Czy kolorystyka strony internetowej ma wpływ?
Wiele mówimy o tym, że strony internetowe - aby odnieść sukces - muszą postawić na pozycjonowanie i widoczność w wynikach wyszukiwania. Nie można jednak zapomnieć m.in. o kolorystyce swojego serwisu.
Na zdobycie klienta w internecie składa wiele czynników. Wspomniane pozycjonowanie jest tylko jednym z nich. Świetne wyniki w wyszukiwarce Google mogą jednak ostatecznie zostać zaprzepaszczone, jeśli już w pierwszej chwili kolory na stronie internetowej wpłyną na użytkownika negatywnie. Aspekt psychologii kolorów trzeba bardzo poważnie wziąć pod uwagę.
Kolorystyka strony internetowej
Oczywiście ilu jest na świecie ludzi, tyle jest gustów, więc nie ma takiej możliwości, aby każdego potencjalnego klienta zadowolić doborem kolorów przy swoich produktach. Nawet najlepiej wybrane barwy mogą przegrać z gustami, czy przekonaniami kulturowymi, na każdym kontynencie poszczególne odcienie również mogą ściśle oznaczać zupełnie co innego. Psychologia koloru to z jednej strony określone i udokumentowane zachowania, ale z drugiej również nieodgadniony w stu procentach odbiór. W walce o klienta można jednak w pewnym stopniu dopasować się kolorystycznie do wybranej grupy docelowej.
Psychologia kolorów w biznesie
Priorytetową kwestią przy budowaniu serwisu internetowej firmy, jest dopasowanie kolorystyczne zgodne z tym, co widnieje w logo przedsiębiorstwa. Mówimy tutaj o całej identyfikacji wizualnej i jednolitym brandingu, czyli foncie i kilku podstawowych kolorach, jakich używa się do wszelkich materiałów związanych z marką. Są również przypadki, że przez błędy z przeszłości należy najpierw zmienić logo, bowiem dotychczasowe nie wkomponuje się w żadne materiały reklamowe, w tym w stronę internetową. Najczęściej pod lupę brany jest kolor czerwony - czyli agresywny, mogący swoją intensywnością odrzucać odbiorców, jeśli stanie się wiodącą barwą w sieci.
Ponadto przy wyborze odpowiedniej kolorystyki decyduje też konkretna branża i grupy docelowe - np. czy produkty dotyczą kobiet czy mężczyzn. W przypadku żeńskiej części zazwyczaj mogą dominować lekkie, pastelowe kolory, z kolei grupa męska woli bardziej zdecydowane, ciemniejsze barwy. Oczywiście nie jest to obowiązek, podobnie jak nie trzeba zawsze stawiać na pierwszym miejscu koloru żółtego, tak bardzo skojarzonego z branżą budowlaną. Kwestia wyczucia i trendów.
To właśnie trendy są decydujące, ponieważ określają nam najpopularniejsze i najbardziej pożądane przez użytkowników zachowania i techniki.
Co mówią trendy? Przede wszystkim stosuje się jednolitą, dobrze wkomponowaną kolorystykę, z dominującą bielą lub czernią, ze sporą ilością wolnych miejsc na stronie internetowej, bez umieszczania niepotrzebnych elementów, które mogą wskazywać na nieporządek. Obecne strony internetowe stoją w gigantycznym kontraście z tymi, które zostały wykonane np. 10 lat temu. Dzisiaj estetyka oznacza profesjonalizm, dobrą organizację, nowoczesne technologie, wzbudzające zaufanie potencjalnego klienta. Do tego w ostatnich latach doszedł jeszcze aspekt wyświetlania materiałów w telefonach oraz na innych, małych ekranach. Pamiętacie wielkie, krzykliwe, wielokolorowe bannery i wyskakujące okienka z reklamami? To również należy podać w czasie przeszłym, a jeśli już się pojawią (rzadko, ale w niektórych przypadkach są stosowane), to prezentuje się je w kolorach dopasowanych do witryny.
Czy kolorystyka strony internetowej ma wpływ? - podsumowanie
Strony internetowe i ich kolorystyka w głównej mierze dopasowana powinna być do grupy docelowej. Jest to bowiem jeden z aspektów współczynnika odrzuceń, który śledzimy przy pomocy Google Analytics, gdzie jedną ze wskazówek i odpowiedzi w przypadku wysokiego procentu odrzuceń, jest komunikat, że warto przeanalizować strukturę strony, widoczność najważniejszych elementów i szatę graficzną witryny.
Jednym z uniwersalnych kolorów jest biel, w który dopasuje się nawet najbardziej krzykliwe logo. Warto prześledzić też aktualne trendy i ogólnie przyjęte kolorystyczne zasady przez poszczególne branże, które mogą pomóc w przyjęciu jednolitej identyfikacji wizualnej, a więc nie tylko strony internetowej, ale i wszelkich materiałów reklamowych firmy. Pamiętajcie - liczy się jakość, estetyka oraz odczucia odbiorców.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze