Po podpisaniu umowy dotyczącej pozycjonowania strony internetowej, agencja SEO lub też specjalista SEO musi otrzymać dostęp do witryny klienta.

W zależności od technologii, w jakiej strona została stworzona, klient zostanie poproszony o hasła dostępowe do systemu CMS, bądź też do serwera FTP. Osoby pozycjonujące i optymalizujące serwis powinny posiadać dostęp w takim trybie, aby bez problemu mogły przeprowadzać modyfikacje. Jeżeli w międzyczasie dojdzie ze strony klienta do zmiany loginów i haseł, to nowe dane musi otrzymać także agencja, aby współpraca nie została zakłócona.

Pozycjonowanie jest długim procesem – specjaliści bardzo często wracają do witryny nad którą pracują, korygują np. metatagi i nagłówki, czy też wdrażają zmiany proponowane przez narzędzie Google Search Console, w celu podnoszenia wartości strony klienta i tym samym walki o lepsze pozycje w wyszukiwarce. To właśnie do takich czynności potrzebny jest dostęp. Do przekazania danych dostępowych w większości przypadków zobowiązuje zresztą umowa na pozycjonowanie strony. Z jakiego powodu jest to jeden z kluczowych elementów całego procesu? Czy bez haseł można w ogóle pozycjonować witrynę?


Czy pozycjonowanie bez dostępu do strony ma w ogóle sens?

Tutaj możemy bez owijania w bawełnę odpowiedzieć krótko - nie ma to najmniejszego sensu. Specjalista od pozycjonowania w niemal wszystkich przypadkach powinien potrzebować dostępu do witryny, albo serwera, jeśli chce się skutecznie promować. Witryny są rzadko projektowane przez osoby, które mają maksymalnie specjalistyczną wiedzę odnośnie optymalizacji SEO, dlatego pozycjonerzy mają tam swoje pole do pracy, aby w obrębie strony dokonywać korekt. Brak otrzymania kodów dostępowych będzie jednoznaczne z problemem związanym nie tylko z utrudnieniem działań, ale także w końcowym rozrachunku z uzyskaniem wzrostów w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście, nie wszystkie elementy wymagają dostępu do strony, ponieważ są również mechanizmy zewnętrzne, takie jak linkowanie, które nie potrzebuje wejścia w kod strony, czy w edytor tekstowy, ale trzymanie się tylko jednego schematu (wspomnianego linkbuildingu) raczej zbyt wielkich korzyści nie przyniesie.

Brak haseł do strony – co zrobić?

Zdarzają się przypadki jeszcze przed podpisaniem umowy na pozycjonowanie, że klient nie przekaże agencji danych dostępowych do strony. Przyczyny takiej sytuacji są różne i mogą nie wynikać ze złej woli klienta, jak i jego obaw. Czy ten sposób współpracy zamyka drogę do stosowania wszystkich metod pozycjonowania? Co do zasady, jest jeszcze jedna ścieżka. Mianowicie chodzi o przesyłanie przez pozycjonera wytycznych oraz plików, wdrażanych przez samego klienta, czy też administratora danej witryny. Klient musi zapewnić, że ma odpowiednie zasoby czasowe, a także umiejętności techniczne, aby samemu wprowadzać korekty, bądź też zadeklarować, iż oddeleguje to zadanie swojemu zaufanemu administratorowi. Niemniej jest to bardzo niewygodna opcja współpracy - może się cały ten proces rozwlekać w czasie i ostatecznie kończyć przekazaniem dostępów agencji SEO.

Od 2019 roku Asystent Google rozmawia z nami również w języku polskim, dzięki czemu za pomocą głosowych komend może nam pomóc w wyszukiwaniu informacji. Jak zoptymalizować swoją witrynę, aby wyszukiwanie również było z nią kompatybilne?

Analizy wskazują, że w ciągu kilku najbliższych lat opcja Voice Search stanie się nawet połową wszystkich zapytań w Google, a więc nie będzie służyła wyłącznie pod kątem opowiadania dowcipów, czy też włączana oraz wyłączania aplikacji. Wyszukiwanie głosowe to dobre narzędzie wyszukiwarki, zwłaszcza dla rozbudowanych zapytań.


Dlaczego warto optymalizować stronę internetową pod wyszukiwanie głosowe?

Optymalizacja witryny pod kątem Voice Search pozwala m.in. na:

  • zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych na urządzenia mobilne,
  • zwiększenie widoczności strony internetowej na frazy lokalne,
  • pojawienie się strony internetowej w wynikach Direct Answer,
  • poprawienie rezultatów i widoczności strony internetowej na wyrazach typu długi ogon, czyli long tail,
  • poprawienie widoczności strony internetowej mi.in. dla osób niewidomych, niedowidzących, czy z innymi niepełnosprawnościami.

Wyszukiwanie głosowe i SEO - o jaką optymalizację chodzi?

Voice Search skupia się na trzech aspektach wyszukiwania głosowego:

  • naturalne oraz długie frazy, nierzadko w formie pełnych pytań,
  • wyniki lokalne,
  • natychmiastowe pokazanie wyników, po skorzystaniu z Voice Search.

Trzeba zatem uwzględnić trzy powyższe wytyczne podczas optymalizacji strony, aby móc pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego. Jak do tych kwestii podejść?

Dzisiaj rzadko zdarza się, że poruszamy się gdziekolwiek bez telefonu. Używamy różnych aplikacji, przeglądamy internet, kupujemy w sklepach i płacimy. Każda strona internetowa wymaga zatem dostosowania się do wszystkich urządzeń mobilnych, czyli poprawnego wyświetlania wiadomości na małych ekranach tabletów, czy smartfonów. W tym artykule opiszemy, na czym polega mobile SEO i jak to ma się do strony internetowej.

Generalnie mobile SEO nie jest niczym innym, niż pozycjonowaniem strony internetowej, ale skupiając się na urządzeniach mobilnych. Polega to na czynnościach optymalizacji witryny, ułatwiających internautom poruszanie się po każdej części serwisu w wersji mobilnej. Należy zatem dopasować zarówno strukturę informacji, strukturę techniczną, wygląd, szatę graficzną, treści i prędkość ładowania całej witryny. Aktywnych użytkowników stron w sieci pod kątem smartfonów mamy już około 80%.

Telefony komórkowe wykorzystuje się do różnych czynności - od przeglądania informacji, umieszczania fotografii i działania w social mediach, poprzez czytanie artykułów, korzystanie z aplikacji bankowych, po oglądanie wideo w mediach społecznościowych. Każda z tych czynności waha się popularnością od 30 do 60%. Zainteresowanie na przestrzeni lat funkcjonalnościami mobilnymi wymusiło działania również na stronach internetowych pod kątem mobilnego SEO. Trzeba maksymalnie usprawnić funkcjonowanie, aby nie zniechęcić i nie odrzucić od siebie użytkowników. Witryna musi być dopasowana do wszystkich urządzeń mobilnych, poprawnie wyświetlać każdy swój materiał, bo w przeciwnym wypadku osoba szybko z tego miejsca ucieknie. Jakie zatem wytyczne trzeba spełniać, aby zyskać odbiorców na stałe i dać sobie szansę na rozwój właśnie dzięki mobile SEO?


Serwis mobilny czy responsywny?

W tym aspekcie istnieją dwie drogi przyporządkowaniu się pod wymagania strony internetowej dla urządzeń mobilnych. Mowa stricte o stronie mobilnej, bądź też responsywnej. Sprawdźmy, na czym polegają różnice oraz jakie są wady i zalety.

Mobile SEO - strona mobilna

Strona mobilna jest aktywna tylko dla smartfonów, tabletów oraz innych sprzętów mobilnych. To de facto dodatkowa wersja serwisu internetowego, posiadająca nieco inny adres URL - w ten sposób funkcjonuje m.in. Facebook:

Proces SEO to dzisiaj jeden z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych zabiegów, w celu promocji swojego biznesu w sieci. Czy jednak zastanawialiście się kiedyś nad tym, jaka jest w ogóle historia SEO oraz pozycjonowania?

Historia SEO, a więc Search Engine Optimization, to temat, który powstał w latach 90. Wtedy sama wyszukiwarka Google, czy też ogólnie internet, nie był powszechnie dostępny, zatem i źródeł informacji było niewiele. Warto zresztą przypomnieć, że w 1997 roku zaledwie około pół miliona mieszkańców Polski miało dostęp do sieci. Przez niecałe 20 lat ta liczba urosła do blisko 30 milionów internautów. Skala rozwoju jest zatem ogromna. Na początku polskiej infrastruktury internetowej istniało tylko kilka portali, m.in. Onet oraz Wirtualna Polska. W Stanach Zjednoczonych królowało z kolei Yahoo.

Zainteresowanie użytkowników wieloma tematami zaczęło się mocno rozwijać, przez co właściciele największych serwisów musieli pomyśleć o dodatkowych portalach tematycznych, dotyczących muzyki, czy też biznesu. Wtedy popularne były także katalogi stron, czyli miejsca gromadzące linki do różnych stron internetowych, najczęściej podzielonych na kategorie tematyczne. Internauci posiadali w swoich rękach możliwości odnalezienia innych witryn, wcześniej sobie nieznanych. Problemem było natomiast wyszukiwanie konkretnych informacji tematycznych.

Pojawia się wówczas myśl o potrzebie zbudowania wyspecjalizowanej wyszukiwarki, mającej charakter inteligentny, mogący spełnić wszelkie wymagania odbiorców. Nikt się nie spodziewał, że przez lata internet tak potężnie się rozwinie.


Historia SEO - pierwsze kroki

W zasadzie od samego startu istnienia wyszukiwarek było wiadomo, że celem właścicieli stron jest być na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Początkowo rezultaty można było osiągnąć w mało skomplikowany sposób – Wyniki wyszukiwania na dane frazy były opierane na nagłówkach treści, w których znajdowały się słowa kluczowe. Pozwalało to manipulować frazami i używać bardzo popularnych określeń w celu zwabienia użytkowników. Dochodziło nawet do sytuacji, że administratorzy witryn publikowali wulgarne słowa w tytułach, które mogły być wyszukiwane przez internautów, a w rzeczywistości nie były powiązane z materiałem, który znajdował się w środku.

W Google wyszukiwarka grafiki jest jednym z najpopularniejszych narzędzi w sieci. Każdego dnia miliony użytkowników poszukuje dzięki niemu plików graficznych, informacji, czy animacji.

Poza klasycznym szukaniem wiadomości przy pomocy fraz, istnieje również wyszukiwanie obrazem.

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika

Google Grafika (https://www.google.pl/imghp) jest wyszukiwarką zdjęć oraz grafik, funkcjonującą już od 2001 roku, z kolei w polskiej wersji językowej użytkownicy mogą z niej korzystać od 2002 roku.

Celem wyszukiwarki tego typu jest dopasowanie wyników do zapytań użytkowników w postaci obrazów. Można zadać sobie zatem pytanie, skąd Google ma różne zdjęcia oraz na jakiej podstawie wyświetla rezultaty, aby były trafne. Za bazę danych, czyli odpowiednio szeroki zasób wiadomości i plików graficznych, odpowiadają również roboty Google.

Różnica polega na tym, że istnieje grupa robotów Google, typowo nastawiona na zdjęcia oraz obrazki. Takim plikom Googleboty nadają odpowiednie frazy kluczowe, zapisując jednocześnie miniaturki tych grafik.

Czy portale społecznościowe mają jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie i miejsca strony internetowej w wynikach wyszukiwania? Czy tego typu narzędzia posiadają jakąś moc? O tym mówimy na naszym blogu.

Co do zasady, social media nie mają wpływu na pozycjonowanie, ale... na algorytmy wyszukiwarki rzutuje ogromna liczba czynników, mogących zawirować rezultatami. Podobnie jest z linkami, które zostaną opublikowane na portalach społecznościowych. W jednym okresie mówi się, że nie mają absolutnie żadnego znaczenia jeśli chodzi o SEO, natomiast innym razem pokazuje się, że linkowanie np. na Facebooku nie jest totalnie bezwartościowe.

Social media nie są czynnikiem rankingowym

Opinie o tym, że odnośniki na Facebooku czy Linkedin'ie nie mają wartości, poparte są tym, że nie znajdują się w oficjalnych czynnikach rankingowych Google. Do tego należy dodać możliwość manipulowania ruchem w serwisie właśnie dzięki social media, co wskazuje na brak rzetelności. Można np. poratować się płatnymi reklamami i sporą ilością "lajków" z nich wynikających, co nie musi kosztować aż tak wiele.

Inną rzeczą w kwestii portali społecznościowych jest to, że Google nie ma dostępu do wszystkich danych statystycznych, przez nie jest wstanie indeksować wszystkich adresów URL, natomiast siły jakie, algorytmy musiałyby przełożyć na indeksację każdego adresu np. z Facebooka, raczej przewyższa zasoby.

Trzeba tutaj wspomnieć także o atrybucie no follow. Tego typu komenda mówi robotom wyszukiwarki, czy mają brać pod uwagę dany odnośnik i informacje na niej się znajdujące. Może to być jeden z głównych aspektów, przez który portale zbierające społeczność nie mają wpływu na budowanie pozycji danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Mimo wszystko nie jest to zerojedynkowe. Niekorzystne bywa fakt, kiedy mamy w swoich zdobytych linkach zewnętrznych wyłącznie linki dofollow, ponieważ skrajny przechył w jedną ze stron jest sygnałem dla Google, że należy witrynę wziąć pod lupę i sprawdzić, czy rzeczywiście jest taka istotna dla użytkowników. Musimy zatem uciąć ewentualne spekulacje odnośnie sztucznego promowania witryny, poprzez delikatne wyrównanie sił linkami no follow i media społecznościowe są pewnym ratunkiem jeśli chodzi profilu witryny, ujednolicając swoją reputację poprzez linki nieco niższej kategorii, ale z dobrych stron.

Czy rozliczanie się za efekt ma przy pozycjonowaniu jakikolwiek sens? Wiele firm na początku drogi zastanawia się, jaki model współpracy z agencją SEO będzie dla nich korzystniejszy.

Na pierwszy rzut oka, płatność wyłącznie za osiągnięte rezultaty w wynikach wyszukiwania wydaje się bardzo atrakcyjna. Czy faktycznie to takie dobre?

Rozliczanie za efekt, czy może abonament?

Prosto rzecz ujmując - rozliczanie za efekt odbywa się na podstawie stworzonej listy fraz kluczowych, a więc najważniejszych wyrażeń dla danej strony internetowej, na które chciałaby się znaleźć co najmniej w TOP 10. Każde miejsce, bądź zestaw miejsc (np. TOP 10, TOP 5, TOP 3, TOP 1), będzie miało określoną, dzienną stawkę. Firma rozlicza się więc na podstawie zajętego każdego dnia miejsca w wynikach wyszukiwania, na poszczególne frazy.

Niegdyś ten model współpracy był popularny, bowiem wskoczenie na niezłe pozycje nie wymagało zbyt wielkiego wysiłku, pozycjonowanie nie było popularną formą promowania biznesu. Teraz sama optymalizacja i zdobycie kilku marnej jakości linków, efektów w większości przypadków nie przynosi.

Pozycjonowanie strony na abonament odbywa się natomiast na podstawie ściśle określonej, miesięcznej stawki, którą klient płaci za ogół działań agencji SEO. Ponadto firma może każdego miesiąca otrzymać raport z wykonanej pracy, wraz z wyciągiem pozycji, na jakich witryna jest obecna.

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest prostym zadaniem. Na wielu witrynach można zauważyć ogrom błędów, jakie pojawiły się w trakcie tego procesu, również będące wynikiem nieświadomych działań.

Audyty SEO niejednokrotnie ujawniają wiele nieprawidłowości, które skutkują obniżeniem pozycji w rankingach, natomiast ich wyeliminowanie powinno w dłuższej perspektywie czasu przynieść wymierne korzyści.

Przedstawiamy szereg możliwych błędów, jakie pojawiają się na stronach podczas pozycjonowania.


Błędy pozycjonowania

1. Content niskiej jakości

Kwestia ta jest jedną z najczęściej podnoszonych na stronach internetowych. Niskiej jakości treści to nie tylko błędy w pisowni, ortograficzne i stylistyczne, ale przede wszystkim sama wartość tekstów.  

W przekazach reklamowych głównym celem jest to, aby skutecznie dotrzeć do odbiorcy z informacjami, których poszukuje i jednocześnie zainteresować go daną marką.

Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem dotykającym wiele witryn – zarówno stron, jak i sklepów internetowych. Taka sytuacja może dotyczyć również Ciebie, zatem sprawdź, czy nie ma wpływu na ewentualną widoczność w wyszukiwarce. Jest kilka sposobów, aby temu zaradzić.

Masz bloga firmowego, dzięki któremu promujesz swoje usługi? Masz na podstronach content, mogący konkurować ze sobą na takie same frazy kluczowe w wyszukiwarce Google? Kanibalizacja jest znanym zjawiskiem, będącym utrudnieniem podczas pozycjonowania witryny. Warto znać ten wątek, aby zareagować na jakość SERPów.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacja słów kluczowych to zdarzenie, podczas którego minimum dwie podstrony są dopasowane (zoptymalizowane) pod takie same słowa kluczowe. Krótko mówiąc - rywalizują ze sobą o tę samą pozycję.

Za przykład niech posłuży chociażby sklep z ubraniami - kategoria spodnie męskie. Oczywiście zoptymalizowana pod dokładnie takie słowo kluczowe, czyli spodnie męskie, z dużym wolumenem wyszukiwania (liczbą zapytań użytkowników w wyszukiwarce Google). Jeżeli na stronie sklepu internetowego znajduje się blog, na którym jest kategoria o takiej samej nazwie, bądź też jest wpis dotyczący właśnie spodni męskich, to tutaj może pojawić się kłopot.

Jeśli podstrony - czyli wpis na blogu oraz kategoria sklepu - zostaną zoptymalizowane na takie same słowo kluczowe, to u robotów pojawi się dezorientacja, ponieważ nie będą wiedziały, który adres jest ważniejszy. Powoduje to w wielu przypadkach wahania w wynikach wyszukiwania. Właściciele stron często nie zdają sobie sprawy z tego, że posiadanie kilku podstron o identycznej tematyce jest złe. Często panuje myślenie, iż w ten sposób wzmacnia się pozycję witryny na dane słowo kluczowe.

Zapewne nie raz słyszałeś o zapleczu SEO. Co to jest takiego, jak dokładnie działa oraz jak go wykorzystać, aby Twoja strona pięła się w wynikach wyszukiwania? Wyjaśnimy w naszym artykule.

Co to jest zaplecze SEO?

Generalnie zaplecze można wyjaśnić i interpretować na dwa różne sposoby, m.in. jako ogół miejsc, z których odnośniki będą prowadziły do Twojej strony internetowej – są to blogi internetowe, katalogi, fora dyskusyjne, konta w mediach społecznościowych itp.

Drugim wyjaśnieniem i rodzajem zaplecza jest typ konkretnej strony internetowej, na której są umieszczane artykuły. Najczęściej jest tak, że publikuje się branżowe treści, dzięki którym później można posiadać wartościowe linki, prowadzące do docelowej strony.

I to właśnie na tym drugim rodzaju skupimy swoją uwagę w tym artykule, mogącym funkcjonować jako Twoje wartościowe zaplecze linkujące.

Warto tutaj od początku zaznaczyć, że zaplecze SEO ma na celu wzmacniać strony internetowe, poprzez umieszczenie na nim linków zewnętrznych i tym samym podnosić wartość swojej domeny w wyszukiwarce oraz budować reputację w sieci. Jest to sposób na prowadzenie link buildingu.

Treści są kluczowym elementem każdej strony internetowej. Publikuje się je, aby zdobywać coraz wyższe miejsca w Google i generować większy ruch organiczny. Od około dwóch lat stawia się na tematyczność treści i szczegółowo omawiane zagadnienia, które dogłębnie wyjaśniają dany temat. Właśnie w tym tkwi droga do sukcesu w pozycjonowaniu, a ogół aspektów dotyczących wartości domeny obejmuje strategia Topical Authority.

Aktualizacja algorytmów – definicja Topical Authority

Wraz z wprowadzeniem kolejnych aktualizacji algorytmu Panda, treści o niskiej jakości zdecydowanie negatywnie wpływają na reputację strony internetowej. Mowa tutaj zarówno o treściach zbyt krótkich, przesyconych słowami kluczowymi, niezoptymalizowanymi, czy też zwyczajnie skopiowanymi z innych miejsc. Zaczęto bardziej doceniać te źródła, które obszernie zajmują się interesującymi użytkowników zagadnieniami.

Topical authority to tzw. autorytet strony, pokazujący, jak bardzo dana witryna skupia się na konkretnych tematach i opisuje je rzeczowo. Wyszukiwarka Google chętniej pokazuje użytkownikom stronę internetową, która porusza wiele kwestii w danym temacie.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie artykuły mające 2000 znaków mogą bardzo szybko przegrać rywalizację z treściami posiadającymi tych znaków np. 10 tysięcy. Google woli objętościowe materiały, ponieważ w ten sposób jest w stanie zaproponować internautom pełne wyjaśnienie problemu, czy pytania. Odbiorcy nie muszą wówczas szukać kolejnych artykułów, aby móc zapoznać się z interesującym go wątkiem.


Objętość artykułów a Topical Authority

Oczywiście nie należy skreślać artykułów i opisów rzędu 2000-3000 znaków, bowiem i takie są przydatne, natomiast zdecydowanie trzeba pisać rozbudowane treści. W naszym przypadku obecnie rzadkością są teksty w takiej skali i znacznie częściej ujrzycie materiały wielkości 7000–12000 znaków. Tworzy się z tego bardzo szeroki content tekstowy. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, krótsze teksty nie są zdyskwalifikowane z dobrego rankowania na frazy kluczowe, zwłaszcza jeśli należą do tzw. niszy, bądź celem jest lokalne pozycjonowanie. Znacznie większe możliwości pozyskiwania ruchu organicznego z wyszukiwarki mają jednak obszerne publikacje.

Masz zamiar rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej, bądź sklepu online? Sprawdź, na czym polega proces SEO i na jakie aspekty trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Oczywiście najpierw zacznijmy od samego słowa SEO, które w języku angielskim jest skrótem określenia Search Engine Optimization. To proces zajmujący się poprawą działania strony i ich struktur, by ta była coraz bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, na wybrane frazy kluczowe i tym samym zyskała na ruchu organicznym. SEO jest dostosowaniem witryny, ułatwiającym jej znalezienie przez użytkowników, którzy wpisują interesujące ich zapytania.

Z czego składa się proces SEO?

Działania pozycjonowania strony internetowej to przede wszystkim publikowanie jakościowego contentu na stronie, a także link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników (rekomendacji), prowadzących z innych witryn do Twojej. Do tego należy dodać optymalizację SEO, a więc spełnienie wszystkich wymogów technicznych. Obie te drogi są zależne od siebie, w przeciwnym wypadku funkcjonowanie się nie powiedzie. Warto pamiętać, że zarówno link building, jak i publikowanie treści, muszą prezentować wysoką jakość. Każdy materiał powinien pozytywnie oddziaływać na odbiorcę, co też później uwidoczni się w wynikach wyszukiwania Google.


Od czego zacząć działania SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej jest działaniem potrzebującym czasu, aby dostrzec zadowalające efekty. Należy być cierpliwym, bowiem wzrosty w wyszukiwarce są zależne od dużej liczby czynników, które trzeba na bieżąco optymalizować.

Przykładowo - jeśli posiadamy sklep internetowy z jakąś określoną liczbą klientów i stałymi zamówieniami, ale chcemy wyciągać z niego jeszcze więcej, to idealną opcją jest postawienie na działania SEO i pozycjonowania. Już na starcie mamy do zrobienia kilka kroków:

1. Wybór słów kluczowych

Ważną kwestią jest wybranie słów kluczowych, które nie tylko określają nas samych, ale również wpisują je potencjalni klienci w wyszukiwarce. Każde zapytanie przez użytkownika w Google jest zaliczane do tzw. wolumenu wyszukiwania, czyli ścisłych danych statystycznych, dotyczących popularności danej frazy kluczowej. Trzeba dokładnie przeanalizować i ocenić szanse Twojej strony internetowej, na jakie frazy kluczowe można dokonać awansu, pracując regularnie nad treściami. W celu określenia słów kluczowych istnieje co najmniej kilka efektywnych programów analitycznych, służących pomocą w tym zakresie.

Działania marketingowe to klucz do promowania w internecie. Wiele wynika od przyjętych strategii. W tych pojawiają się różne skrótowe pojęcia, typu SEO oraz SEM i w tekście skupimy się właśnie na nich. Wyjaśnimy, na czym polega różnica między tymi procesami, a także wskażemy wady i zalety.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to grupa działań, która ma na celu poprawę widoczności serwisów w sieci oraz ich pozycji w wynikach wyszukiwania, poprzez czynności prowadzone wewnątrz witryny. Wszystko zależy od przyjętego schematu, natomiast czy można to ująć bezpośrednio jako pozycjonowanie? Generalnie, w polskich warunkach SEO utożsamia się wśród specjalistów wyłącznie jako optymalizacja na samej stronie internetowej (tzw. on-site), z kolei proces off-site jest już zaliczany do pozycjonowania. Co wchodzi w skład zadań SEO?

  • Tworzenie treści – znaczenie ma w tym przypadku zarówno zagęszczenie fraz kluczowych, długość tekstów oraz ich jakość, które zainteresują potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty. Przy tym należy w każdym przypadku unikać duplikacji treści, negatywnie ocenianej przez wszystkie algorytmy Google,
  • Każdorazowe uzupełnienie wszystkich znaczników title i meta description,
  • Poprawne linkowanie wewnętrzne – kierowanie internautów do różnych treści na stronie, tworząc swoistą sieć informacji,
  • Dbanie o strukturę witryny – chodzi tutaj o optymalizację kodu strony, instalację certyfikatu bezpieczeństwa, responsywność witryn, uzupełnianie opisów i tytułów zdjęć oraz grafik (image SEO), jak i też logiczne budowanie architektury strony internetowej,
  • Indeksacja i zarządzanie budżetem robotów (crawl budget) – aby móc pozycjonować daną podstronę lub też wiele podstron, muszą być w pierwszej kolejności zindeksowane przez Googleboty. Te odwiedzają częściej te źródła, które są aktualizowane i prezentują wysokiej jakości content. Do jakości podstrony wlicza się również szybkość ładowania i brak błędów.
  • Monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie, ma w finalnym efekcie poprawiać i ustabilizować pozycję w wynikach wyszukiwania, na strategiczne dla strony internetowej frazy kluczowe. Wymagania wobec specjalistów SEO ciągle się zmieniają, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów, dlatego konieczna jest systematyczna praca, aby móc skutecznie rywalizować z konkurencją, która także stara się o lepsze rezultaty.


Czym jest SEM?

Tak jak w każdej branży, tak również w branży tworzenia stron internetowych oraz czynności promocyjnych, istnieją różne specjalistyczne zagadnienia. W dosłownym znaczeniu, pojęcie SEM (Search Engine Marketing) oznacza działania mające poprawić widoczność w wyszukiwarce oraz dążyć do wzrostu we wskaźniku konwersji. Takie skrótowe wyjaśnienie w zasadzie nic nam nie powie, bowiem podobnie możemy powiedzieć o SEO i pozycjonowaniu. SEM jest jednak połączony ściśle z jednym procesem i to na bazie tego zależą rezultaty i zyski witryny.

SEM skupia się obecnie wyłącznie wokół płatnych kampanii reklamowych, a więc Google Ads, wykorzystujący system PPC – pay per click. Firmy, które szukają specjalistów SEM, mają na myśli właśnie osoby znające się na skutecznym przeprowadzaniu kampanii reklamowych w Google, a te nie muszą należeć do specjalisty SEO.

Badania wskazują, że aż 90% stron internetowych nie pozyskuje użytkowników z wyszukiwarki Google. Rezultaty o tyle szokują, iż bierze w nich udział około miliard domen. Czy Twoja witryna również nie uzyskuje wizyt naturalnych z wyników wyszukiwania? Sprawdź, co może być powodem i jak temu zaradzić.

SEO pierwszym krokiem

SEO, a więc optymalizacja strony internetowej, to zakres działań obejmujący wnętrze Twojej witryny. Działania on-site mają poprawić funkcjonowanie całej struktury serwisu, dopasowując ją do wszelkich wymagań algorytmów wyszukiwarki, a także samych użytkowników. Do wytycznych należą m.in. unikalne treści, architektura informacji, szybkość ładowania strony, czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dobra optymalizacja SEO powinna zostać zauważona w kolejnych tygodniach w wykresach i statystykach Google, co będzie dobrym podkładem do budowania ruchu na stronie i ewentualnego pozycjonowania. Wyłącznie szybka i wartościowa strona jest w stanie zachęcić odbiorców do konwersji, np. do wykonania telefonu, wysłania wiadomości e-mail, bądź też dokonania bezpośrednio zakupów. Twoja witryna to przedstawiciel handlowy oraz sprzedawca, dlatego warto poświęcić a nią sporo uwagi.


Dlaczego strona potrzebuje ciągłej promocji, czyli pozycjonowania?

Pozycjonowanie strony internetowej to szereg działań, które możemy dla Ciebie wykonać na rzecz Twojej witryny w wyszukiwarce Google i poprawić pozycje na wybrane frazy kluczowe, związane z Twoim produktem, Twoją usługą, bądź Twoją branżą. Dwoma kluczowymi czynnikami pozycjonowania są publikowanie wartościowego contentu, a także link building - zdobywanie odnośników na innych stronach prowadzących do Twojej domeny. To przede wszystkim taki proces umożliwia sukces w sieci.

Możesz mieć do wyboru 3 rozwiązania:

  • spróbujesz na własną rękę zacząć optymalizować oraz pozycjonować swoją stronę internetową, na którą trzeba poświęcić miesięcznie dość dużo godzin,
  • stawiasz przede wszystkim na niską cenę oferty, która niekoniecznie ma związek z jakością działań, ale mimo to decydujesz się na każde zaproponowane rozwiązania i traktujesz jako nieistotny dodatek do Twojej witryny,
  • rozpoczynasz współpracę z profesjonalną agencją SEO i pozycjonowania, za wiarygodną cenę pracy profesjonalistów.

Czy pierwsza lub druga opcja jest słuszna? Wielu przedsiębiorców ma już swoje doświadczenie w tym zakresie i z reguły nie są to dobre wspomnienia. Samemu raczej nie powinieneś zajmować się budową mocy swojej strony internetowej, czyli pozycjonowaniem, ponieważ na pierwszym miejscu Twoja uwaga skupia się na ogólnym rozwoju i nawiązywaniu relacji w środowisku biznesowym. Jeśli chciałbyś poświęcić swój czas na pozycjonowanie, znacząco uszczupli to czas na działania typowo firmowe. Niestety, doba ma 24 godziny i nikt nie wymyślił większego przedziału czasowego. Pozycjonowanie to miesiące pracy, ale i testów, dlatego z marszu człowiek niedoświadczony nie będzie w stanie zapewnić sobie efektów. W tym przypadku zdecydowanie korzystniejsze jest wykorzystanie czasu na to, co umie się robić najlepiej, a więc planowanie i prowadzenie firmy.

Linkowanie to nieodłączny element pozycjonowania strony internetowej w zasadzie od samego początku, jednak na przestrzeni ostatniego okresu znaczenie i podejście do linków zewnętrznych znacząco się zmieniły. Obecnie możemy wyróżnić tzw. dobry link building, mający realny wpływ na wyniki w wyszukiwarce. Poniżej przedstawimy kilka informacji, jak do tego tematu podejść.

Co to jest linkowanie, czyli tzw. link building?

Link building to jeden z głównych elementów budowy i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google. Należy do procesów optymalizacji, ale z grupy off-site, bądź też off-page, więc jako działanie bez bezpośredniego dostępu do strony internetowej, która buduje swoją wartość. Link building to pozyskiwanie odnośników do swojej witryny w innych miejscach w sieci, czyli po prostu na innych stronach.

Link do strony internetowej może pojawić się jako czysty adres URL, który widzimy np. w pasku u góry przeglądarki internetowej, bądź też posiadać tzw. anchor, czyli przypisanie do danego wyrażenia, albo być graficznym przejściem do danej witryny. Można powiedzieć, że linkowanie przy pozycjonowaniu odgrywa jedną z trzech-czterech głównych ról, mających realny wpływ na wartość i reputację danej domeny.

Jakie istnieją rodzaje linków?

  • Linki brandowe, zawierające nazwę firmy,
  • Linki posiadające tzw. tekst zakotwiczenia (anchor), przypisany konkretnym frazom kluczowym,
  • Linki mieszane - połączenie brandu z np. słowami kluczowymi,
  • Linki nawigujące, a więc posiadające konkretny komunikat - np. "przejdź tutaj",
  • Surowe URL - dokładny adres URL, jaki został zawarty w tekście.


Zasady dobrego linkowania stron

Samo linkowanie ma na celu stworzenie bazy wartościowych adresów URL, które będą prowadziły do Twojej witryny internetowej. Jest to jedna ze strategii, mająca napędzać działania SEO i pozycjonowania. Ilość linków oraz ich rodzaj może pomóc w budowaniu swojej pozycji i osiąganiu jak najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwania, co później wpływa na większe zyski firmy.

Czy strony internetowe typu one page są trudniejsze do pozycjonowania? Należy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mają wpływ na pracę przy takich projektach.

Serwisy internetowe w rodzaju one-page to dość popularna forma prezentowania się w internecie. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, bowiem one page jest prosty w przekazie, zawiera najmniejszą możliwą liczbę treści i często są to kreatywne projekty pod kątem graficznym, które mają robić wrażenie. Ten rodzaj stron pozwala nieco odróżnić się od konkurencyjnych firm i móc zapaść w pamięci klienta na dłużej.

One page i landing page - czym się różni?

One page generalnie już z samej nazwy mówi nam, że jest to jedna strona. Powinna wskazywać nam na jedną usługę, czy też jeden produkt, aczkolwiek w niektórych przypadkach pełni za formę strony firmowej. Brakuje w niej typowej ilości podstron, jednakże na samej górze znajdziemy mimo wszystko menu, w postaci linków wewnętrznych z "#". Kliknięcie w któryś tego typu odnośnik przenosi nas nie na inną podstronę, a na konkretny sektor na stronie głównej.

Landing page jest z kolei stroną przeznaczoną do prezentacji produktów. To swego rodzaju reklama. Trafia się na nią zazwyczaj poprzez płatne reklamy typu mailing, Google Ads, czy inne kampanie reklamowe. Celem takiej strony jest zdobycie jak największej konwersji - kontaktu, pozostawienia danych, albo bezpośredniego zamówienia danego produktu. Landing page jest nastawiony przede wszystkim na proces "call to action" od pierwszych sekund wizyty. 

Wiele osób uważa, iż landing page i one page to właściwie to samo, dlatego w sieci da się zauważyć przypadki działania witryn na podobnej zasadzie. Nie jest to prawda, bowiem one page nie powinien posiadać podstron, z kolei landing page jest typową witryną produktową, związaną głównie z kampaniami reklamowymi. Od strony graficznej schemat wygląda podobnie.

Czy słyszeliście o technicznym SEO? Dzisiaj bez tego nie obejdzie się żadna strona internetowa. Witryna w sieci bez wdrożenia wszystkich technicznych aspektów pozostanie w zasadzie bez fundamentów.

Techniczne SEO wpływa na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google, dlatego trzeba zadbać o to, by mieć szansę na lepszą widoczność Twojej firmy w sieci.

Wszelkie optymalizacje techniczne, jeśli są wspomagane regularnymi publikacjami treści oraz link buildingiem o dobrej jakości, zdecydowanie pomogą zbudować stronę internetową, która powinna w wyszukiwarce Google zajmować z czasem coraz wyższe pozycje. Sprawdźmy zatem, na co należy zwrócić uwagę i czym w zasadzie jest techniczne SEO.

Co to jest techniczne SEO?

SEO techniczne jest każdym działaniem w architekturze strony, mogącym wpłynąć na to, jak witrynę rozumieją roboty Google. Z reguły powinno ułatwiać się interpretowanie wszystkich materiałów i późniejsze ich zindeksowanie w wyszukiwarce.

Dlaczego warto o to zadbać o techniczne SEO?

Odczytanie przez roboty Google witryny to jedno. Są jeszcze z tytułu technicznego SEO inne korzyści:

Ze słowami kluczowymi mamy do czynienia cały czas, nie tylko w czasie pozycjonowania, ale i świadomego prowadzenia strony internetowej. Czym zatem jest nasycenie tekstu słowami kluczowymi, sprawdzicie w naszym artykule.

1. Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (czy też frazy kluczowe) to pojedyncze hasła albo wyrażenia, składające się z kilku wyrazów, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce, poszukując informacji na interesujące ich tematy. Poprawnie dobrane słowa kluczowe do strony internetowej mają kluczowy wpływ na efekty pozycjonowania. Dzięki słowom kluczowym publikowane teksty są precyzyjniejsze dla odbiorcy.

Treść ze słowami kluczowymi powinna być atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek, oceniających jakość napotkanej witryny pod wieloma czynnikami.

Dlaczego nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest ważne?

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest częstotliwością pojawiania się ich w publikowanych treściach - w artykułach, w opisach itd. Poziom tego wskaźnika podlega również ocenie treści pod kątem tematycznym, jakości oraz użyteczności. Elementy te wpływają na to, na jakich miejscach dana witryna zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Tutaj należy mieć również na uwadze fakt, że niektóre witryny, z bardzo wysoką reputacją, często bywają już nie do ruszenia pod niektórymi frazami, nawet jeśli Twoja witryna będzie lepiej zoptymalizowana. Mowa tutaj o najpopularniejszych wyrażeniach, na które największe marki od lat intensywnie się pozycjonują. Nie ma co się jednak zrażać, tylko próbować awansować w wynikach wyszukiwania na inne, konkretniejsze frazy kluczowe.

Pozycjonowanie stron internetowych to rezultat działań kilku sektorów: treści, aspektów zewnętrznych oraz czynników wynikających z zachowania odbiorców. Przy każdym z nich możemy mieć większy lub mniejszy wpływ. Wśród nich są linki. Jak rozpoznać ich moc?

Czynniki zewnętrzne w pozycjonowaniu

Wśród czynników zewnętrznych wyróżniamy nie tylko linki. W całym zestawie znajdziemy również informacje o marce, a także źródła z social media. Te dwa aspekty są jednak znacznie mniej ważne - rzadziej wpływają na pozycjonowanie, aniżeli linki.

Historia link buildingu

W dziedzinie pozycjonowania linki są w zasadzie obecne od samego początku. Niegdyś rola linków była największa, aczkolwiek w ostatnich latach znaczenie linkowania zewnętrznego mocno się zmieniło. Swój profil linków można było opierać na katalogach oraz systemach linków (tzw. SWL) i nie zwracano uwagi na jakość odnośników. Teraz źródła mogą być bezwartościowe a nawet szkodliwe dla samej strony internetowej. Hurtowe linkowanie zewnętrzne w dłuższej perspektywie czasu nie jest przyszłościowe. Obecnie, zamiast ogromnej ilości bezwartościowych linków, lepiej jest pozyskać kilka mocnych linków, które będą odpowiadały za wzrost reputacji Twojej domeny. Trzeba zatem mieć przynajmniej częściową świadomość dotyczącą mocy danego linku i jak taką wartość rozpoznać.

Jak rozpoznać mocne linki?

Które linki zrobią różnice? Na wartość odnośnika składa się kilka elementów. Pierwszą wartością jest tak zwany link juice, czyli przekazanie swojej mocy stronie linkowanej przez stronę linkującą. Wskaźnika mocy nie da się oszacować, jednak im strona linkująca ma u siebie mniej zewnętrznych adresów, tym jest mniej zainteresowanych do "podziału" mocy. Mówimy tutaj oczywiście o stronach faktycznie wartościowych, o ugruntowanej pozycji, ponieważ słabe domeny zbyt wiele do innej witryny nie wniosą.

Przy mocnych linkach charakterystyczne jest to, że są widoczne w wyszukiwarce Google na dobrych pozycjach. Im strona zbiera więcej ruchu organicznego, tym większa szansa, że link building z tego adresu stanie się efektywny. Idealną sytuacją będzie link zwłaszcza na takiej podstronie, która faktycznie zbiera duży ruch organiczny i jest widoczna w sieci.

Dzisiaj nie ma już właściwie branży, która nie patrzy na swoją działalność pod kątem przedstawienia usług lub produktów w internecie. Nie bez przyczyny mówi się w kontekście firm, że jeśli "nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz".

Początkowo ta anegdota była traktowana z przymrużeniem oka, teraz jest już zupełnie inaczej. Aby Twój biznes był widoczny wśród klientów i przynosił dochody, musisz działać w sieci. W przeciwnym wypadku wyprzedzi Ciebie konkurencja.

Uprzedzając również myśl - samo stworzenie strony internetowej nie jest równoznaczne ze zdobywaniem klientów. Dlatego też przed pojawieniem się w sieci trzeba jasno określić swoje cele - czy pojawiamy się tam wyłącznie wizerunkowo, czy też chcemy być w przyszłości aktywną firmą, zdobywającą dzięki stronie szereg klientów. Jeśli wybór padł na tę drugą opcję i jesteśmy zdziwieni, dlaczego nie mamy klientów z naszej strony, trzeba się dowiedzieć, jaka może być tego przyczyna.


Jakie są sygnały, że strona internetowa potrzebuje pozycjonowania?

1. Strona internetowa nie jest widoczna

Sama obecność w internecie nie przyniesie oczekiwanych efektów, bowiem usługodawców i sklepów internetowych jest w zasadzie podobna liczba, co punktów stacjonarnych. Tyczy się to zarówno nowych, jak i starych biznesów, które chciały zaistnieć w wyszukiwarce Google.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy
Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP