Strona internetowa jest obowiązkowym punktem działalności każdej firmy, która chce zdobywać klientów w sieci oraz komunikować się z obecnymi. W wielu procesach początkującym przedsiębiorcom mogą pomóc kreatory stron.
Tego rodzaju internetowa wizytówka jest nowoczesnym nośnikiem wiadomości. Dzięki firmowej stronie ma się nieograniczone możliwości prezentacji swoich produktów oraz usług, a także przedstawienia dotychczasowej działalności, np. w postaci publikowania realizacji i budowania tym samym wizerunku profesjonalisty w danej branży. Samo funkcjonowanie w sieci może odbywać się na wiele kierunków, zarówno w serwisach społecznościowych oraz – co ważne – w wyszukiwarce Google. Budowa strony internetowej może być jednak bardzo dużym problemem pod kątem kosztów dla młodych, początkujących przedsiębiorców. Mamy tutaj bowiem inwestycję chociażby w domenę, serwer, web developera, a także grafika. Kosztuje również czas, ponieważ przygotowanie wszystkich materiałów nie bierze się znikąd. Do każdej czynności potrzebny jest nakład godzin i wybór odpowiednich dla siebie rozwiązań.
Znacznym uproszczeniem w wielu procesach mogą być tzw. kreatory stron, które często są też jednocześnie ogromną blokadą w rozwijaniu swojego wizerunku. Im więcej punktów zapalnych, tym trudniejsze jest pozyskiwanie klientów w internecie. Sprawdźmy jednak, jakie możliwości mają właściciele firm przy użyciu kreatora i czy będzie to opłacalne rozwiązanie, czy też powinno się zastanowić nad samodzielną budową.
Czym jest kreator stron www?
Każdy kreator witryn internetowych funkcjonuje na zasadzie programu komputerowego, pozwalającego na zbudowanie swojego serwisu, niekoniecznie znając języki typu HTML, czy CSS. Kreator umożliwia wybór kolorów, tła, a także poszczególnych innych, prostych elementów, składających się na witrynę. Cały projekt, również pod kątem wizualnym, wraz z dodanym contentem, jest automatycznie przetwarzany pod przeglądarki internetowe i na tym w zasadzie praca się kończy.
Zasady funkcjonowania kreatorów stron nigdy się nie zmieniły – celem jest stworzenie serwisu w jak najszybszym tempie. Wraz z upływem czasu są jednak nieco bardziej dostosowane do teraźniejszych wymagań oraz nieco bliżej im do w miarę profesjonalnych witryn. Niektóre z kreatorów mają nawet w swoich opcjach punkty dotyczące SEO oraz pozycjonowania. Jest zatem różnica w kwestiach technicznych pomiędzy tym, co widzimy teraz, a tym, co było około dekadę temu.
Dlaczego kreatory stron internetowych są popularne?
Jedną z zalet kreatorów stron jest stworzenie projektu w możliwie krótkim czasie. W zależności od rodzaju kreatora, system pozwala na korekty w szablonach, zmiany kolorów, emblematów, czy też formatowanie treści. Wówczas stworzenie serwisu internetowego nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Kreatory oferują bowiem przynajmniej część z funkcjonalności w wersji bezpłatnej, natomiast kolejne, nieco bardziej zaawansowane funkcje, są dostępne np. w formie abonamentowej, co i tak w większości przypadków nie równa się z dużymi kosztami, jakie w normalnym trybie trzeba uwzględnić, np. dla projektanta strony, czy też grafika.
Po stronie plusów stoi również to, że z kreatorem poradzą sobie nawet średnio "techniczne" osoby. Serwisy typu Wix w dość jasny sposób informują o możliwościach swojego systemu i poprzez poradniki pomagają użytkownikom stworzyć swoją witrynę. Umożliwia się zatem zainteresowanemu wystartować w sieci bez angażowania profesjonalistów oraz zaglądania głęboko do portfela.
Zainteresowanie kreatorami na przestrzeni lat znacznie wzrosło. Nad popularnością takich rozwiązań zapracował chociażby szereg kampanii marketingowych i włączenie do reklam znanych osobistości. Największe kreatory były w stanie promować się nawet w telewizyjnych spotach.
Kreatory stron internetowych – plusy oraz minusy
Nie ma co do tego wątpliwości, że kreatory stron internetowych są wśród wielu użytkowników bardzo popularne. Czy jednak jest to rozwiązanie praktyczne i dalekosiężne? Sprawdźmy, jakie są zalety oraz wady korzystania z takich możliwości.
Plusy kreatorów stron www
- Cena jest tym, co zdecydowanie przyciąga oko zainteresowanego zbudowaniem swojej strony internetowej. Koszty kreatorów nie rujnują budżetu, stąd też wiele osób decyduje się na stworzenie witryny po kosztach. Część możliwości danego systemu jest udostępniana bezpłatnie, natomiast pełne wersje kreatorów otrzymuje się po wykupieniu abonamentu, z którego można oczywiście w dowolnej chwili zrezygnować.
- Kreator nie jest wymagającym technicznie systemem i poradzą sobie w nim nawet ci mniej "rozgarnięci" w kwestiach kodowania, albo innych zasad budowania serwisu. Tworzenie witryn odbywa się za pomocą graficznej nawigacji i wdrożenia kolejnych, dostępnych elementów w systemie kreatora.
- Kwestie bezpieczeństwa są jednym z kluczowych wątków dotyczących posiadania strony internetowej. Za ochronę danych w tym przypadku odpowiada twórca kreatora i właściciel danej usługi.
- Oczywiście nie dzieje się tak w każdym przypadku, ale standardowo stworzenie witryny w kreatorze, przy pomocy szablonów i gotowych opcji, powinno zająć zdecydowanie mniej czasu. Najprostsze projekty powstają nawet w kilka godzin i dla niektórych nadal to może być sporo czasu, ale w porównaniu z tworzeniem witryny od podstaw nie ma wątpliwości, co do potrzebnych nakładów czasowych.
- Istotną rzeczą, o którą użytkownik nie musi się martwić, jest lokalizacja witryny – serwis użytkownika, hosting oraz domena związana jest z tym samym dostawcą.
- Użytkownik kreatora stron może liczyć na stosunkowo szerokie spektrum pomocy technicznej. Mówimy tutaj przede wszystkim o przewodnikach, poradnikach, jak i kontakcie z działem technicznym, czy konsultantami. Dzięki takiej możliwości tworzenie strony internetowej nie sprawia większych kłopotów, wystarczy trochę kreatywności.
Minusy kreatorów stron www
Po przeanalizowaniu zalet korzystania z kreatora stron, można by było dojść do wniosku, że jest to wybór idealny. Nic jednak bardziej mylnego. Na wszystkie te plusy spada kilka bardzo ważnych problemów:
- Nie ma pełnej swobody w tworzeniu witryny – kreator stron to szereg udostępnionych przez właściciela szablonów, w których ograniczona jest liczba i możliwość edycji, nie tylko z przyczyn technicznych, ale i typowo "abonamentowych", zależnych od cennika.
- Page Builder'y w ostatnich latach technicznie mocno poszły do przodu, ale wiele przypadków stworzenia witryny przy pomocy kreatora pokazuje później, jak ciężko daną witrynę w jakikolwiek sposób zoptymalizować, chociażby w zakresie prędkości ładowania danych. Użytkownicy często nie mają też dostępu do 100% kodu i jego modyfikacji podczas projektowania witryny. W stronach na bazie kreatorów zauważa się wiele niepotrzebnego kodu, co skutkuje niską prędkością ładowania i słabą oceną jakości witryny w Google.
- W przykładach nadmiernego używania niepotrzebnych elementów przytacza się WordPress, który można "postawić" za pomocą wtyczki kreatora o nazwie Elementor. Do WordPressa znajdziemy wiele różnych wtyczek oraz skryptów, zwiększających prawdopodobieństwo nadmiernego zużycia serwera i spowolnionego ładowania się podstron.
- Wśród kreatorów stron nadziewamy się też na blokady wynikające z wyboru danego planu abonamentowego, np. w postaci stworzenia do kilku, bądź kilkunastu podstron, czy też innych ograniczeń funkcjonalności danej aplikacji.
- Ograniczenia pojawiają się także przy optymalizacji, co stawia właściciela witryny w niekomfortowej sytuacji, ponieważ nie jest w stanie spełnić wszystkich wytycznych Google.
Co do zasady można dyskutować, czy kreatory mają więcej korzyści, czy też negatywnych cech. Wszystkie powyższe różnice należy skonfrontować z tym, jaki jest cel budowy strony internetowej i czy chcemy coś dzięki działaniu w sieci osiągnąć.
Ciężka współpraca z kreatorem stron
Pozycjonowanie strony, która powstała na platformach typu Wix, nie jest tym, czego oczekują najbardziej wymagający właściciele firm. Jest to w środowisku SEO dość kontrowersyjny wątek, ponieważ jeszcze nie tak dawno kreatory witryn nie pozwalały w zasadzie na jakiekolwiek modyfikacje oraz optymalizacje pod wyszukiwarkę. Ciężko było chociażby dodać wartościowy tytuł serwisu dla konkretnej podstrony, bądź też wdrożyć monitorowanie serwisu z Google Search Console. Obecnie kreatory są nieco bardziej otwarte pod kątem różnych modyfikacji i wdrożeń, aczkolwiek nadal są solą w oku pozycjonerów.
Bardziej doświadczonym użytkownikom internetu, kreator kojarzy się z brakiem możliwości pełnej optymalizacji strony internetowej. Nie dotyczy to może samej publikacji treści, w której da się zamieścić dowolną liczbę słów kluczowych, tak pod kątem technicznym dalej jest wiele niedogodności. Kreatory są w stanie dość efektownie stworzyć serwis w zakresie wizualnym, natomiast w dziedzinie wyników wyszukiwania Google i oceny przez roboty już tak kolorowo to nie wygląda.
Trzeba np. pamiętać o systematycznej korekcie tytułów, nagłówków oraz opisów w trakcie procesu pozycjonowania domeny. Vix, czy Squarespace pozwalają na instalację niektórych elementów poprzez panel administratora i nawet są opcje odnośnie meta keywords (aczkolwiek wskaźnik ten nie jest już ściśle brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek). Vix nie pozwala w swoich podstawowych wersjach na wdrażanie danych strukturalnych, co oczywiście mocno może zniechęcać potencjalnych klientów tej platformy.
Bardziej przyjaźnie pod kątem SEO wygląda Elementor, współpracujący z wieloma dodatkami oraz wtyczkami powiązanymi z WordPressem (np. Yoast SEO). Nadal jednak będziemy mieli do czynienia z nadmiarem niepotrzebnych skryptów, które przeciążają witrynę.
Dawne grzechy programów do tworzenia stron internetowych
Jeśli chodzi o stare grzechy kreatorów stron, warto wspomnieć o tym, iż niektóre z nich funkcjonowały na takich zasadach, że roboty miały problem w ogóle z ujrzeniem kodu serwisu opartego na javascripcie. To się na szczęście w ostatnich latach zmieniło, dzięki czemu mechanizmy wyszukiwarek są w stanie dojrzeć struktury danej witryny. Wiadome jest natomiast, że celem różnych producentów powinno być rozwijanie ich pod kątem zwiększenia prędkości ładowania informacji, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych i optymalnym renderowaniu w przypadku słabszych łącz, bo tutaj jest zdecydowanie problem.
Niemniej, aby nie patrzeć na kreatory stron całkowicie krytycznie, to trzeba przyznać, że te czołowe starają się podążać za trendami i oferować swoim klientom nowoczesne udogodnienia i technologie, np. optymalizację oraz publikowanie plików graficznych w formatach akceptowanych przez Google. Witryny tworzone w taki sposób nie są też całkowicie skreślone w wynikach wyszukiwania, jeśli będą dotyczyły totalnie branżowej niszy, czy też niekoniecznie popularnego celu. Można zatem osiągnąć zadowalającą widoczność przede wszystkim przy tych mniej skomplikowanych projektach.
Kreator strony ułatwia pokazanie się w sieci
Powyższy nagłówek można traktować jako puentę, dotyczącą korzystania z kreatorów. Nie ma wątpliwości co do tego, że dzięki dowolnej witrynie postawimy swój pierwszy krok w sieci, przyczyniający się do promocji swojego biznesu. Nie jest to dobre rozwiązanie dla dużych firm, a także każdego biznesu, funkcjonującego wśród ogromnej konkurencji. Skorzystanie z kreatora może się przydać w sytuacji, kiedy prowadzi się lokalny, mały biznes i nie trzeba narażać się na większe koszta. Tego typu Page Builder'y są przydatne fotografom, jak i instytucjom społecznym, działającym regionalnie.
Jeśli ktoś chce zaistnieć już na konkretne frazy kluczowe w większym mieście, to z kreatorem będzie to ciężkie zadanie. Kluczem jest dostęp do samego kodu strony i optymalizacje pod wszelkie wytyczne wyszukiwarki Google, a to możliwe jest wyłącznie przy bardziej profesjonalnych, a nie amatorskich projektach.
Jeśli masz zamiar skutecznie promować się w internecie, to z całą stanowczością mówimy – nie w ten sposób, nie przy pomocy kreatora, bowiem wybór tańszego odpowiednika wiąże się z niedomaganiem technologicznym i pozostaniem zdecydowanie w tyle za konkurencją. Rzecz jasna kreator stron to uniwersalne rozwiązanie z dziedziny promocji biznesu, ale absolutnie nie stoi ono w bezpośrednim sąsiedztwie z akceptowalną optymalizacją SEO oraz możliwością pozycjonowania, aby cieszyć się później z dobrych pozycji na konkretne frazy kluczowe w wyszukiwarce. Działania pozycjonerskie wiążą się z regularnymi zmianami i korektami na stronie, których platformy-kreatory w swoich abonamentach mogą nie uwzględniać.
Kto zatem powinien korzystać z takiej formy budowy witryny? Przede wszystkim biznesy, którym nie zależy na dobrych pozycjach w wynikach wyszukiwania, a ruch pozyskują np. poprzez media społecznościowe. Kreatory stron są też podporą dla nieznanych fotografów, czy innych działalności artystycznych, mających aktywność głównie na portalach typu Instagram, a serwis w Wix czy Squarespace będzie obecny jako portfolio.