Nie raz można się natknąć na, wydawać by się mogło, nic nieznaczące określenie NAP, tymczasem są to wizytówki, mogące pomóc nam przede wszystkim w lokalnym pozycjonowaniu witryny.
Skąd w ogóle taka nazwa? Słowo NAP pochodzi z języka angielskiego i oznacza "Name, Adress, Phone Number", a więc krótko mówiąc jest internetową wizytówką firmy, z podstawowymi danymi kontaktowymi, dzięki którym potencjalni klienci mogą znaleźć przedsiębiorcę w lokalnych spisach. NAP'y mogą pozytywnie wpływać na pozycjonowanie lokalne.
Wizytówki NAP - co to jest i gdzie je znajdziemy?
NAP to chociażby bazy firm w lokalnych, bądź też ogólnokrajowych katalogach firm. Takie serwisy zawierają nie tylko wyżej wspomnianą nazwę, adres i numer telefonu, ale identyfikację oraz odnalezienie interesujących przedsiębiorców można dokonać poprzez określenie konkretnych branż, usług i produktów, których umieszczenie i opisanie jest w wielu przypadkach możliwe, wraz z adresem strony internetowej. To szalenie ważne w kontekście algorytmów wyszukiwarki Google i budowania swojej reputacji w sieci. Już kilka tego typu źródeł pozwala uwiarygodnić swój biznes.
Jak już zatem wiemy - warto umieszczać swoje dane firmowe w sieci. Gdzie w takim razie szukać witryn, funkcjonujących jako wizytówki NAP?
Przede wszystkim są to różne katalogi, bazy firm, agregatory danych biznesowych, miejskie lub gminne strony informacyjne, czy też serwisy z mapami. Wszędzie tam istnieje możliwość zawarcia informacji o Twoim biznesie. Poniżej przykładowe zestawienie serwisów, które mogą Wam posłużyć:
- Google Maps,
- Cylex,
- Panorama Firm,
- Zumi,
- Targeo,
- Biznesfinder,
- baza-firm.com.pl,
- serwisy regionalne z grupy Polska Press,
- Yellowpages,
- Firmy.net.
W sieci można znaleźć wiele miejsc z rodzaju wizytówek NAP, jednakże tylko część z nich jest w pełni darmowa. Wielokrotnie dla przedsiębiorców zostały przygotowane specjalne pakiety, różniące się zakresem publikowanych danych (np. z linkiem do strony internetowej, albo też bez). Jeżeli chcemy szerzej pojawić się w katalogach i poprawić swoje miejsca w wynikach wyszukiwania zwłaszcza na lokalne frazy, to trzeba będzie wyznaczyć odpowiedni budżet na te cele.
Co powinna zawierać wizytówka NAP?
Jak już wiemy, wizytówki NAP to zbiór podstawowych informacji o danej firmie. Możemy w takim razie znaleźć m.in.:
- nazwę,
- branżę,
- usługi,
- produkty,
- adres strony internetowej,
- pełną lokalizację firmy,
- NIP,
- REGON,
- numer telefonu,
- adres e-mail,
- krótki opis,
- godziny otwarcia.
Warto zawsze pilnować aktualności publikowanych informacji, zwłaszcza gdy np. zmienił się adres firmy, czy też godziny otwarcia. W wielu przypadkach przy procesie dodawania firmy podawane są dane dostępowe do określonej wizytówki, dzięki czemu nie powinno być problemów z edycją danych przez samego zainteresowanego. W przeciwnym wypadku trzeba kontaktować się z administracją. Nieaktualne dane firmy to zwiększone ryzyko utraty potencjalnego klienta, który nie będzie się długo zastanawiał i uda się do konkurencji, jeśli u Ciebie "pocałuje klamkę".
Wizytówki NAP a pozycjonowanie lokalne
Jedną z największych korzyści z racji posiadania wizytówek NAP, jest pozycja firmowej witryny w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy. Linki pochodzące z takich katalogów oraz spisów, poprawnie zbudowana wizytówka w Google Moja Firma, jak i dobrze zoptymalizowana strona internetowa, jest świetną drogą do zdobycia klientów ze swojego, regionalnego rynku. Same NAP'y nic wielkiego tutaj nie zdziałają i trzeba być tego świadomym.
Większość witryn z wizytówkami NAP ma możliwość umieszczenia również opisu dotyczącego działalności firmy, usług oraz produktów. W tym aspekcie można postarać się o unikalne treści, niż kopiować je ze swojej witryny, lub też innych wizytówek.
NAP'y służą nam do tzw. linkbuildingu, a więc musimy wcześniej przeanalizować, czy dana baza firm jest godna zaufania, posiada np. odpowiednio wysoki parametr DR i czy ogólnie nie budzi wątpliwości co do jakości, w porównaniu z wymogami algorytmów Google. Jeżeli adres Twojej strony znajdzie się na spamerskiej witrynie z NAP-ami, to istnieje prawdopodobieństwo uzyskania zupełnie odwrotnego efektu, niż oczekiwano. Jeśli nie wiemy jak przeprowadzić analizę wybranego spisu, warto zostawić tę sprawę specjalistom SEO.
Wizytówki NAP - podsumowanie
Aby zdobyć zaufanie klientów w sieci, trzeba się trochę napracować, zarówno pod kątem obsługi i procesów sprzedaży, jak i samej widoczności w wyszukiwarkach.
Jednym z rozwiązań uwiarygodnienia swojego biznesu wśród robotów Google są wizytówki NAP, które pomagają budować reputację domeny. NAP'y są bowiem częścią link buildingu, jednak w żadnym wypadku nigdy nie można zapominać o jednoczesnej publikacji wartościowych treści na swojej witrynie, które wraz z danymi o firmie w katalogach firm, pozwolą skuteczniej walczyć o wysokie miejsca na lokalne frazy.