Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć. Na czym to polega?
Zdjęcie oraz inne elementy graficzne to podstawowa część każdej strony internetowej. Większość z nas jest wzrokowcami, dlatego takie materiały przyciągają uwagę i wyróżniają prezentowane treści, zwłaszcza te długie. Czy zdjęcia są również ważne w kontekście pozycjonowania? Oczywiście! Warto więc zagłębić się w temat optymalizacji zdjęć, aby nie popełniać błędów w ich umieszczaniu.
Optymalizacja zdjęć
Gdybyśmy mieli porównać całą sieć w kontekście obecności obrazów i treści, to mamy dość wyraźną przewagę na korzyść tej pierwszej opcji. W internecie - nie tylko w mediach społecznościowych - widzimy zdjęcia osób, jedzenia, czy innego rodzaju pliki, które mają oddziaływać na użytkowników. Zdjęcia pomagają nam też znacznie szybciej dostrzec konkretną tematyką danej treści, czy całej strony internetowej. Zdjęcia wspomagają ostateczną decyzję dotyczącą zakupów online.
Nie jest zatem wielką sensacją, że zdjęcia to fundament w internecie, jednak większość nie wie, że i zdjęcia powinno się optymalizować, bowiem mogą one pomóc w widoczności strony w wyszukiwarce. Wszelkie materiały graficzne mogą być nawet decydujące o pozycjach witryny w Google, ale większość właścicieli i administratorów nie jest tego świadoma. Pamiętajmy również, że w wyszukiwarce grafiki także mogą się znaleźć nasze materiały, ale żeby tak się stało, to muszą być odpowiednio zatytułowane i opisane. Wtedy zwiększa się szansa na poprawienie ruchu tylko dzięki samym zdjęciom.
Pozycjonowanie zdjęć - czy ma to znaczenie?
Zdjęcia i grafiki wysokiej jakości są w stanie nie tylko zainteresować odwiedzających oraz podwyższyć ocenę całej strony internetowej, bądź konkretnego artykułu, ale też poprawić funkcjonowanie witryny, jeśli są zoptymalizowane. Na czym to polega?
1. Optymalizacja zdjęć - skrócenie czasu ładowania strony
Zoptymalizowane zdjęcia i obrazy mogą się przyczynić do znacznego przyspieszenia ładowania strony. Przypomnijmy, że prędkość ładowania strony jest istotnym punktem, wpływającym na ocenę algorytmów Google. Strona internetowa powinna być szybka zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
2. Optymalizacja zdjęć działa na użytkowników
Optymalizacja zdjęć ma wpływ na odbiór wizualny treści, co siłą rzeczy wpływa także na zachowanie i zaangażowanie użytkowników strony. Badania wykonane na różnych portalach społecznościowych pokazywały, że wpisy ze zdjęciami lub grafikami zwiększają zaangażowanie nawet kilkukrotnie, niż te opublikowane "na sucho", z samą treścią. Zoptymalizowane zdjęcia i grafiki zwiększają uwagę oraz zaangażowanie, a także mogą przełożyć się na stopniowy wzrost ewentualnych klientów Twoich produktów lub usług.
3. Optymalizacja zdjęć sprawi, że trafisz do wyszukiwarki obrazów
Zoptymalizowane zdjęcia są lepiej oceniane przez algorytmy Google, a co za tym idzie - mogą pojawić się w wyszukiwarce Google Grafika. Jeżeli Twoje materiały graficzne trafią do odbiorców, to staną przyczynkiem do wzrostu ruchu organicznego na Twojej stronie internetowej.
Optymalizacja zdjęć - jakie publikować?
Powyżej wyjaśniliśmy, że zdjęcia to pomoc w pozycjonowaniu strony internetowej i budowaniu jej wartości. Na co zatem trzeba zwrócić uwagę przy publikacji?
Podstawowym krokiem jest wybór odpowiednich zdjęć, a kluczowym odnośnikiem jest dopasowanie fotografii czy grafiki do tematu treści. W pierwszej chwili wydaje się to oczywiste, ale w praktyce wiele witryn zdecydowanie ma z tym problem. Miejsc, gdzie umieszczono zdjęcia przypadkowe, nie mające nic wspólnego z artykułem, jest od groma, co zdecydowanie nie sprzyja jakiejkolwiek konwersji, nie mówiąc już o samej wartości takich witryn dla użytkowników.
Dodatkowo trzeba uważać na prawa autorskie, jeżeli zdjęcia nie są nasze. Na szczęście istnieją bazy zdjęć, z których administrujący stronami internetowymi mogą z nich skorzystać bez ponoszenia kosztów. Do popularnych banków zdjęć należą m.in. Pixabay i Unsplash.
Optymalizacja zdjęć - jak to zrobić?
1. Dobra jakość grafik i zdjęć
Nie ma żadnych wątpliwości, że wszystkie zdjęcia oraz materiały graficzne powinny być wstawione w najwyższej jakości. Dodatkowym plusem będzie również to, jeśli będą unikalne, bowiem takie znacznie bardziej przyciągają oko użytkownika, niż zwykłe obrazy z ogólnodostępnej bazy.
2. Poprawne nazwy zdjęć
Ten punkt jest najprostszym zadaniem w całym procesie optymalizacji zdjęć. Nazwy plików powinny być jasne, zwięzłe, zawierające frazy kluczowe, aby roboty Google mogły łatwo dotrzeć do zdjęć i pokazać je użytkownikom wyszukiwarki. W nazwie wszystkie słowa i spójniki oddziela się znakiem "-" (myślnikiem/minusem), dzięki czemu roboty oraz użytkownicy nie będą mieli problemu z odczytaniem nazwy. Nie zaleca się używania dolnej spacji w nazwach ("_"), bowiem dla botów ten znak nie jest oddzieleniem wyrazów od siebie i przeczytają wszystko jako jeden ciąg znaków. Nie można zapominać również o zakazie wstawiania polskich znaków oraz stosowania spacji. Przykładowo zatem, błędem będzie nazwa typu hdhd788rhfh.jpg, a poprawną czynnością nazwy typu optymalizacja-zdjecia-na-stronie.jpg.
3. Zdjęcie w formacie JPG, PNG, czy innym?
Zdecydowanie większą część zdjęć w sieci znajdziemy w formacie .jpg. Nie zawsze jednak to rozszerzenie się sprawdza, ponieważ kompresując zdjęcia i zmniejszając ich rozmiar, tracimy momentami zbyt wiele na jakości, dlatego w niektórych przypadkach powinno się wybierać format .png, ale głównie do materiałów typowo graficznych - infografik, logo, czy wykresów.
4. Rozmiar zdjęcia na stronie internetowej
Raczej nikomu niezbyt pasuje sytuacja, kiedy ładowanie strony internetowej trwa zbyt długo, a na to wpływ ma również waga zdjęć. Google natomiast zwraca baczną uwagę do tego, w jakim czasie strona się ładuje, rzutując na pozycje w wynikach wyszukiwania. Skalowanie znacznie zmniejszy zdjęcie i jego wagę, ale jednocześnie należy śledzić ubytek jakości, aby nie był zbyt wielki. Z reguły stosuje się zasadę zmniejszania wymiarów zdjęcia do takich, jakie chcemy w rzeczywistości wyświetlać na stronie. Pomocne są w tym aspekcie zwłaszcza programy graficzne (np. Photoshop, CorelDraw, GIMP) i ewentualnie edytory online.
5. Jaki rozmiar pliku na stronie?
Zwracając uwagę na fakt prędkości ładowania strony, każde zdjęcie lub grafika powinno być jak najmniejsze, ale jak wspomnieliśmy wcześniej - nie może się to odbyć kosztem znacznego spadku jakości. Zaleca się, aby pojedynczy obraz nie ważył więcej niż 200 KB, a najlepiej, gdyby redukcja zatrzymała się poniżej 100 KB.
6. Mapa strony dla zdjęć
Jeżeli na stronie internetowej widnieje wiele zdjęć, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie mapy strony typowo dla plików graficznych. Ułatwi to zadanie indeksacji odwiedzającym nasze adresy URL robotom wyszukiwarek.
7. Dane strukturalne przy zdjęciach
Opcjonalnie, aby jeszcze bardziej wzmocnić znaczenie zdjęć na stronie, można do nich określić mikrodane, czyli dane strukturalne. W wynikach wyszukiwania jest na pojawienie się tzw. rich snippet, czyli rozszerzonych opisów. Sprawdza się to przede wszystkim w sklepach internetowych, gdzie prócz typowych opisów produktów, użytkownicy mogą ujrzeć ceny, czy opinie innych klientów.
Publikacja zdjęcia na stronie po optymalizacji
Jeżeli zdjęcie zostało już odpowiednio przygotowane, można przejść do jego opublikowania, ale tutaj także warto dostosować się do kilku wytycznych, pomagających później w wynikach wyszukiwania.
1. Opis alternatywny w optymalizacji obrazów
Na jakiej podstawie roboty wiedzą, czego dotyczy napotkane zdjęcie? Podstawowym sektorem zdobywania informacji jest tzw. opis alternatywny. Ich celem jest przekazanie zawartości zdjęcia lub grafiki. Maksymalna długość atrybutu "alt" nie powinna przekraczać kilkunastu słów, więc trzeba bardzo zwięźle opisać tematykę pliku graficznego. W sytuacji zdjęcia tytułowego np. na blogu, "alt" może być podobny do tytułu. Podobnie jak w innych miejscach, również w opisie alternatywnym powinno się umieścić słowa kluczowe, co zwiększa szanse na widoczność w wyszukiwarce. Oczywiście w tym aspekcie nie należy przesadzać - opis musi być przede wszystkim czytelny.
W przeciwieństwie do nazwy zdjęcia, w opisie alternatywnym "alt" dozwolone są polskie znaki. Jak sprawdzić, czy wybrane zdjęcie na stronie posiada swój opis alternatywny? Zazwyczaj systemy zarządzania treścią CMS w panelu administratora posiadają specjalne rubryki z tym związane, jednak można to skontrolować też na kilka innych sposobów, tj. sprawdzenie bezpośrednio w kodzie strony, bądź też specjalną opcją w przeglądarce internetowej - funkcją "Zbadaj element", jak i "Pokaż informacje o obrazie" itp.
2. Title tag (tytuł zdjęcia)
Na stronach internetowych tytuł zdjęcia z reguły pracuje jako tekst pomocniczy, który nie jest absolutną koniecznością, ale mimo wszystko lepiej również i ten tag uzupełnić, opisując tematykę zdjęcia.
3. Podpis pod zdjęciem
Dodanie podpisu pod zdjęciem w niektórych przypadkach pełni rolę ciekawostki dla użytkownika, zatrzymując go tym samym dłużej na naszej stronie internetowej. Pamiętajmy, że im dłuższa wizyta internautów w witrynie, tym lepsza jest jego ogólna ocena jakości dla wyszukiwarki.
Optymalizacja zdjęć - podsumowanie
Nieświadomi właściciele stron, po przeczytaniu szczegółów dotyczących optymalizacji zdjęć, od tego momentu nie powinni mieć wątpliwości, że warto zwracać uwagę w jaki sposób publikuje się zdjęcia i materiały graficzne na stronie internetowej. Owszem, zajmuje to trochę więcej czasu, jednak opłaca się go poświęcić, bowiem proces optymalizacji wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w Google, a także zwiększa ruch wśród samych użytkowników.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze