Blog

Kompendium wiedzy, czyli nasz blog firmowy, dzięki któremu dowiecie się m.in. jak budować i prowadzić strony internetowe oraz sklepy internetowe. Wyjaśniamy również wszelkie kwestie związane z promocją witryn, czy też poprawą ich widoczności w wyszukiwarce Google, a konkretnie mówiąc - na czym polega pozycjonowanie.

Z pewnością nie raz zastanawialiście się, jak działają roboty Google - co wykonują po wejściu na Twoją stronę i jak długo na niej przebywają oraz dlaczego niektóre witryny są częściej wizytowane?

Sporo w tej kwestii ma do czynienia aspekt "gościnności". Jeżeli roboty będą zderzały się z licznymi blokadami podstron, bądź błędnymi przekierowaniami, to system crawlerów w znacznym stopniu może ograniczyć skanowanie strony internetowej, ponieważ będzie wiadomo, że boty prawdopodobnie nie są tutaj mile widziane i zbyt wielu podstron do indeksowania raczej nie znajdzie.

  • Czym jest crawl budget?
  • Co to jest crawl rate limit?
  • Jak zwiększyć działania SEO?
  • Jak robot znajduje strony internetowe?
  • Co robią boty Google?
  • Czym jest zarządzanie budżetem indeksowania?
  • Jak maksymalnie wykorzystać możliwości crawlera?

Co to jest crawl budget?

Jak sama nazwa może już podpowiadać - crawl budget to maksymalna ilość podstron (budżet) określonej strony internetowej, jakie mogą przeskanować roboty podczas jednej wizyty. Każdy mechanizm ma ograniczone siły robocze, również roboty wyszukiwarki Google. Wobec tego liczba podstron możliwych do sprawdzenia każdego dnia ma swój pułap. O tym, jaki jest wysoki, decyduje atrakcyjność strony, jej optymalizacja oraz częstotliwość aktualizacji treści.

Co to jest crawl rate limit?

Warto wiedzieć, że choć budżet na każdą stronę nie jest zbyt wielki, to można nieco stymulować robotami i wskazywać im drogę, jaką mają podążać w pierwszej kolejności, aby w swoich zasobach aktualizowały wybrane podstrony.

Poprzez serwerowy dziennik możliwe jest ustalenie, ile razy w tygodniu boty Google odwiedzają witrynę, a także jak wiele podstron przeskanowały. Należy takie kontrole wykonywać systematyczne przez jakiś czas, po czym podzielić zsumowane liczby przez liczbę kontrolowanych dni. W ten sposób da się oszacować crawl budget, jaki został przypisany do Twojej strony internetowej.

Liczba stron internetowych zarówno w Polsce, jak i w innych miejscach świata, regularnie się zwiększa. Nie oznacza to jednak zmiany ilości witryn na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania Google. Generalnie czołowe pozycje powinny zajmować te adresy, które najlepiej poradziły sobie z wszelkimi wytycznymi wyszukiwarki oraz idealnie trafiają w zapytania, ale czy zawsze tak jest? Czy na pierwszych miejscach w każdym przypadku znajdziemy te najlepsze strony internetowe, czy najlepiej wypozycjonowane?

W rzeczywistości nie ma ścisłego dostępu do informacji, w jaki sposób działają algorytmy wyszukiwarki. Nawet sami pracownicy Google nie wiedzą w pełni, jak te mechanizmy funkcjonują i na czym się opierają, aby określić pozycję danej witryny. Można się zatem opierać na ogólnych założeniach publikowanych przez Google i reagować na zasób aktualizacji, wdrażanych co jakiś czas.

Najlepsza strona internetowa, czy najlepiej wypozycjonowana?

Założenia Google wprawdzie wskazują, że wartościowa strona internetowa jest w stanie sama się pozycjonować, to jednak żaden mechanizm czy taktyka nie są idealne. Strony internetowe, które nie zostały wypozycjonowane, mają marne szanse na uzyskanie kiedykolwiek rezultatów na poziomie pierwszej strony wyników wyszukiwań. Wyjątkiem mogą być jedynie mało popularne tematy oraz frazy. Teksty należy pisać w zgodzie z zasadami SEO, bowiem w przeciwnym razie nigdy ich nie ujrzymy w czołówce. Będą rzecz jasna obecne w wyszukiwarce, jednak znacznie dalej, niż byśmy tego chcieli.

Teoretycznie istnieje pozycjonowanie samoistne, bez świadomej ingerencji odpowiednimi procesami. Algorytmy wyszukiwarki są na tyle zaawansowane, że potrafią wykryć wartościowy content, włącznie z linkami, które będą do danego materiału prowadziły, a zostaną umieszczone naturalnie przez innych odbiorców. W takim przypadku powinno wystarczyć, że informacje będą unikalne, wysokiej jakości.

Dlaczego to jednak tak nie działa?

Rzeczywistość weryfikuje jednak wszelkie plany i zamierzenia, których oczekuje zarówno właściciel serwisu, jak i samo Google. Bardzo często świetne materiały są zwyczajnie pomijane na rzecz dobrze zoptymalizowanych stron. Algorytmy nie zawsze potrafią odpowiednio sklasyfikować napotkanie domeny, dlatego jednym z kluczy zwiększających szansę na promocję, jest pisanie również pod SEO.

Razem z rozwojem technologii w górę idą też wymagania odbiorców. Internauci są bardziej świadomi i lepiej określają swoje potrzeby, co oznacza równocześnie, że wzrastają ich oczekiwania wobec wszystkich wokół. Wymagania użytkowników wpłynęły też m.in. na poziom algorytmów, którzy weryfikują wszystkie materiały, aby móc dostarczyć najbardziej wartościowe wyniki w wyszukiwarce.

User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika

Choć określenie "user experience" stało się w branży IT popularne stosunkowo niedawno, to nie jest pojęciem nowym. W rzeczywistości pojawiło się już w latach 70-tych. Teraz w marketingu internetowym oraz całej branży IT znajduje się w grupie priorytetowych pojęć. UX ma niejedną definicję, jednak najczęściej wskazuje na doświadczenia i preferencje użytkownika w stosunku do komputerów, stron internetowych oraz ich obsługę, czy funkcjonowanie.

Jak w kilku słowach można wytłumaczyć istotę user experience, w odniesieniu do cech usług, czy produktów?

  • atrakcyjność,
  • użyteczność,
  • pozytywne wrażenia.

Jeżeli strony internetowe są zbudowane w zgodzie z zasadami i dobrymi praktykami UX, a więc ogólnie rzecz biorąc są przyjazne użytkownikowi, to jest zdecydowanie większa szansa, że takowy powróci i dokona kolejnych konwersji, np. zakupów, a ponadto zaproponuje skorzystanie z oferty swoim znajomym.

Wspólne działania UX i SEO

Tematyka SEO w ostatnich latach dokonuje stopniowego, ale dość wyraźnego przeobrażenia i teraz w wyszukiwarce Google są przede wszystkim promowane strony internetowe, którym zależy na UX, odpowiadając swoim działaniem na zapytania użytkownika. Można więc powiedzieć, że SEO oraz UX to dobrana para, ze wspólnymi zainteresowaniami, których cel jest taki sam - pomoc i pokazanie poszukującym ważnych oraz wartościowych treści. Priorytetem SEO jest naprowadzenie odbiorców na odpowiedni content, z kolei cechy UX zachęcają do dokonania konwersji, czyli np. zdecydowanie się na usługę, albo kupno produktu. To pokazuje, że zarówno jedno, jak i drugie gra do jednej bramki - skoncentrowanie się na jak największej konwersji, a więc liczby wizyt na stronie internetowej, zwiększającej sprzedaż, wypełnienia formularzy kontaktowych itp.

Duplikacja treści jest czynnikiem, który źle wpływa na pozycjonowanie strony i ogólną jej ocenę jakości. Plagiat nie tylko pojawia się na niezależnych od siebie witrynach, ale i nieświadomie wewnątrz jednej! Jak nie popełniać tego błędu?

Kopie np. opisów wewnątrz witryny powstają zazwyczaj przez niedoświadczenie, albo niedopatrzenie właściciela, który zajmuje się jej prowadzeniem. Zdarzają się również przypadki, że niektóre fragmenty treści się powtarzają na poszczególnych podstronach, z uwagi na brak czasu stworzenia kolejnych, unikalnych. Za każdym razem jest to jednak tego samego kalibru błąd, mogący być potraktowany przez algorytmy Google jak tzw. duplicate content.

Jak kontrolować swój content, w których miejscach może pojawić się duplikacja treści i jak ją wyeliminować? Jest na to kilka sposobów.


Duplikacja treści z uwagi na różne adresy URL

Do błędów technicznych, z których wynikać może duplikacja treści wykryta przez roboty Google, należą różne adresy URL strony głównej, tj. np.:

  • adres.pl
  • adres.pl/index.html

W takim przypadku podane adresy są rozpoznane jako kompletnie różne w oczach wyszukiwarki - jeden będzie oznaczony jako ten główny, natomiast kolejne jako kopie. Aby uniknąć takich sytuacji należy usprawnić struktury serwisu tak, aby nie powstały podobne adresy tych samych podstron, zainicjować przekierowanie 301 na prawidłową stronę główną, bądź też wskazać link kanoniczny.

Media społecznościowe są ogromnymi i bardzo popularnymi platformami. Do tego grona w pewnym stopniu dołączyły również firmowe blogi.

Stały kontakt z klientem, możliwości przekazania lub dotarcia do bieżących informacji czy opinii - to niewątpliwe atuty serwisów typu Facebook, Twitter, czy Instagram. Przed nimi sporą rolę odgrywały osobiste blogi, które po latach posuchy dokonały w pewnym sensie przeobrażenia zainteresowania, teraz w postaci blogów prowadzonych przez firmy.

W niektórych aspektach blog firmowy jest zdecydowanie lepszą opcją, aniżeli wyżej wspomniane serwisy, na których nie da się przekazać contentu w pełnym zakresie, włącznie z infografikami, czy innego rodzaju materiałami multimedialnymi. Potrzebna jest do tego strona internetowa firmy i wdrożony blog - miejsce pewnych wiadomości i profesjonalizmu.

Od kilku lat wzrasta liczba prowadzonych blogów hobbystycznych i eksperckich, wśród których są w sporej grupie blogi firmowe. Poniżej odpowiemy na podstawowe pytanie - dlaczego warto je zakładać?


Zalety prowadzenia firmowego bloga

Korzyści, jakie mogą płynąć z rzetelnego prowadzenia bloga, można uzbierać bardzo dużo. Dzielą się na kilka rodzajów - od budowania swojego wizerunku, poprzez rozwijanie widoczności w sieci, po wzrost liczby czytelników.

Chciałbyś być na pierwszym miejscu w wyszukiwarce Google, ale nie wiesz od czego w zasadzie to wszystko zależy? Jak można wpłynąć na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania?

Zestaw pytań, analiz, czy testów od wielu lat gości na biurkach oraz w systemach specjalistów, jak i mniej wprawionych administratorów. Czynników jest bowiem tyle, że określenie tego konkretnego, który bezpośrednio działa na pozycję danej witryny, jest ciężkim zadaniem. Sprecyzowanie danych komplikuje fakt, że z roku na rok poziom algorytmów wzrasta i regularnie dokonywane są zmiany w analizach i obliczeniach.

Czynniki rankingowe wskazują właścicielom stron, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, aby funkcjonować zgodnie z wytycznymi w Google i dać sobie szansę na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Wskazówek jest sporo, dotyczą różnych elementów i działań, ale możliwe jest ich wyróżnienie na dwie odrębne grupy, tj.:

  • czynniki wewnątrz strony internetowej,
  • czynniki na zewnątrz strony internetowej.

Wśród tych wszystkich czynników jest oczywiście też kwestia samego odpowiedniego zaprojektowania witryny, będącej w zgodzie z wymaganiami największej wyszukiwarki na świecie i ich robotów. Google zwraca uwagę nawet na najmniejsze szczegóły, dlatego postaramy się przedstawić obszary, w których działania są bardzo ważne.

Czynniki rankingowe wpływają na miejsce strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, na wybrane frazy kluczowe.

Prowadzisz firmę i słowo blog kojarzyło Ci się do tej pory tylko z pamiętnikami hobbystów? Błąd. Firmowy blog może Ci przynieść sporą reklamę w internecie.

Blog firmowy przestrzenią dla contentu

Coraz częściej wśród świadomych właścicieli stron słyszymy "Content is king". To znak, że stali się beneficjentami swojej ciężkiej pracy, czyli publikowali wartościowe treści, dzięki którym z czasem zaczęła się zwiększać liczba klientów.

Oczywiście content na stronie internetowej jest uzależniony m.in. od tego, jak wygląda szata graficzna, jakie prezentujemy umiejętności w pisaniu, a także jak witryna wygląda pod kątem technicznym. Z reguły jednak wizerunek profesjonalisty można budować poprzez wspomniany blog, a także np. opisy produktów, czy wypełnione treściami podstrony firmowej strony. Te dwie ostanie opcje mają jednak określone ramy przejrzystości, liczby znaków i tematów, dlatego idealnym rozwiązaniem na nieograniczoną przestrzeń rozwijania wizerunku biznesu pod kątem merytorycznym jest blog, gdzie nie tylko można pisać o swoich usługach, ale i tematach z życia firmy, czy też nowościach w samej branży.

Blog wspiera pozycjonowanie

Pozycjonowanie to jeden z kluczowych elementów marketingu internetowego firmy, na który w dużej mierze składa się tworzenie contentu na blogu. Wartościowe treści, włącznie z elementami filmowymi, graficznymi, czy zdjęciowymi, przyczynia się do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwarki Google.

Publikowane treści - tworzone w zgodzie z wytycznymi Google - mogą być po jakimś czasie promowane przez algorytmy wyszukiwarki, jako wartościowe wiadomości dla odbiorców, co poskutkuje nie tylko awansem na liście wyszukiwań konkretnego tematu, ale również całej strony. Im więcej wyższych pozycji w Google na wybrane frazy kluczowe na pierwszych stronach, tym naturalnym zjawiskiem będzie zwiększający się ruch użytkowników na stronie internetowej firmy. Kolejnym efektem - jeśli serwis stanie się popularny - będzie cytowanie (z umieszczeniem linku) Twojej strony przez użytkowników na innych witrynach, czy forach, co będzie wzmacniało jeszcze reputację domeny. Linki zewnętrzne są bowiem kolejnym ważnym elementem pozycjonowania strony.

Fakt rozpoczęcia pozycjonowania strony internetowej zawsze jest związany z możliwością poprawy pozycji w wyszukiwarce Google i jej wynikach organicznych.Jak wiemy, ruch na stronie można zyskać nie tylko poprzez Google, ale również media społecznościowe, wizyty bezpośrednio z przeglądarki, jak i np. z linków na forach czy blogach internetowych. Czy ...

Pozycjonowanie lokalne jest ukierunkowane zwłaszcza na promocję mniejszych firm, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą do klientów z najbliższego im regionu.

Czy jest jakaś różnica w porównaniu z ogólnym pozycjonowaniem? Absolutnie nie, działania są po prostu zintensyfikowane na konkretny region - miasto, grupę miejscowości wokół danej lokalizacji, czy też całe województwa. Jeśli zatem prowadzisz swój biznes i Twoim celem jest np. Grudziądz, Kwidzyn, Toruń, Malbork, Świecie, itp., to warto skorzystać z usługi pozycjonowania lokalnego, gdzie uwaga zostanie skupiona na regionalnych odbiorcach.


Frazy lokalne - co to jest i jak je wybrać?

Frazy lokalne - jak już można się domyślać - to słowa kluczowe z dodatkami regionalnymi, a więc lokalizacjami priorytetowymi dla firmy. Za przykład możemy tutaj przedstawić chociażby lokalną frazę "strony internetowe Toruń", a więc do ogólnej frazy kluczowej "strony internetowe", zastosowany jest regionalny odpowiednik, skierowany na miasto Toruń. W ten sposób klientom łatwiej jest znaleźć firmy, które zajmują się projektowaniem firmowych witryn.

Pozycjonowanie lokalne - zalety

Odpowiednio zbudowana i zoptymalizowana strona internetowa pod lokalne frazy, może przynieść podobne efekty, co płatne kampanie reklamowe Google Ads. Z tą różnicą, że kampania jest czasowa, natomiast rezultaty pozycjonowania mogą utrzymać się na bardzo długi okres.

Do pozycjonowania lokalnego zaliczamy także obecność firmy na mapie Google. Klienci bowiem bardzo często szukają usług "w pobliżu" właśnie tam, a dopiero w następnej kolejności spoglądają na wyniki organiczne.

Marketing to nadal bardzo niechętnie widziany temat w wielu firmach. Jak jednak przekonać właścicieli, żeby poszli w kierunku marketingu treści?

Niezauważalne szybkie efekty promocyjnych działań (zwłaszcza w formie zysku finansowego) są bardzo często skutecznym pretekstem do znacznego ograniczenia budżetu marketingowego. Jak zatem przekonać szefów firmy, by zainwestowali w marketing treści, czyli edukowali klientów i zwiększali rozpoznawalność swojej marki?


Content marketing - powołaj się na konkurencję

Jednym ze sposobów - często najskuteczniejszym - jest po prostu oznajmienie, że takie rozwiązania promocji stosuje już konkurencja, co przyciąga do nich coraz większą liczbę klientów, przy jednocześnie rozwija się i liczy zyski. Rzecz jasna trzeba posłużyć się przy tym konkretnymi przykładami działań, ale już sam fakt wspomnienia o konkurencji zmienia tok myślenia.

Content marketing pozwala realizować cele biznesowe

Prowadzenie odpowiedniej strategii content marketingu często kojarzy się jedynie z wprowadzeniem treści na firmowego bloga po to, aby jak najbardziej nasycić strony internetowe słowami kluczowymi. To jest oczywiście główna korzyść, jaka wpływa na SEO, jednak specjaliści zwracają uwagę na szereg innych aspektów, które stają na wyższym poziomie przy okazji rozwoju treści. Najważniejszym czynnikiem jest budowanie wizerunku eksperta w branży, a także zwiększanie świadomości oraz rosnący wizerunek danej marki wśród odbiorcy. Klienci dzięki temu stają się coraz bardziej świadomi wielu zagadnień produktowych, a wzrost zaangażowania użytkowników przekłada się na rosnącą społeczność wokół firmy. Im większa liczba publikowanych treści, tym większa szansa na progres i skuteczne pozycjonowanie serwisu internetowego marki, a więc też zwiększanie ruchu organicznego. Większa świadomość i ruch z kolei ma wpływ na lejki sprzedażowe, czyli pozyskiwanie kolejnych klientów i sprzedaż usług. Śmiało można zatem znaleźć nawet ponad 10 celów, na których rezultaty wpływa content marketing.

Content marketing to różnorodność narzędzi

Do realizacji zadań w marketingu treści można wdrożyć wiele form przekazu. W zależności od celów czy grup odbiorców, firma może docierać do klientów poprzez informacje w formie graficznej, artykułami na firmowym blogu, materiałami video, albo np. podcastami. Każdy rodzaj to inny zakres angażowania użytkowników, dlatego trzeba ocenić, które staną się najefektywniejsze w promocji marki, co też wymaga nieco cierpliwości. Poniżej podajemy szczegółowe możliwości związane z content marketingiem:

Brand to często używane słowo w odniesieniu do funkcjonowania firm, zwłaszcza tych dużych. Czy brand i rozpoznawalność danej marki ma wpływ na SEO?

Należy na początku wspomnieć, że brand oraz marka to dwa różne określenia, często błędnie używane, ponieważ nie mają ściśle takich samych znaczeń.

Każda świadoma firma swoim jednolitym brandem chce zbudować odpowiedni wizerunek marki wśród swoich klientów. Wiele największych firm posiada swój branding, utrwalony w takim kierunku, aby odbiorcy doskonale wiedzieli, jakie wartości są dla niej ważne i np. z jakimi akcjami jest kojarzona w mgnieniu oka (np. Coca Cola i Święta Bożego Narodzenia). A jak to wszystko przekłada się na pozycjonowanie?


Co to jest brand?

Branding to jeden z kluczowych aspektów odpowiedniego funkcjonowania firmy. To on od samego początku jest bezpośrednio związany z jego działaniem i tym jaką drogą będzie podążał cały rozwój - od biznesplanu, po bieżące działania marketingowe, czyli m.in. od logo firmy, poprzez użycie wybranej liczby barw, czy nawet z pozoru tak błahy temat, za jaki niestety często uważany jest font (czcionka).

Jednolitym, silnym brandem firma stara się budować zaufanie i zdobywać klientów. Punktem docelowym ma być świadczenie jak najlepszej jakości usługi, co pozwala zwiększać popularność.

W rozmowach z klientami zawsze zwracamy uwagę na zjawisko "duplicate content". Skąd jednak Google wie, że dana treść została skopiowana z innej strony internetowej?

Kopia, plagiat, duplikat - jakkolwiek nazwać, zjawisko to występuje bardzo często w sieci. Dla specjalistów SEO to temat być może nawet numer 1, który trzeba przekazywać właścicielom witryn. Google bowiem bardzo nie lubi, gdy ktoś chce iść na przysłowiową "łatwiznę", kopiując artykuły, czy też opisy produktów, nawet w jej niewielkiej części. Jeśli roboty ocenią daną wersję materiału negatywnie, to w najgorszym przypadku adres może zostać usunięty z wyszukiwarki. Algorytmy oceniają, na jakiej stronie dany materiał pojawił się jako pierwszy, a także klasyfikuje je pod kątem wartości.

Content is king

Google bardzo ceni sobie autorów, którzy opublikowali treści unikatowe oraz mające wartość dla czytającego odbiorcy. Oryginalna treść stawiana jest na lepszych miejscach z wynikach wyszukiwania, aniżeli te kopiowane. Problem kopii widoczny jest przede wszystkim przy sklepach internetowych, gdzie właściciele kopiują opisy towarów czy to od konkurencji, czy też z materiałów producentów. Wtedy może pojawić się problem, ponieważ stoi to w sprzeczności z panującymi trendami i obostrzeniami, dotyczącymi pozycjonowania.

Google a duplikat treści

Generalnie - pomijając już sam fakt algorytmów Google - kopiowanie to plagiat, który w dalszej kolejności może zostać oceniony jako złamanie praw autorskich i ewentualne postępowania sądowe. Choć zbyt często się to nie zdarza, to jednak bardziej znani autorzy mogą wystąpić na taką drogą, by dochodzić swoich roszczeń.

Więcej przykładów kopii materiałów znajdziemy przy sklepach internetowych. Te otrzymują np. od wydawców książek jednolity opis i wprowadzają go do siebie, nie nanosząc żadnych zmian. Zdarza się zatem, że na kilkunastu, czy też kilkudziesięciu adresach klienci doszukają się tych samych wiadomości. Co z tym zjawiskiem robi Google?

Często użytkownicy wyszukiwarki Google zadają pytanie, skąd biorą się różnice w wyświetlanych wynikach na daną frazę. Ma na to wpływ kilka czynników.

Przypadki związane z wyświetlaniem różnych rezultatów w Google jest powszechnie znany. Niekiedy pierwsza strona na danej frazie wygląda inaczej na komputerze, aniżeli ta włączona np. na tablecie, czy telefonie komórkowym.

Lokalizacja, język oraz sprzęt - to trzy główne wątki, jakie są brane pod uwagę. Wielu osobom wydaje się, że aktywne zalogowanie, albo tryb prywatny także działają na wyniki, ale tak nie jest.


Różne wyniki w wyszukiwarce Google

1. Preferencje użytkownika

Charakterystyka danego internauty jest wielokrotnie decydująca o wynikach, zwłaszcza jeżeli jest zalogowany na swoim koncie Google, gdzie zapisuje się m.in. historia obejrzanych stron internetowych oraz same zapytania w wyszukiwarce.

Inaczej zatem mogą wyglądać rezultaty dla wielbicieli niebezpiecznych zjawisk pogodowych oraz pasjonata samolotów myśliwskich, jeśli wpiszą np. tornado.

Kiedy rozpoczyna się pozycjonowanie strony internetowej, pojawia się pytanie - na ile fraz to robić? Czy za tym procesem musi stać przemyślana strategia?

Wybór odpowiednich słów kluczowych jest priorytetową i bardzo ważną decyzją. Czy ich liczba jest ograniczona i czy dzielą się na te pierwszego rzędu oraz poboczne?

Docelowym punktem działań jest w większości przypadków być dobrze wypozycjonowanym na jak największej liczbie słów kluczowych. Na początku drogi nie jest to jednak możliwe, dlatego swoją pracę trzeba podzielić na etapy.

Niezależnie od tego, czy za pozycjonowanie firma zabierze się sama, czy też zleci to zewnętrznej agencji, zalecane jest skupienie się na określonej, ograniczonej ilości fraz. Wszystko z prostego powodu - możliwości czasowe. Im więcej tych słów, tym na każdy osobny przypadek zostanie poświęcone mniej uwagi.

Pozycjonowanie strony internetowej - jaką obrać strategię?

Wszystko zależy od przyjętej strategii. Podstawową kwestią jest to, w jakim stanie jest serwis internetowy pod kątem SEO. Wcześniej zatem trzeba zrobić audyt SEO i ocenić sytuację, bowiem jeśli okaże się, że witryna nie jest odpowiednio przygotowana - zabraknie na niej np. odpowiedniej ilości treści, trzeba będzie również ten czynnik zaplanować w swoim kalendarzu, bo to właśnie pod kątem wybranych słów kluczowych trzeba publikować nowe teksty.

Jeżeli chcesz rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej swojej firmy, musisz zdecydować, na jakie frazy kluczowe będziesz promował biznes.

Wybór grupy słów to jedna z najważniejszych decyzji, jakie trzeba podjąć w ramach procesu pozycjonowania. Wybór musi być przemyślany, aby Twój biznes na tym skorzystał. Wpływ ze sprzedaży usług czy towarów nie zwiększy się, jeśli strona będzie reklamowana na niewłaściwe słowa.

Najpierw trzeba przeanalizować swoją ofertę i określić, jakie produkty mają przynosić najwięcej korzyści, czy na których usługach firmie zależy. Niekoniecznie muszą to być te, z których biznes ma już dochody, ale takie, które nie zdążyły jeszcze zebrać swojej klienteli. Wypada również zorientować się, które frazy mają sporą konkurencję, a które należą do niszowych produktów.

Profil firmy i wybór fraz do pozycjonowania strony internetowej

Aby wybrać frazy pod pozycjonowanie, zalecane jest przede wszystkim określenie profilu działalności, jego skalę i ofertę proponowaną swoim odbiorcom.

Jeśli wpiszemy w wyszukiwarce Google np. "kurtki zimowe", zobaczymy na czele wyników największe firmy oraz marki, które są najpopularniejsze, a co za tym idzie - mają najwięcej klientów. Nie warto zatem na początku zaczynać działać na frazach ogólnych, jeśli firma nie należy jeszcze do grona tych "wielkich". Korzystniejsze jest skupienie się na precyzyjnych frazach, np. regionalnych, z nazwą miasta, nie tylko tego w którym przedsiębiorstwo się znajduje, ale też i okolicznych.

Sprzedaż internetowa to bardzo rozwijający się rynek. Rosnąca konkurencja e-commerce wymusza jednak na wszystkich właścicielach biznesów, by na poważnie zajęli się promocją, aby mieć dla siebie kawałek tortu i liczyć na zyski. Co należy zrobić?

Jak promować sklep internetowy?

1. Pozycjonowanie

Większość ruchu na stronach internetowych - w tym także sklepach internetowych - pochodzi z ruchu organicznego, czyli wyników wyszukiwania Google. Obecnie właściwie nie ma szans, by osiągnąć zadowalające rezultaty popularności, bez pracy nad SEO.

W ostatnich latach sieć bardzo się zmieniła pod kątem promowania firmowych witryn. Niegdyś pomagały spamerskie farmy linków, które teraz są eliminowane przez roboty wyszukiwarki. Teraz liczy się pełnowartościowy content.

Optymalizacja SEO jest pierwszym, podstawowym warunkiem dobrego sklepu. Algorytmy Google biorą pod szczególną kontrolę m.in. czas ładowania się strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, poprawne opisy i nagłówki, a także posiadanie certyfikatu SSL.

Inną kwestią jest wspomniany content. Treści wcześniej nie były brane pod uwagę i nie decydowały o pozycjach w wynikach wyszukiwania, przez co wielu prowadzących strony kopiowało artykuły i opisy z innych miejsc. Nieświadomi zresztą nadal to czynią, co najpewniej skutkuje w wielu przypadkach wykluczeniem z wyszukiwarki. Unikalne teksty są priorytetem, a porady i regularne prowadzenie bloga może uczynić eksperta w branży, którego sami użytkownicy mogą promować w innych miejscach w internecie. Własny content w dłuższej perspektywie czasu pełni rolę inwestycji, która sama zaprocentuje.

W zasadzie wszystkie serwisy internetowe posiadają nagłówki, ale czy są one poprawnie zbudowane? Wiele stron ma z tym duży problem, a są to jednak ważne kwestie nie tylko z punktu widzenia czytelnika, ale i pozycjonowania.

Nagłówki na stronie internetowej są podobną wersją do tych, jakich używa się np. w zwykłej, papierowej prasie. Również zauważymy główne tytuły, a w środku danego artykułu podtytuły. Różnica polega na tym, że każdy ma swoją specjalną struktury, które potrafią odczytać roboty Google.

W strukturze strony tytuły widnieją w części "body class", jako tagi nagłówkowe. Krótko mówiąc, wizualnie od razu wiemy, że jest to nagłówek, bowiem font w tym miejscu jest powiększony oraz pogrubiony. Porządkuje to w pewnym sensie tekst i ułatwia czytelnikowi przechodzić z jednej części treści, do następnej, akcentując najważniejsze fakty.

Rodzaje nagłówków na stronie internetowej

Na stronie internetowej wyróżniamy sześć rodzajów nagłówków - od H1 do H6. Pierwszy w kolejności (H1) jest najważniejszy, później nagłówki H2, H3 i tak dalej. Zwykle nie wykorzystuje się całej dostępnej puli tytułów, ale zawsze jest taka możliwość.
Nagłówek rodzaju H1 występuje tylko raz i jest to tytuł strony lub tytuł artykułu. Znajduje się na pierwszym miejscu ważności zarówno dla użytkownika, jak i samego pozycjonowania. H2 oznaczają m.in. śródtytuły w danym tekście, z kolei H3 są głównie używane do oddzielania poszczególnych tekstów w jednym akapicie, po sekcji H2. Dzięki temu znacznie poprawia się estetyka i czytelność. Nagłówki z zakresu H4-H6 są rzadko używane, ponieważ zwykle nie ma już konieczności dalszego wyróżniania w materiale.

Użycie nagłówków H1 oraz H2 zależne jest od struktury serwisu. Optymalnie na jednej podstronie umieszcza się raz H1, a także dwukrotnie H2, jednak czasem są wyjątki od reguły, ale musi to być struktura przemyślana, aby roboty Google błędnie nie odczytywały zawartości.

Pozycjonowanie to obecnie jedna z najpopularniejszych, jeśli nie najpopularniejsza możliwość promowania firmy w internecie. Na pewno, nawet przypadkowo, trafiłeś niegdyś na temat SEO, ale czy wiesz, jak na pozycjonowaniu może skorzystać Twój biznes?

Działania SEO (Search Engine Optimization) to priorytet w dzisiejszej promocji stron internetowych. Pomaga to iść drogą zgodną z wytycznymi Google, a także zwiększać ruch w serwisie i poprawiać swoje pozycje w wyszukiwarce, przy konkretnych frazach kluczowych. Pozycjonowanie może zapewnić sporo korzyści, dlatego warto być tego świadomym.

Pozycjonowanie - 14 zalet SEO

  • 1. Poprawa widoczności strony w wyszukiwarce

Odpowiednia praca SEO poprawia widoczność serwisu internetowego, zarówno w wynikach wyszukiwania dotyczących fraz kluczowych, jak i z tzw. długim ogonem, czyli konkretnych, sprecyzowanych pytań od użytkowników, mogących szukać np. produktów, czy usług.

  • 2. Większa liczba osób na stronie

Lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania są równoznaczne z większą szansą na pozyskanie nowych klientów, którzy trafią na stronę poprzez Google. SEO umożliwia odnaleźć witrynę na zdecydowanie większą ilość fraz, które są najpopularniejsze wśród użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Większa liczba odwiedzin ma swoje przełożenie na konwersję, w tym np. kontakt poprzez formularz, czy bezpośredni efekt w sprzedaży usług.

  • 3. Więcej potencjalnych klientów

Wybór odpowiednich słów kluczowych i pozycjonowanie strony właśnie pod ściśle określoną grupę fraz, daje możliwość dotarcia do potencjalnych klientów, mogących wykazywać zainteresowanie produktami firmy. Dotyczy to przede wszystkim tych internautów, którzy wiedzą czego szukają.

Niejednokrotnie w naszych artykułach wspominamy o niepożądanej praktyce, której bardzo nie lubią algorytmy Google. Na czym dokładnie polega "duplicate content"?

W języku polskim to duplikacja treści, która należy do ścisłego grona Black Hat SEO, czyli ciemnej strony pozycjonowania.

Duplikacja - jak sama nazwa wskazuje - jest kopią/plagiatem tekstu, który pojawił się już wcześniej co najmniej raz na innych stronach internetowych, albo na tej samej witrynie. Duplicate content dzieli się na wewnętrzny oraz zewnętrzny.

Duplicate content

W części wewnętrznej bierzemy pod uwagę powtarzające się teksty w tym samym serwisie, zdarza się to zwłaszcza w sklepach internetowych, gdzie ich właściciele zapominają o unikalnych opisach produktów. Błędne jest chociażby dodanie takiego samego tekstu w jednym produkcie, w kilku jego wariantach (np. w kilku kolorach). Nawet jeśli ta duplikacja treści została wywołana nieświadomie, czy przez przypadek, to algorytmy Google i tak mogą w wyszukiwarce ograniczyć widoczność strony i blokować pozycjonowanie. Na zewnątrz zwykle dochodzi do publikacji takiego samego tekstu w różnych miejscach, które linkują do jednego adresu.

Od kilku lat celem wszystkich mechanizmów wyszukiwarki jest premiowanie materiałów unikalnych, jedynych w swoim rodzaju. Jeżeli te nie będą wartościowe dla użytkowników, a przede wszystkim - będą zawierały skopiowane części artykułów z innych źródeł, może to zostać ocenione jako oszustwo i próba wyłudzenia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na poszczególnych frazach. W najlepszym wypadku dana strona spadnie w rankingu, w najgorszym może zostać całkowicie usunięta z Google.

Pozycjonowanie strony internetowej to czasochłonna praca. Aby osiągnąć zadowalające efekty, trzeba wykonać szereg zabiegów. Niektórzy próbują iść na skróty i chcą oszukać Google. Czym jest Black Hat SEO?

Aby w przyszłości mieć jak najlepsze pozycje w wyszukiwarce, warto wykonywać zestaw działań nie tylko na swojej stronie, ale i poza.

