Przejdź do głównej treści
6 minut(y) czytania (1235 słów)

Czy nazwa domeny wpływa na SEO?

Czy nazwa domeny wpływa na SEO? Czy nazwa domeny wpływa na SEO?

Jedną z kluczowych decyzji odnośnie założenia nowej strony internetowej lub też sklepu internetowego, jest wybór adresu, poprzez który będą wchodzili użytkownicy. Tutaj pojawia się pytanie, czy wybór nazwy domeny wpływa na SEO?

Domena jest swego rodzaju przyjaznym adresem URL, dzięki któremu internauci mogą znaleźć konkretną witrynę sieci. Składa się z domeny najwyższego poziomu, czyli zakończenia całego adresu (np. pl, com, org itp.) i jej samego nazewnictwa. Połączenie tych dwóch składników tworzy naszą domenę główną, dodając później oczywiście do tego odpowiedni protokół bezpieczeństwa, czyli dzisiaj zazwyczaj jest to HTTPS.


Czy nazwa domeny wpływa na nasze pozycjonowanie?

Wielu użytkowników na początku swojej drogi z internetowym biznesem zastanawia się, w kontekście planowanych działań SEO, czy domena również ma istotne znaczenie. Niegdyś właściciele witryn umieszczali w swoich adresach słowa kluczowe, czyli to, czym się zajmowali lub też sprzedawali i najczęściej poszukiwali użytkownicy.

Ułatwiało to dość znacząco wszelkie działania pozycjonowania, natomiast na przestrzeni lat mechanizmy algorytmów zmieniły się na tyle, że inżynierowie firmy Google jasno przyznają, iż obecność fraz kluczowych w nazwie domeny nie ma żadnego znaczenia. Tak naprawdę niektórzy mogą sobie tym po części zaszkodzić, bowiem przez domeny ze słowami kluczowymi nie będą promowali swojego brandu, czyli właściwej nazwy firmy, albo konkretnego biznesu. W skrajnych przypadkach nadmierne nasycenie adresu słowami kluczowymi może zostać uznane przez roboty jako spam, co wiąże się z ewentualnymi karami w wynikach wyszukiwania.

Praktycznym rozwiązaniem jest zatem wybór adresu z nazwą swojego brandu, czyli nazwą firmy bądź też marki, z którą się utożsamiamy i nad którą pracujemy. Taki adres będzie nam służył przez wiele lat, nawet jeżeli w międzyczasie kompletnie zmieni się polityka i działalność firmy.

Nazwa marki w domenie jest sporą pomocą w budowaniu wizerunku w sieci, ponieważ konkretne nazwy łatwiej zapamiętują klienci. Jeśli wybralibyśmy nazwę np. marketing – grudziadz.pl, to potencjalny klient może nie zapamiętać adresu, a już na pewno nie będzie wiedział, z jaką firmą ma do czynienia. Inną kwestią jest także to, że należy unikać nazw domen mogących zwyczajnie zmylić użytkownika. Odwiedzający nie stanie się nagle naszym klientem, jeżeli trafił na witrynę przypadkowo i nie był w żaden sposób naszą ofertą zainteresowany. Takie sytuacje analizują i zapamiętują roboty Google, co widać bardzo dobitnie w statystykach, w sektorze współczynnika odrzuceń. A jeżeli statystyki się nie zgadzają, to należy spodziewać się spadków w wynikach wyszukiwania.

Jaką wybrać nazwę domeny, aby służyła też przy pozycjonowaniu?

Tak jak wspominaliśmy, nazwa domeny sama w sobie nie ma bezpośrednio wpływu na pozycjonowanie witryny, ale warto nieco skupić się przy jej wyborze, a nie zdecydować na chybił trafił. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i kojarzyć się jednoznacznie z naszą marką w sieci. Wedle jakich kryteriów dokonać wyboru?

  • Domena powinna być chwytliwa i łatwa do zapamiętania,
  • Domena powinna pochodzić z grupy najwyższego poziomu TLD, a więc w przypadku naszego kraju preferuje się domeny z końcówką .PL,
  • Należy zaniechać ewentualne pomysły nad wyborem nazwy domeny, zawierającą wyłącznie słowa kluczowe,
  • Dobrym pomysłem jest wybór domeny ze swoją nazwą marki,
  • W większości przypadków powinno stosować się domeny bez używania łączników, czyli przede wszystkim myślników,
  • W nazwach domen należy unikać znaków towarowych,
  • W niektórych przypadkach wiek domeny ma znaczenie, ale przede wszystkim trzeba się skupić nad jej dotychczasową historią.

Lokalizacja domeny w SEO ma znaczenie


Czy długość domeny wpływa na pozycjonowanie witryny?

Pod tym kątem przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na fakt łatwości zapamiętania jej przez samych użytkowników. Krótką domenę łatwiej jest zapisać, czy też wymówić. Krótka domena nie stwarza zagrożenia, że niektóre witryny będą zmuszone do skracania adresu i będzie on widniał zawsze w całości, bez względu na lokalizację (np. wyniki wyszukiwania). W adresach domen trzeba także rezygnować z niepotrzebnych znaków oraz stosowania cyfr.

To zawsze użyteczność oraz wrażenia użytkowników są kluczowe w kontekście wyników sprzedażowych, dlatego adres serwisu internetowego powinien być zawsze przyjazny dla odbiorcy.

Czy rozszerzenie domeny wpływa na SEO?

Jeśli chodzi o samo rozszerzenie domeny, czyli jej końcówkę (np. ".PL"), należy wziąć pod uwagę kilka aspektów. Oczywiście na polskim rynku najważniejsza i najbardziej zaufana, pracująca na swoją reputację, będzie domena z końcówką .pl i to wątek krajowy na całym świecie jest najważniejszy, patrząc w kierunku użyteczności oraz klikalności przez użytkowników. Krajowe domeny charakteryzują się największym współczynnikiem konwersji.

Wiele też zależy od działalności firmy, czyli na jakich rynkach znajduje się dany biznes. Jeżeli firma zdobywa klientów wyłącznie w jednym kraju, to adres strony powinien być tylko powiązany z daną lokalizacją, a więc domeną "pl" dla Polski, "de" dla Niemiec, "fr" dla Francji itd.

Wiele firm korzysta również z domeny międzynarodowej, z końcówką ".com", niemniej jeżeli serwis internetowy ma mieć kilka wersji językowych, to swoim klientom preferujemy stworzenie osobnych wersji z różnymi domenami, odnoszącymi się do konkretnego kraju.

Zresztą ciekawym przypadkiem są chociażby Niemcy, którzy w wynikach wyszukiwania zazwyczaj widzą na pierwszych stronach tylko lokalne adresy, do których mają największe zaufanie. Serwisy z produktami skierowanymi na rynek niemiecki, ale z domenami innymi niż ".de", nie są już tak promowane przez Google, ponieważ współczynnik konwersji bywa znacznie mniejszy, aniżeli przy niemieckim odpowiedniku.

Unikaj nazw domen ze znakami towarowymi oraz z łącznikami, bo sobie tylko zaszkodzisz

Absolutnie zabronione jest używanie i wykorzystywanie w nazwach domen znaków towarowych, które do nas nie należą. Każda oficjalna nazwa danej marki najprawdopodobniej jest zastrzeżona. W przypadku znalezienia witryny przez właścicieli określonego znaku, do którego użycia nikt nie wydał zgody, można narazić się na srogie konsekwencje prawne, związane ze złamaniem m.in. praw autorskich oraz nielegalnego wykorzystania nazwy marki.

Najdobitniejszym przykładem jest firma z branży elektroniki, która bierze pod lupę również firmy mające w swoim logo znaki podobne do ich nadgryzionego owocu. Zawsze przy wyborze domeny należy mieć na uwadze zasadę unikalności, a nie kopiować coś istniejącego.

Jeśli chodzi o łączniki w nazwach domen, to mamy tutaj przede wszystkim na myśli myślniki oddzielające konkretne wyrazy. Tego typu adresy są dłuższe i zmniejszają czytelność oraz zaufanie użytkowników.

Rozszerzenia domen a SEO

Historia domeny pomaga przy pozycjonowaniu?

To jest dość ważna sprawa, kiedy jeszcze szukamy pomysłu na swoją domenę, a może nam pomóc w budowie biznesu. Wiek domeny jest istotny, ale ważniejszą kwestią jest jej dotychczasowa historia.

Należy dokładnie prześledzić i sprawdzić, czy nie została kiedyś ukarana filtrem od Google np. z uwagi na działania witryny niezgodne z prawem, czy etyką. Po historycznych wynikach SEO można też zobaczyć, jak zachowywała się dana domena w wynikach wyszukiwania. Jeśli na wykresach ujrzymy znaczną sinusoidę, to istnieje spore prawdopodobieństwo, iż witryna pod takim adresem publikowała spamerskie treści, lub po prostu była marnej jakości.

Warto pamiętać fakt, że na czynniki rankingowe składa się około 200 różnych aspektów. Jeżeli boisz się, że wybierzesz źle, możesz zdecydować się na wykupienie zupełnie nowej domeny, która jeszcze przez nikogo nigdy nie była używana.

Trzeba natomiast przygotować się na to, że nawet szeroko zakrojony proces pozycjonowania może przez kilka miesięcy nie przynieść żadnych efektów, w przeciwieństwie do domeny z pozytywną historią i jej odbudową. Algorytmy najpierw muszą zapoznać się ze świeżym adresem w sieci i z Twoją działalnością przy niej, aby móc potem ocenić, czy warto pokazać użytkownikom wyszukiwarki Google.


Czy nazwa domeny wpływa na pozycjonowanie – podsumowanie

Wprawdzie nazwa domeny sama w sobie nigdy nie będzie istotnym czynnikiem wpływającym na ranking strony internetowej, tak jednak pod każdym względem warto o nią dbać, aby pozytywnie kojarzyła się użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek.

Proponujemy do nazwy adresu wybierać nazwę marki, aniżeli słowa kluczowe. Nie zmienia to także faktu, że w każdym przypadku powinno się pracować nad swoją stroną internetową, czyli jej pozycjonowaniem. Jeżeli wykorzystamy domenę wcześniej istniejącą, posiadającą pozytywną historię w sieci, to istnieje szansa, że Twój biznes będzie rósł szybciej, niż ma to miejsce w większości przypadków kompletnie świeżych domen.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze 1

Gość - Zgred

w wtorek, 16 listopad 2021 09:39

Posiadanie słów kluczowych w nazwie nie jest spamem ani przesłanka do nałożenia kary przez Google - nie popadajmy w paranoję, bo tak to wiele witryn by przestało istnieć. Dopiero proces pozycjonowania i strategia SEO ma wpływ na to jak Google takie nazwy domen postrzega. Jest taki algorytm EMD - exact match domain - i dopiero procesy SEO moga spowodować, że taki algorytm załaczy się na serwisie.

Posiadanie słów kluczowych w nazwie nie jest spamem ani przesłanka do nałożenia kary przez Google - nie popadajmy w paranoję, bo tak to wiele witryn by przestało istnieć. Dopiero proces pozycjonowania i strategia SEO ma wpływ na to jak Google takie nazwy domen postrzega. Jest taki algorytm EMD - exact match domain - i dopiero procesy SEO moga spowodować, że taki algorytm załaczy się na serwisie.
wtorek, 03 grudzień 2024

Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.