Jak korzystać z Google Trends i dlaczego warto?
Firma Google udostępnia swoim użytkownikom wiele narzędzi za darmo, służących m.in. do optymalizacji stron internetowych, czy też w celach zwiększania konwersji. Do grupy ważnych aplikacji należy Google Trends, za pomocą którego sprawdzimy, jakie trendy panują wśród użytkowników, poprzez wpisywane przez nich frazy w wyszukiwarce.
Tego typu informacje zdecydowanie pomagają w prowadzeniu swojej witryny i dostosowaniu jej do określonych słów kluczowych. Sprawdźmy zatem, jak działa Google Trends i jak z niego korzystać.
Google Trends, czyli czego szukają internauci
Największa wyszukiwarka w sieci to każdego dnia potężna liczba zapytań, wpisywana przez użytkowników. To też ogromna baza informacji o zainteresowaniach i potrzebach odbiorców, co znakomicie przydaje się firmom i właścicielom stron internetowych, chcących jak najlepiej dopasować swoją działalność do internautów i potencjalnych klientów, prezentując interesujące treści, wartościowe produkty, czy inne usługi. Jednym z takich kluczowych narzędzi jest właśnie Google Trends.
Google Trends nieco różni się od plannera słów kluczowych w Google Ads, bowiem nie pokazuje on widoczności frazy w danym okresie. Ujawnia natomiast wiadomości o słowach kluczowych, m.in. w ujęciu regionalnym, czy też w ujęciu czasowym. Można dzięki temu dostrzec pewne zmiany, takie jak wzrost lub spadek popularności frazy kluczowej, czy też sezonowość na przestrzeni konkretnych miesięcy. Google Trends pozwala dokonać porównania kilku wybranych haseł, pokazując różnice w popularności wśród odbiorców i użytkowników wyszukiwarki Google.
Jak korzystać z Google Trends?
Google Trends jest dostępny także w języku polskim. Na stronie głównej znajdziemy pole tekstowe, w którym możemy określić interesujący nas temat i powiązanie zapytań. Do wyników konkretnych fraz dołączane są wykresy popularności naszych haseł.
W standardowych sekcjach Google Trends są takie pola, jak:
- zyskujące ostatnio popularność – czyli wątki, które zainteresowały użytkowników w ostatnim czasie,
- rok w wyszukiwarce, a więc zestawienie wpisywanych haseł w ujęciu rocznym,
- Google News Initiative - dodatkowe materiały dotyczące Google Trends.
Analizowanie popularności zapytań poprzez Google Trends
Po wpisaniu wybranego zapytania, Google Trends opublikuje nam wykres popularności. Z niego będziemy mogli wyczytać chociażby:
- informacje dotyczące konkretnych regionów oraz kraju,
- ujęcie czasowe, czyli co do godziny, co do roku itp.,
- wątek tematyczny, do którego należy dana fraza kluczowa,
- konkretne miejsce wyszukiwania frazy przez użytkowników – wyszukiwarka, Google Grafika, czy też YouTube,
- frazy możemy sprawdzić również ściślej, tj. co do konkretnego miasta i województwa.
Google Trends jest w stanie wyświetlić nam również informacje o podobnych zapytaniach w wyszukiwarce, względem naszego słowa. Możemy porównać sobie dwie wybrane frazy, co także pomaga np. podczas tworzenia treści blogowych, bowiem nie musimy skupiać się wyłącznie na jednym określeniu danego tematu.
Wcześniej wspomniany wykres popularności oceniany jest nie według rzeczywistej liczby wyświetleń, a w skali punktowej od 0 do 100. 0 oczywiście oznacza brak popularności danej frazy, z kolei 100 punktów uzyskują słowa z największą popularnością wśród użytkowników. Minusem Google Trends jest to, że nie ujrzymy rzeczywistej wartości danego zapytania, co też często mylą użytkownicy tego narzędzia i odbierają fakt stu punktów jako zaledwie 100 wyświetleń, co oczywiście jest błędnym wnioskiem. W skali punktowej możemy jednak wyczytać, czy dany temat nadal jest popularny oraz czy charakteryzuje się jakąś sezonowością w branży.
Otrzymane dane można pobrać do pliku o rozszerzeniu CSV, aczkolwiek możliwe jest również bezpośrednie umieszczenie statystyk na swojej stronie internetowej, co pozwoli na codzienne sprawdzanie tych samych informacji, ale na bieżąco aktualizowanych.
Google Trends w marketingu
Narzędzie Google Trends jest pożyteczne w kontekście pozycjonowania stron internetowych, bo choć nie ujrzymy tam konkretnych liczb wyszukiwań, to jesteśmy w stanie określić, co pretenduje do przebicia się w sieci, używając w swoim contencie odpowiednich fraz.
Może się okazać tak, że byliśmy święcie przekonani co do popularności np. produktu, ale użycie Google Trends ujawniło nam nie tyle zanik zapytań, co popularność sezonową. Wówczas sytuacja ta popchnie całe zaangażowanie w kierunku optymalizacji kosztów m.in. kampanii reklamowych, przyczyniając się do skuteczniej pracy w momencie prawdziwego sezonu na dane produkty bądź usługi, nie przepalając pieniędzy w miesiącach zmniejszonej aktywności klientów.
Google Trends jest idealną pomocą aby właśnie zidentyfikować branżę, czy asortyment pod kątem sezonu, czyli szczytów sprzedaży oraz pierwszych wzrostów, aby już na ten czas wdrożyć zaplanowane wcześniej kampanie reklamowe i poprawić ogólną widoczność witryny w wyszukiwarce, pozwalając dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
Wyniki zainteresowania danym tematem w ujęciu regionalnym
Co ciekawe, na wykresach zainteresowania daną frazą, odnajdziemy również mapy, czyli w naszym przypadku mapę Polski podzieloną na województwa i informacje o zainteresowaniu według regionów. Sprawdzimy dzięki nim popularność zapytań w konkretnych miejscach Polski. Tego typu zestawienia to spora wartość do przeprowadzenia kampanii reklamowych, skierowanych do mieszkańców.
Pomoc Google Trends w sprzedaży
Informacje uzyskane w Google Trends mogą przysłużyć się także do skutecznego wdrożenia kampanii reklamowej w Google Shopping. Interesujące nas hasła umożliwiają analizę w systemie bezpośrednio pod kątem Zakupów Google, wystarczy jedynie wybrać odpowiednie filtrowanie wyników. Jeżeli wykres pokaże stopniowy wzrost na przestrzeni czasu, to można przemyśleć inwestycję w taki format reklamowania produktów.
Słowa kluczowe w Google Trends, a Twoja działalność
Często trudności pojawiają się przy dokładnym określeniu tego, co na pierwszy rzut oka wpisują użytkownicy. Chodzi o synonimy i ich popularność wśród wpisujących zapytania w Google. Jest bowiem różnica, nawet regionalna, zainteresowaniem danymi hasłami, które znaczą to samo, ale widoczność w wyszukiwarce jest inna. Za przykłady posłużą m.in. stomatolog oraz dentysta, piec elektrodowy oraz kocioł elektrodowy, czy strony internetowe oraz strony www. Google Trends pozwala porównać zapytania.
Copywriterzy korzystają z Google Trends
W grupie narzędzi, z których korzystają blogerzy i copywriterzy, znajduje się Google Trends, dzięki któremu osoby te są w stanie znaleźć interesujące tematy wpisów blogowych. System może być pewną inspiracją i cenną wskazówką na hasła, które cechują się albo sezonowością, albo ogólnie wzrostem popularności na przestrzeni kilku ostatnich lat. Odnalezione słowa kluczowe z potencjałem bywają nierzadko trzonem w strategiach marketingowych firm.
Dlaczego warto korzystać z Google Trends - podsumowanie
Google Trends powstało z myślą pomocy przy analizie interesujących haseł oraz zapytań, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarce. Monitoring fraz poprawia pracę nad promocją biznesu, wskazuje na stałe, bądź chwilowe zachowania odbiorców, a także - poprzez wykresy - proponuje korekty w dotychczasowej strategii, wzmacniając widoczność produktów w sieci i ich późniejszą konwersję.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze