W Google wyszukiwarka grafiki jest jednym z najpopularniejszych narzędzi w sieci. Każdego dnia miliony użytkowników poszukuje dzięki niemu plików graficznych, informacji, czy animacji.
Poza klasycznym szukaniem wiadomości przy pomocy fraz, istnieje również wyszukiwanie obrazem.
Google Grafika (https://www.google.pl/imghp) jest wyszukiwarką zdjęć oraz grafik, funkcjonującą już od 2001 roku, z kolei w polskiej wersji językowej użytkownicy mogą z niej korzystać od 2002 roku.
Celem wyszukiwarki tego typu jest dopasowanie wyników do zapytań użytkowników w postaci obrazów. Można zadać sobie zatem pytanie, skąd Google ma różne zdjęcia oraz na jakiej podstawie wyświetla rezultaty, aby były trafne. Za bazę danych, czyli odpowiednio szeroki zasób wiadomości i plików graficznych, odpowiadają również roboty Google.
Różnica polega na tym, że istnieje grupa robotów Google, typowo nastawiona na zdjęcia oraz obrazki. Takim plikom Googleboty nadają odpowiednie frazy kluczowe, zapisując jednocześnie miniaturki tych grafik.
Po umieszczeniu w polu wyszukiwania danej frazy kluczowej w Google Grafika, zostaną wyświetlone najbardziej zbliżone według algorytmów wyniki wyszukiwania obrazków, z możliwością dotarcia do ewentualnego oryginału w największym rozmiarze. Google Grafika i wyszukiwanie obrazem obsługuje przede wszystkim kilka najważniejszych i najbardziej poszukiwanych przez użytkowników formatów zdjęć oraz plików graficznych: JPG, PNG, TIFF i GIF.
Ponadto w opcjach wyszukiwania obrazu istnieje standardowa forma filtrowania wyników – według koloru, rozmiaru licencji użytkowania, typu pliku czy daty dodania.
Inną z funkcjonalności, jakie udostępniają narzędzia związane z wyszukiwaniem obrazu, jest tzw. obiektyw w Google Grafika (Google Lens), czyli jeszcze ściślejsze dopasowanie wyników z konkretnego zdjęcia. Obiektyw Google umożliwia - poprzez zaznaczenie konkretnych fragmentów - ukazanie rezultatów ściśle dopasowanych do obrysowanego wcześniej obiektu na zdjęciu i wyświetlenie podobnych obrazów z bazy danych. To tzw. rozpoznawanie obiektów, wykorzystujące system sztucznej inteligencji. W inny sposób nie byłoby możliwe tak dokładne określanie rezultatów.
Znajdowanie obrazków w Google Grafika możliwe jest na kilka sposobów, m.in. poprzez klasyczne wpisanie słów kluczowych.
W Google Grafika istnieje jeszcze znacznie ciekawsza funkcjonalność, tj. "Wyszukiwanie obrazem". Można zadać pytanie – po co? Często bywa tak, że na określone frazy kluczowe znaleźliśmy interesującą nas grafikę, ale wyszukiwanie obrazem pomoże jeszcze bardziej uściślić wyniki zapytania, czyli znaleźć wybraną grafikę w odpowiednim rozmiarze, bądź też lepiej wykadrowaną. Opcja ta może posłużyć również autorom zdjęć. Fotografowie i graficy poprzez wyszukiwanie obrazem są w stanie znaleźć ewentualne opublikowane ich materiały na innych stronach, ponieważ rezultaty w Google, wraz z materiałami graficznymi, wyświetlają także źródło grafiki.
Aby móc skorzystać z opcji wyszukiwania obrazem w wyszukiwarce Google Grafika, w polu wyszukiwania należy przesłać interesujące nas zdjęcie lub grafikę. Z poziomu desktopowego (komputera) można to uczynić na kilka sposobów:
W Google Grafika funkcjonuje też wyszukiwanie obrazem z poziomu telefonów i tabletów, mających systemy Android oraz iOS.
Wyszukiwanie obrazem na urządzeniach z systemami iOS możliwe jest przy pomocy przeglądarki Chrome. W tym przypadku korzystając z aplikacji trzeba wybrać zdjęcie, kliknąć w nie i przytrzymać swój ruch do momentu wyświetlenia opcji "Wyszukaj ten obraz w Google".
W tym przypadku sytuacja jest podobna jak z urządzeniami iOS, zatem przy pomocy przeglądarki Chrome, należy znaleźć interesujące zdjęcie, nacisnąć na nie i znaleźć opcję "Wyszukaj ten obraz w Google", bądź "Szukaj z Obiektywem Google".
Pojawia się jeszcze pytanie, co się staje z obrazami w Google Grafika, które zostaną przesłane przez użytkowników wyszukiwarki. Według Google, wszystkie załadowane przez internautów materiały są przechowywane przez najwyżej 7 dni. Pliki graficzne nie są elementem historii wyszukiwania, aczkolwiek w ciągu tego tygodnia mogą posłużyć do usprawnienia wyszukiwania w usłudze.
Aby zdjęcie znalazło się w wyszukiwarce Google Grafika, należy opublikować je na swojej stronie internetowej, wraz z rzeczywistym opisem. Fotografia ta musi być publicznie dostępna, czyli nie może być zablokowana dla robotów Google, bo tylko w taki sposób istnieje możliwość pojawienia się w wynikach Google Grafika. Im lepszy i dokładniejszy opis oraz tytuł zdjęcia (title oraz alt), tym większa szansa na wypozycjonowanie grafiki w tym miejscu. Warto też cały czas zwracać uwagę na to, w jakiej jakości są nasze zdjęcia po indeksacji podstrony w bazie Google.
W tym przypadku usunięcie fotografii z wyszukiwarki Google Grafika możliwe jest wyłącznie poprzez skasowanie jej przez właściciela strony internetowej, z której zostaje wyświetlona. Nie ma możliwości bezpośredniej ingerencji w bazę danych Google, ponieważ firma nie jest własnością materiałów wizualnych. Mimo wszystko, nawet jeśli właściciel danej witryny usunie zdjęcie, to w wynikach wyszukiwania Google nadal może się przez jakiś czas ono pojawiać, zwłaszcza w formie miniaturki. W tym przypadku nie ma żadnej reguły, z której wynikałaby gwarancja eliminacji fotografii z wyszukiwania obrazem.
Wyszukiwanie obrazem ma w zasadzie jeden szablon pokazywania rezultatów, który powinien wyświetlać się podobnie na każdym urządzeniu. Można zatem znaleźć sekcję np. "podobne wyszukiwania", które albo będą wyglądały identycznie jak nasz plik źródłowy, a także podobne wyniki, które system sztucznej inteligencji uzna za stosowne.
Google Grafika jest wyszukiwarką mogącą pomóc w wielu sytuacjach, zwłaszcza kiedy szukamy produktów, albo zdjęć w sieci. Tego typu system jest też wartościową częścią wyszukiwarki w kontekście pozycjonowania w Google Grafika, czyli spośród dużej bazy zdjęć internauci być może dotrą także na Twoją stronę. Opcja wyszukiwanie obrazem bywa znacznym ułatwieniem dla autorów zdjęć, którzy zwracają baczną uwagę na wykorzystywanie swojego materiału przez nieuprawnionych użytkowników, łamiących prawa autorskie, czyli publikowanie bez zezwolenia.
Jestem specjalistą od wizerunku w internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem, jakie aspekty są ważne, aby wypromować biznes w sieci. Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz do nas.
Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP
Komentarze 2
Dziękuję za ten wpis, zastanawiałem się, jak szukać przez telefon
Bardzo dobry wpis!
Pozdrawiam