Blog

W tym miejscu piszemy o poradach dotyczących marketingu internetowego, a także o aktualnościach z życia naszej firmy

Ile kosztuje strona internetowa?

Ile kosztuje strona internetowa?

0.00 ( 0 głosów )

Strona internetowa to dzisiaj już obowiązek każdej firmy, nawet w przypadku, gdyby miała to być tylko prosta, nieskomplikowana wizytówka. Ile kosztuje strona internetowa w 2019 roku?

Dla każdego biznesu priorytetem jest zaistnieć w internecie. Większość klientów brak firmy w sieci ocenia bowiem zero-jedynkowo - nie ma jej w ogóle, nie istnieje. W tym artykule skupimy się jednak na kosztach i wartości serwisu internetowego.

Wyjaśnimy, na czym polega cały proces budowy strony i o czym należy pamiętać.

Wszystko ma swoją wartość

Strona jest dobrem technologicznym, cyfrowym zbiorem elementów. Nie można tego dotknąć, ale nie jest to równoznaczne z tym, że nie ma wartości. Wręcz przeciwnie. Od takich wniosków próbują nas odciągnąć reklamy np. generatorów stron, kuszące bezkosztową budową dla Twojej firmy. Na pierwszy rzut oka tak to wygląda, ale im dalej w las, tym może być gorzej - albo ta opcja jest podzielona na pakiety dostępowe (oczywiście już z cennikiem), albo w którymś momencie wyczerpią się możliwości techniczne i z darmowej wersji wyjdzie ostatecznie bezużyteczna platforma. Może się zatem okazać, że klient absolutnie nie będzie z tego zadowolony.

Każdy może być twórcą

Właściwie każdy może zająć się budową stron internetowych. Nie potrzeba do tego obszernego sprzętu, ale decydującym aspektem są umiejętności. Aby projekt był wysokiej jakości, z reguły potrzeba wieloletniego doświadczenia i wielu wyrzeczeń. Spotykamy - zwłaszcza na portalach społecznościowych, propozycje budowy stron rzędu 1000-500, czy nawet 300 złotych. Czy w takiej cenie otrzymamy znakomitej jakości produkt? Taki cennik zazwyczaj mówi nam, że dany wykonawca po prostu dopiero stawia swoje kroki w tej branży i uczy się budować najprostsze serwisy. Są to często osoby w wieku uczniów liceum i studiów, żeby sobie dorobić. Oczywiście nigdy nie można wykluczyć, że trafi się talent, ale czy Twój biznes może sobie pozwolić na przypadek? Zwłaszcza, że wielu kluczowych rzeczy zwykły przedsiębiorca nie jest w stanie wykryć. Wizualnie wykonana strona przypadnie do gustu, ale wszystko co kryje się pod szatą, już tak porządne może nie wyglądać. Chodzi o kod strony, stosowanie wytycznych Google, optymalizację serwisu, wydajność, szybkie ładowanie się strony, czy elementy związane z bezpieczeństwem. Na jakość składa się sporo części.

Każdy z poszczególnych elementów strony generuje czas, jaki trzeba poświęcić na jego budowę i dopasowanie, a każda roboczogodzina ma swoją cenę. Wiele oczywiście zależy od doświadczenia samego wykonawcy. Im większe, tym termin danej czynności może być krótszy, za to koszt i jakość odpowiednio większe.

Jakie czynniki przemawiają za agencją interaktywną, a nie za mało doświadczonymi wykonawcami, freelancerami?

Współpracując z agencją można być pewnym, że powinniśmy spodziewać się dobrej jakości wykonania serwisu. Wiedza w takich zespołach jest wyraźnie większa, więc nawet jeśli coś po drodze pójdzie nie po myśli, to firma z całą pewnością będzie chciała zrobić wszystko, aby klient był zadowolony i za całą pracę weźmie odpowiedzialność. O tym, czy firma jest doświadczona w swoich działaniach, pokażą m.in. rozmowy z klientem jeszcze przed rozpoczęciem projektu. Warto również zapoznać się z jakością strony internetowej agencji, jej portfolio i np. opiniami na profilu Google. Nawet takie podstawowe informacje posłużą w uzyskaniu odpowiedzi, czy wykonawca świadczy usługi na wysokim poziomie.

W agencji interaktywnej z reguły pracują osoby obeznane w temacie, a nawet jeśli wśród nich są te mniej doświadczone, to koledzy z większymi umiejętnościami kontrolują ich działania, aby niedopracowane zlecenia nie ujrzały światła dziennego. Freelancerzy pracują jednoosobowo, co zwiększa ryzyko błędów i niedokładności. Jednoosobowe działalności kryją się też nierzadko pod nazwą agencji, dlatego przed wybraniem zleceniobiorcy należy wykonać research, jeśli oczekujemy pewnej, kompleksowej obsługi większego teamu.

Kompleksową obsługę, czyli mamy na myśli nie tylko samo zbudowanie firmowej wizytówki, ale i kolejne czynności wymagane w dzisiejszej, cyfrowej technice, m.in. bieżąca aktualizacja i opieka, pomoc w prowadzeniu strony, czy pozycjonowanie. Znamy przypadki klientów, którzy nie trafili zbyt dobrze i po opublikowaniu serwisu kontakt z twórcą się urwał.

Tak uporządkowana współpraca oczywiście ma swoje odzwierciedlenie w otrzymanej wycenie, ponieważ te agencyjne są wyższe, aniżeli oferty pasjonatów.

Generatory stron i gotowe szablony

Są miejsca w sieci, w których można zakupić gotowe projekty stron internetowych. Zdarzają się również sytuacje, że od danego wykonawcy otrzymamy zapewnienie, że przy kwocie 1000-1500 złotych będzie to dedykowany projekt. Z całym przekonaniem możemy stwierdzić, że nie będzie to dedykowana praca, a gotowy szablon, który przejdzie proces delikatnego przerobienia. Innym czynnikiem jest fakt, że zapewne zajmie się tym osoba początkująca.

Często znajdziemy reklamy generatorów stron - albo darmowe, albo bezpłatne tylko częściowo. Wiele zależy od gustu zainteresowanego, jednak z reguły wygenerowane serwisy nie stoją na zbyt wysokim poziomie, natomiast zdecydowana większość dostępnych szat graficznych nie dorównuje obecnie panującym trendom. W dodatku możemy później trafić na kopię, gdy inny z klientów również wybierze podobną opcję.

Jak wygląda proces budowy indywidualnego projektu?

Na cenę całego projektu składa się kilka faz. W profesjonalnej agencji, po szczegółowych rozmowach z klientem, zorientowaniu się w jego oczekiwaniach i przedstawieniu wizji, następuje zebranie potrzebnych materiałów. Ta czynność jest też po stronie klienta, bowiem bez kompletu zdjęć, czy podstawowych treści, ciężko jest płynnie rozpocząć budowę. Później następuje tworzenie szablonu graficznego z ewentualnymi poprawkami oraz zakodowanie szablonu i testy poprawności działania. W międzyczasie odbywa się też sukcesywna publikacja treści uzupełniających i optymalizowanie witryny, zgodnie z wytycznymi Google. Po zakończeniu prac czeka nas migrowanie na docelowy adres www i finalizacja całego przedsięwzięcia, w tym przekazanie dostępów, w zależności od rodzaju współpracy z klientem.

Profesjonalny serwis internetowy, bez skomplikowanych elementów, to koszt od kilku tysięcy złotych. Nie ma żelaznych barier, dlatego nie sposób przedstawić pewne informacje dotyczące minimalnej ceny. W wycenie powinniśmy otrzymać zestawienie i wycenę poszczególnych czynności, takich jak wdrożenie CMS, publikacja podstawowych treści, hosting, domena, opieka techniczna, liczba podstron itp..

Cena strony internetowej - 400 zł, 1500 zł, 15 000 zł. Ile faktycznie kosztuje?

Projektowanie stron internetowych to branża usług, w której nie ma ustalonych granic cenowych, dlatego konkurencja jest bardzo duża, która chce mieć swój kawałek tortu, jednak wszystko weryfikują stworzone projekty. Oczywiste jest, że bardzo uważnie spoglądamy na cenę, aczkolwiek musimy mieć również na uwadze inne, organizacyjne aspekty, które w głównej mierze powinny decydować o naszym wyborze.

  • Dobrą oznaką jest m.in. bieżąca informacja odnośnie postępów prac nad stroną, zwłaszcza jeśli klient ma dostęp do specjalnego panelu klienta, poprzez który najszybciej można wymieniać wszelkie informacje, konsultując zmiany.
  • Niektórzy klienci chcieliby otrzymać darmowe próbki i wizualizacje, zanim rozpocznie się właściwa budowa. Jeśli agencja zgadza się na taką drogę, to niekoniecznie może to świadczyć o profesjonalizmie, a próbie zdobycia klienta na siłę, podobnie ma się sprawa z nielimitowaną ilością darmowych poprawek.
  • Sporo o technice i możliwościach danej agencji powie portfolio, z dotychczasowymi projektami.
  • Ważne we współpracy jest również podpisanie umowy, ze wszystkimi zasadami, ustaleniami, przekazaniem praw autorskich, płatnościami, opieką techniczną, itp. Taki dokument zabezpiecza obie strony i mówi o poważnym podejściu do zlecenia.
  • Wcześniejszy brief zazwyczaj nie wyczerpuje ewentualnych pytań przyszłego wykonawcy, dlatego jeśli komunikacja dotycząca szczegółów projektu na tym się kończy, to nie może być to dobrym znakiem i nie świadczy o profesjonalnej pracy. Podobnie, jeśli agencja wszystkie pomysły klienta akceptuje i w żadnym przypadku nie opiniuje trafności i opłacalności danej propozycji. Rzetelne traktowanie firmy to również realne spojrzenie na swoje możliwości i nie realizowanie wszystkiego, aby nie był to przerost formy nad treścią. Doświadczeni pracownicy potrafią doradzić, nawet jeśli wiązałoby to się z mniejszą ilością pracy nad stroną i mniejszym zyskiem.

Podsumowanie

Rozbudowa swojego biznesu o budowę nowej strony internetowej wiąże się z kosztami. Nie warto na tym jednak nadto oszczędzać, ponieważ niska cena zazwyczaj może skończyć się niską jakością projektu, brakiem opieki technicznej i stałym niezadowoleniem, co niejednokrotnie prowadzi do zlecenia prac innej firmie i kolejnych wydatków. Żywotność nowoczesnego serwisu wynosi około 3-5 lat. Ma się wtedy pewność, że szata graficzna, czy wykonanie techniczne będzie zgodne z trendami i wytycznymi Google, oczywiście pod stałą kontrolą.

Nie polecamy korzystać z gotowych szablonów, czy generatorów stron, bowiem Twoja firma nie będzie miała autorskiego projektu, którym można się pochwalić np. w swojej branży. Specjaliści szybko wypatrzą takie szczegóły.

Jeśli pracownicy agencji nie polecają którejś ścieżki i tworzenia zbędnego elementu na stronie, to świadczy to wyłącznie o profesjonalizmie i dobrej woli wobec klienta, na którym nie chcą tylko czerpać korzyści, ale też szczerze pomóc przedsiębiorcy.

ZAPYTAJ O WYCENĘ BUDOWY STRONY

 

Autor artykułu

Tomasz Warsiński
 
Tomasz Warsiński

Jestem specjalistą od wizerunku w Internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem co i jak się liczy w Sieci.


Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz proszę komentarz poniżej.

Komentarze

Skomentuj

Ocena

Ocena

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP