Od 2019 roku Asystent Google rozmawia z nami również w języku polskim, dzięki czemu za pomocą głosowych komend może nam pomóc w wyszukiwaniu informacji. Jak zoptymalizować swoją witrynę, aby wyszukiwanie również było z nią kompatybilne?
Analizy wskazują, że w ciągu kilku najbliższych lat opcja Voice Search stanie się nawet połową wszystkich zapytań w Google, a więc nie będzie służyła wyłącznie pod kątem opowiadania dowcipów, czy też włączana oraz wyłączania aplikacji. Wyszukiwanie głosowe to dobre narzędzie wyszukiwarki, zwłaszcza dla rozbudowanych zapytań.
Dlaczego warto optymalizować stronę internetową pod wyszukiwanie głosowe?
Optymalizacja witryny pod kątem Voice Search pozwala m.in. na:
- zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych na urządzenia mobilne,
- zwiększenie widoczności strony internetowej na frazy lokalne,
- pojawienie się strony internetowej w wynikach Direct Answer,
- poprawienie rezultatów i widoczności strony internetowej na wyrazach typu długi ogon, czyli long tail,
- poprawienie widoczności strony internetowej mi.in. dla osób niewidomych, niedowidzących, czy z innymi niepełnosprawnościami.
Wyszukiwanie głosowe i SEO - o jaką optymalizację chodzi?
Voice Search skupia się na trzech aspektach wyszukiwania głosowego:
- naturalne oraz długie frazy, nierzadko w formie pełnych pytań,
- wyniki lokalne,
- natychmiastowe pokazanie wyników, po skorzystaniu z Voice Search.
Trzeba zatem uwzględnić trzy powyższe wytyczne podczas optymalizacji strony, aby móc pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego. Jak do tych kwestii podejść?
1. Poprawienie czasu ładowania się strony w wersji mobilnej
Rezultaty wyszukiwania głosowego pochodzą z urządzeń mobilnych, a więc należy priorytetowo nastawić się na optymalizację ładowania strony internetowej. Takie aspekty mogą zadziałać wyłącznie na korzyść, co przy Voice Search ma kluczowe znaczenie. Prędkość ładowania strony sprawdzimy m.in. przy pomocy takich narzędzi, jak: PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tool, czy GTmetrix. Jeżeli okaże się, że witryna ma problemy z szybkim ładowaniem informacji, w raportach tych narzędzi znajdziemy to, co obecnie stwarza problemy.
2. UX mobilnej wersji strony internetowej
Nieczytelność wersji mobilnej witryny działa oczywiście na niekorzyść, ponieważ użytkownicy momentalnie opuszczą stronę, jeżeli ta nie będzie funkcjonalna. Objawia się to też w statystykach widocznym współczynnikiem odrzuceń, co równa się z brakiem szansy na niezłe miejsca w wynikach wyszukiwania głosowego. Testy optymalizacji stron mobilnych w Google przekażą informację, czy witryna spełnia wymogi wyświetlania na telefonach komórkowych oraz tabletach.
3. Naturalne frazy long tail
Wyszukiwanie głosowe siłą rzeczy jest związane z zapytaniami brzmiącymi naturalnie, a więc z reguły są to długie formy zdań i często z rodzaju tych potocznych. Jeśli naszym celem jest zoptymalizowanie witryny pod wyszukiwanie mobilne, to trzeba wziąć pod uwagę ten fakt, aby w naszych treściach pojawiały się długie, longtailowe frazy w formie pytań oraz odpowiedzi. Nie można także zapominać o odpowiednim doborze słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy nas znajdą.
4. Wykorzystanie danych strukturalnych
Dane strukturalne, czyli schema, pomagają nam w uporządkowaniu informacji na stronie internetowej. Treści są lepiej rozumiane przez wyszukiwarkę Google, algorytmom łatwiej jest oznaczać nasze opublikowane treści w obrębie danej tematyki, wpływając jednocześnie na lepszą jakość wyników wyszukiwania i wyższe pozycje w wyszukiwarce.
5. Dopracowanie profilu w Google Moja Firma
Lwia część wyszukiwań należy do zapytań lokalnych. Naszego Asystenta Google możemy zapytać np. gdzie blisko nas znajduje się sklep odzieżowy, albo podobnego rodzaju sklepy, czy punkty usługowe. Aby być branym pod uwagę w wynikach lokalnych na takie proste, miejscowe komunikaty, warto zoptymalizować wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma.
6. Stworzenie na stronie sekcji FAQ
Jeżeli chcemy pojawić się w wyszukiwaniach głosowych, warto również pomyśleć o stworzeniu na naszej stronie internetowej działu z odpowiedziami na pytania (FAQ), które najczęściej mogą zadawać użytkownicy. Stwarza to nie tylko pole do rozbudowania swojego serwisu o dodatkowe treści, ale również trafienie na kolejnych użytkowników, niejako z innego źródła wyszukiwania. Taki rodzaj ułatwia komunikację z potencjalnymi klientami, a będzie też naturalnym poszerzeniem widoczności na wybrane frazy w Google.
7. Artykuły blogowe dostosowane do urządzeń mobilnych
Niektóre badania wskazują, że użytkownicy artykułów nie czytają, a jedynie je przeglądają. W ten sposób możemy dojść do wniosku, że w niektórych przypadkach warto uzupełnić treści o większą ilość zdjęć, infografik, podsumowań, czy też checklist. Jeżeli chodzi o urządzenia mobilne, odbiorcy oczekują uzyskania szybkiej odpowiedzi na nurtujące ich pytania, a więc w treściach blogowych poleca się już na wstępie odpowiedzieć na niektóre z nich. Język musi być jednocześnie prosty, a treść czytelna, z wyróżnieniem najważniejszych fragmentów artykułu. Tempo przeglądania podstron przez użytkowników skutkuje często tym, że nasze treści nie zostaną przeczytane w całości, dlatego szansą na pozytywną ocenę użytkowników są klarowne i szybkie fakty na samym początku.
8. Call to Action w meta description
Niezależnie od tego, na którym miejscu w TOP 10 znajduje się Twoja strona, warto w opisie (meta description) zamieścić dyskretnie CTA, poprzez zawarcie - prócz słów kluczowych - konkretnych informacji o zaletach Twojego wpisu, znajdującego się na stronie.
Wyszukiwanie głosowe (Voice Search) - podsumowanie
Wyszukiwanie głosowe nastawione jest przede wszystkim na zapytania longtailowe, a więc z długim ogonem. Większość przypadków korzystania z tego rodzaju wyszukiwarki powinna dotyczyć bardziej rozbudowanych zdań, aniżeli jest to w systemie manualnego wpisywania fraz. Naturalnym pomocnikiem wyszukiwania głosowego został m.in. Asystent Google, z którego korzysta coraz więcej osób z telefonami komórkowymi.
Podsumowując, opcji Voice Search odpowiadają przede wszystkim strony, które:
- charakteryzują się krótkim czasem ładowania witryny,
- efektywną (czytelną) mobilną wersją,
- mają treści zoptymalizowanie pod konkretne zapytania,
- odpowiadają naturalnym i długim frazom,
- posiadają dane strukturalne,
- są obecne w Google Moja Firma,
- wśród informacji mają opublikowaną również sekcję FAQ,
- wpisy blogowe są dostosowane pod urządzenia mobilne.