Głównym wątkiem, razem z SWL (Systemem Wymiany Linków) oraz farmami linków, są słowa kluczowe. Na pierwszy rzut oka do głowy mógłby przyjść pomysł, że najskuteczniejszą formą będzie użycie w tekście jak największej ilości słów kluczowych, a także wklejanie odnośnika do strony internetowej wszędzie, gdzie tylko w sieci się da, by zrealizować i zdobyć dobre miejsca w Google. W ten sposób można sobie jednak dość szybko narobić problemów. Roboty Google są znakomicie zaprogramowanymi mechanizmami, wychwytującymi takie zagrania. Co to jest Black Hat SEO i jak pracować nad stroną, by nie narazić się na kary?

Biały i czarny kapelusz SEO

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, zadania SEO dzielą się na te wykonywane w obrębie swojego serwisu (onsite), ale też i w innych miejscach internetu (offsite). Ten drugi rodzaj to chociażby link building, natomiast same techniki pozycjonowania dzielone są na trzy segmenty.

Pierwszą kategorią jest White Hat SEO - rodzaj obejmujący w 100% zasady zgodne z etyką i techniką wykonywania oraz prowadzenia stron. Są to procesy wymagające zarówno bardzo dużo czasu, jak i cierpliwości, natomiast rezultaty są też najbardziej widoczne i trwałe. Wypracowane schematy akceptują algorytmy wyszukiwarek, ale też są praktyczne dla samych użytkowników. Krótko mówiąc oznacza to, że prezentowane materiały w witrynie są wartościowe. Serwisy z "białym kapeluszem" nie są w żaden sposób kojarzone ze spamerskimi, a rzetelny content internauci chętnie czytają i polecają innym osobom, co Google monitoruje i podwyższą ocenę serwisu. Nie tylko zawartość wpływa na pozytywny oddźwięk. W parze z tym musi iść również optymalizowanie strony, przyjazne linki URL i sama struktura.

Pozycjonowanie to w ogromnym skrócie praca, mającą poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. Aby witrynę odwiedzała coraz większa liczba odbiorców, konieczny jest szereg wielowątkowych czynności, które są wykonywane regularnie. Bez pozycjonowania w zasadzie nie jest możliwe stworzenie serwisu na miarę swoich oczekiwań.

Pozycjonowanie rozpoczyna się już w trakcie budowy strony internetowej. Pod hasłem optymalizowanie trwają procesy, mające dostosować struktury pod techniczne wytyczne Google. Fakt, czy wszystkie aspekty zostały poprawnie wdrożone, sprawdzą algorytmy wyszukiwarki już podczas pierwszej próby indeksacji witryny. Wśród takich wytycznych znajdują się mechanizmy bezpośrednio wpływające na odczucia użytkowników - responsywność, szybkość ładowania strony, czy waga plików graficznych. To tylko nieliczne z zasad, jakie trzeba przestrzegać, aby myśleć w przyszłości o pierwszych stronach wyników na wybrane frazy kluczowe.

Pozycjonowanie to także wspomniane frazy kluczowe. To słowa powiązane z firmą, branżą i usługami, jakie oferuje dany biznes. Dzięki frazom kluczowym (zapytaniom w wyszukiwarce), strona internetowa może zostać znaleziona przez potencjalnych klientów w Google. Samo pozycjonowanie możemy również podzielić na pozycjonowanie ogólne (ogólnokrajowe), jak i pozycjonowanie lokalne. To drugie zagadnienie wiąże się przede wszystkim z małymi, albo nowo powstałymi firmami, które na początku swojej działalności celują przede wszystkim w klientów znajdujących się w lokalnym środowisku - w tym samym mieście, powiecie, czy województwie. Aby jak najlepiej pozycjonować się na takich odbiorców, dana firma używa fraz kluczowych z dodatkiem lokalizacyjnym, tj. np. "Strony internetowe Toruń". W przypadku pozycjonowania ogólnego, bez wybrania konkretnego regionu, fraza brzmi np. "strony internetowe". Warto również zwrócić uwagę na to, że dotarcie do klienta z ogólnej frazy jest znacznie trudniejsze, ponieważ konkurencja w wynikach wyszukiwania jest wówczas o wiele większa.

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Strony internetowe obecnie w zasadzie nie istnieją bez pozycjonowania. Trzeba na swojej witrynie publikować jak najwięcej treści, uwzględniając w nich wybrane przez siebie słowa i frazy kluczowe. W tym aspekcie nie ma żadnych dróg na skróty - wszystkie teksty muszą być unikalne. Kopiowanie z innych stron jest zakazane, określone jako tzw. duplicate content. Jeśli algorytmy Google wykryją artykuły skopiowane, pozycja strony w wynikach wyszukiwania może zostać bardzo obniżona, włącznie z często nieodwracalnym regresem wartości domeny. Do pozycjonowania należy także linkbuilding, czyli umieszczanie linków na innych stronach internetowych o podobnej tematyce i wysokiej jakości. Witryny o wątpliwej reputacji źle wpłyną także na Twój adres, dlatego nie warto umieszczać odnośników wszędzie, a wybierać serwisy godne uwagi.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy

Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP