Blog

Kompendium wiedzy, czyli nasz blog firmowy, dzięki któremu dowiecie się m.in. jak budować i prowadzić strony internetowe oraz sklepy internetowe. Wyjaśniamy również wszelkie kwestie związane z promocją witryn, czy też poprawą ich widoczności w wyszukiwarce Google, a konkretnie mówiąc - na czym polega pozycjonowanie.

Ukrywanie treści na stronie internetowej, czyli co to jest cloaking?

Ukrywanie treści na stronie internetowej, czyli co to jest cloaking?

Jeżeli kiedykolwiek zauważyłeś, że odwiedzona przez Ciebie strona internetowa różni się treściami w wersjach na komputer oraz smartfon, to jest prawdopodobne, że trafiłeś na tzw. cloaking. Z Twojego punktu widzenia może to nie mieć znaczenia, w przeciwieństwie do robotów wyszukiwarki.

Cloaking to ukrywanie treści na stronie internetowej. Zazwyczaj to celowy zabieg, jaki wykonuje się pod algorytmy wyszukiwarki Google. Prezentacja robotom innego tekstu niż użytkownikom, skierowana jest na poprawę pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Należy jednak do grupy nieetycznych zabiegów (Black Hat SEO), których wykrycie przez Google będzie wiązało się z efektem zupełnie odwrotnym do zamierzonego, a więc obniżeniem pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, albo nawet i całkowitym usunięcie adresu z indeksu.

Ukrywanie treści na stronie internetowej

Jak wygląda cloaking? Z reguły przyjmuje on formę ukrycia treści dla użytkowników, na zasadzie białego tekstu (jeśli tło strony jest białe). Zlewa się zatem z kolorem struktury witryny i tylko przypadek decyduje, że użytkownik trafi na niego poprzez zaznaczenie kursorem. Ukryty tekst jest jednak cały czas widoczny w kodzie strony dla robotów wyszukiwarki. To jeden z najstarszych schematów działań - zakazanych z punktu widzenia SEO - niemniej wielu administratorów nadal go stosuje. Coraz częściej po jakimś czasie dochodzi natomiast do banowania witryn ukrywających treści. Wszystko zależy od aktualizowanych na bieżąco algorytmów analizujących strony internetowe.

Zamiast poprawy widoczności fraz kluczowych w wyszukiwarce, może być lot w dół. Innym rodzajem cloakingu jest umieszczanie tekstu poza ramy szkieletu strony internetowej, jak i pod opublikowane elementy graficzne oraz zdjęcia.

Cloaking - jakie są powody ukrywania tekstu przed robotami Google?

Co prowadzi do decyzji, aby zastosować cloaking? Pomijając kwestię przypadku - bo i tak się może zdarzyć przy mniej doświadczonych administratorach stron - tak celem ukrycia tekstu może być chociażby nikła wartość wizualna, bo składająca się np. z samych słów kluczowych, a więc ważnych wyrażeń dla witryny, ale złożonych kompletnie bez żadnego ładu i aspektów merytorycznych (czyt. ściana tekstu, gdzie znajdziemy kilkanaście, lub kilkadziesiąt fraz kluczowych np. "strony internetowe"). Podobnie można uczynić w zawartych w tekście linkach, mogących mieć znaczenie w kontekście SEO.

Cloaking a lokalizacja

Do grupy cloaking można poniekąd klasyfikować także publikowanie odmiennej treści, w zależności od lokalizacji użytkownika. Strony internetowe często automatycznie włączają odbiorcy odpowiednią dla niego wersję językową, również ze skierowaniem na krajową domenę - czyli np. dla internautów z Niemiec będzie od razu widoczna witryna z końcówką .de). W kwestii użyteczności jest to w pewnym stopniu ułatwienie, ale wymaga zoptymalizowanej struktury strony, aby usprawnienie nie sprawiało kłopotów np. podczas używania VPN i stało w zgodzie z wszelkimi wytycznymi Google.

Cloaking na stronach internetowych

Zjawisko o nazwie cloaking w większości przypadków jest celowym działaniem osób, które starają się wypozycjonować stronę internetową. Tego rodzaju próba optymalizacji witryny może przynieść efekty, ale z całą pewnością nie będą trwały wiecznie. Algorytmy są na tyle czułymi i aktualizowanymi mechanizmami, że w końcu może przyjść taki moment, iż dana podstrona (albo i cała witryna) zostanie ukarana np. obniżeniem pozycji w Google.

W jeszcze gorszej sytuacji mogą być właściciele stron, którzy nieświadomie opublikowali treści w taki sposób, dlatego zawsze warto mieć pod ręką pomoc specjalistów, aby np. wizytówka firmy funkcjonowała w należycie, była w pełni zoptymalizowana i mogła swoim contentem zadowalać zarówno przyszłych klientów, jak i roboty wyszukiwarki, bez żadnych niestosownych procesów, bo te prędzej czy później przyniosą negatywne skutki.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP