SEO a pozycjonowanie - czym właściwie różnią się te pojęcia?

SEO a pozycjonowanie - czym właściwie różnią się te pojęcia?

Rozwój biznesu i działań w internecie za pomocą firmowej strony internetowej w końcu zahaczy również o tematy SEO oraz pozycjonowania. Dzisiaj jakiekolwiek zaniedbanie w tej kwestii może znacząco odbić się na liczbie pozyskiwanych klientów, bowiem brak działań to brak widoczności w wyszukiwarce.

Znajomość tych pojęć może pomóc we współpracy z zewnętrzną agencją, nawet jeśli sam nie będziesz miał kompletnie czasu, aby na własną rękę zająć się rozbudowywaniem strony internetowej. Warto zatem wiedzieć, co konkretne oznaczają terminy SEO i pozycjonowanie.


Szerokie rozumienie SEO

Często SEO jest kojarzone jako skrót od pozycjonowania strony internetowej. Wiele wątków z całą pewnością się w obu terminach łączy, ale wśród specjalistów widać zgodność, że nie są to równoznaczne stwierdzenia. Dużo wynika z nazewnictwa w języku angielskim.

Niektórzy specjaliści dzielą optymalizację strony internetowej na tzw. on-site (wewnątrz strony) oraz off-site (na zewnątrz strony). Wtedy jednak wszelkie prace poza stroną można by było dołączyć do SEO i wykluczyć taki termin jak pozycjonowanie. Czy aby na pewno to dobra droga?

Wiele źródeł zagranicznych określa SEO jako ogólny zbiór czynności, mający poprawiać pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google, na wybranych frazach kluczowych. W tym zawarte są również przypisy o zdobywaniu linków zewnętrznych, dlatego natykamy się na określenia on-site oraz off-site. Sama nazwa pozycjonowania tam nie występuje.

Warto jednak wszystkie aspekty rozłożyć na części pierwsze, aby można było jednak zauważyć różnice między SEO, a pozycjonowaniem. Wydzielenie kwestii ułatwi zrozumienie pojęcia "optymalizacja strony internetowej" w konfrontacji np. z linkbuildingiem, który może mocno wpływać na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a jednak nie jest zawarty w wytycznych Google, dotyczących budowy strony internetowej.

Jak zatem w oczach agencji projektującej strony internetowej oraz agencji wykonującej pozycjonowanie stron internetowych wyglądają wcześniej wspomniane zagadnienia?

Czym jest SEO, a czym pozycjonowanie?

SEO to z języka angielskiego Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony internetowej, według obowiązujących wytycznych Google. Optymalizacja jest w zasadzie wstępem do pracy nad pozycjonowaniem witryny.

Zachodzi wewnątrz witryny i dotyczy całej jej budowy oraz struktury. Przy nieodpowiednim zaprojektowaniu i nietrzymaniu standardów SEO, trudno będzie osiągnąć dobre rezultaty w wyszukiwarce.

Jak w takim razie najprościej określić SEO podczas projektowania strony internetowej, aby spełniało wszelkie wymogi skanujących sieć algorytmów wyszukiwarki, a przede wszystkim tych z Google? Można ten aspekt podzielić na trzy części:

  • pełna optymalizacja materiałów na stronie internetowej, czyli obrazki, treści, zdjęcia i wszystko inne, co ma znaczenie przy ocenie domeny,
  • wraz z optymalizacją np. plików graficznych/zdjęć należy zrobić wszystko, aby maksymalnie przyspieszyć ich ładowanie się, bowiem nie ma nic gorszego, niż czekanie na włączenie się witryny - ten aspekt irytuje nie tylko użytkowników, ale i roboty Google. Do optymalizacji pod kątem technicznym trzeba też dodać chociażby poprawne przekierowania, wdrożenie przyjaznych linków, czy też usunięcie błędów, których - jeśli nie znajdziemy sami - to być może zaraportuje nam to Google Search Console,
  • bardzo ważną sprawą podczas budowy witryny jest jej przejrzystość i prosta, logiczna struktura informacji, działająca w zgodzie z zasadami UX. Algorytmy wyszukiwarki widzą, czy internauci dzięki tej witrynie są w stanie znaleźć szybko potrzebne informacje, a to też sprzyja w walce o wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zasady UX mają duży wpływ na stronach internetowych


Audyt SEO pierwszym krokiem do pozycjonowania stron internetowych

Aby optymalizacja strony internetowej mogła być dobrze zainicjowana, konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO i poznanie witryny z każdego punktu widzenia. Należy zatem przeanalizować treści, frazy kluczowe, architekturę strony internetowej, jak i wszystkie kwestie techniczne. W zasadzie bez audytu trudno jest cokolwiek zrobić, najpierw trzeba poznać stronę internetową (niezależnie czy jest to już funkcjonująca, czy dopiero budowana), aby ocenić możliwości i wybrać odpowiednią drogę do pozycjonowania w wyszukiwarce Google.

Początkowa optymalizacja w efekty pozycjonowania

Należy zrozumieć, że pierwsze etapy pracy są równie ważne, co te bardziej zakrojone. Skupienie przy wstępnym SEO sprawi, że późniejsze działania idą łatwiej. Błędy, albo inne problemy związane ze stroną same nie znikną w trakcie prac nad pozycjonowaniem. Będą swoistym "hamulcowym", nawet jeśli prace np. przy contencie i link buildingu wyglądają obiecująco. Za problemami mogą stać chociażby błędy 404, czy też wolno ładująca się strona. Wówczas nawet najlepszy plan zostanie zastopowany.

Efekty z pozycjonowania dzięki treściom

Nie jest już tajemnicą, że za rosnącymi pozycjami w wynikach wyszukiwania stoją treści publikowane na stronie internetowej, wraz z zawarciem w tekstach i opisach fraz kluczowych, ważnych dla danego biznesu. To dzięki nim klienci są w stanie Ciebie znaleźć i zamówić potrzebny produkt lub usługę, a nie u konkurencji. Słowa kluczowe to ważna kwestia przy promocji witryny i należy podejść do tego w sposób przemyślany.

Co należy wziąć pod uwagę?

  • popularność fraz kluczowych, a więc ich zainteresowanie w postaci liczby wyszukiwań przez użytkowników w wyszukiwarce, którą oblicza się w skali miesięcznej,
  • konkurencyjność fraz kluczowych - naturalnym jest, że każdy chciałby od początku móc pozycjonować się na te najbardziej popularne wyrażenia, jednak warto mierzyć siły na zamiary, jeśli konkurencja w danej branży jest naprawdę spora. Startując z pozycjonowaniem można zainteresować się najpierw tymi mniej konkurencyjnymi słowami, dzięki czemu prościej będzie dotrzeć do klienta,
  • szczegółowość słów kluczowych - podczas wybierania wyrażeń można zadbać też od tzw. długi ogon, a więc zwroty bardziej szczegółowe. Często użytkownicy wpisują nie tylko 2-3 najpopularniejsze słowa, ale i zapytania całozdaniowe. Jeśli weźmiemy pod uwagę takie propozycje typu long tail, to również pozycjonowanie stanie się skuteczniejsze,
  • frazy kluczowe na podstronach - dobrą praktyką jest zwracanie uwagi na każdą swoją podstronę i różnorodność fraz kluczowych, jakie się na nich znajdują. Właściwie każda podstrona powinna działać odrębnie i pozycjonować się na nieco inne słowa. W przeciwnym wypadku może dojść do tzw. kanibalizacji i walki poszczególnych adresów URL Twojej strony o miejsce w wyszukiwarce na konkretne zapytanie,
  • biznes i frazy kluczowe - wybór słów kluczowych zawsze powinien łączyć się z tym, co będzie publikowane na stronie internetowej. Bezcelowe jest zatem pozycjonowanie na frazy, które w rzeczywistości nie będą odpowiadały na to, czym zajmuje się Twój biznes.

Aby ustalić odpowiedni plan optymalizacji, specjaliści SEO muszą sprawdzić całą stronę internetową pod kątem jakości treści, unikalności treści, obszerności artykułów i opisów, jak i sytuacji dotyczącej umieszczonych fraz kluczowych na wszystkich podstronach.

Możliwa jest zatem sytuacja, że konieczny będzie recycling treści, a więc modyfikacja i aktualizacja już opublikowanych materiałów na tyle, aby stały się unikalne, z odpowiednią zawartością słów kluczowych oraz po prostu były merytoryczne. W podobnym stylu należy również opracowywać nowe treści, będące przydatne dla użytkownika, a także dla robotów Google.

Co zalicza się do optymalizacji treści?

  • wartościowy content, z umieszczonymi ważnymi frazami kluczowymi, wraz z odpowiednim nazewnictwem tytułów oraz nagłówków,
  • pilnowanie uzupełniania znaczników title oraz meta description,
  • pogrubienia ważnych części tekstu,
  • linkowanie wewnętrzne.

Każdorazowe uaktualnianie strony internetowej powinno przyświecać myślom o odbiorcach, bo to właśnie dla nich jest tworzona witryna z ofertą. Algorytmy Google również najlepiej oceniają treści odpowiadające wymaganiom internautów. Rzecz jasna wszystko musi się cały czas wiązać z Twoją działalnością. Tematyka materiałów ma odpowiadać na wszelkie zapytania oraz problemy obecnych i przyszłych klientów. Jeśli dokładnie nawiążesz to zagadnień interesantów, to jest większe prawdopodobieństwo, że trafią do Ciebie, a nie do konkurencji.

Frazy kluczowe są nieodłącznym elementem pozycjonowania


Modyfikacja wewnątrz struktury strony a pozycjonowanie

Prace tego typu są raczej mało zauważalne z perspektywy użytkowników, jednak są szalenie ważne pod kątem optymalizacji i kierunku wyświetlania przez wyszukiwarkę. Co zatem zrobić, aby algorytmy wyżej oceniały witrynę?

  • analiza szybkości ładowania się strony internetowej i w przypadku znalezienia problemów - ich eliminowanie,
  • odpowiednie nazywanie i opisywanie wszystkich dodanych obrazków oraz zdjęć,
  • posiadanie certyfikatu SSL,
  • stworzenie mobilnej wersji strony internetowej,
  • zapobieganie duplikacji treści.

Rzecz jasna to tylko niektóre z czynności, na które należy spoglądać. Procesy w zakresie "on-site" mają przede wszystkim za cel zoptymalizować wizualnie, technicznie (m.in. w kodzie strony) oraz jakościowo stronę internetową, uproszczając maksymalnie całość tego sieciowego dokumentu.

Powoli wchodzimy teraz w tematykę pozycjonowania strony internetowej, bowiem już sama optymalizacja treści to punkt odpowiadający kolejnym efektom w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak od strony technicznej czas ładowania serwisu.


Pozycjonowanie stron internetowych

Jeśli strona internetowa jest już zoptymalizowana i niektóre z czynności przynoszą efekty w pozycjach w wyszukiwarce, warto przejść na kolejne poziomy, mające wzmocnić reputację Twojej domeny. Przechodzimy do działań off-site, w tym m.in.:

  • link building - czyli zdobywanie linków zewnętrznych, prowadzących do Twojej witryny. Należy mieć na uwadze to, żeby były to dobrej jakości serwisy, które nie tylko mogą przynieść dodatkowych odwiedzających, ale przede wszystkim wzmocnią wartość domeny w oczach robotów Google, jeśli jest cytowana w innych miejscach w sieci,
  • monitorowanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google, wdrażanie poprawek i optymalizowanie swojego contentu.

Dlaczego wartościowe linki w link buildingu?

Jednym z czynników wypływających na pozycję strony internetowej, a który wykracza poza SEO, jest zdobywanie odnośników w sieci prowadzących do Twojej domeny. Na przełomie kilku lat ten aspekt się zmienił, bowiem niegdyś kluczowa była tylko liczba linków zewnętrznych, natomiast teraz mocno stawia się na jakość contentu, dlatego też algorytmy również starają się patrzeć tylko na te jakościowe odnośniki w procesie budowania sieci linków.

Dlaczego linkowanie jest ważne?

1. Jeśli gdzieś pojawi się odnośnik do Twojej strony internetowej, to jednocześnie zyskujesz nieco na wartości domeny linkującej,
2. Im większa baza linków zewnętrznych, tym naturalnie możliwa jest większa liczba odwiedzin,
3. Powiększanie widoczności strony w sieci poprawia ocenę robotów Google,
4. Jeżeli przy linkach zewnętrznych pojawiają się również anchory w postaci kluczowych dla Ciebie fraz, to witryna będzie coraz sprawniej pozycjonować się na te określone słowa.

Przy link buildingu obowiązkiem jest zdobywanie linków w sposób naturalny, w przeciwnym wypadku efekt może być odwrotny do zamierzonego. Najkorzystniejszą sytuacją jest zatem bardzo dobrej jakości artykuł na Twojej stronie, który zacznie krążyć po sieci, dzięki udostępniającym go użytkownikom w mediach społecznościowych, forach dyskusyjnych, czy też w komentarzach na innych witrynach.

Analizowanie oraz monitorowanie pozycji strony internetowej

Pozycjonowanie strony internetowej to proces długotrwały i zależny od wielu zjawisk, również tych nie będących pod naszą kontrolą. Trzeba zatem wiedzieć, że:

  • nad tym samym pracuje konkurencja, więc strona internetowa może stracić swoją widoczność, jeśli inne witryny będą działały znacznie intensywniej,
  • algorytmy wyszukiwarki Google to proces niekończących się zmian i aktualizacji, stąd też jedna wdrożona strategia po kilku miesiącach może już absolutnie nie działać. Niemniej totalne rewolucje nie zdarzają się zbyt często,
  • każdorazowe dodanie nowego produktu, opisy, artykułu, usługi itp. wiąże się z obowiązkiem optymalizacji wyświetlanych materiałów.

Systematycznie monitorowanie oraz analiza informacji dostępnych wokół swojej strony internetowej, stron konkurencji, jak i wszystkich nowinek technologicznych, zdecydowanie pomaga. Pozwala to na bieżąco reagować na wszelkie sygnały, poprawiając tym samym jakość, korygować bazę słów kluczowych, optymalizować witrynę, czy szukać nowych pomysłów, związanych np. z tematami na artykuły blogowe. Wszystkie te czynności mają na celu budowanie swojej pozycji w wynikach wyszukiwarki Google. Jest to czasochłonne, ale przynosi wymierne korzyści.

Analiza danych to obowiązkowa czynność w kierunku poprawy widoczności strony internetowej

Jak mierzyć efekty pozycjonowania strony internetowej?

Czy da się monitorować pozycje witryny w wyszukiwarce oraz zdobywać inne dane do analizy? Oczywiście tak, możliwości jest sporo. Tylko od Google mamy do dyspozycji dwa efektywne narzędzia - Google Analytics i Google Search Console. Dzięki nim zbierane są informacje o ruchu na stronie internetowej, liczbie wyświetleń witryny na poszczególne frazy kluczowe, czy też szczegółowe wiadomości dotyczące pochodzenia użytkowników.

My sami posługujemy się również innymi, zaawansowanymi narzędziami od komercyjnych autorów - m.in. Senuto, Ahrefs, Seostation czy Semstorm. Ogrom danych z różnych źródeł pozwala nam dokładnie filtrować rynek i reagować na wszelkie zmiany w sieci, jak i monitorować swoje działania na stronach internetowych przez nas zbudowanych, czy codziennie zarządzanych.

Komercyjne rozwiązania są płatnymi systemami analitycznymi, jednak pozwalającymi na pewność ruchów w kierunku osiągania jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google. Trudno również korzystać tylko z jednego narzędzia, bowiem każdy oferuje swój zakres możliwości, niekoniecznie się pokrywający, dlatego do pozycjonowania stron internetowych warto mieć pod ręką wszystkie jednocześnie.

Lokalne pozycjonowanie a SEO

Pozycjonowanie lokalne jest zagadnieniem łączącym wszystkie wcześniej wymienione. Przy promocji biznesu w sieci na lokalnym podwórku, niezbędne jest baczne przyjrzenie się strukturom witryny i ich optymalizacja. W niektórych przypadkach może się bowiem zdarzyć, że zoptymalizowana witryna sama - po kilku, czy kilkunastu miesiącach - wskoczy na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania na daną frazę lokalną, bez procesu pozycjonowania.

Wiele oczywiście zależy od stanu konkurencyjnych firm, ale jest to możliwe. Dodatkowo nie można zapominać o czynnej wizytówce w Google Moje Firma i zdobywaniu na niej opinii od swoich klientów.

SEO a pozycjonowanie strony internetowej - jest różnica, czy jej nie ma?

Powyższe kwestie, czyli długie rozważania między tym, czy SEO a pozycjonowanie oznacza to samo, generalnie nie jest potrzebne, chociaż osobom początkującym zdecydowanie lepiej zaprezentować to w uporządkowany sposób.

SEO a pozycjonowanie to nie są zupełnie dwa odrębne zagadnienia, bo niektóre czynności widzimy przy obu procesach. Nie można również stwierdzić, że oznaczają to samo, bo w skład SEO nie wchodzi np. budowanie na zewnątrz sieci linków przychodzących (link building). Wiele działań optymalizacji (SEO) wpływa na efekty późniejszego pozycjonowania - bez nich o dobrych pozycjach można raczej zapomnieć. Jakby na to nie patrzeć, dzielić na grupy i klasyfikować, wszystkie czynności wspomniane w tym artykule są obowiązkowe, aby móc skutecznie liczyć się w rywalizacji o dobre miejsca w wynikach wyszukiwania, na wybranych frazach kluczowych.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP