Skip to main content
4 minut(y) czytania (775 słów)

Strony typu one page - wady i zalety

Strony typu one page - wady i zalety

Decyzja o redesignie, bądź budowie nowej strony wiąże się m.in. z wyborem kształtu i funkcjonalności witryny. Wśród rodzajów stron internetowych są to chociażby projekty w stylu one-page.

Istnieje kilka rodzajów struktur stron internetowych, które wybiera się zgodnie ze swoimi potrzebami. Strona typu one page również ma swoje konkretne zastosowanie, nieco różniące się od typowej, najczęściej spotykanej witryny wśród firm.

One page swoją uwagę skupia przede wszystkim na stronie głównej. To tam znajdują się kluczowe informacje dla użytkownika, ewentualnie jako osobna podstrona są publikowane dane kontaktowe, ale to również można rozwiązać przy pomocy samej strony głównej. Strony typu One Page zazwyczaj nie mają jednak wszystkich modułów "zbitych" w jednym sektorze, tylko struktura jest dłuższa niż przy typowym serwisie - dłużej się ją "scrolluje", aby zapoznać się ze wszystkimi informacjami. Charakteryzują się też minimalistyczną szatą graficzną, zgodną z nowoczesnymi trendami.

Jak można zauważyć, one page różni się od typowej strony, bowiem menu nie przenosi do osobnych podstron, z unikalnymi adresami URL. Każdy rodzaj serwisu ma swoje plusy i minusy, a o wyborze decydują konkretne potrzeby i oczekiwania.

Skupmy się zatem na wadach i zaletach strony internetowej w stylu one page.


One page - zalety

  • koszt stworzenia strony internetowej typu one page jest relatywnie niższy, niż w przypadku pełnowymiarowego serwisu, ze standardową nawigacją i zbudowanym menu, z co najmniej kilkoma podstronami wypełnionymi odpowiednią ilością treści i innymi materiałami. Dla wielu - zwłaszcza początkujących firm czy osób ze swoimi biznesami - to dobra opcja na wystartowanie z promocją w sieci,
  • one page z uwagi na mniejszą ilość materiałów powinien ładować się bardzo szybko, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych,
  • strony typu One Page w większości charakteryzują się estetyczną i nowoczesną szatą graficzną, co wpisuje się w trendy,
  • one page w swoim przekazie skupia się najważniejszych punktach oferty, w postaci haseł, nagłówków oraz grafik. Pomaga to w szybki sposób pokazać użytkownikowi podstawowe cechy, kiedy klient nie jest jeszcze zainteresowany zagłębianiem się w szczegóły,
  • plusem po stronie funkcjonalności jest również prostota całej strony - nie wymaga ona przełączania się pomiędzy różnymi podstronami - informacje znajdziemy bowiem na stronie głównej, co szczególnie wygodne jest dla użytkowników telefonów oraz tabletów,
  • strona w stylu one-page może również stać za zwiększoną konwersją. Użytkownicy nie wędrują po wielu podstronach, tylko zostają pod jednym adresem URL i siłą rzeczy większość z nich natknie się na tzw. Call to action, czyli zachęcenie do wykonania jakiegoś ruchu - np. kontaktu.

One page - wady

Minusy stworzenia strony internetowej w formacie one-page będą się też niejako łączyły z plusami, które wymieniliśmy powyżej, ponieważ struktura witryny ogranicza wiele istotnych kwestii.

  • pierwszym aspektem jest objętość serwisu. Może się pojawić problem z umieszczeniem wszystkich istotnych fraz kluczowych, ważnych do pozycjonowania Twojego adresu. One page ma zawężoną powierzchnię do publikacji contentu - tylko stronę główną. Oczywiście, umieścić da się każdą ilość, ale w ten sposób traci się przejrzystość i wiarygodność, a przede wszystkim optymalizację, bo jak promować witrynę (jeden adres URL) na często nieco odmienne tematycznie frazy? Pojawia się kłopot w postaci "rywalizacji" słów kluczowych między sobą i możliwym osłabieniem witryny właśnie z tego powodu,
  • mała powierzchnia na takiej stronie nie sprzyja jej czytelności, jeśli musimy na niej umieścić wiele fraz kluczowych. Treści są też mało rozwinięte i nierzadko średnio zrozumiałe. Zdecydowanie taka forma nie sprzyja jakości contentu, mimo szczerych chęci,
  • jeżeli firma ma do zaoferowania sporo usług lub produktów, to witryna w stylu one page powinna być ostatnią, jaką się powinno zastosować. Aby przekonać klienta do siebie, należy wszystkie zagadnienia szczegółowo opisać, a do tego konieczna jest odpowiednia pojemność strony internetowej,
  • kolejnym ograniczeniem jest często brak możliwości powiększenia takiego serwisu, jeśli będziemy chcieli umieścić więcej treści, czy też kolejne podstrony. Wiązałoby to się z dość sporą przebudową, równającą się w zasadzie z kosztami budowy witryny od samego początku,
  • w kwestii optymalizacji i pozycjonowania witryny na zewnątrz, ważnym punktem jest linkowanie wewnętrzne, które na stronie typu one page nie jest możliwe, bo...będzie tylko jeden adres URL - strona główna i tylko na to istnieje możliwość zdobywania linków na innych witrynach.

Wady i zalety strony typu One-page - podsumowanie

Niestety - one page na pierwszy rzut oka może być estetyczną stroną internetową, ale tylko za pomocą haseł i podstawowych wiadomości można przekazać swoją wartość. Jeśli biznes ma się skutecznie pozycjonować i być widoczny w wyszukiwarce Google na wiele fraz kluczowych, to należy postawić na funkcjonalną witrynę, gdzie będzie można tworzyć niezliczoną ilość podstron z sensowym contentem. One page służy zwłaszcza do celów wizerunkowych, jeśli nie ma specjalnej potrzeby istnienia w Google. Jeśli jednak biznes ma zdobywać klientów w sieci, to prędzej czy później koszty wzrosną dwukrotnie, bo one page nie będzie w stanie spełnić wszystkich potrzeb i wzrok zostanie skierowany ku pełnowartościowej stronie firmowej.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
piątek, 19 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.