Jak promować sklep internetowy?
Sprzedaż internetowa to bardzo rozwijający się rynek. Rosnąca konkurencja e-commerce wymusza jednak na wszystkich właścicielach biznesów, by na poważnie zajęli się promocją, aby mieć dla siebie kawałek tortu i liczyć na zyski. Co należy zrobić?
Jak promować sklep internetowy?
1. Pozycjonowanie
Większość ruchu na stronach internetowych - w tym także sklepach internetowych - pochodzi z ruchu organicznego, czyli wyników wyszukiwania Google. Obecnie właściwie nie ma szans, by osiągnąć zadowalające rezultaty popularności, bez pracy nad SEO.
W ostatnich latach sieć bardzo się zmieniła pod kątem promowania firmowych witryn. Niegdyś pomagały spamerskie farmy linków, które teraz są eliminowane przez roboty wyszukiwarki. Teraz liczy się pełnowartościowy content.
Optymalizacja SEO jest pierwszym, podstawowym warunkiem dobrego sklepu. Algorytmy Google biorą pod szczególną kontrolę m.in. czas ładowania się strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, poprawne opisy i nagłówki, a także posiadanie certyfikatu SSL.
Inną kwestią jest wspomniany content. Treści wcześniej nie były brane pod uwagę i nie decydowały o pozycjach w wynikach wyszukiwania, przez co wielu prowadzących strony kopiowało artykuły i opisy z innych miejsc. Nieświadomi zresztą nadal to czynią, co najpewniej skutkuje w wielu przypadkach wykluczeniem z wyszukiwarki. Unikalne teksty są priorytetem, a porady i regularne prowadzenie bloga może uczynić eksperta w branży, którego sami użytkownicy mogą promować w innych miejscach w internecie. Własny content w dłuższej perspektywie czasu pełni rolę inwestycji, która sama zaprocentuje.
Link-building to kolejna czynność, dopełniająca pozycjonowanie. To nic innego jak pozyskiwanie linków prowadzących do sklepu, umieszczonych na innych serwisach/forach itp.. Trzeba jednak pamiętać, że nie liczy się ilość, a jakość, dlatego najmocniejsze odnośniki są na stronach z wyższą reputacją.
Jeśli zadba się o każdy element, to z czasem ruch na stronie powinien być coraz lepszy, a co za tym idzie - zwiększy się sprzedaż w sklepie internetowym. Jeżeli firma dopiero startuje z działalnością w sieci, wskazane jest pozycjonowanie początkowo na frazy lokalne, a dopiero później wypływać na szersze wody. Trzeba jednak regularnie pracować nad artykułami, poradnikami i opisami produktów.
O pozycjonowaniu pisaliśmy już szerzej - na naszym blogu znajdziecie informacje, aby jeszcze bardziej pogłębić swoją wiedzę na temat tego mechanizmu.
2. Google Ads
Alternatywą dla procesu pozycjonowania są reklamowe kampanie Google Ads. To opcja zwłaszcza dla mniej cierpliwych, którym zależy na szybkim budowaniu sprzedaży, ale mniej trwałym i zależnym przede wszystkim od zasobności portfela. Ads można traktować zarówno jako formę uzupełnienia pozycjonowania, czyli dodatkowe źródło dochodów, jak i zwykłą reklamę na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania, która może też przyczynić się do link-buildingu, jeśli użytkownicy sklep ocenią jako profesjonalny i godny zaufania.
Często zauważamy jednak, że za reklamami Google Ads kryją się bardzo niecierpliwi właściciele, z - niestety - bardzo słabo wykonanymi witrynami, przeciętną obsługą klienta i niską reputacją. Wtedy taka forma promocji oczywiście skutkuje wysokim współczynnikiem odwiedzin, ale niskim efektem sprzedażowym. Dlatego przestrzegamy, że jeśli firma nie jest przygotowana na wysokiej jakości usługi już teraz, to wydane pieniądze pozostaną tylko tymi wydanymi, bez zadowalającego efektu.
3. Wartościowy content
Zarówno w innych artykułach, tak i tutaj wspominamy o wartościowym, unikalnym materiale. Skopiowane opisy produktów z innych stron nie są już ciekawe ani dla użytkowników, ani tym bardziej dla wyszukiwarki, których roboty eliminują z wyników serwisu, z łatką duplicate content. Sklepy internetowe muszą zainwestować w swoje opisy produktów, poradniki, czy eksperckie artykuły, by przyciągnąć klientów. Aktywny sprzedawca to dobry sprzedawca, który sam wychodzi z inicjatywą zaprezentowania swojej oferty.
Rosnący od kilku lat trend zakupów online sprawił, że decydujący wpływ o wynikach sprzedażowych ma nie tylko marka, ale i to, w jaki sposób sklep potrafi zaprezentować swoje produkty. Często klient nie jest od razu zdecydowany i pewny swojego wyboru, dlatego też wartościowy content - opisy, porady i teksty są nie tylko wybawieniem dla odbiorców, ale i właścicieli biznesów, którzy dzięki temu liczą zyski. Merytoryczna treść potrafi w całości zbudować ruch na stronie internetowej.
Jak promować sklep internetowy - podsumowanie
Powyżej przedstawiliśmy kilka z możliwości reklamowania swojego portalu sprzedażowego. Do tego można dołączyć aktywny kontakt poprzez profile w mediach społecznościowych, czy tworzenie materiałów filmowych. Każda branża ma inne możliwości oraz potencjał, dlatego nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie - jakie narzędzia będą najskuteczniejsze i najszybsze. Część zadań można wypracować samemu, jednak często lepiej zlecić pracę zewnętrznej agencji, która profesjonalnie może zająć się promowaniem sklepu internetowego. Sporo zależy od określonego celu i budżetu firmy.
Trzeba również pamiętać, że nic nie przychodzi od razu. Nierzadko na efekty - tak jak w przypadku pozycjonowania - trzeba poczekać wiele miesięcy, za to korzyści finansowe mogą się utrzymać bardzo długo. Na przeciwnym biegunie stoją natomiast reklamy internetowe, których skuteczność i czas trwania bezpośrednio zależy od budżetu przeznaczonego na tę usługę.
Proces promowania sklepu to złożony mechanizm, dlatego skuteczną receptą na ewentualny sukces, jest odpowiednia organizacja, plan działania oraz cierpliwość.
ZAPYTAJ O WYCENĘ POZYCJONOWANIA STRONY
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze