Skip to main content
8 minut(y) czytania (1597 słów)

Czym różni się SEO od SEM?

Czym różni się SEM od SEO? Czym różni się SEM od SEO?

Działania marketingowe to klucz do promowania w internecie. Wiele wynika od przyjętych strategii. W tych pojawiają się różne skrótowe pojęcia, typu SEO oraz SEM i w tekście skupimy się właśnie na nich. Wyjaśnimy, na czym polega różnica między tymi procesami, a także wskażemy wady i zalety.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to grupa działań, która ma na celu poprawę widoczności serwisów w sieci oraz ich pozycji w wynikach wyszukiwania, poprzez czynności prowadzone wewnątrz witryny. Wszystko zależy od przyjętego schematu, natomiast czy można to ująć bezpośrednio jako pozycjonowanie? Generalnie, w polskich warunkach SEO utożsamia się wśród specjalistów wyłącznie jako optymalizacja na samej stronie internetowej (tzw. on-site), z kolei proces off-site jest już zaliczany do pozycjonowania. Co wchodzi w skład zadań SEO?

  • Tworzenie treści – znaczenie ma w tym przypadku zarówno zagęszczenie fraz kluczowych, długość tekstów oraz ich jakość, które zainteresują potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty. Przy tym należy w każdym przypadku unikać duplikacji treści, negatywnie ocenianej przez wszystkie algorytmy Google,
  • Każdorazowe uzupełnienie wszystkich znaczników title i meta description,
  • Poprawne linkowanie wewnętrzne – kierowanie internautów do różnych treści na stronie, tworząc swoistą sieć informacji,
  • Dbanie o strukturę witryny – chodzi tutaj o optymalizację kodu strony, instalację certyfikatu bezpieczeństwa, responsywność witryn, uzupełnianie opisów i tytułów zdjęć oraz grafik (image SEO), jak i też logiczne budowanie architektury strony internetowej,
  • Indeksacja i zarządzanie budżetem robotów (crawl budget) – aby móc pozycjonować daną podstronę lub też wiele podstron, muszą być w pierwszej kolejności zindeksowane przez Googleboty. Te odwiedzają częściej te źródła, które są aktualizowane i prezentują wysokiej jakości content. Do jakości podstrony wlicza się również szybkość ładowania i brak błędów.
  • Monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie, ma w finalnym efekcie poprawiać i ustabilizować pozycję w wynikach wyszukiwania, na strategiczne dla strony internetowej frazy kluczowe. Wymagania wobec specjalistów SEO ciągle się zmieniają, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów, dlatego konieczna jest systematyczna praca, aby móc skutecznie rywalizować z konkurencją, która także stara się o lepsze rezultaty.


Czym jest SEM?

Tak jak w każdej branży, tak również w branży tworzenia stron internetowych oraz czynności promocyjnych, istnieją różne specjalistyczne zagadnienia. W dosłownym znaczeniu, pojęcie SEM (Search Engine Marketing) oznacza działania mające poprawić widoczność w wyszukiwarce oraz dążyć do wzrostu we wskaźniku konwersji. Takie skrótowe wyjaśnienie w zasadzie nic nam nie powie, bowiem podobnie możemy powiedzieć o SEO i pozycjonowaniu. SEM jest jednak połączony ściśle z jednym procesem i to na bazie tego zależą rezultaty i zyski witryny.

SEM skupia się obecnie wyłącznie wokół płatnych kampanii reklamowych, a więc Google Ads, wykorzystujący system PPC – pay per click. Firmy, które szukają specjalistów SEM, mają na myśli właśnie osoby znające się na skutecznym przeprowadzaniu kampanii reklamowych w Google, a te nie muszą należeć do specjalisty SEO.

Najważniejsze zatem w zakresie pracy SEM jest przeprowadzanie kampanii w Google Ads. Platforma umożliwia płatną promocję witryny, poprzez różne rodzaje reklam:

  • reklamy w sieci wyszukiwania, czyli płatne wyniki tekstowe między rezultatami organicznymi,
  • kampania w sieci reklamowej, a więc banery, które pojawiają się u szerokiej rzeszy partnerów Google,
  • reklamy produktowe – są to wyniki wyszukiwania na górze stron w Google, przekierowujące do konkretnej oferty produktu,
  • reklamy video - materiały pojawiające się m.in. w serwisie YouTube,
  • kampanie w aplikacjach na telefony komórkowe.

Najpopularniejszy w tym systemie jest pierwszy rodzaj, a więc reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania, bowiem mogą z nich skorzystać właściwie wszyscy. Wymaga on również najmniejszego nakładu czasu do przygotowań kampanii reklamowej. Reklama tekstowa generalnie wiąże się wyłącznie z samą organizacją kampanii, określeniem słów kluczowych oraz wyborem podstron, do których mają trafiać użytkownicy z tej reklamy. Później trzeba pomyśleć o dołączeniu szczegółów, typu opis i hasło reklamowe, numer telefonu, informacje o firmie itp. Na końcu należy również ustalić budżet - stawki za konkretne kliknięcie, ustawienie lokalizacji, dla których ma się wyświetlać dana reklama, jak i harmonogram wyświetlania reklam tekstowych.

Reklamy PPC są modelem rozliczania w trybie "za kliknięcie". Jeśli dany użytkownik kliknie w reklamę i przejdzie na Twoją stronę, to dopiero w tym momencie ponosisz koszty. Samo wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania nie wiąże się z płatnościami.

SEO a pozycjonowanie - czym właściwie różnią się te pojęcia?


Czym różni się SEO od SEM?

SEM to płatne reklamy w wynikach wyszukiwania, natomiast SEO nie wiąże się z jako takimi wydatkami, ponieważ tylko od Ciebie zależy, czy optymalizację swojej strony internetowej wykonasz sam, czy też zlecisz to zewnętrznej firmie, bądź freelancerowi.

Ewentualne efekty SEO pojawią się po bliżej nieokreślonym czasie, z kolei przy SEM nasz adres w wynikach wyszukiwania zobaczymy od razu. Jest to bardzo szeroki temat, ale płatne reklamy wykorzystuje się tylko w sytuacji szybkiej chęci promocji, która skończy się w momencie zatrzymania płatności, z kolei działania SEO mają za zadanie stworzyć trwałe efekty widoczności witryny.

Rezultaty z płatnych wyników pojawiają się na górze oraz na dole listy wyników wyszukiwania i są wyraźnie oznaczone. Konkretna pozycja w tych sektorach jest uzależniona m.in. od tego, ile w danym momencie firm się reklamuje, co też ma wpływ na ewentualnie mniejszy, albo większy wskaźnik CTR, czyli skuteczność płatnej reklamy. Wielu użytkowników ma jednak dość wyraźny awers do takich widoków i zdecydowanie bardziej ufa wynikom organicznym - takim, które wynikają z działań SEO i pozycjonowania.

Tak jak wspomnieliśmy już wyżej, optymalizacja i pozycjonowanie są zadaniami pochłaniającymi znacznie więcej czasu, aniżeli postawienie na płatne reklamy w sieci. Do tych pierwszych procesów należy chociażby modyfikacja kodu strony, korekty w szacie graficznej, zmiany w elementach CTA, publikacja i korygowanie treści itp. Aby skutecznie się pozycjonować, zakres działań musi być stosunkowo szeroki i jakościowy. Jeśli chodzi o reklamę w Google Ads, największe znaczenie ma wybór słów kluczowych, pod jakimi ma wyświetlać się reklama, a także dostępny budżet. O tym, czy jednak reklama będzie skutkowała odpowiednimi zyskami, zależy ostatecznie od faktu, czy sama strona internetowa zachęci użytkownika do zakupów, a więc wszystko i tak jest uzależnione od optymalizacji SEO.


Co wybrać? SEO czy SEM?

Wiemy już zatem, czym są procesy SEO i SEM, a także od czego uzależnione są efekty. Należy teraz postawić pytanie, na które schematy funkcjonowania się zdecydować, aby Twoja strona internetowa przynosiła wymierne korzyści. Można to zrobić w trojaki sposób:

  1. Wybrać SEO, a potem również pozycjonowanie,
  2. Wybrać SEM,
  3. Zdecydować się na wszystkie dostępne opcje, jako strategia mieszana.

Stawianie tylko na SEO

Bez względu na to, czy strona internetowa jest nowa, czy też ma już jakąś historię, zawsze znajdą się aspekty, które można zoptymalizować. Rynek marketingu internetowego nie znosi próżni, dlatego jeden odniesiony wcześniej sukces nie będzie oznaczał i nie będzie zapewniał kolejnych sukcesów w przyszłości, bowiem technologie i trendy regularnie się zmieniają, podobnie jak kwestie techniczne. Trzeba trzymać rękę na pulsie i reagować m.in. także na poczynania konkurencji. Jeżeli Twój budżet firmowy nie pozwala na wykorzystanie wszystkich kanałów promocji, SEO oraz pozycjonowanie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem pod promocję marki. W ten sposób będziesz stabilnie budował swoją pozycję w sieci, wraz z pomocą specjalistów w tym zakresie (albo poprzez działania na własną rękę).

Zalety? Rozsądne koszty - mniejsze niż strategia mieszana, stabilny wzrost, zapewnienie sobie długotrwałych efektów, w przeciwieństwie do krótkich, płatnych reklam.

Decyduję się wyłącznie na kampanię SEM

Skuteczność kampanii reklamowych w wynikach wyszukiwania Google i tak w dużej mierze będą zależały od jakości Twojej witryny, czyli jak jest zoptymalizowana i jaki prezentuje content dla użytkowników. Wymogi techniczne pokazują m.in. wskazówki od Google. Znajdziemy tam informacje o wartościowych treściach, krótkim czasie ładowania strony, dostosowaniu witryny do urządzeń mobilnych i wiele innych. Warto mieć na uwadze to, że Google może dla Ciebie wycenić drożej wybrane reklamy, jeśli serwis nie będzie dostosowany do wytycznych.

Co do zasady, na szerokie kampanie reklamowe, zwykle konkretnej usługi bądź produktu, decydują się firmy mające już jakąś reputację, również w kontekście pozycjonowania, ponieważ znacznie prościej jest wypromować daną część swojej działalności poprzez płatne reklamy w Google Ads, jeśli cała witryna jest stosunkowo widoczna.

Wskaźnik konwersji, a więc m.in. zakupy i kontakt klienta, zależny będzie nie tylko od pozycji na liście płatnych rezultatów, ale również od wartości samej strony. W przeciwnym wypadku pieniądze wydane na płatne wyniki będą zwyczajnie zmarnowane. Krótko mówiąc – reklamy lepiej działają przy zoptymalizowanych stronach internetowych, a ponadto są tylko krótkim zapewnieniem widoczności w sieci. Warto więc pomyśleć i przeanalizować, co w dłuższej perspektywie jest dla Ciebie lepsze – stopniowy wzrost i długotrwałe efekty, czy też szybki wzrost i jeszcze szybszy spadek (wraz z zakończeniem płatności za reklamy).

Czy można połączyć SEO i SEM?

Oczywiście wszystkie procesy można ze sobą połączyć, decydującą kwestią jest tutaj zasobność portfela. Połączenie reklam z dobrze zbudowaną i widoczną witryną tylko napędzi kolejne procesy i efekty, nie tylko w postaci wizyt użytkowników z reklam, ale również z wyników organicznych. Działania te wzajemnie się wspierają i uzupełniają, dlatego jak najbardziej oceniamy to na plus.

Takie funkcjonowanie biznesu w internecie jest już działaniem kompleksowym. Można testować różne strategie oraz kanały pozyskiwania użytkowników, aby potem móc korygować plan w zależności od efektów. Wysoka jakość strony internetowej poprzez optymalizację SEO, może tylko wspomóc promowanie np. sezonowych produktów, przy których rzeczywiście zwiększa się sprzedaż z użyciem płatnych reklam Google Ads.

Różne wyniki w wyszukiwarce Google - z czego to wynika?


Daj się złapać w sieci

Działanie i promocja biznesu w sieci jest obecnie podstawą. W ten sposób można znacząco poprawić świadomość klienta i rozpoznawalność marki w jego oczach, a także przyczynić się do wzrostu zysków firmy. Mając swoje profesjonalne i rozbudowane narzędzie w internecie, pełnisz rolę przedstawiciela handlowego przez 24 godziny na dobę.

Wiesz już na czym polega SEO, pozycjonowanie oraz SEM i w jaki sposób móc dotrzeć do klienta. Pod każdym kątem warto rozważyć współpracę z zewnętrzną agencją, która powinna doradzić, jakie czynności będą optymalne w krótszej i w dłuższej perspektywie działania Twojej firmy w sieci. Również do nas możesz zgłosić się z pomysłem działania w internecie. Chętnie Ci pomożemy, abyś mógł zaistnieć i sprzedawać znacznie więcej, niż do tej pory.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
piątek, 19 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.