Google otrzymuje szczegółowe informacje na ten temat, dzięki swoim robotom. Strona internetowa zostaje określona jako mało przyjazna dla odbiorców, przez co jej pozycje w wynikach wyszukiwania nie będą w żadnym momencie zadowalające. Jedną z przyczyn są często grafiki i zdjęcia o bardzo dużej wadze. Zaleca się, aby w każdym przypadku były publikowane poniżej 100 kilobajtów. Przeskalowane i skompresowane pliki znacznie zmniejszają obciążenie. Ponadto zalecane jest unikanie wtyczek oraz skryptów niskiej jakości, które także wydłużają czas reakcji serwera.

RWD - responsywność

Rozwój technologii wymógł na stronach internetowych, aby były dostosowane w zasadzie do każdego urządzenia, mającego dostęp do internetu - komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, czy tableta. Kod witryny musi być odpowiednio przystosowany, a wszystkie materiały dostępne i czytelne, niezależnie od wielkości ekranu. Optymalizacja pod tym kątem również wpływa na ocenę algorytmów Google i pozycje w wyszukiwarce.

Strona internetowa w wersji responsywnej

Bezpieczeństwo użytkowników

Google słusznie zwraca uwagę także na kwestie bezpieczeństwa internautów, korzystających ze stron internetowych. Przede wszystkim mamy tutaj na myśli aktualny certyfikat bezpieczeństwa SSL, bowiem poprzez to potwierdza się, że domena jest bezpieczna i żadne wrażliwe dane nie zostaną przechwycone. Dzisiaj brak tego wirtualnego dokumentu znacząco ogranicza wartość strony internetowej, zwiększając współczynnik odrzuceń. Witryna poprzez zmniejszone zaufanie ma małe szanse na pozyskiwanie użytkowników z ruchu organicznego, dlatego z czasem SSL został wręcz wymogiem, przede wszystkim dla sklepów internetowych, gdzie użytkownicy korzystają z platform płatności.

Mapa strony

Mapa strony jest specjalnym plikiem w formacie XML lub HTML, w którym umieszcza się listę wszystkich adresów podstron na stronie internetowej. Porządkuje się dzięki temu strukturę i umożliwia robotom wyszukiwarki poruszanie się po witrynie. Wersja XML tworzona jest przede wszystkim pod mechanizmy Google, jednak nie szkodzi również powstanie takiej mapy w formacie HTML, będącej głównie ułatwieniem dla samych użytkowników.

Elementy poza stroną internetową, wpływające na ranking Google

Linkowanie zewnętrzne

Linki przychodzące są kolejnym składnikiem, jaki rzutuje na wartość strony internetowej. Na ocenę wpływa jakość materiałów i samych domen, które umieściły u siebie link do witryny, dlatego warto dokonywać rzetelnej selekcji takich miejsc, ponieważ strony o wątpliwej reputacji osłabią również Twoją. Parametry można sprawdzić np. przy użyciu płatnego narzędzia Ahrefs.

Stąd cały czas podkreślamy, że na swoją markę warto pracować publikując ciekawe, merytoryczne i unikalne treści, mogące potem zostać udostępnione przez ich czytelników w innych miejscach. Pojawiające się odnośniki będą znakiem dla robotów wyszukiwarki, że prezentowany content jest doceniany przez odbiorców i można go promować w wynikach wyszukiwania. Należy również pamiętać o systematycznej kontroli linków zewnętrznych, bowiem nic nie trwa wiecznie i w niektórych lokalizacjach reputacja domeny może się po jakimś czasie po prostu zmienić i zamiast budować pozycję, zacznie ją niszczyć. Wtedy należy się takiego odnośnika zrzec.

Nie należy zapominać również o publikowaniu postów ze swoimi linkami w mediach społecznościowych, bo choć Google na nie aż tak bardzo nie zwraca uwagi, to jednak w jakimś stopniu zostawia ślad i będzie wartością dodaną z punktu widzenia SEO.

Autorytet domeny

Wiek domeny, czyli długość jej istnienia, od zawsze jest brany pod uwagę do ogólnej oceny witryny i decyzji dotyczącej miejsc w rankingu Google. Im domena jest starsza i posiada nieskazitelną, pozytywną historię funkcjonowania, tym łatwiej jest nad nią pracować. W przeciwnym wypadku - jeżeli na dany adres kiedyś został nałożony filtr, bo np. był powiązany ze spamowaniem - to próba wywindowania jej może się nie powieść, nawet jeśli aktualne działanie będzie stało w zgodzie z wszelkimi wytycznymi publikowania wartościowego contentu, czy gromadzenia wartościowych linków przychodzących. Przed zakupem każdej domeny trzeba prześledzić jej dotychczasową "karierę".

Czynniki rankingowe - podsumowanie

Na czynniki rankingowe wszystkich stron internetowych wpływa bardzo wiele aspektów, które w zasadzie ciężko zliczyć, ponieważ każdy z ważnych obszarów dzieli się na wiele składowych. Nawet najmniejszy błąd może sprawić, że rozwój w wynikach wyszukiwania może zostać zahamowany, czy wykluczony, dlatego warto dbać o każdy szczegół. Koniecznością przy prowadzeniu witryny jest również śledzenie trendów i wiadomości o aktualizacjach algorytmów Google, pojawiających się regularnie co najmniej kilka razy w roku. Odpowiednie reakcje mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję w wyszukiwarce.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP