Przez Tomasz Warsiński dnia środa, 08 styczeń 2020
Kategoria: Porady

Projektowanie logo firmy

 Jak powstaje logo firmy? Czy tworzenie logotypu to łatwy, niewymagający sporej ilości czasu proces? Jakie aspekty są brane pod uwagę przez grafików-specjalistów?

Logo firmy jest podstawowym elementem spójnego brandingu i budowy marki, oczywiście razem z nazwą. Jak jednak podejść do sprawy, aby projekt był idealny?

Logo powstaje w głowie

Pomysł na logotyp - a w zasadzie jego ogólny zarys - powinien się ukształtować już w fazie planowania powstawania firmy, ponieważ jest to jeden z fundamentów pod budowę i promocję swojej działalności. Grafika musi być ściśle związana z ideą, wartościami, czy też drogą, jaką obierze Twój biznes. Bardzo pomocne może okazać się poszukiwanie inspiracji w swoim otoczeniu, konkurencyjnych firmach, albo w innych branżach, które nakreślą motyw przewodni. Rozglądanie się w kilku kierunkach powinno przynieść bardzo ciekawe efekty.

Projektowanie logo firmy

Faza pomysłów, inspiracji i wzorców stoi generalnie po stronie właściciela danej marki, ale już samo zlecenie stworzenia logotypu, powinno być rolą specjalisty graficznego. Profesjonalny grafik zwróci uwagę na wiele czynników, nie tylko w zakresie samego powstania znaku, ale też i jego znaczenia, co ważne jest w brandingu firmy.

Dzisiejsze trendy stawiają na minimalizm i estetykę. Najlepiej sprzedają się projekty graficzne, które nie przeszkadzają w odbiorze nadmierną ilością elementów. Firma finalny projekt logo otrzymuje także w kilku wersjach kolorystycznych - w tym czarno-białej, ponieważ daje to pole do zastosowania na nieograniczonej ilości nośników. Szczegółowa specyfikacja dostępna jest na specjalne zamówienie w tzw. księdze znaku, z której korzystają przede wszystkim większe firmy. To wyczerpujący temat dokument, gdzie zamieszczone są wszelkie wymiary, cele, znaczenia, palety kolorów, odległości między znakami, wysokości oraz szerokości elementów graficznych, pole ochronne, wytyczne dotyczące drukowania na różnych materiałach itp.

Wiele z takich informacji przydaje się np. podczas przekazania logo do publikacji na plakacie innego podmiotu, chociażby jako sponsora wydarzeń kulturalnych, imprez muzycznych, czy też sportowych.

Priorytetem jest także posiadanie logotypu w różnych wersjach (rozszerzeniach) - edytowalnych oraz nieedytowalnych, nie tylko na swój użytek, ale i dla mediów, np. na swojej stronie internetowej, co pozwoli zmniejszyć ryzyko błędów w materiałach. Takimi wersjami mogą być JPG, PNG, PDF, CDR (Corel Draw), SVG, AI, EPS, PSD (Photoshop).

 

Leave Comments