Skip to main content
6 minut(y) czytania (1219 słów)

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem dotykającym wiele witryn – zarówno stron, jak i sklepów internetowych. Taka sytuacja może dotyczyć również Ciebie, zatem sprawdź, czy nie ma wpływu na ewentualną widoczność w wyszukiwarce. Jest kilka sposobów, aby temu zaradzić.

Masz bloga firmowego, dzięki któremu promujesz swoje usługi? Masz na podstronach content, mogący konkurować ze sobą na takie same frazy kluczowe w wyszukiwarce Google? Kanibalizacja jest znanym zjawiskiem, będącym utrudnieniem podczas pozycjonowania witryny. Warto znać ten wątek, aby zareagować na jakość SERPów.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacja słów kluczowych to zdarzenie, podczas którego minimum dwie podstrony są dopasowane (zoptymalizowane) pod takie same słowa kluczowe. Krótko mówiąc - rywalizują ze sobą o tę samą pozycję.

Za przykład niech posłuży chociażby sklep z ubraniami - kategoria spodnie męskie. Oczywiście zoptymalizowana pod dokładnie takie słowo kluczowe, czyli spodnie męskie, z dużym wolumenem wyszukiwania (liczbą zapytań użytkowników w wyszukiwarce Google). Jeżeli na stronie sklepu internetowego znajduje się blog, na którym jest kategoria o takiej samej nazwie, bądź też jest wpis dotyczący właśnie spodni męskich, to tutaj może pojawić się kłopot.

Jeśli podstrony - czyli wpis na blogu oraz kategoria sklepu - zostaną zoptymalizowane na takie same słowo kluczowe, to u robotów pojawi się dezorientacja, ponieważ nie będą wiedziały, który adres jest ważniejszy. Powoduje to w wielu przypadkach wahania w wynikach wyszukiwania. Właściciele stron często nie zdają sobie sprawy z tego, że posiadanie kilku podstron o identycznej tematyce jest złe. Często panuje myślenie, iż w ten sposób wzmacnia się pozycję witryny na dane słowo kluczowe.

Dlaczego idziemy w kanibalizację słów kluczowych?

Jeszcze kilka lat temu generalnie nie byłoby w tym nic złego, ponieważ taka strategia nawet nieświadomie przynosiła swoje rezultaty. Wyszukiwarka doklejała kolejne linki danej witryny przy wynikach wyszukiwania, jeżeli dotyczyły podobnych wątków. Niegdyś wyniki wyglądały zupełnie inaczej i pozycje również miały nieco inne uwarunkowania, niż ma to miejsce teraz. Zdarzało się bowiem tak, że doklejone linki przez wyszukiwarkę podbijały pozycję na dane słowo kluczowe.

Dzisiaj podklejanie wyników przez Google nie jest stosowane, jednak wielu administratorów kontynuuje powielanie słów kluczowych w swoich opisach, artykułach, czy kategoriach. Prowadzą zatem do kanibalizacji słów kluczowych. "Pożeranie" doprowadza z kolei do rywalizacji bezpośredniej kilku podstron o tę samą pozycję w wynikach wyszukiwania, na określone słowo kluczowe. Rywalizujemy sami ze sobą, co brzmi trochę absurdalnie.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych w ostatecznym rozrachunku doprowadza do obniżenia miejsca witryny w wyszukiwarce Google. Dzieje się to m.in. dlatego, że podstrony dzielą się ogólną mocą serwisu na dane słowo kluczowe, zamiast kierować swoją siłę na jeden URL.


Kiedy występuje kanibalizacja słów kluczowych?

Na taką sytuację możemy natrafić w przypadku, gdy:

  • kategorie oraz wpisy na blogu są zoptymalizowane na to samo słowo kluczowe, opisujące produkt, albo usługę,
  • kilka podstron jest zoptymalizowanych na taką samą frazę kluczową,
  • całe strony krążą wokół jednego tematu, np. blogi branżowe,
  • sklepy internetowe, mające wąski asortyment, podobny do siebie,
  • błędne linkowanie wewnętrzne, czyli publikowanie takich samych anchorów.

Jak kanibalizacja słów kluczowych wpływa na SEO?

Kanibalizacja słów kluczowych realnie oddziałuje na pozycjonowanie. Może to być główny winowajca wahań, albo trwałych spadków w wynikach wyszukiwania.

Dobrym przykładem jest jakakolwiek fraza brandowa. Zazwyczaj plasuje się wysoko na pierwszej stronie wyników (najczęściej dotyczy strony głównej). Kiedy w międzyczasie dokonamy optymalizacji witryny, np. podstrony “o nas”, publikując tam więcej treści, to po czasie zmiana w kontekście SEO oraz pozycjonowania będzie pozytywna, ale jednocześnie może ona zdezorientować Google i dopasowanie ulegnie nietrwałej zmianie, czyli jednego dnia na frazę brandową będzie widniała strona główna, a kolejnego zakładka "o nas".

Ciągła zmiana nie będzie zaskoczeniem włącznie z tym, że może dodatkowo dojść do obniżenia pozycji adresów w wyszukiwarce. Należy zatem dopasować którąś z podstron (np. tę "o nas") do innej frazy kluczowej/brandowej.

Za kanibalizację słów kluczowych może zostać również uznane nieprawidłowe wdrożenie linkowania wewnętrznego, tj. powtarzanie przy linkach anchorów. Wówczas moc danego słowa kluczowego zostaje podzielona na wszystkie podstrony.

Na jakie inne aspekty wpływa kanibalizacja słów kluczowych?

  • jakość naszych treści - każdy publikujący sporą ilość artykułów wie, że im więcej podobnych do siebie tematów, tym trudniej jest tworzyć wartościowy content. Nierzadko zdarza się kopiować część treści między podstronami, co jest zaliczane jako duplikacja wewnętrzna, jeżeli skopiowane fragmenty przeważają nad resztą treści,
  • współczynnik konwersji - ten wskaźnik może zostać znacząco obniżony, jeżeli siła witryny na daną frazę jest rozkładana na kilka podstron,
  • linkowanie zewnętrzne - podobnie jak może się to wydarzyć w obrębie witryny, tak i linkowanie na zewnątrz różnych adresów na ten sam anchor, niekorzystnie wpłynie na siłę strony na poszczególne frazy kluczowe,
  • crawl budget witryny - nadmiarowe podstrony z podobnym contentem mogą przyczynić się także do opóźnienia indeksacji innych, bardziej wartościowych z punktu widzenia serwisu podstron. Pamiętajmy, że roboty mają określony budżet dla Twojej strony, czyli maksymalną liczbę podstron, jaką mogą przeanalizować w ramach dostępnego czasu. Dotyczy to głównie sklepów oraz rozbudowanych serwisów, gdzie nowe - priorytetowe adresy URL, będą dłużej czekały w kolejce, ponieważ roboty najpierw muszą przeszukać podstrony zoptymalizowane na podobne frazy.

Skutki kanibalizacji słów kluczowych


Jak przeciwdziałać kanibalizacji słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych nie jest zjawiskiem nieznanym, czy rzadkim. Występuje w mniejszym, bądź większym stopniu na stronach, dlatego warto mieć tę kwestię na uwadze i starać się jak najbardziej unikać błędów, aby nie wpaść w kłopoty. Co warto robić?

1. Optymalizacja podstron pod różne frazy kluczowe - jest to najprostszy i często najbardziej wydajny sposób, aby uniknąć problemów z kanibalizacją słów kluczowych. Dzięki temu widoczność w wynikach wyszukiwania powinna systematycznie rosnąć, bowiem strona będzie funkcjonowała pod wieloma frazami, a nie tylko kilkoma wybranymi.

2. Korzystanie z fraz z długiego ogona - long tail również może pomóc w funkcjonowaniu i promowaniu witryny, nie tylko na ogólnych określeniach. Długi ogon jest dobrym wyborem m.in. przy wpisach blogowych, gdzie można skupić się na długich wyrażeniach i zapytaniach, wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki. Oczywiście - frazy long tail mają znacznie mniejszy wolumen wyszukiwania, jednak to właśnie na nich jest prościej i skuteczniej budować swoją widoczność, ponieważ z reguły mają mniejszą konkurencję.

3. Określanie linków kanonicznych - jeżeli na kilku podstronach skupiamy się na tej samej frazie kluczowej, albo kopiujemy wybrane fragmenty treści, warto zastanowić się nad wdrożeniem linków kanonicznych, jak i mimo wszystko zastosować synonimy w kopiowanych zdaniach. Link kanoniczny pokazuje robotom Google, która podstrona jest dla Ciebie ważniejsza i na jakiej ma skupić się w kontekście ustalania pozycji adresu URL w wyszukiwarce na daną frazę kluczową.

4. Korzystanie z przekierowań 301 - ten proces może się w niektórych przypadkach przydać, zwłaszcza jeśli mamy bardzo podobne do siebie podstrony, mogące zostać sklasyfikowane jako kanibalizacja słów kluczowych.

5. W ostateczności, jeżeli nie widzimy lepszej opcji do zastosowania, można po prostu skorzystać z nadania wybranym podstronom tagu "no index". Wyszukiwarka wówczas nie będzie brała danego adresu URL pod uwagę i nie ujrzymy jej w wynikach wyszukiwania, natomiast nadal będzie w pełni widoczna z poziomu samej strony internetowej, jeżeli oczywiście zostanie podlinkowana.

Powyżej podaliśmy pięć przykładowych rozwiązań, jednak zawsze na pierwszym miejscu powinniśmy postawić brak kopiowania treści oraz powielania słów kluczowych na wielu podstronach. Unikniemy wtedy kanibalizacji słów kluczowych i awaryjnego wdrażania dostępnych pomysłów. To są opcje z zakresu tych ostatniej szansy.

Kanibalizacja słów kluczowych - podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych to znane i częste zjawisko, jakie występuje na stronach internetowych, w sklepach internetowych, czy na blogach. Często jest to proces nieświadomy dla administratorów witryn, ale bardzo szkodliwy dla pozycji w wynikach wyszukiwania. Kluczowe jest, aby unikać złych praktyk i nie rywalizować sam ze sobą w postaci kilku podstron, tylko przekazywać unikalny content, co doceni wyszukiwarka Google.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
piątek, 19 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.