3 minut(y) czytania (651 słów)

Atrybut linku - znaczenie w link buildingu

Atrybut linku Atrybut linku

W technicznym segmencie SEO funkcjonuje wiele rodzajów linków - przypisywane są im odpowiednie atrybuty, mogące mieć odmienne znaczenie. Dotyczą one zwłaszcza backlinków, czyli linków przychodzących.

Kilka z tych atrybutów ma swoją mniejszą, albo większą wartość, jeśli chodzi o pozycjonowanie witryny, dlatego warto zwracać na ten aspekt uwagę, zarówno jeśli pozyskujemy linki, jak i umieszczamy obce adresy na swojej stronie.

Umieszczenie jednego z atrybutów pozwala robotom ocenić, jakie relacje łączą obie zainteresowane witryny - czy dotyczą np. wyłącznie sfery reklamującej, czy też polecana strona ma swoją tematyczną wartość. Poniżej sprawdzimy, jakie atrybuty funkcjonują obecnie w dziedzinie linkbuildingu.

Co to jest atrybut linku?

Atrybut linku jest znacznikiem HTML, określający relacje między obiema stronami i pomagający robotom odczytać zamiar umieszczonego adresu URL. Google może wówczas uwzględniać te wskazówki podczas klasyfikowania w wynikach wyszukiwania na istotne frazy, choć nie jest to gwarantowane. Tego typu informacje z kolei nie są widoczne i istotne dla zwykłego użytkownika odwiedzanej strony.

Jeśli wybranemu odnośnikowi chcemy nadać atrybut ze wskazówką pod wyszukiwarkę Google, do znacznika dodajemy przedrostek rel="" i rodzaj atrybutu, np. <a href=”https://studio113.pl rel=”dofollow”>strony internetowe</a>.


Atrybut dofollow

Atrybut o nazwie dofollow jest podstawowym, domyślnym typem atrybutu, określającym ścisłą relację danego linku. Umożliwia on na pełne śledzenie oraz indeksowane linków, wraz z zapewnieniem, że wskazaną stronę warto odwiedzać, bo jest wartościowa. Linki dofollow zdecydowanie warto pozyskiwać, ponieważ są one w stanie wydatnie poprawiać pozycje w wynikach wyszukiwania Google, z tego względu, że witryna linkująca przekazuje część swojej "mocy".

Z racji tego, że atrybut dofollow jest tym domyślnym w całym zestawie rodzajów, nie ma konieczności dodawania w znacznikach części "rel="dofollow". Zwykły link (tj. np. <a href=”https://studio113.pl >strony internetowe</a>) funkcjonuje na takiej samej zasadzie.

Atrybut nofollow

Atrybut nofollow jest z kolei przeciwieństwem swojego domyślnego odpowiednika, tj. m.in. wskazujemy Google, że poprzez publikowany odnośnik niespecjalnie chcemy się dzielić mocą rankingową z inną stroną, ani być kojarzonym z linkowaną tematyką tej zewnętrznej strony.

Wprawdzie na przestrzeni lat, w kwestii przekazywanej mocy, granica między linkami dofollow oraz nofollow trochę się zaciera, to jednak nadal jest pewnym ogranicznikiem, bowiem prócz braku przekazywanej siły rankingowej i wiązania tematycznego, roboty nie mają również podążać za linkowaną podstroną, także wewnątrz domeny.

Przykład linku nofollow: <a href=”https://studio113.pl rel=”nofollow”>strony internetowe</a>.

Warto również zaznaczyć, że linki z atrybutem nofollow dotyczą publikacji sponsorowanych i nadal w tym aspekcie to często stosowany zabieg, mimo że Google dodało inne atrybuty, ściśle dotyczące chociażby typowej reklamy, o których poniżej.


Atrybut sponsored

Atrybutem rel="sponsored" oznacza się linki, które w treści są umieszczane w ramach artykułów sponsorowanych, płatnych reklam, czy też innych kampanii promujących. Google zaleca stosowanie tego atrybutu, aby móc odróżnić ruch i wartość wokół danego odnośnika i domeny. Wcześniej treści sponsorowane oznaczane były przede wszystkim atrybutem nofollow.

Przykład: <a href=”https://studio113.pl” rel=”sponsored”>Studio113</a>.

Atrybut noreferrer

Innym rozwiązaniem jest obecność w kodzie strony atrybutu "noreferrer". Ten ma odpowiadać za maskowanie informacji o źródle ruchu w przeglądarce, czyli nie ujawniać wiadomości np. o źródle wejścia użytkownika na stronę. Odnośnik jest oczywiście w pełni indeksowalny, jednakże konkretne dane w Google Analytics się nie pojawiają (segment direct/none).

Przykład: <a href=”https://studio113.pl” rel=”noreferrer”>Studio113</a>.

Atrybut noopener

Atrybut rel="noopener" jest z kolei używany wraz z atrybutem target="_blank" i dotyczy linków, z których strony otwierają się w nowej karcie przeglądarki. Stosowanie zapisu noopener pomaga zapobiegać atakom phishingowym, czyli blokuje ewentualne przejęcia otwierania witryny i połączenia przeglądarki z inną stroną, najczęściej zawierającą szkodliwe materiały.

Przykład: <a href="https://studio113.pl" target="_blank" rel="noopener">Studio113</a>.

Atrybut UGC

Linki atrybutem UGC są oznaczane wtedy, kiedy dotyczą wypowiedzi użytkowników, czyli komentarzy dodawanych m.in. w sekcji komentarzy, czy też na forach. Nie musi się tak jednak dziać w każdym przypadku, bowiem jeśli dodane treści są w konkretnym przypadku bardzo wartościowe, to atrybut UGC nie musi być wdrażany.

Przykład: <a href=”https://studio113.pl” rel=”ugc”>Studio113</a>.

Powyższe atrybuty linków w większości przypadków mają wpływ na rodzaj i ocenę link buildingu przez algorytmy Google. Nie są to jednak wszystkie atrybuty, jakie funkcjonują na stronach internetowych i o nich również wkrótce napiszemy na naszym blogu. Wśród nich są np. linki kanoniczne.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
poniedziałek, 05 grudzień 2022

Strony internetowe - możliwości rozwoju biznesu

Strony internetowe to dzisiaj jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy aspekt, który decyduje o rozwoju biznesu. W zasadzie każda firma chcąca się rozwijać, powinna posiadać swoją stronę internetową i walczyć z konkurencją o jak największą liczbę klientów. Pamiętajmy jednak, że sam fakt posiadania witryny nie przyczyni się od razu do zwiększenia zysków. Aby tak się stało, wizytówka firmy w sieci musi być prawdziwą jej prezentacją - estetyczną, funkcjonalną, z odpowiednio dużą ilością merytorycznych treści. Wszystko po to, aby przyszły klient miał pewność, że skontaktuje się z profesjonalistami.
Ważnym argumentem w kontekście tego, czy firma zdecyduje się na prowadzenie swojej strony internetowej, jest nieporównywalnie zwiększony zasięg dotarcia do klienta. Działanie stacjonarne w pewnym sensie mocno ogranicza liczbę kontrahentów, przy czym działania w sieci mogą być motorem napędowym biznesu i docierać do odbiorców zainteresowanych usługą nie tylko w danym regionie, ale i w całym kraju, czy też z innych miejsc na świecie, jeśli witryna ma kilka wersji językowych.

Strony internetowe dla firm

Firmową stronę internetową można porównać do wirtualnego biura, w którym przyjmuje się potencjalnych klientów. Tak jak biuro stacjonarne może się prezentować wybornie - tak samo witryna powinna sprawiać wrażenie estetycznej i dawać poczucie profesjonalizmu oraz zaufania już od pierwszej sekundy po wpisaniu adresu. Im lepsze wrażenie, tym większa szansa na kolejnego klienta.
Strony internetowe - tak jak wspomnieliśmy, nie mogą być pozostawione same sobie. Przyjazna szata graficzna i aspekty techniczne to jedno, ale aby zapewnić sobie ruch użytkowników, konieczna jest ciągła praca wokół niej. Odpowiednią widoczność w wyszukiwarce Google można w naturalny sposób wypracować poprzez pozycjonowanie, czyli m.in. umieszczanie unikalnych, wartościowych treści, powiązanych bezpośrednio z branżą, w jakiej działa dana firma. Jednym z wielu rozwiązań publikacji contentu jest blog firmowy, dzięki któremu przedsiębiorca jest w stanie budować swój wizerunek i pozycję eksperta w branży.

Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.