Skip to main content
7 minut(y) czytania (1391 słów)

Link kanoniczny - co to jest i czemu służy canonical?

Link kanoniczny - co to jest i czemu służy canonical?

Duplikacja treści jest zjawiskiem, którego należy się wystrzegać, również wewnątrz swojej witryny. Wśród dostępnych rozwiązań ograniczających ryzyko spadków w wyszukiwarce jest zastosowanie linków kanonicznych.

Roboty wyszukiwarki Google są wyspecjalizowane w wykrywaniu każdej duplikacji, zarówno - nie tylko na wielu obcych sobie stronach, ale i wewnątrz jednej. W zależności od kalibru kopiowania i indywidualnej oceny algorytmów, domena może zostać ukarana ograniczeniem widoczności w wynikach wyszukiwania. Duplikacja przytrafia się nawet nieświadomie, jeżeli na kilku podstronach umieścimy taką samą, bądź bardzo podobną treść, np. swoich produktów i usług.

Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie zapanować nad wszystkim, dlatego dobrą opcją jest zastosowanie linków kanonicznych, czyli wskazanie robotom wyszukiwarek (nie tylko Google) pierwotnej, oryginalnej treści na którejś z podstron.


Link kanoniczny - co to jest?

Link kanoniczny jest meta tagiem, który umieszcza się w sekcji <head> na stronie internetowej. Wśród rodzajów oznaczenia źródeł kanonicznych znajdziemy również w kodzie nazwy "tag rel canonical" oraz rel=canonical.

Za co odpowiadają te znaczniki? Krótko mówiąc, roboty są informowane, że dany adres URL jest linkiem oryginalnym (kanonicznym). Optymalną sytuacją w kontekście wyszukiwarek jest to, kiedy link kanoniczny odpowiada za jedną opublikowaną podstronę, ale nie zawsze jest to możliwe. Linki kanoniczne pozwalają zapobiec indeksacji wielu podstron z podobną lub taką samą treścią i oznaczeniem ich przez roboty jako plagiat. Zdarzają się wyjątki, ale adresy URL nieoznaczone jako "canonical" raczej nie powinny być widoczne w Google.

Kiedy stosować linki kanoniczne?

Kiedy roboty wyszukiwarki analizują Twoją stronę internetową, przeszukują wszystkie linki, jakie się na niej znajdują. Z reguły jest tak, że tych adresów bywa więcej, aniżeli sam się możesz spodziewać i na których publikujesz treści.

Tych jest więcej chociażby w przypadku dbania o tzw. przyjazne adresy URL i ukrywaniu pierwotnych, długich adresów generowanych przez blog. Tutaj też nieświadomie może czyhać duplikacja, jeśli nie zostaną wskazane linki kanoniczne.

Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możemy sprawdzić, czy na danej stronie internetowej jest obecna duplikacja treści. Wśród darmowych są np. SiteLiner, czy też SEO Review Tools, ale po wpisaniu w wyszukiwarce frazy "Duplicate content checker" wyświetli nam się też wiele innych rozwiązań online.

W jakich sytuacjach może zostać wykryta duplikacja wewnętrzna?

Wśród odmian duplikacji wyróżniamy chociażby taką, kiedy roboty Google wykrywają teoretycznie jedną witryną, jako co najmniej dwie takie same. Staje się to w przypadku niepoprawnego zastosowania przekierowania, w przypadku posiadania adresów URL z http i https oraz z www i bez www. Dla nas na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wszystko jest w porządku, ale dla robotów już niekoniecznie - np. http i https traktuje jako dwie strony internetowe.

Podstawowym zadaniem jest zatem wdrożenie przekierowania 301, aby uniknąć wewnętrznej duplikacji, a dodatkowo dobrze jest określić linki kanoniczne. Roboty z tych komunikatów uzyskają konkretną informację, która z odmian URL jest oryginalna i ma być wyświetlana odwiedzającym. Linki kanoniczne również mogą zastępować przekierowanie, ale ostatecznie nie jest to optymalna opcja, a i indeksowanie w wyszukiwarce bywa wówczas problematyczne i dłuższe.

Warto również nadmienić, że linki kanoniczne funkcjonują w formie podpowiedzi dla wyszukiwarek i nie zawsze algorytmy mogą zinterpretować to tak, jak my chcemy. Niemniej błędy z ich strony zdarzają się to coraz rzadziej.

Linki kanoniczne przy sortowaniu produktów w sklepie internetowym

Linki kanoniczne znajdują swoje zastosowanie w wielu sklepach internetowych, kiedy generowane są podstrony z możliwością sortowania produktów według różnych wskaźników, czy kryteriów. Każda zmiana danych przy sortowaniu powoduje również zmianę adresu URL, wraz z pozostawieniem wielu takich samych treści, co powoduje zjawisko duplikacji contentu.

W takim przypadku zaleca się wskazać robotom wyszukiwarki najważniejszy adres URL, będący odniesieniem do głównej podstrony danej kategorii. Przekierowania 301 tutaj nie będą skuteczne, dlatego trzeba zastosować link kanoniczny - albo przy użyciu tagu canonical, albo poprzez plik robots.txt.

Wraz z odczytaniem przez roboty Google takiej wiadomości, te nie powinny już analizować treści na podstronach generowanych dodatkowo, np. przy sortowaniu produktów według ceny, od A do Z, czy rozmiaru. Pozostaną na głównej stronie kategorii i tam będą skupiały swoją uwagę odnośnie indeksacji. Podobnie ma się sytuacja w przypadkach stronicowania samych produktów, niemniej tutaj ten problem można rozwiązać w inny sposób, tj. poprzez dodanie do kolejnych stron kategorii tytułu, wraz z numerem strony, natomiast opis winien być krótszy od głównego w kategorii.

Link kanoniczny przy krótkich oraz długich adresach URL

Zarówno sklep internetowy, jak i standardowa strona internetowa, może posiadać jednocześnie długie oraz krótkie adresy URL, czyli w tym drugim przypadku tzw. przyjazne linki zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika. Bez wskazania jednak linku kanonicznego (krótszy adres powinien być tym głównym), roboty doszukają się zjawiska duplikacji.

Zewnętrzna duplikacja a link kanoniczny

Link kanoniczny może okazać się przydatny nie tylko pod kątem duplikacji na swojej stronie. Jeżeli dana treść, czy opis jest zagrożona wykorzystaniem przez konkurencyjne firmy, albo serwisy informacyjne, warto u siebie dodać oznaczenie canonical, wraz z datą publikacji artykułu. Google będzie wówczas wiedziało, że to u Ciebie treści pojawiły się jako pierwsze, zmniejszając ryzyko błędnej analizy robotów. W odwrotnym przypadku, jeśli to Ty kopiujesz materiały, warto na swojej podstronie wskazać oryginalne źródło (link kanoniczny), aby Twoje URL'e nie były zindeksowane w wyszukiwarce i ocenione jako duplikat.

Link kanoniczny przy zduplikowanych opisach produktów lub usług

Podstawową wartością w sieci są unikalne, niepowtarzające się treści. Jeśli jednak na swojej stronie nie potrafimy już napisać odrębnych opisów dla produktów, które np. różnią się kolorem, czy rozmiarem, wskazuje się zastosowanie linków kanonicznych do najważniejszego dla nas wariantu produktu z wartościowym opisem. Wówczas w wyszukiwarce pojawi się wprawdzie tylko jeden zindeksowany wariantu produktu, ale Twoja strona nie będzie odznaczała się zduplikowanym contentem. Oczywiście jest to rozwiązanie tylko połowiczne, bowiem jeśli chcemy, aby wszystkie rodzaje produktu (np. wszystkie kolory) sprzedawały się podobnie i były widoczne w Google, muszą posiadać unikalne opisy.

Dlaczego linki kanoniczne są ważne?

Linki kanoniczne stały się już właściwie stałym elementem funkcjonowania stron internetowych i pozycjonowania. Nie ma przymusu ich stosowania, ale bardzo często są pomocne w odpowiedniej interpretacji informacji znalezionych przez wyszukiwarki. Zalet jest sporo.

  • dzięki linkom kanonicznym ograniczamy zduplikowaną treść na swojej stronie, co korzystnie wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania,
  • roboty wyszukiwarki mogą szybciej wykonać swoją pracę, bowiem linki kanoniczne wskazują wartościowe według nas podstrony, które potem zostaną zindeksowane, bądź zaktualizowane w wyszukiwarce,
  • linki kanoniczne mogą swoją wartością skutecznie zdobywać autorytet w ocenie robotów,
  • linki kanoniczne zaprowadzają większą kontrolę nad strukturą linków na stronie oraz w samej wyszukiwarce.

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, linki kanoniczne - mimo że są wartościowym zabiegiem, nie są koniecznością. Istnieje kilka sytuacji, gdzie ten proces można odłożyć na później:

  • linków kanonicznych nie musimy stosować, jeśli na naszej stronie treści się nie duplikują,
  • wdrożenie przekierowań 301 również może sprawić, że na stronie internetowej nie trzeba będzie zastosować tagu canonical,
  • rozwiązaniem zastępującym linki kanoniczne jest plik robots.txt, w którym administrator za pomocą komend poinformuje roboty wyszukiwarki, jakie adresy URL powinny być przez nie pominięte i nie uwzględniane do indeksacji.

Podobnie ma się sprawa z zastosowaniem w kodzie strony znaczników meta robots.

Pamiętajmy również, że co za dużo, to niezdrowo. Nie warto zatem nagminnie stosować linków kanonicznych, kiedy nie jest to potrzebne. Najczęściej ten sposób powinno się stosować ze względów technicznych (czyli np. podczas zastępowania generowanych długich adresów w tzw. przyjazne linki URL), natomiast na pozostałych powinniśmy postawić na stworzenie unikalnego contentu, aby nie rywalizowały z treściami umieszczonymi na innych podstronach.

Link kanoniczny - błędne wdrożenie w kodzie strony internetowej

Roboty wyszukiwarki Google będą ignorowały linki kanoniczne, jeśli te zostaną błędnie wdrożone, co w konsekwencji znajdzie swoje odzwierciedlenie w skuteczności pozycjonowania, dlatego warto znać wszystkie szczegóły techniczne. Generalnie proces ten nie jest skomplikowany, jednak znacznik canonical musi się znaleźć zawsze w sekcji <head> witryny. Wygląda np. tak:

<link rel="canonical" href="/adres url"/>

<link href="/adres url" rel="canonical" />

*adres url - w miejscu tej frazy powinien znaleźć się pełny adres podstrony z oryginalną treścią

Aby uchronić się przed błędami związanymi z wdrażaniem linków kanonicznych, Google na swojej stronie również podpowiada, co należy zrobić: 5 common mistakes with rel=canonical.


Czym są linki kanoniczne? - podsumowanie

Nawet na najlepiej prowadzonych stronach internetowych, gdzie teoretycznie na pierwszy rzut oka nie widać żadnych duplikacji, takie treści się pojawiają, chociażby ze względów technicznych. Warto zatem przeanalizować całą swoją strukturę linków i w razie potrzeby zastosować linki kanoniczne. Dzięki nim możliwa jest obrona przed duplikacją - nawet tą przypadkową, niezamierzoną, co korzystnie wpłynie na pozycje w wyszukiwarce Google i zwiększy ruch.

Linki kanoniczne są świetnym sposobem na uniknięcie błędów na stronie, chociaż mimo wszystko jednocześnie istnieje prawdopodobieństwo - niewielkie, ale jednak, że roboty Google nie wezmą ich pod uwagę, bo dla algorytmów to jedynie wskazówka informacyjna.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
piątek, 19 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.