Brand i SEO - rozpoznawalność marki ma wpływ na pozycjonowanie?
Brand to często używane słowo w odniesieniu do funkcjonowania firm, zwłaszcza tych dużych. Czy brand i rozpoznawalność danej marki ma wpływ na SEO?
Należy na początku wspomnieć, że brand oraz marka to dwa różne określenia, często błędnie używane, ponieważ nie mają ściśle takich samych znaczeń.
Każda świadoma firma swoim jednolitym brandem chce zbudować odpowiedni wizerunek marki wśród swoich klientów. Wiele największych firm posiada swój branding, utrwalony w takim kierunku, aby odbiorcy doskonale wiedzieli, jakie wartości są dla niej ważne i np. z jakimi akcjami jest kojarzona w mgnieniu oka (np. Coca Cola i Święta Bożego Narodzenia). A jak to wszystko przekłada się na pozycjonowanie?
Co to jest brand?
Branding to jeden z kluczowych aspektów odpowiedniego funkcjonowania firmy. To on od samego początku jest bezpośrednio związany z jego działaniem i tym jaką drogą będzie podążał cały rozwój - od biznesplanu, po bieżące działania marketingowe, czyli m.in. od logo firmy, poprzez użycie wybranej liczby barw, czy nawet z pozoru tak błahy temat, za jaki niestety często uważany jest font (czcionka).
Jednolitym, silnym brandem firma stara się budować zaufanie i zdobywać klientów. Punktem docelowym ma być świadczenie jak najlepszej jakości usługi, co pozwala zwiększać popularność.
Nazwa brandu
Właściciele już w fazie planowania muszą wykazać się kreatywnością, bowiem taką czynnością jest proces wymyślenia nazwy, która powinna być nieskomplikowana i chwytliwa, którą każdy klient będzie mógł zapamiętać i bez problemów skojarzyć z daną branżą oraz oferowanymi produktami.
Ważną kwestią jest to, że nazwa powinna być dla odbiorcy przyjemna, bez ukierunkowania na negatywne myśli. Chodzi w tym przypadku również o kwestie językowe nie tylko lokalne, ale również i globalne. Jeżeli firma ma zamiar wypłynąć w przyszłości poza granice swojego kraju, to warto być zorientowanym, czy w innych językach nazwa brandu nie ma jakiegoś nieprzyjemnego znaczenia.
Liczy się przede wszystkim prostota i estetyka, bez zbędnych dodatków, aby kontrahentom nazwa pozostała w głowie na stałe.
Światowi giganci - wielkie brandy
Każdy zna z całą pewnością wiele najważniejszych, światowych marek, którymi darzymy zaufaniem, czy też wiemy, że odznaczają się świetną organizacją, jakością itp. W tej grupie znajdziemy np. Nike, Adidas, Coca Cola, Pepsi, Lacoste, Microsoft, Puma, czy Gillette. Z czym się kojarzy się np. Coca Cola?
To jeden z liderów w produkcji napojów, który jest bardzo powiązany ze Świętami Bożego Narodzenia, z pamiętnym Mikołajem i charakterystycznymi, świątecznymi ciężarówkami. Oczywiście nie trzeba dodawać również tego, że Coca Cola to jeden z ulubionych smaków na świecie.
Skąd sukces największych marek na świecie? Wielu ze znanych nam gigantów przeszło nierzadko wyboistą drogę, którą charakteryzowała jednak tradycja, historia i trzymanie się określonych wartości, bardzo często w formie motywującej społeczeństwo na całym globie. To buduje renomę firm, zwłaszcza jeśli ich praca pozbawiona jest kontrowersyjnych zabiegów, czy akcji, choć z czasem pojawią się i rysy na wizerunku - jest to nieuniknione, ale w fazie pełnego rozkwitu nie mają już aż tak dużego znaczenia.
Brand a pozycjonowanie
Każdy klient chce mieć rozpoznawalną markę, dlatego trzeba przyjąć odpowiednią strategię, by jego nazwa pojawiała się na jak najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie marki znacząco wpływa również na samą budowę reputacji i wiarygodności biznesu. Wszystkie działania promocyjne w sieci mają sprawić, że na stronie internetowej będzie większy ruch, co też przełoży się na liczbę zapytań związanych z brandem. Jednym z celów Brand SEO jest np. budowa jak największej liczby źródeł, które mogą kierować klientów wprost na daną markę, a także kreowanie pozytywnego wizerunku i co ważne - spójnego.
Trzeba zatem kłaść nacisk na pozycjonowanie fraz brandowych, z których użytkownicy trafią w wyszukiwarce na Twoją stronę internetową. Nie trzeba również szeroko mówić o tym, że wszelkie frazy z nazwą marki muszą kierować tylko do informacji z nią związanych i należy chronić je przed działaniem konkurencji. Celem są pierwsze miejsca w wyszukiwarce Google na frazach, w którym umieszczona jest nazwa Twojej marki.
Brand SEO buduje zaufanie klientów do marki, które jest bardzo ważne w rywalizacji między konkurencyjnymi firmami. Często bowiem bywa tak, że klienci decydują się na zakup produktu od producenta, do którego mają największe zaufanie, nawet jeśli wiązałoby się to z większymi wydatkami. Decydującym aspektem okazuje zatem budowanie pozycji w Google.
Czy brand faktycznie ma znaczenie w SEO?
Oczywiście - jeśli dany brand jest bardzo popularny od wielu lat - czyli jeszcze "przed internetem", to takowemu biznesowi jest zdecydowanie łatwiej funkcjonować na każdym polu. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno taki ukorzeniony w głowach klientów, jak i zupełnie nowy brand, musi dzisiaj opierać się na intensywnych działaniach SEO.
Pozytywne opinie na temat firmy wpływają na pozycjonowanie strony internetowej w Google. Dobra reputacja to zwiększająca się liczba wejść na daną domenę i liczba zapytań w wyszukiwarce oraz tzw. linkbuilding, a więc odnośniki do strony umieszczane przez klientów np. na forach internetowych, czy blogach. To naturalne zjawisko kształtującego się wizerunku wśród odbiorców.
Jak można budować popularność strony internetowej oraz samej firmy dzięki SEO m.in.?
1. Prowadzenie bloga firmowego, a więc działanie nie tylko wpływające na pozycjonowanie, ale i tworzenie prawdziwego wizerunku eksperta w branży,
2. Prowadzenie profili na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn i na innych portalach społecznościowych, aby maksymalnie wykorzystać potencjał promocyjny wśród użytkowników, a także zwiększyć wiarygodność w wyszukiwarce Google.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Komentarze