Błędy pozycjonowania. 10 najczęstszych potknięć

Błędy pozycjonowania. 10 najczęstszych potknięć

Błędy pozycjonowania Błędy pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest prostym zadaniem. Na wielu witrynach można zauważyć ogrom błędów, jakie pojawiły się w trakcie tego procesu, również będące wynikiem nieświadomych działań.

Audyty SEO niejednokrotnie ujawniają wiele nieprawidłowości, które skutkują obniżeniem pozycji w rankingach, natomiast ich wyeliminowanie powinno w dłuższej perspektywie czasu przynieść wymierne korzyści.

Przedstawiamy szereg możliwych błędów, jakie pojawiają się na stronach podczas pozycjonowania.


Błędy pozycjonowania

1. Content niskiej jakości

Kwestia ta jest jedną z najczęściej podnoszonych na stronach internetowych. Niskiej jakości treści to nie tylko błędy w pisowni, ortograficzne i stylistyczne, ale przede wszystkim sama wartość tekstów.  

W przekazach reklamowych głównym celem jest to, aby skutecznie dotrzeć do odbiorcy z informacjami, których poszukuje i jednocześnie zainteresować go daną marką.

Dobrym przykładem mogą być w tym aspekcie opisy produktów, ale jednak aby były odpowiedniej jakości, nie mogą co chwilę zawierać elementów krzykliwych i na siłę wskazujących, że ten produkt jest najlepszy, bowiem wtedy dana usługa nie brzmi wiarygodnie. Należy zawrzeć informacje o korzyściach, jakie uzyska użytkownik, jeśli skorzysta z danego produktu. Wartość opisów ma wpływ na końcową ocenę algorytmów wyszukiwarki.

Jak tworzyć odpowiednie treści?

  • pisz przyjaznym językiem,
  • twórz logiczne treści,
  • akcentuj ważne fragmenty treści,
  • przedstawiaj korzyści w tekście,
  • odpowiednio formatuj tekst, stosuj nagłówki, nie twórz zbyt długich akapitów.

2. Doświadczenie użytkownika (UX)

W każdym materiale należy uwzględniać kwestie UX, czyli doświadczenie użytkownika, jego przyzwyczajenia oraz preferencje. Nigdy jednak nie ma tego jednego, konkretnego wskaźnika, które zdecyduje o pozytywnym odbiorze Twojego contentu i tym samym pozwoli zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc - działania SEO powinny być zbieżnie z zasadami UX dla danego projektu.

Nie jest to takie proste, ponieważ zasady te mogą niekiedy różnić się od designerskich funkcjonalności i walka o dobre miejsca w Google nie zawsze równa się pełnemu dostosowaniu do użytkownika. To zawsze praca, ciężkie wybory i rywalizacja między projektantami graficznymi a specjalistami SEO, aby witryna była ładna oraz praktyczna.

Co zrobić?

  • Publikuj treści w tych miejscach, które nie będą gryzły się z ogólnymi interakcjami użytkowników z naszą stroną, a były pozytywne dla pozycjonowania. Czynności pozycjonerskie możemy gołym okiem zobaczyć np. na samym dole strony w okolicach stopki, gdzie są umieszczane różne treści, niekoniecznie przeznaczone w pełni dla użytkowników, ale dla robotów wyszukiwarki. Zasadą jest odpowiednie rozłożenie materiałów na całej stronie internetowej tak, by odbiorca nie był przytoczony.
  • Nie można oczywiście zapomnieć o szacie graficznej, ponieważ aspekt wizualny to szalenie duży wpływ, zwłaszcza na samym wejściu, jeśli chodzi o pierwszy odbiór i ocenę internauty przed szczegółowym zapoznaniem się z contentem.

Należy też nadmienić, że UX Designer nie może patrzeć wyłącznie na siebie, ale też uwzględnić różne wytyczne SEO, aby witryna faktycznie była przejrzysta i mogła spełniać oczekiwania użytkowników, co potem wiąże się z odpowiednią konwersją.

UX


3. Duplikowanie treści

To kolejny ważny aspekt w walce o dobre miejsca w wynikach wyszukiwania. Kopiowanie informacji w zasadzie nie powinno mieć miejsca - każda treść w serwisie internetowym powinna być unikalna, niepowtarzająca się.

Duplikacja poza stroną

Kopiowanie wiadomości z innych stron internetowych jest złe pod kilkoma względami - zarówno etycznym, prawnym, jak i wbrew zasadom odpowiedniego prowadzenia witryny. Unikatowy content jest ważny dla robotów Google, ale również dla samych odbiorców, ponieważ jeżeli natrafią u Ciebie na taki sam tekst, jaki znaleźli już gdzieś indziej, to zwyczajnie nie będą przebywać na Twojej stronie.

Duplikacja wewnątrz strony

Ta wada jest powszechna, przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych. Duplikacja tego typu pojawia się w sytuacjach, gdy mamy taką samą, albo podobną stronę na kilku adresach URL (w przypadku sklepów - produktowych, w przypadku zwykłych witryn - nawet w odniesieniu do strony głównej i różnych ich rozszerzeń - z html, http/https itp.). Każdy, różniący się choćby jednym znakiem adres, jest traktowany przez Google jako osobna strona, co powoduje duplikację contentu.

Co robić?

  • wdrażaj odpowiedni przekierowania, np. 301,
  • stosuj unikalne tagi meta description oraz title,
  • nie kopiuj treści, nawet w sklepie internetowym, kiedy masz podobne produkty - staraj się choć trochę zmieniać opisy,
  • do sprawdzenia ewentualnej duplikacji wykorzystuj narzędzia - np. Siteliner.

4. Błędne korzystanie z fraz kluczowych

Frazy kluczowe są istotną kwestią podczas tworzenia wszystkich treści dla stron, bądź sklepów. Wiele z nich popełnia błąd, nadużywając liczbę potrzebnych określeń. Ślepa uliczka dotyczy kilku wątków.

Brak odmiany fraz

W dość już zamierzchłych czasach taktyka stosowania "twardych", podstawowych, najpopularniejszych fraz, stawiała strony w oczach algorytmów na dobrej pozycji. Po latach rozwiązanie to jest mniej polecane i zdecydowanie bardziej opłaca się stosowanie różnych odmian publikowanych fraz. Algorytmy tę kreatywność w postaci synonimów doceniają, ponieważ treści są wówczas bardziej wartościowe i czytelniejsze dla użytkownika.

Upychanie fraz kluczowych

Tak jak wyżej wspomniany brak odmiany, tak i nadmierne publikowanie fraz jest błędnym zarządzaniem swoją witryną. Inteligentne roboty wyszukiwarki Google są w stanie rozpoznać sens tekstów i zlokalizować materiały, w których - zazwyczaj celowo - znajduje się zbyt dużo fraz kluczowych.

Co robić?

  • warto korzystać z narzędzi analizujących słowa kluczowe i wybrać - prócz najpopularniejszych, również te poboczne oraz z tzw. długiego ogona,
  • nie przesadzaj z umieszczaniem zbyt dużej liczby fraz w tekstach,
  • twórz treści, uwzględniając synonimy oraz odmiany fraz kluczowych.

5. Image SEO jest często pomijane

Wbrew pozorom grafiki oraz zdjęcia nie tylko służą do zobrazowania, czy poprawy czytelności danego tekstu. Ma to znaczenie również w kontekście pozycjonowania, ponieważ dobrze zatytułowane oraz opisane pliki graficzne, wyszukiwarki mogą wziąć pod uwagę i pokazywać je w wynikach wyszukiwania, np. w Google Grafika.

Co zrobić?

  • zadbać o uzupełnienie altów oraz tytułów obrazów, zgodnie z tematyką,
  • pilnować o optymalny rozmiar i wagę plików graficznych, aby nie spowolnić działania witryny.

6. Niepoprawny linkbuilding

Jednym z kilku części pozycjonowania stron jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków na innych witrynach. Warto znać jakość każdej obcej strony, ponieważ od tego zależy, czy pozyskany odnośnik będzie wartościowy, czy też zaszkodzi reputacji domeny. W rzeczywistości znacznie lepsze jest zdobycie jednego, mocnego linku, aniżeli kilkanaście lub kilkadziesiąt odnośników ze słabych adresów.

Co zrobić?

  • Analizować każdy serwis przed pozyskaniem linku,
  • Zachować naturalny profil linków, czyli nie pozyskiwać ze wszystkich, zróżnicowanych tematycznie źródeł,
  • Dbać o proporcje linków oraz odpowiednie ich tytułowanie.

Słowa kluczowe również mogą powodować błędy w pozycjonowaniu

7. Czas ładowania witryny

Fakt zbyt wolnego ładowania się strony internetowej zauważa każdy właściciel strony internetowej, jednak nie każdy wie co z tym zrobić, albo nie przykłada do tej odpowiedniej wagi. Tymczasem słabe wskaźniki ładowania serwisu mają spory wpływ na pozycje w wyszukiwarce. To istotna wada dla użytkowników, jeśli chodzi o komfort przeglądania informacji.

Co można zrobić?

  • zmniejszenie rozmiaru oraz wagi plików graficznych,
  • ograniczenie kodu strony,
  • korzystanie z pamięci podręcznej,
  • ograniczenie liczby przekierowań,
  • ogólna kompresja witryny,
  • usunięcie niepotrzebnych wtyczek.

8. Tag noindex

Częstym błędem na nowych stronach jest pozostawienie tagu noindex, który wpisuje się w fazie roboczej. Przypomnijmy, że noindex to blokada indeksacji całej witryny, albo konkretnych podstron, dla robotów wyszukiwarki.

Co zrobić?

  • Zmienić tag z noindex na index.

9. Pominięcie meta tagów

Choć oficjalnie meta tagi nie są brane pod uwagę jako czynniki rankingowe, to w rzeczywistości mają znaczenie m.in. przy współczynniku CTR, zwłaszcza tag title. Dopasowane i ciekawe treści zdecydowanie szybciej przyciągną czytelnika już z poziomu wyników wyszukiwarki.

Co zatem zrobić?

  • Wprowadzać dopasowane tagi title oraz meta description tak, aby już w poziomu wyników przyciągnąć odbiorcę,
  • Stosować w tagach zbilansowaną liczbę słów kluczowych,
  • Umieszczać w tytule strony frazy kluczowe.

10. Nie zapomnij o pozycjonowaniu

Wielu właścicieli stron niestety błędnie myśli, że jeśli ich cel został już osiągnięty i oczekiwane miejsca w ramach pozycjonowania zostały w wyszukiwarce osiągnięte, to może cały proces zakończyć. Nic z tych rzeczy. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że konkurencja w końcu się obudzi i również zacznie pracować nad swoją witryną, a to oznacza, że mocna pozycja w TOP 10 w końcu zostanie nadszarpnięta i Twój adres zostanie wyprzedzony przez inne jednostki, jeżeli Ty nie będziesz prowadził swojego procesu pozycjonowania nawet w mniejszym stopniu, niż dotychczas. Pozycjonowanie jest ciągłym procesem, a wyniki w wyszukiwarce nie pozostają na zawsze, zwłaszcza jeśli istnieje spora konkurencja.

Co robić?

  • Monitorować swoje pozycje w wyszukiwarce na wybrane frazy kluczowe, np. poprzez Google Search Console, czy też Senuto i inne,
  • Analizować działania i pozycje konkurencji, aby móc być na bieżąco i ewentualne powtarzać niektóre ze skutecznych czynności innych firm.

Błędy pozycjonowania - podsumowanie

Powyższa lista błędów dotyczących pozycjonowania jest dość długa i są to dość istotne kwestie, decydujące o pozycjach witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie jesteś pewien co do swojej sytuacji, warto skorzystać ze współpracy z agencją SEO oraz pozycjonowania, aby móc dobrać odpowiednią taktykę pracy nad swoją stroną internetową i prześledzić jednocześnie konkurencję. Profesjonalne działania pomogą Ci zaistnieć w sieci i przyciągnąć klientów.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
czwartek, 23 wrzesień 2021
Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy
Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP