Blog

W tym miejscu piszemy o poradach dotyczących marketingu internetowego, a także o aktualnościach z życia naszej firmy

Jak poprawnie zbudować menu strony internetowej?

Jak poprawnie zbudować menu strony internetowej?

Nawigacja jest ważną kwestią przy budowie strony internetowej, niezależnie od tego, czy jest oparta o gotowy CMS, prosty szablon, czy autorskie rozwiązanie.

O czym trzeba pamiętać, żeby menu witryny było odpowiednie zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki?

Menu strony internetowej jest jej kluczowym elementem, jeśli chodzi o nawigację. Ma zadanie wspomóc odbiorcę przy odnajdywaniu interesujących go treści i oczywiście usprawnić całe poruszanie się po witrynie.

Choć zasady UX są priorytetem podczas projektowania, to niestety nadal w wielu przypadkach firmy nie potrafią przenieść tego na rzeczywiste, dobre odczucia odbiorcy.


Architektura informacji

Przy stronach internetowych architekturą informacji można określić system jej budowy, wedle którego umieszczone treści są czytelne i uporządkowane, dzięki czemu internauta jest w stanie znaleźć to, co go interesuje w danej chwili. Chodzi zatem o m.in.:

  • dokładną organizację contentu,
  • czytelne nazewnictwo,
  • skuteczną wyszukiwarkę informacji,
  • poprawnie zaprojektowane menu.

Poziom konwersji na stronie internetowej zależy od dopracowania projektu serwisu, czyli też od architektury informacji. Każdy kolejny element układanki, w tym zachowania użytkownika witryny (wpływ UX), przekłada się na pozycje w rankingach Google.


O czym pamiętać podczas tworzenia menu strony internetowej?

  • Podstawową kwestią jest charakter serwisu. Spora różnica tkwi bowiem w tym, czy będzie to np. sklep internetowy, czy też prosta strona z kilkoma zakładkami. Jeśli Twoim założeniem jest blog, to struktura menu będzie prosta, zawierająca tylko kilka odnośników do podstawowych informacji, do tego ewentualnie menu boczne z funkcją wyświetlania wcześniejszych wpisów.
    Zdecydowanie więcej pracy jest przy każdym sklepie internetowym. Witryny z branży e-commerce wymagają konkretnych, bardzo rozbudowanych spisów kategorii w swoim menu, czyli jasnych informacji dla potencjalnego klienta. Sklepy online to najbardziej zaawansowane projekty od strony technicznej.
  • Drzewo menu - nie tylko w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych - musi być ustalone i dobrze zaprojektowane. Intuicyjne, szybkie przejścia między kategoriami jest kluczem do pozytywnego odbioru użytkownika.

  • Etykiety/nazwy m.in. zakładek powinny być przemyślane. Dobrym przykładem jest chociażby słowo "blog", które jest znacznie popularniejsze i jaśniejsze w przekazie, aniżeli byśmy mieli użyć określeń "porady", czy "wiedza".

Rodzaje menu - wady i zalety

Wyróżnia się kilka najczęściej używanych typów menu, ale zanim dojdzie do wyboru w tej kwestii, trzeba się upewnić, w którym miejscu będzie się znajdowało, ponieważ nie zawsze widzimy je na górze, tylko np. po lewej stronie.

Przyzwyczajenia użytkowników oczywiście wskazują na klasykę, jednak niekiedy o sukcesie decydują niestandardowe rozwiązania. Warto pamiętać też, że zanim dana opcja zostanie opublikowana, wypada przeprowadzić testy na określonej grupie osób, w celu zbadania użyteczności.

  1. Menu poziome - taki rodzaj jest obecny przede wszystkim na małych witrynach. To postać belki na górze strony.

    Po stronie plusów na pewno warto odnotować to, że jest czytelne i widoczne od razu po włączeniu serwisu. Nie zajmuje też zbyt wiele miejsca i wygląda bardzo naturalnie, jest w pełni dopasowane do całej struktury. Minusem jest fakt niskiej elastyczności, bowiem ciężko w nim stworzyć więcej niż 6-8 kategorii, a same nazwy kategorii przedstawione muszą być raczej jednowyrazowo. Wybór menu poziomego nie wyklucza jednak dopasowania się jednocześnie z menu bocznym, jeśli strona wymaga wyświetlania wielu podkategorii.

  2. Fly-out menu/pop-up menu/pull-down menu - to w dalszym ciągu jest menu poziome, jednak znacznie bardziej rozbudowane. Zastosowanie takich rozwiązań umożliwia rozwijanie pionowego podmenu z podkategoriami, po najechaniu bądź kliknięciu w główną kategorię.

    Tego typu standardy są stosowanie we wszystkich mniejszych i większych sklepach internetowych. E-commerce wymusza jak najwyższą jakość, aby zdobyć klienta. Przejrzystość, intuicyjne menu - to aspekty, na które spogląda każdy użytkownik, chcący dokonać zakupów w internecie. Faktem jest, że takie duże menu zajmuje sporą część ekranu, jednak plusy przysłaniają minusy, bowiem wielopoziomowa struktura nawigacji zdaje swój egzamin.

  3. Menu boczne - to kolejne rozwiązanie dla dużych platform sprzedażowych, współgrające z menu poziomym. To forma listy, z której wyświetlane są najczęściej jedna kategoria pod drugą, a podkategorie rozwijają się w bok. Organizacja jednak wymaga wysokiego poziomu, bo serwis nie może stać się przy tym nieczytelny. Po stronie zalet znajduje się chociażby możliwość umieszczenia szerokiego asortymentu, włącznie z dłuższymi nazwami, a sama wielkość menu pozwala na budowanie nowych kategorii.

  4. Hamburger menu - tworzy pewnego rodzaju ukryte menu, ponieważ w początkowej fazie pełni rolę tylko graficznego znaku, przypominającego kształty popularnego fast fooda. Po naciśnięciu w ikonę rozwija się natomiast lista z kategoriami. Ten rodzaj menu bardzo dobrze sprawdza się w mobilnych wersjach stron internetowych, a także w aplikacjach mobilnych. W dodatku estetyczny design świetnie wkomponowuje się w szaty graficzne witryn wyświetlanych na mniejszych ekranach, choć trzeba jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że mało zorientowani nie zawsze w pierwszej chwili będą wiedzieli, że ikona przypominająca hamburgera to menu.

Strony internetowe - jak poprawnie zbudować menu?

Przedstawione powyżej typy menu są najczęściej spotykanie w obecnych trendach budowy stron internetowych. Istnieją oczywiście także inne rozwiązania, jednak mając na względzie swój biznes i odczucia potencjalnych klientów (UX Experience), trzeba działać zgodnie z wytycznymi i stworzyć projekt optymalny. Jeśli ta część serwisu - podobnie jak i inne - będą źle zaprojektowane, to taki fakt może bardzo źle wpływać na konwersję, czyli sprzedaż produktów lub usług. Nawigacja jest centralnym punktem na stronie, dlatego przed ostatecznym wdrożeniem warto dokonać testów na wybranej grupie osób, aby podzielili się swoimi opiniami z punktu widzenia zwykłego odbiorcy. Pamiętajmy również o SEO, bowiem poprawne nazwy kategorii także mają znaczenie w ocenie wyszukiwarki i pozycji na listach wyszukiwań.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP