Google bardzo mocno bierze pod uwagę fakt umieszczenia słowa kluczowego w tytule strony. Wprawdzie na przestrzeni lat pozycjonowanie wedle tego czynnika nieco osłabło, jednak nadal jest to jeden z kluczowych elementów.
- Fraza umieszczona jako pierwsza w tytule (title)
Niekiedy przewagę nad innymi miejscami w tytule w kontekście pozycjonowania, ma fraza umieszczona na samym jego początku.
- Frazy w opisie (description)
Istotnym znakiem dla CTR oraz późniejszych wzrostów w Google, mogą mieć frazy umieszczone w meta descirption witryny.
- Fraza w głównym nagłówku (H1)
Kluczem przy pozycjonowaniu jest też umieszczenie w nagłówku H1 słowa kluczowego, określając dzięki temu tematykę strony, bądź podstrony.
Treści o większej objętości często są lepiej widoczne w wyszukiwarce, aniżeli content z mniejszą ilością znaków.
Aby pomóc algorytmom Google zrozumieć opublikowaną treść na Twojej stronie, możesz posłużyć się stworzeniem spisu treści na początek artykułu. Ten zabieg informuje również użytkowników o zawartych wątkach, zwłaszcza jeśli są dodatkowo podlinkowane wewnętrznie.
- Nasycenie słowami kluczowymi
Wielokrotność użytych słów kluczowych na całej stronie umacnia witrynę w kontekście zrozumienia tematyki strony w oczach Google i tym samym promowania w wynikach wyszukiwania, jeżeli treści są naturalne i wartościowe. Warto zatem pamiętać też o semantycznych słowach kluczowych (LSI), a więc określeniach powiązanych z głównymi frazami kluczowymi.
Znacznie wyżej oceniane są strony, które umieszczają treści dogłębnie wyczerpując dany temat, aniżeli te opisane w sposób ogólnikowy.
- Szybkość ładowania strony
Prędkość ładowania strony to czołowy czynnik rankingowy i dotyczy zarówno wersji desktopowej, jak i urządzeń mobilnych. Roboty są w stanie dokładnie odczytać szybkość witryny i na podstawie tego dokonywać wyboru.
- Wartość linków wychodzących
Jeżeli publikujemy na swojej stronie odnośniki do innych witryn, starajmy się, aby każda z domen prezentowała wysoką jakość i autorytet, bowiem w ten sposób zyskujemy zaufanie algorytmów Google.
- Zgodność tematyczna linków wychodzących
Wskazuje się, aby linki wychodzące ze strony miały również ścisłe powiązanie branżowe lub tematycznie, bowiem w ten sposób umacnia się ocenę trafności wyników przez algorytmy Google.
- Gramatyka, ortografia, literówki
Podstawową oznaką publikowania wysokiej jakości materiałów tekstowych, jest prawidłowa pisownia, a więc brak literówek, brak błędów ortograficznych i poprawna budowa gramatyczna. Google bierze pod uwagę wrażenia i doświadczenia użytkowników, którzy wyszukują dobry content.
- Kopiowanie opisów ze stron producentów
Wiele sklepów internetowych nie zwraca na to uwagi i kopiuje opisy produktów ze stron producentów. Jest to gruby błąd, bowiem zjawisko duplicate content jest karane przez Google niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania, albo nawet i brakiem indeksacji.
Skopiowane treści to zbrodnia dla rozwijania reputacji witryny w sieci. Duplikacja może pojawić się zarówno wewnątrz, jak i oczywiście na zewnątrz strony. Kopiowane artykuły w żaden sposób nie przekonają Google, co do wartości domeny.
- Błędy w wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych
Wszelkie błędy na urządzeniach mobilnych, np. w wyświetlaniu tekstu lub zdjęć, mogą przyczyniać się do obniżenia pozycji w wyszukiwarce.
Im więcej danych kontaktowych na stronie internetowej, tym lepiej, zwłaszcza jeśli pokrywają się z informacjami firmowych wizytówek, np. w Google Moja Firma.
- Częste publikacje nowych treści
Na wartość strony w oczach Google wpływa częsta aktualizacja i regularne publikowanie nowych treści.
Mapa witryny jest przydatna zwłaszcza robotom, które nie mają wówczas kłopotów z odnalezieniem wszystkich istotnych adresów URL i indeksacją całego materiału w Google.
Zduplikowane informacje w meta danych mogą niekorzystnie wpłynąć na sytuację w wynikach wyszukiwania.
- Breadcrumbs (menu okruszkowe)
Breadcrumbs to tzw. menu okruszkowe. Widoczne jest zwłaszcza w sklepach internetowych, w formie pokazania dokładnej ścieżki nawigacyjnej, jaką podąża użytkownik. Bywa użytecznym elementem witryny, zwłaszcza jeśli oddzielone sektory ścieżki są klikalne.
Jednym z rozwiązań na skopiowane treści wewnątrz witryny, może być umieszczenie tagi canonical, za pomocą którego roboty Google otrzymuję informację o oryginalnym, pierwotnym źródle danej informacji.
Optymalizacja plików graficznych - odpowiednie nazwanie zdjęcia, dodanie tekstu alternatywnego, tytułu, czy opisu - również daje sygnał Google w kontekście trafności wyświetlania wyników na dane określone słowa kluczowe.
Aktualizowane oraz nowe treści to - prócz rzetelności i jakości - istotny wskaźnik rankingowy. Google stara się bowiem wyświetlać jak najbardziej świeże materiały, co oczywiście widzimy w rezultatach.
- Nagłówki z frazami (H3, H3, H4)
Umieszczanie słów w nagłówkach niższych rzędów także może nakierować tematycznie na użytkowników w Google i zrozumieć strukturę przez roboty wyszukiwarki.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Strony internetowe obowiązkowo muszą być dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Od kilku lat to jeden z głównych czynników rankingowych Google.
- Liczba linków wychodzących
W przypadku nadmiernej ilości linków wychodzących, zwłaszcza z atrybutem dofollow, może skutkować obniżenie wartości witryny i tym samym gorszych miejsc w wynikach wyszukiwania.
- Materiały graficzne i multimedialne
Na zwiększoną atrakcyjność strony internetowej mogą pracować publikowane materiały multimedialne - grafiki, zdjęcia, czy filmy.
Linkowanie wewnętrznie korzystnie wpływa na ocenę struktur przez roboty wyszukiwarki, jak i na możliwość płynnego przejścia na kolejne podstrony przez użytkowników. Poprzez liczebność linków wewnętrznych można także uwiarygodnić znaczenie niektórych materiałów.
- Broken linki (martwe linki)
Uszkodzone linki (błędy 404) negatywne działają zarówno na wrażenia odbiorcy, ale też obniżają jakość serwisu w oczach robotów wyszukiwarek. Należy zawsze unikać jakichkolwiek błędów URL, tworząc uszkodzone adresy, bądź też prowadzące do nieistniejących treści.
O złej jakości strony świadczą bardzo często błędy w samym kodzie strony. Witryna musi być zawsze zbudowana zgodnie ze standardami webmasterskimi. Jeżeli te nie zostaną dotrzymane, uzyskanie widoczności w Google będzie praktycznie niemożliwe.
Odbiór struktury publikacji można poprawiać np. dzięki listom numerowanym, a więc wypunktowaniu zawartości treści.
- Strona zaprojektowana pod użytkowników
Każda witryna w każdym przypadku powinna być projektowana pod doświadczenia i wymagania samych użytkowników. Układ strony powinien np. uwidocznić najważniejsze, lub najbardziej aktualne treści.
- Wartościowe treści dla odbiorcy
Wśród najważniejszych czynników rankingowych uwzględnia się wartość dawaną odbiorcy, poprzez ciekawe, unikalne oraz przydatne treści.
Poukładana strukturalnie strona, z przejrzystą nawigacją i konkretnym podziałem tematycznym, to obowiązkowy punkt, aby roboty Google nie miały problemów ze zrozumieniem zawartości i indeksacją wszystkich podstron.