Landing Page to najczęściej struktura wzorowana na one page. Dotyczy zatem pojedynczej witryny, która ma na celu zdobywać konwersję w postaci leadów, czy też sprzedawać produkty lub usługi w formie bezpośredniej. Takie strony bardzo łatwo rozpoznać, bowiem charakteryzują się prostą budową i nieskomplikowanym przekazem, łączącym zaledwie kilka zdań marketingowych. Jak ją natomiast pozycjonować?
Serwisy typu Landing Page promuje się głównie poprzez płatne platformy reklamowe, tzn. Google Ads, Facebook Ads, YouTube itd. Generalnie jasne jest, że firmy posiadające taki rodzaj witryny nie skupiają się na zdobywaniu użytkowników z ruchu organicznego. W wielu przypadkach posiadają odpowiedni budżet na płatne reklamy PPC, a inną kwestią jest to, że pozycjonowanie Landing Page'ów bywa dość ciężkim zadaniem.
Mimo wszystko, przy odpowiednim skupieniu i zaangażowaniu, można doprowadzić do sytuacji, że landing page przyniesie klientów jednocześnie z płatnych reklam, jak i z wyników wyszukiwarki. Często receptą jest dobry link building, ale my w artykule skupimy się przede wszystkim na zadaniach optymalizacyjnych, które zaleca się na samym starcie.
Pozycjonowanie landing page
Zadaniem stron typu landing page jest odpowiednia skuteczność sprzedaży. Znajdziemy w takich lokalizacjach przede wszystkim język korzyści, który ma dotrzeć do odbiorcy. Niemniej nie jest zakazane, ani skomplikowane, umieszczenie w treściach słów kluczowych, mogących przynieść okazały ruch. Błędne jest przekonanie, iż tekst sprzedażowy nie musi być zoptymalizowany pod SEO. Warto zadbać również i o ten aspekt.
Specyfika landing page'ów polega na tym, że zazwyczaj opiera się ściśle na jednej tematyce, dlatego wstawianie niektórych słów kluczowych to dość problematyczna czynność, jeśli chodzi o ilość. Należy zawsze unikać nadmiaru fraz kluczowych, ponieważ tekst stanie się nieciekawy i nienaturalny. Można jednak spróbować wykorzystać powiązane frazy z naszymi głównymi, wykorzystując pełni "stronę lądowania" pod kątem SEO.
Zoptymalizowana treść nie jest wszystkim. Aby landing page znalazł się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, trzeba dokonać optymalizacji w kilku innych miejscach.
Nagłówki, które będą współgrały z SEO oraz UX
W taki sposób Google zobaczy, jaka jest tematyka strony i jednocześnie zachowana zostanie struktura treści w LP (czyt. landing page). Samo zbudowanie ściany tekstu oraz jej uformowanie poprawi wizualną stronę treści, dzięki czemu łatwiej i chętniej będą odbierali ją użytkownicy.
Meta tagi zachęcające użytkowników
Mówimy tutaj o kwestii meta title oraz meta description, czyli dwóch składowych, które widzą internauci jeszcze przed wejściem na Twoją stronę internetową z pozycji wyszukiwarki. Pierwszy, czyli meta title, ma realny wpływ na pozycjonowanie witryny typu landing page. Należy poprzez to miejsce nie tylko zachęcać, ale i w sposób optymalny zawrzeć frazy kluczowe, które będą pozycjonowały adres URL w wynikach Google. Meta description z kolei nie jest bezpośrednio wpływającym aspektem na SEO, natomiast często bywa kluczowym punktem w kwestii przekonania użytkownika do kliknięcia w link i przejścia na Twoją stronę.
Prędkość ładowania Landing Page
Szybkość ładowania się LP w kwestii pozycjonowania ma istotne znaczenie. Zresztą obecnie ta część techniczna jest priorytetem we wszystkich wytycznych Google i algorytmy wyszukiwarki zdecydowanie wyżej oceniają witryny bez problemów z ładowaniem. Należy zatem w kodzie strony jak najmniej kombinować i nie wdrażać niepotrzebnych skryptów. Na prędkość landing page'a oraz jego pozycjonowanie wpływa m.in. waga treści, waga plików graficznych, a także bezawaryjność oraz wydajność hostingu.
Wcześniej wspomniane pliki graficzne są często pomijane w budowie serwisu, a to może bardzo niekorzystnie wpłynąć na pozycjonowanie LP. Konieczne jest przypilnowanie kilku spraw dotyczących jakości obrazków pod kątem SEO:
- Waga – im grafika mniejsza, lżejsza, tym lepiej. Przed publikacją trzeba każdy plik skompresować, ale jednocześnie upewnić się, że charakteryzuje się odpowiednią jakością, aby mimo swojej lekkości cały czas był miły dla oka.
- Rozmiar – istotną kwestią jest wgrywanie plików graficznych w takim samym rozmiarze, jaki będzie wyświetlany na samej stronie internetowej. Niedoprecyzowanie wymiarów może znacząco wpłynąć na wydajność serwisu, ponieważ niektóre ze skryptów będą automatycznie wówczas dopasowywać rozmiar, czyli powiększać albo zmniejszać rozmiar grafiki.
- Alty oraz tytuły plików graficznych – opisanie wszystkich zdjęć i obrazków także jest kluczowe. Alty, tytuły, czy też opisy alternatywne, to treści opisujące daną grafikę, poprzez które roboty Google są w stanie zidentyfikować tematykę danej publikacji i tym samym dopasować do określonych fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania.
Landing Page na urządzeniach mobilnych
Jak wszyscy dobrze wiemy, z każdym kolejnym rokiem na znaczeniu zyskują strony internetowe, które perfekcyjnie wyświetlają się na telefonach komórkowych. Na stan prezentacji witryny na urządzeniach mobilnych szczegółowo spoglądają roboty Google, ustalające wyniki wyszukiwania pod kątem komfortu przeglądania wiadomości, niezależnie od wielkości ekranu.
Trzeba zatem mieć na uwadze fakt, że landing page musi być w pełni responsywny, ponieważ bez kwestii użyteczności na urządzeniach mobilnych, nie ma szans się dobrze wypozycjonować.
Rozbudowanie serwisu o nowe zakładki
Jeżeli funkcjonujesz w biznesie tylko na lokalnym rynku, bądź też działasz w branżowej niszy, to już szereg powyższych wytycznych może przynieść zadowalające efekty.
Jednak jeśli jest to branża popularna, z mocną konkurencją, to landing page w swojej podstawowej wersji one-page'a niewiele tutaj zdziała, ponieważ w sieci istnieje już wiele stron konkurencji, które są bardziej rozbudowane i Twoja witryna zostanie uznana przez algorytmy wyszukiwarki jako ta najmniej ciekawa, niedająca wartości użytkownikowi, przez co pozycje na określone frazy kluczowe będą odległe.
Należy w takim przypadku pomyśleć o rozbudowie landing page'a o następne podstrony, np. poprzez poszerzanie i rozbudowywanie prezentacji oferty, czy też za pomocą regularnych wpisów na firmowym blogu. W taki sposób zwiększa się potencjał w zakresie SEO, jak i wzrasta znaczenie w kontekście budowania swojej pozycji eksperta w danej branży.
Każda kolejna podstrona oczywiście oddala nazewnictwo serwisu jako landing page, jednakże jeśli ma się zamiar być widocznym w sieci i korzystać z dobrodziejstw SEO, to za bardzo innej drogi nie ma.
SEO a landing page - podsumowanie
Pozycjonowanie witryn typu landing page nie jest prostym zadaniem i zazwyczaj doprowadza to do decyzji chociaż częściowej rozbudowy. Mając na uwadze fakt, jakie korzyści może przynieść ten proces, przeznaczenie czasu oraz rzetelnej pracy nad swoją stroną powinno być podstawowym punktem w prowadzeniu biznesu i jego widoczności w sieci.