Profil linków - co to jest i jak go analizować?

Profil linków - co to jest i jak go analizować?

Profil linków - co to jest? Profil linków - co to jest?

Profil linków to częste określenie, jakie używa się w kontekście pozycjonowania. Co konkretnie oznacza i pod jakim kątem ma znaczenie?

Profil linków oczywiście nie oznacza żadnych profili np. na forach dyskusyjnych, czy też w serwisach społecznościowych, choć tego typu skojarzenia wśród osób poza branżą SEO mogą występować.

Zanim dokładnie wyjaśnimy, czym jest owe zagadnienie, to należy podejść do niego na zasadzie np. badań klinicznych w medycynie, czyli zebrać jak najwięcej danych, na maksymalnej możliwej liczbie przypadków. Metodologia badań nad linkami jest podobna.


Czym jest profil linków?

Profil linków odnosi się do wszystkich linków zewnętrznych (backlinków), prowadzących do wybranej strony internetowej. Analizy opierają się zarówno na aktualnych, jak i historycznych odnośnikach, aby móc ustalić, na czym domena opiera swoją ewentualną siłę oraz czy faktycznie jest to dobry kierunek, aby była później widoczna w wyszukiwarce Google, na ważne dla siebie frazy kluczowe. Na profil linków składa się co najmniej kilka aspektów.

Źródła linkowania a profil linków

Linki są jednym z kluczowych rzeczy, wpływających na funkcjonowanie i rozwój witryny w oczach internetu. Jest jednym z paliw, dzięki którym mechanizm może działać. Im lepsze źródło - czyli jakość tego paliwa - tym lepiej dla serwisu, choć oczywiście trzeba pamiętać, iż konkurencja też musi działać na tym polu. Autorzy wszystkich adresów dają sobie szansę na widoczność w sieci, wyprzedzając mniej zorganizowane podmioty. Gdzie można szukać dobrych, mocnych i zdywersyfikowanych źródeł linkowania?

  • artykuły gościnne,
  • artykuły branżowe,
  • artykuły eksperckie,
  • artykuły sponsorowane,
  • portale informacyjne,
  • zaplecza,
  • komentarze na blogach,
  • komentarze na forach (aczkolwiek po zmianie algorytmów już zdecydowanie mniej ważne),
  • serwisy partnerów,
  • media społecznościowe,
  • katalogi firm.

Każde z powyższych źródeł powinno być wykorzystywane do zdobywania linków, bowiem nie można skupiać się tylko na jednym kanale. Istotną kwestią jest jakość każdego z portali - wszystko trzeba poprzedzić analizą i w sposób urozmaicony budować grupę backlinków.

Rodzaje i typy linków

Linki - zwłaszcza w kontekście zewnętrznym - dzielą się na kilka rodzajów, ale najważniejszymi są atrybuty do follow oraz no follow. Te pierwsze stoją w nieco lepszej sytuacji. Atrybut do follow pozwala przekazywać część mocy innej, linkowanej domenie. Mamy zatem sytuację, że im bardziej wartościowe strony, tym lepsze backlinki mogą z nich pochodzić, wpływając nieco bardziej na widoczność wybranego serwisu. Gdy roboty Google dojdą do wniosku, że skoro popularna witryna linkuje do tej nieco słabszej, to można i tej drugiej podnieść pozycje w wynikach wyszukiwania - o ile treści stoją w zgodzie z linią wytycznych - czyli są wartościowe dla użytkowników.

Warto jednak zaznaczyć, że linkowanie atrybutem no follow nie jest niekorzystne w żaden sposób. Na przestrzeni lat oceny robotów nawet się zmieniają i granica między do follow a no follow się zaciera.


Linki dzielą się też w kwestii strukturalnej. Najpopularniejszą formą publikowania odnośników są te w tekście i również w głowach użytkowników zakodowana jest wiedza o istnieniu takiej formy proponowania czytelnikom innych witryn. Pozostałe - mogące dawać równie wiele dobrego, to:

  • linki graficzne (podlinkowane obrazki i zdjęcia),
  • inki w ramkach (iframe),
  • linki wynikające z przekierowań (z jednej domeny do drugiej).

Statystycznie najwięcej linków przychodzących jest widocznych po prostu w tekście - w opisach, w artykułach itd. Nie zaszkodzi natomiast w niektórych przypadkach wykorzystywać inne sposoby, przynoszące podobne wartości w oczach robotów wyszukiwarek, jednocześnie mając tę grupę zróżnicowaną.

Linki to też jednocześnie występujące przy nich anchory, a więc podlinkowane określenia - najczęściej powiązane z frazami kluczowymi, lub też nazwami brandu. Tutaj zachęcamy do tego, aby w miarę możliwości wykorzystywać chociażby synonimy fraz, czy ich delikatne odmiany. Sztywne wklejanie głównej frazy w tekście wygląda nierzadko sztuczne, nie tylko w oczach użytkowników, ale i algorytmów, które wychwytują takie nienaturalne backlinki, zwłaszcza jeśli mówimy o stronie ze sporym ruchem. Stosowanie wyłącznie jednego rozwiązania może w końcu zaszkodzić.

Jakość i naturalność profilu linków

Plan na linkowanie w sieci powinien mieć zawsze charakter przemyślany. Z pełnym przekonaniem za taki nie można uważać zdobywanie linków wszędzie gdzie popadnie, w dodatku bez jakiejkolwiek analizy jakości i co ważne - powiązania tematycznego ze swoją witryną. Na przestrzeni lat wytyczne pod tym kątem stały się bardziej rygorystyczne, dlatego coraz mniej wartości mają odnośniki, które nie pochodzą z takiej samej, lub podobnej branży.

Również seryjne, hurtowe linkowanie może zostać uznane za szkodliwe i nienaturalne, co rzecz jasna nie pomoże w pozycjonowaniu strony internetowej. Dobre wskaźniki wybranych domen to jedno, ale nie mniej istotnym czynnikiem jest umiar oraz rozłożenie wszystkich procesów czasie. Na autorytet pracuje się przez długi czas.


Profil linków - podsumowanie

Profil linków jest dość złożonym zagadnieniem w kwestii pozycjonowania witryn. Należy rodzaje pozyskanych backlinków dywersyfikować i dbać o jakość, a nie skupiać się wyłącznie na jednym źródle, bowiem efekt może ostatecznie być odwrotny do zamierzonego, kiedy algorytmy uznają to za nic niewarty proceder. Warto mieć na uwadze atrybuty zdobywanych linków - tj. do follow, mogący przekazać więcej mocy linkowanemu serwisowi, niż dzieje się to w sytuacji atrybutu no follow. Na pierwszy rzut oka linkbuilding wydaje się prostym zagadnieniem, ale w rzeczywistości zagłębienie się w temat pokazuje nam znacznie szersze struktury tego czynnika SEO.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
poniedziałek, 23 maj 2022
Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy
Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP