Skip to main content
8 minut(y) czytania (1537 słów)

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Ze słowami kluczowymi mamy do czynienia cały czas, nie tylko w czasie pozycjonowania, ale i świadomego prowadzenia strony internetowej. Czym zatem jest nasycenie tekstu słowami kluczowymi, sprawdzicie w naszym artykule.

1. Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (czy też frazy kluczowe) to pojedyncze hasła albo wyrażenia, składające się z kilku wyrazów, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce, poszukując informacji na interesujące ich tematy. Poprawnie dobrane słowa kluczowe do strony internetowej mają kluczowy wpływ na efekty pozycjonowania. Dzięki słowom kluczowym publikowane teksty są precyzyjniejsze dla odbiorcy.

Treść ze słowami kluczowymi powinna być atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek, oceniających jakość napotkanej witryny pod wieloma czynnikami.

Dlaczego nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest ważne?

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest częstotliwością pojawiania się ich w publikowanych treściach - w artykułach, w opisach itd. Poziom tego wskaźnika podlega również ocenie treści pod kątem tematycznym, jakości oraz użyteczności. Elementy te wpływają na to, na jakich miejscach dana witryna zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Tutaj należy mieć również na uwadze fakt, że niektóre witryny, z bardzo wysoką reputacją, często bywają już nie do ruszenia pod niektórymi frazami, nawet jeśli Twoja witryna będzie lepiej zoptymalizowana. Mowa tutaj o najpopularniejszych wyrażeniach, na które największe marki od lat intensywnie się pozycjonują. Nie ma co się jednak zrażać, tylko próbować awansować w wynikach wyszukiwania na inne, konkretniejsze frazy kluczowe.

Optymalizacja treści w zgodzie z zasadami powinna uwzględniać nie tylko pojedyncze słowa, ale również bliskoznaczne, bądź z tzw. długiego ogona (long tail). Wskazuje się uwzględnianie 2-3 fraz kluczowych na około 1000 znaków tekstu. Częstotliwość wyboru oczywiście jest zależna od rodzaju artykułu czy opisu, a także innych aspektów, wynikających np. z tematyki. Odpowiednio przygotowane teksty powinny być przez Google pozytywnie ocenione.

Co znaczą strony wysokiej jakości?

Stronami wysokiej jakości są na pewno te, które były tworzone przede wszystkim z nastawieniem na użytkowników, a nie typowo pod algorytm wyszukiwarki. Jeśli opisy lub inne treści są przygotowane pod wymagania i oczekiwania internautów, zawierają odpowiedzi na nurtujące ich pytania, to będą także wysoko sklasyfikowane przez algorytmy Google.

W tym aspekcie do akcji wkracza algorytm o nazwie Panda, obniżający ranking witryn publikujących negatywny content, czyli np. zawierają plagiaty, albo treści są zwyczajnie zbyt krótkie i ogólnie rzecz biorąc niskiej jakości.

Do czynników pomagających tworzyć treści dobrej jakości, zgodne z wymaganiami dla webmasterów, należą:

  • Publikowane treści na stronie są zgodne z branżą i tematyką,
  • Treści zachęcają użytkownika do przeglądania - materiały są przejrzyste i sformatowane,
  • Treści są unikalne, tworzone pod wymagania użytkowników,
  • Wiadomości są zgodne z prawdą - wiarygodność podwyższa reputację strony,
  • Prezentowane treści mogą być ciekawsze od tych, które są publikowane przez konkurencję.

Powyższe zasady są podstawowymi elementami, o których zawsze trzeba pamiętać w trakcie przygotowywania tekstu na stronę i optymalizacji go pod kątem SEO.

2. Umieszczanie słów kluczowych na stronie internetowej

Jak dobierać słowa kluczowe?

Aby wybrać najwłaściwsze dla nas słowa kluczowe, najpierw należy wykonać analizę fraz kluczowych (keyword research) dla witryny, która ma być pozycjonowana. Listy fraz powstają na bazie liczby zapytań użytkowników w wyszukiwarce, zbieranych przez narzędzia analityczne (np. Senuto, Ahrefs, Semstorm). Dzięki temu możliwe jest wejście w skórę odbiorcy i zebranie takich wyrażeń, które wpisuje w okno wyszukiwarki Google.

W pierwszym kroku powinno się zestawić wstępną listę fraz, która będzie zawierała najwięcej przykładowych wyrażeń. Ponadto należy wykonać analizę konkurencji i sprawdzić, na jakie frazy kluczowe pozycjonują się inne firmy. Na szerokiej liście słów znajdą się z pewnością wyrażenia z błędami, bądź powtarzające się, stąd też dokonuje się selekcji, aby niepotrzebnie frazy usunąć, a uwzględnić tzw. długi ogon. Wiele zależy od popularności fraz, konkurencyjności, a także procentowej szansy na późniejszą konwersję, czy prawdopodobieństwo ruchu organicznego.

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi - kiedyś i dzisiaj

Na przestrzeni lat zasady dotyczące fraz kluczowych uległy przemianom. Dawniej nie istniały jakiekolwiek zasady kontrolujące właścicieli serwisów z zakresu jakości techniki wykonania i publikacji treści, a same algorytmy można było bardzo łatwo oszukać, dopasowując artykuły wyłącznie pod roboty. Treści przez to nie były ani unikalne, ani użyteczne, a tym bardziej nie brzmiały naturalnie. Jednym z najbardziej popularnych sposobów było wówczas publikowanie całej masy słów kluczowych, bezpośrednio na stronie internetowej, w jednym ciągu. Takie działania przynosiły rezultaty w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, na konkretne frazy kluczowe.

Dzisiaj nasycenie tekstu słowami kluczowymi musi być jak najbardziej naturalne. Zaleca się wtrącać nie tylko słowa kluczowe w jej podstawowej formie, ale i w odmianach, które także mogą reagować, a przede wszystkim być przyjazne użytkownikom pod kątem jakości całej treści. Wytyczne Google mówią jasno, że przy tworzeniu artykułów należy mieć na względzie najpierw potrzeby użytkownika - jakość i użyteczność prezentowanych materiałów. Trzeba się też zastanowić dokładnie, jakie wyrazy mogą wpisywać użytkownicy przy interesujących ich tematach.

Gdzie umieszczać w słowa kluczowe na stronie?

Słowa kluczowe powinno się umieszczać nie tylko w samej treści, ale także w tytułach (title), opisach (meta description), śródnagłówkach, adresach URL, materiałach graficznych oraz w tytułach i opisach linków.

Kluczowe w zakresie SEO są tytuły, pod którymi znajdują się także opisy - tzw. meta description, gdzie zdania również powinno nasycić się słowami kluczowymi, oczywiście w formie czytelnej. Oficjalnie bezpośrednio nie ma to miejsce znaczenia na pozycjonowanie witryny, ale mimo wszystko może wpłynąć na liczbę wizyt na stronie internetowej. Istotne są także nagłówki, bowiem użytkownik najpierw przeszukuje najważniejsze części tekstu, dlatego warto go nakierować na kluczowe informacje. Podobnymi ruchami wykazują się roboty.

W treści właściwej nasycenie słowami kluczowymi również powinno być naturalne, a cała struktura informacyjna przyjazna dla użytkownika. Zgodnie z zasadami przyjmuje się 2-3 słowa kluczowe na około 1000 znaków. Oczywiście jest to indywidualna kwestia, ale z liczbą słów kluczowych nie można po prostu przesadzić. Wśród słów kluczowych ogólnych powinno się zastosować także odmiany i wyrażenia z tzw. długiego ogona.

Roboty wyszukiwarek odczytują także wszystkie pliki graficzne i zdjęcia, dlatego - aby były odpowiednio przeskanowane przez roboty - powinno się je zatytułować i opisywać zgodnie z tematyką, uwzględniając frazy kluczowe. Znaczniki alt mają wpływ na pozycjonowanie strony.

Na stronie internetowej warto dbać o linkowanie wewnętrzne. W tym aspekcie przydaje się anchor text, czyli sformatowana część tekstu, którą można kliknąć, przenosząc się do strony docelowej, lub po prostu do innej części witryny. Oczywiście linki powinny być wstawione w pełni naturalnie, zbieżne z tematyką danej podstrony, bowiem to również wpływa na ocenę jakości prowadzenia witryny. Linkowanie wewnętrzne pomaga samym robotom w skanowaniu stron i przemieszczaniu się po najważniejszych częściach zawartości.

Słowa kluczowe z tzw. długiego ogona

Wyrażenia long tail z reguły są precyzyjniejsze, najczęściej mają w sobie kilka słów albo też całe zdanie, które charakteryzuje się mniejszą konkurencyjnością, a dużą precyzją. Słowa z długiego ogona najczęściej wpisują użytkownicy zdecydowani, szukający konkretnej rzeczy. Warto skupić się na swojej stronie w tym kierunku, bowiem szansa na pozyskanie użytkowników, czy też nowych klientów na oferowane przez Ciebie usługi jest zwyczajnie większa.

Czego nie należy robić podczas nasycania tekstu słowami kluczowymi?

Wyżej wyjaśniliśmy, na czym polega nasycenie tekstu słowami kluczowymi i jak należałoby do tego tematu podejść pod kątem technicznym i samej użyteczności, aby copywriting wraz z pozycjonowaniem przynosiło nam efekty, w postaci zwiększonego ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Należy jednak wspomnieć o błędach, choć obecnie w mniejszym stopniu, ale nadal się zdarzają, a których zdecydowanie trzeba się wystrzegać, aby uniknąć spadku widoczności.

Nasycanie słowami kluczowymi - Keyword stuffing

Keyword stuffing to zjawisko siłowego upychania słów kluczowych, a więc zbyt częstego użycia ich w treściach, opisach i artykułach, przez co materiały stają się nienaturalne, nieprzyjazne dla użytkownika.

Wprawdzie wytyczne dla webmasterów nie wskazują dokładnych liczb i częstotliwości zawierania słów kluczowych w tekstach, tak każdy sam z siebie powinien zachowywać umiar i wiedzieć, kiedy zasady dobrego smaku są złamane i kiedy Google może powiedzieć dość takiemu publikowaniu materiałów tekstowych. Jeżeli słowa kluczowe pojawiają się zbyt często w danej treści, algorytm wyszukiwarki uzna to za spam i w ostateczności będzie skutkował obniżeniem widoczności w wynikach wyszukiwania, z kolei w skrajnych przypadkach - usunięciem całej domeny z indeksu.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja już sama z siebie brzmi źle i podobnie jest w optymalizacji strony internetowej. To działanie polegające na optymalizacji kilku podstron na te same słowa kluczowe. Czy ten przypadek jest realizowany celowo, czy też nieświadomie, nie ma to większego znaczenia, ponieważ zawsze taki proces tworzy rywalizację kilku podstron między sobą. Tym samym w praktyce jest to jednoznaczne ze zdecydowanie trudniejszą walką o wysokie pozycje w Google, bo roboty nie są świadome, która z podstron powinna być wyżej i jaki tekst jest dla Ciebie ważniejszy. Mechanizmy nie są w stanie promować tylko jednej z nich na określone zapytania.

Kanibalizacja słów kluczowych powoduje bardzo duże wahania w wynikach wyszukiwania. Najlepszym przykładem jest sytuacja, gdy jednego dnia na daną frazę kluczową pojawia się jeden adres URL, po czym po kilkunastu godzinach widzimy w tym samym miejscu zupełnie inny adres z Twojej domeny. Optymalizując witrynę w ten sposób, nie jesteśmy w stanie osiągnąć stabilizacji na żadnej z podstron, nawet w przypadku poprawnie działających pozostałych aspektów.

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi - podsumowanie

Poprawne nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest jednym z podstawowych zadań, które trzeba wziąć pod uwagę przy optymalizacji i prowadzeniu strony internetowej. Warto analizować i korzystać z narzędzi, aby ustalić najlepszą grupę słów kluczowych oraz stosować tak zwany long tail i dbać o zachowanie tematyczności swojej witryny. Tworząc materiały dla użytkowników pamiętaj, że jednocześnie oceniają je algorytmy Google. Należy zatem unikać błędów i pracować zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki - trzeba dbać o unikalność, jakość oraz konkurencyjność względem innych witryn.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
poniedziałek, 29 kwiecień 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.