Przez Tomasz Warsiński dnia piątek, 22 styczeń 2021
Kategoria: Marketing

11 pomysłów na ocieplanie i kreowanie wizerunku firmy

Wizerunek w internecie, czy to firmy, czy osoby publicznej, jest złożonym mechanizmem, który wymaga czasu i cierpliwości. Nie sposób bowiem zbudować reputację i być rozpoznawalnym oraz kojarzonym z dnia na dzień.

Ocieplanie wizerunku firmy

Do tego należy mieć na względzie to, że zadowoleni klienci znacznie rzadziej chcą się zaangażować w promowanie (pochwalenie) firmy, aniżeli ewentualni niezadowoleni kontrahenci, którzy w wielu przypadkach szukają możliwości podzielenia się złymi doświadczeniami w sieci. W takim przypadku nie należy bezczynnie czekać na korzystne opinie, tylko szukać rozwiązań poprawiających swoją rozpoznawalność i wizerunek. Poniżej przedstawiamy 11 sposobów na dbanie o swoją reputację.


System oceniania i komentowania

Działania nad swoim wizerunkiem można rozpocząć od strony internetowej. Przede wszystkim warto zaadaptować elementy prowadzące użytkownika do wyrażenia swojego poglądu, np. poprzez system komentowania i oceniania usług lub produktów. Oczywiście należy to wdrożyć z głową i umożliwić ocenianie jedynie po zakończonej transakcji, aby uniknąć działań nieuczciwej konkurencji - tj. wystawiania fałszywych opinii. Same gwiazdki, komentarze oraz inne elementy oceniania pozytywnie odbiera Google. Są to mikrodane przydatne użytkownikowi, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, że takowe informacje wyświetlą się w wynikach wyszukiwania przy Twojej stronie.

Chwal się firmami, z którymi współpracujesz

Portfolio w wielu przypadkach może się okazać decydujące przy nawiązywaniu nowych kontaktów, ponieważ posiadanie znanych marek wśród klientów jest sygnałem o rzetelnej współpracy z Twoją firmą. Jeśli umowa z danym klientem nie określa zakazu publikacji, to jak najbardziej warto na swojej witrynie pokazać przedsiębiorstwa, wraz z ich logotypami, opisem i zakresem współpracy.

Pochwal się rekomendacjami i opiniami

W zależności od branży, na stronach internetowych możemy jeszcze ujrzeć oficjalne rekomendacje od firm. Nie są to już obowiązkowe materiały jeśli chodzi o reputację, ale z pewnością nie zaszkodzą, zwłaszcza w takich branżach jak budowlane i pochodne.

Znacznie częściej na stronach są publikowane pozytywne opinie, które zostały wystosowane przez przedstawicieli biznesów i to faktycznie może być już mocno przekonujące, jeżeli dany użytkownik zobaczy wypowiedź podpisaną imieniem i nazwiskiem. Warto zadbać o komentarze z różnych sektorów, w przypadku gdy obsługujesz klientów bez względu na branże.

Prezentuj swoje projekty, czyli tzw. case study

Wśród rozwiązań budowania dobrego wizerunku jest też tzw. case study, czyli zaprezentowanie danego projektu od początku do końca. Pokazuje to warsztat pracy, napotkane zagwozdki, rozwiązanie ich, przejście całego procesu współpracy, budowy projektu i końcowy efekt. Przy case study zawsze należy poświęcić nieco więcej czasu, ponieważ jest to materiał, który powinien być rzetelną, wyczerpującą temat wizytówką dotyczącą Twojej pracy.

Case study przygotowuje się w formie swego rodzaju prezentacji, wraz z opisami i infografikami - w ten sposób świetnie zademonstrujesz swoje usługi lub produkty bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Pokażesz, jakie cele udało się z klientem osiągnąć, korzystając ze swoich umiejętności i kompetencji.

Bądź ekspertem w swojej branży

Klienci są wytrawnymi poszukiwaczami w internecie, dlatego samym ogłoszeniem o swojej działalności możesz nie przekonać. Zainteresowani szukają ekspertów w danej dziedzinie, a zatem trzeba im udowodnić, że to Ty jesteś specjalistą, opierając się na swojej wiedzy i profesjonalizmie. Jak to można pokazać w internecie? Na przykład filmy wideo z poradnikami, specjalistyczne teksty na swoim blogu firmowym, webinary, transmisje na żywo, szkolenia, czy podcasty.

Są to różne formy prezentowania i tworzenia contentu, które wzajemnie się uzupełniają i pomagają zarówno budować pozytywny wizerunek, ale też poprzez unikalny content poprawiać widoczność Twojej strony internetowej, czyli wspomagają proces pozycjonowania.

Szkolenia, targi handlowe, spotkania

Dobrą formą budowania swojej reputacji i wizerunku firmy jest też działanie poza siecią, a więc uczestniczenie w konferencjach branżowych oraz targach handlowych, dodając do tego szkolenia, kursy i inne spotkania biznesowe, mające na celu poszerzać swoje znajomości w samym środowisku.

Akcje społeczne i strategie CSR

Przy wizerunku firmy plusuje także tzw. pokazywanie ludzkiej twarzy i przywiązywanie wagi do uczestnictwa w akcjach społecznych. Nazywa się to społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR), czyli obecność w kampaniach, polegających najczęściej na zachęcaniu do poprawy jakości życia społeczeństwa. Do standardowych działań należą np. zbiórki na rzecz schroniska dla zwierząt, czy wsparcie lokalnych klubów sportowych. Formy funkcjonowania poza bezpośrednim biznesem również mają oddźwięk, zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Dobry pracodawca

W dobie internetu na poziom reputacji danej firmy składa się opinia obecnych i byłych pracowników. Znajdziemy specjalnie serwisy, gdzie można napisać swój komentarz odnośnie pracy w danej firmie, dlatego zawsze warto dbać o wszystkie relacje i wartości podczas codziennej pracy, zwłaszcza jeśli są deklarowane na stronie internetowej, w umowach, bądź dokumentach rekrutacyjnych.

Serwisy z opiniami

Wcześniej wspomnieliśmy o serwisach pozwalających wyrazić swoje zdanie o pracodawcy, a są również inne strony opiniotwórcze, gdzie wszyscy mogą określić swój pogląd, po zetknięciu się z określonymi usługami biznesowymi firmy na każdym szczeblu.

Wśród popularnych serwisów jest np. Opineo, a dla sektora medycznego dedykowany portal o nazwie ZnanyLekarz. Publikowane opinie, gwiazdki i średnie ocen są w stanie budować, albo degradować markę w oczach klientów.

Sprzedaż na popularnych portalach

Kreować swoją markę można nie tylko poprzez prowadzenie sprzedaży pod swoją domeną, ale dodatkowo na zewnętrznych serwisach sprzedażowych, typu eBay, Amazon, Allegro i tak dalej. Zresztą korzystanie z innych kanałów sprzedażowych powinno być w miarę możliwości uwzględnione w planach biznesowych, aby nie uzależniać się tylko od jednego wyboru. Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą, dzięki użyciu znanych pośredników da się również wytworzyć dobrą opinię na swój temat.

Reaguj na komentarze

Na opinie negatywne trzeba reagować szybko. W zależności od sytuacji, niezadowolonym klientom powinno się zaproponować rekompensatę i wyjaśnić zdarzenie publicznie, aby zminimalizować ryzyko nagromadzenia się negatywnych komentarzy w różnych miejscach. Warto skorzystać ze specjalistycznych narzędzi, np. Brand24, gdzie w czasie rzeczywistym skontrolujemy wszelkie opinie na temat danej marki.

Kreowanie i ocieplanie wizerunku to ciągła praca

O wizerunek firmy nie zadbamy, jeśli zainteresujemy się nim "od święta". Na początku ewentualne krytyczne komentarze nie muszą wpłynąć na sprzedaż, ale później może być już zwyczajnie za późno, jeżeli zostawi się tę sprawę bez reakcji.

Wskazana jest codzienna kontrola oraz praca, ponieważ negatywne informacje rozchodzą się z prędkością światła i każdy dzień zwłoki może zaburzyć funkcjonowanie. Podstawową formą reakcji jest błyskawiczna odpowiedź na komentarz niezadowolonego klienta.

Leave Comments