Poprawna optymalizacja serwisu internetowego pomaga w jego pozycjonowaniu. Przyjazne adresy URL są jednym z tych elementów. Czym jest przyjazny link i na czym to wszystko polega?
Adres URL to jedna ze składowych, którą widzimy podczas wyświetlania wyników wyszukiwania. Jest umieszczony pod tytułem danej strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Przyjazny link to prosty do odczytania ciąg słów w adresie URL, zawierający zwykle frazy kluczowe podstrony. Jest on zrozumiały dla odbiorców, dzięki czemu są pewni, co mogą znaleźć po kliknięciu w link. Te proste zabiegi również pozytywnie wpływają na samo pozycjonowanie strony internetowej, bowiem ułatwia to odbiór nie tylko internautom, ale i robotom indeksującym witryny.
Przyjazny adres URL to chociażby taki, pod którym się znajdujecie:
https://studio113.pl/przyjazne-linki-na-stronie
lub w przypadku sklepu
https://strona.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu
Z kolei nieprzyjaznym adresem jest nic nie znaczący ciąg liter, albo liczb, np.:
https://strona.pl/hfgrg86hhd873
Przyjazny adres URL - co powinien zawierać?
Optymalnymi adresami są takie, z których użytkownik już sam może szybko wywnioskować, jakiego tematu dotyczy np. artykuł. Opisują zatem zawartość podstrony, a możliwie krótka i dokładna nazwa sprawia, że internauta będzie mógł bez problemu do materiału wrócić, wpisują adres "ręcznie". Odpowiednio skonstruowane adresy URL dobrze wpływają również na poziom zaufania do serwisu, bowiem jeśli takowy ma przypisany do siebie szereg przypadkowych liter i liczb, to często odbiorca nie zdecyduje się na odwiedzenie serwisu.
- 1. Struktura adresu URL
Adresy URL, które są budowane zgodne z wszelkimi wytycznymi, zawierają w sobie np. frazę kluczową, przedzieloną separatorami. Tworzy to czytelną strukturę dla odbiorców. Niepoprawne jest natomiast zawierane w nich znaków specjalnych, czy też polskich znaków, bowiem te mogą spowodować błędne zaindeksowane danej strony przez wyszukiwarkę. Użytkownik bez żadnych kłopotów zrozumie zdanie, jeśli zamiast przykładowych liter "ą, ę, ś, czy ć", będą "a, e, s oraz c".
To samo warto także stosować w przypadku plików np. w formacie PDF, czy też plików graficznych, opublikowanych na stronie:
https://strona.pl/dokument-urzedowy.pdf
https://strona.pl/zdjecie-z-barcelony.jpg
Zawsze w tytule każdego pliku - niezależnie w jakim jest formacie - zaleca się zawarcie tego, co faktycznie się w nim znajduje.
- 2. Separatory
Za przejrzystość adresów URL odpowiadają tzw. separatory, które pokazaliśmy na powyższych przykładach. Takie zabiegi pozytywnie oceniają roboty Google, którym łatwiej jest odczytać przekaz zawarty w adresie.
- 3. Długość linków
Wytyczne Google wskazują również na maksymalną długość adresów URL, które zostają wyświetlane w wynikach wyszukiwania i samej przeglądarce. Maksymalna liczba nie powinna przekroczyć 115 znaków, w przeciwnym razie roboty mogą w niektórych przypadkach zbyt długie linki wykreślić z indeksowania.
- 4. Słowa kluczowe w adresie
Adresy strony powinny być zbudowane z wykorzystaniem słów kluczowych, pasujących do danej podstrony. Nie należy jednak z jej nadmierną ilością przesadzać, bowiem to nie sprzyja ogólnej optymalizacji witryny.
- 5. Unikalność adresów
Wszystkie podstrony na stronie internetowej powinny funkcjonować pod jednym, unikalnym adresem URL. Najważniejszym argumentem jest fakt, że unika się w ten sposób tzw. duplicate content (duplikacji treści). Jeśli jednak koniecznie chcemy, aby któraś z podstron działała pod kilkoma adresami wewnętrznymi, warto wykonać przekierowanie 301.
Przyjazne linki na stronie - podsumowanie
Zalecamy zadbać o odpowiednią budowę struktur adresów na stronie internetowej. Jest to pożyteczne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i czytelne dla samych użytkowników, którzy przeglądają witrynę. W budowie przyjaznych linków pomogą najważniejsze słowa kluczowe, a także separatory. Tak skonstruowane adresy URL są maksymalnie skompresowane i zwiększają szanse, że to właśnie Twój serwis odnajdą internauci, w gąszczu wielu jeszcze nieskonfigurowanych.