Nawigacja jest ważną kwestią przy budowie strony internetowej, niezależnie od tego, czy jest oparta o gotowy CMS, prosty szablon, czy autorskie rozwiązanie.
O czym trzeba pamiętać, żeby menu witryny było odpowiednie zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki?
Menu strony internetowej jest jej kluczowym elementem, jeśli chodzi o nawigację. Ma zadanie wspomóc odbiorcę przy odnajdywaniu interesujących go treści i oczywiście usprawnić całe poruszanie się po witrynie.
Choć zasady UX są priorytetem podczas projektowania, to niestety nadal w wielu przypadkach firmy nie potrafią przenieść tego na rzeczywiste, dobre odczucia odbiorcy.
Przy stronach internetowych architekturą informacji można określić system jej budowy, wedle którego umieszczone treści są czytelne i uporządkowane, dzięki czemu internauta jest w stanie znaleźć to, co go interesuje w danej chwili. Chodzi zatem o m.in.:
Poziom konwersji na stronie internetowej zależy od dopracowania projektu serwisu, czyli też od architektury informacji. Każdy kolejny element układanki, w tym zachowania użytkownika witryny (wpływ UX), przekłada się na pozycje w rankingach Google.
Zdecydowanie więcej pracy jest przy każdym sklepie internetowym. Witryny z branży e-commerce wymagają konkretnych, bardzo rozbudowanych spisów kategorii w swoim menu, czyli jasnych informacji dla potencjalnego klienta. Sklepy online to najbardziej zaawansowane projekty od strony technicznej.
Wyróżnia się kilka najczęściej używanych typów menu, ale zanim dojdzie do wyboru w tej kwestii, trzeba się upewnić, w którym miejscu będzie się znajdowało, ponieważ nie zawsze widzimy je na górze, tylko np. po lewej stronie.
Przyzwyczajenia użytkowników oczywiście wskazują na klasykę, jednak niekiedy o sukcesie decydują niestandardowe rozwiązania. Warto pamiętać też, że zanim dana opcja zostanie opublikowana, wypada przeprowadzić testy na określonej grupie osób, w celu zbadania użyteczności.
Przedstawione powyżej typy menu są najczęściej spotykanie w obecnych trendach budowy stron internetowych. Istnieją oczywiście także inne rozwiązania, jednak mając na względzie swój biznes i odczucia potencjalnych klientów (UX Experience), trzeba działać zgodnie z wytycznymi i stworzyć projekt optymalny. Jeśli ta część serwisu - podobnie jak i inne - będą źle zaprojektowane, to taki fakt może bardzo źle wpływać na konwersję, czyli sprzedaż produktów lub usług. Nawigacja jest centralnym punktem na stronie, dlatego przed ostatecznym wdrożeniem warto dokonać testów na wybranej grupie osób, aby podzielili się swoimi opiniami z punktu widzenia zwykłego odbiorcy. Pamiętajmy również o SEO, bowiem poprawne nazwy kategorii także mają znaczenie w ocenie wyszukiwarki i pozycji na listach wyszukiwań.
Jestem specjalistą od wizerunku w internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem, jakie aspekty są ważne, aby wypromować biznes w sieci. Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz do nas.
Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP