Skip to main content
4 minut(y) czytania (796 słów)

Pozycjonowanie PDF - jak optymalizować pliki pod SEO?

Optymalizacja PDF Optymalizacja PDF

W sieci znajdziemy mnóstwo materiałów tekstowych - np. poradników, instrukcji, czy e-booków, których treści nie są umieszczone typowo na stronie, a w formie pliku PDF. Jak je zoptymalizować, aby przedostały się do użytkowników Google?

Wbrew pozorom, pliki PDF również mogą osiągać dobrą widoczność w wyszukiwarce Google i pozyskiwać dla danej domeny ruch organiczny. Możliwe jest również odpowiednie zoptymalizowanie struktury oraz treści dokumentu w takim formacie, aby zwiększyć szansę na odnalezienie go w wynikach wyszukiwania.


Optymalizacja PDF

Dzisiaj z plikami w formacie PDF mamy do czynienia na każdym kroku w sieci - zarówno na stronach internetowych, jak i przy okazji korzystania z poczty e-mail. Nie ma takiej możliwości, by aktywny internauta nigdy nie natknął się na tego typu pliki, natomiast tylko wąskie grono osób wie, że również PDF może podlegać możliwości optymalizacji SEO, aby ta publikacja docierała do szerszego grona odbiorców, nie tylko odnajdując ją bezpośrednio na danej witrynie.

Format PDF pojawił się po raz pierwszy w 1991 roku, w związku powstaniem technologii konwertowania dokumentów papierowych na nośniki cyfrowe. Sam skrót PDF pochodzi od nazwy Portable Document Format. Dzisiaj jest to główny standard wielu rodzajów dokumentów, z rachunkami za media włącznie.

Charakterystyka plików PDF

  • niewielki rozmiar pliku,
  • właściwości sprzyjające przygotowaniu pliku do druku,
  • łatwe przesyłanie,
  • możliwość umieszczenia plików audio, obrazów, wykresów,
  • możliwość wdrożenia nawigacji w dokumencie.

Indeksacja plików PDF

Pliki w formacie PDF funkcjonują od lat. Od bardzo długiego czasu dokumenty te są także skanowane i indeksowane w wyszukiwarce przez roboty Google, o czym nie wszyscy wiedzą. PDF'y mogą się nawet pojawiać w zwykłych, tekstowych wynikach wyszukiwania i być odczytywane na podobnej zasadzie, jak podstrony witryn internetowych, oczywiście przy założeniu, że są to pliki ogólnodostępne dla użytkowników, a więc nie są zaszyfrowane i nie wymagają podania hasła.

Roboty Google traktują bowiem pliki PDF jako nośniki treści, podobne jak w przypadku witryn, natomiast aby dany dokument został uznany jako wartościowy, należy w nim umieścić wartościowy content, nasycając teksty odpowiednimi słowami kluczowymi, jak i odpowiednio zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek.

Ciekawostką jest też fakt, że w Google istnieje specjalna komenda, pozwalającą wyświetlić wyłącznie rezultaty z plikami w formacie PDF. W polu zapytań należy wówczas wpisać konkretną frazę oraz dodać formułę filetype:pdf, np. twojafraza filetype:pdf.


Metody optymalizacji PDF

Aby odpowiednio zoptymalizować pliki w formacie PDF, można dokonać kilka przydatnych czynności.

1. Przyjazny adres URL i tytuł PDF ze słowem kluczowym

Słowa kluczowe i dobrze nazwane elementy to jeden z kluczy w dziedzinie SEO i nie inaczej jest w przypadku dokumentów w formie PDF. Warto zatem skorzystać z możliwości i umieścić w tytule pliku słowo kluczowe, dzięki którym użytkownicy będą mogli znaleźć go w Google. Rzecz jasna tego sposobu nie należy nadużywać i w sposób naturalny nazywać pliki. Trzeba też pamiętać o tym, aby nie używać polskich znaków, bowiem wygeneruje to problem z przyjaznym wyświetlaniem adresu URL. Poprawnie będzie np. instrukcja-obslugi-lodowki.pdf.

2. PDF z meta description

Dokumenty w formacie PDF mogą zostać odnalezione w Google po uzupełnionych polach tytułu i opisu, pełniących podobną rolę co meta description i meta title na stronach internetowych. Mamy zatem sytuację, iż dobrze nazwane dokumenty służą nie tylko użytkownikom, ale i algorytmom, które mogą proponować internautom treści w tej formie.

3. Linkowanie wewnętrzne w dokumencie PDF

Jeżeli na stronie internetowej też posiadasz materiały odnoszące się do zagadnień poruszonych w PDF'ie, to jest to sprzyjającą okoliczność, dzięki której można zyskać stałego czytelnika, poprzez umieszczenie w treści dokumentu linków prowadzących do Twojej strony. Mogą one zwiększyć ruch użytkowników w serwisie i zachęcić roboty do częstszych wizyt, stąd też podczas linkowania nie można pominąć wdrożenia anchorów.

4. Wartościowe treści oraz atrybuty ALT

Chcesz, aby Twoje poradniki, instrukcje i inne rodzaju treści z formacie PDF gromadziły ruch z wyszukiwarki? Twórz wartościowy oraz unikalny content. Od tego się nie ucieknie i jest to twarda, podstawowa zasada w SEO i pozycjonowaniu. Artykuły muszą być zbudowane w zgodzie z wszelkimi wytycznymi, a więc ich struktura powinna posiadać hierarchię nagłówków i słowa kluczowe dopasowane do danej tematyki. Jeżeli w tekście umieszczamy obrazy lub zdjęcia, to powinno się je zoptymalizować i dodać atrybut ALT, opisujący daną grafikę.

5. Waga pliku PDF

Nie zawsze jest to możliwe, bowiem często zależne od nagromadzenia multimediów oraz liczby stron dokumentu, jednak warto mieć na uwadze też aspekt samego rozmiaru pliku - im mniejszy rozmiar, tym szybciej się ładuje. Ten czynnik pozwala zebrać kilka dodatkowych punktów w oczach algorytmów i znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.


Czy warto optymalizować PDF?

Do tej pory wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy z tego, że tworzone przez nich dokumenty w formacie PDF można optymalizować i zdobywać ruch z wyników wyszukiwarki, a nie tylko bezpośrednio z danej witryny.

Dokumenty PDF w większości przypadków odznaczają się sporą wartością merytoryczną i są poszukiwane przez osoby chcące pozyskiwać konkretną wiedzę, zwłaszcza że nierzadko materiały te są bardziej estetyczne i przejrzyste dla oka, niż treści opublikowane na stronach internetowych.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
czwartek, 28 marzec 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.