Fakt rozpoczęcia pozycjonowania strony internetowej zawsze jest związany z możliwością poprawy pozycji w wyszukiwarce Google i jej wynikach organicznych.
Jak wiemy, ruch na stronie można zyskać nie tylko poprzez Google, ale również media społecznościowe, wizyty bezpośrednio z przeglądarki, jak i np. z linków na forach czy blogach internetowych. Czy pozycjonowanie dodaje swoją moc na wszystkie te kanały?
Pozycjonowanie dla Twojej firmy
Proces pozycjonowania to bardzo złożony schemat, składający się z kilku wiodących elementów:
- optymalizacja strony internetowej,
- publikowanie wartościowych dla użytkownika, unikalnych treści,
- przemyślana struktura serwisu,
- link building - pozyskiwanie linków zewnętrznych, prowadzących do Twojej strony.
Oczywiście pracę nad pozycjonowaniem należy poprzedzić szczegółową analizą SEO, czyli jak prezentuje sie witryna oraz jak wyglądają aktualne trendy w branży. Wszystko po to, by jak najbardziej świadomie walczyć o lepszą widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. Odpowiedzmy zatem na pytanie - na jakie typy ruchu może wpłynąć pozycjonowanie strony internetowej?
Pozycjonowanie - wyniki organiczne wyszukiwania
To jest główny cel każdego klienta pozycjonowania swojej strony. Lepsze pozycje na listach w wyszukiwarce zwiększają szansę na kolejne zyski ze sprzedaży, bowiem z wybranych fraz kluczowych trafiają zwykle znacznie bardziej świadomi i zdecydowani na usługę odbiorcy, niż jest to w przypadku np. płatnej reklamy. Niektóre firmy stawiają wyłącznie na wyniki organiczne, skupiając się na wybieraniu coraz większej liczby słów kluczowych. Jeśli na danej frazie strona plasuje się na pierwszym miejscu, to szansa na kliknięcie w link przez internautę jest bardzo duża, ponieważ potencjalny klient nabiera poczucia, że skoro firma jest tak wysoko, to równie wysoka jest jakość usług oraz produktów.
Warto zwrócić uwagę też na potęgę generowania konwersji z fraz bardzo szczegółowych. Wprawdzie mogą być zdecydowanie mniej popularne aniżeli słowa ogólne, to jednak sprowadzają do siebie zdecydowanych klientów, poszukujących konkretnego rodzaju, czy modelu produktu, np. telefonów, perfum itp. Frazy "long tail" odpowiadają zatem na potrzeby określonej grupy odbiorców i często mogą przynieść znacznie lepsze zyski, niż pozycjonowanie na frazy ogólne, mimo mniejszej statystyki wyszukiwań.
Takich świadomych szukających jest wielu, dlatego optymalizacja strony i publikowanie wartościowych treści może spowodować, że prócz wizyt także i konwersja skoczy w górę. Dobry content lubią nie tylko użytkownicy, ale i algorytmy Google, premiujące unikalność, a nie kopiowanie (duplicate content).
Czy Twoja strona jest użyteczna?
Użytkowników i roboty Google można porównać do pewnego rodzaju jury, które ocenia jakość Twojego przekazu. Jeśli odbiorca trafi na stronę internetową, to w tym momencie do egzaminu podchodzą poszczególne elementy witryny. Jeśli jej obsługa jest intuicyjna i nie sprawia żadnych kłopotów, a treści są ciekawe i wartościowe, to jest to prosta droga do sytuacji, że potencjalny klient zamówi u Ciebie produkty, lub zainteresuje się usługami, a w dalszej kolejności stanie się Twoim stałym odbiorcą i również ciekawe materiały będzie przekazywał dalej (marketing szeptany).
Linki zewnętrzne nie tylko z pracy SEO
W dalszym ciągu budowanie bazy linków zewnętrznych ma spore znaczenie, choć w wielu przypadkach już nie aż tak gigantyczne. Jeszcze kilka lat temu liczyła się przede wszystkim ilość odnośników prowadzących do firmowej strony z innych serwisów, blogów, for, czy też katalogów, bez względu na tematykę. Teraz zdecydowanie większą wartość mają linki z powiązanymi tematyczne serwisami. Przykładowo jeśli bierzesz udział w branżowych dyskusjach na forach, podając przy tym linki do unikalnych materiałów, to zysk jest wielokrotnie większy, bowiem nie tylko prowadzisz internautów do swojej strony, ale i budujesz wizerunek eksperta. Im większa wartość tego typu miejsc, tym lepiej, ponieważ Twoja domena zwiększa swoją reputację i autorytet.
Kolejnym sposobem na pozyskiwanie linków zewnętrznych jest tworzenie treści bezpośrednio dla innych serwisów, z zamieszczonymi w tekście odnośnikami do firmowej strony internetowej. Odbywa się to na zasadzie współpracy z portalami informacyjnymi - głównie tej samej branży, influencerami (oba przypadki przede wszystkim jako wpisy sponsorowane) jak i poprzez swoje blogi i strony zaplecze. Wejścia na tamte artykuły nie tylko może przynieść dodatkowe wizyty, ale i budować autorytet domeny.
Media społecznościowe dodatkowym źródłem
Dobrze prowadzone konta firm na portalach społecznościowych są niezłym elementem w szeroko rozumianym SEO. Na profilach zarówno pozostawiamy linki do opublikowanych materiałów, jak i budujemy swoją pozycję eksperta branży w gronie klientów. Ciekawe posty mogą wygenerować dyskusję, zwiększony ruch wokół witryny, a czytelnicy udostępniający wpisy sprawiają, że grono odbiorców się powiększa.
Im większa widoczność brandu np. poprzez prowadzenia bloga i im większa obecność firmy w internecie, tym większe prawdopodobieństwo na zdobycie klientów nawet w mediach społecznościowych, czyli miejscu służącego np. do komentowania i oceniania sklepu, usług, produktów, obsługi klienta itp. Odpowiednie pozycjonowanie ma zatem wpływ na profile w social media, które w dalszej kolejności mogą już żyć swoim życiem, bez większej ingerencji.
Pozycjonowanie i ruch Direct
Zjawisko "Direct" polega na powrocie użytkownika na Twoją stronę internetową - tę statystykę ujrzymy chociażby w Google Analytics. Celem pozycjonowania jest naprowadzenie użytkownika na daną domenę, a "direct" to grupa stałych odwiedzających. Wynika to z tego, że w serwisie znalazły się interesujące materiały lub produkty, które klienci chcą np. zamówić trochę później, albo ponowić tę czynność. Zapewne sam często robisz podobnie, że po skutecznym poszukiwaniu odkładasz kontakt lub zakup na później, zapisując adres w przeglądarce.
"Direct" z całą pewnością jest efektem skutecznego działania SEO, bowiem tacy użytkownicy zapewniają stały ruch na stronie, poprawiając jej statystyki - od wyższych pozycji w wyszukiwarce, poprzez wyświetlenia witryny, kończąc na podwyższonym wskaźniku konwersji.
Pozycjonowanie i płatne reklamy Google Ads
Działania PPC, czyli promowanie swojej oferty np. poprzez płatne reklamy Google Ads w wyszukiwarce, to najłatwiejszy sposób na pokazanie strony internetowej użytkownikom. Wydaje się to proste aby zwiększyć ruch, jednak nie wszystkim się to udaje, bowiem istnieje szereg wytycznych jakości, które trzeba najpierw spełnić, aby przekonać Google do wyświetlenia reklamy użytkownikom na wybranych frazach. Te są generalnie podobne do procesu SEO, ponieważ chodzi głównie o fakt unikalnego oraz wartościowego contentu, a także intuicyjnej obsługi witryny i szybkości działania.
Czy kupowanie reklam Google Ads wpływa na pozycjonowanie strony? Absolutnie nie, a na pewno nie bezpośrednio. Lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania w trakcie lub po kampanii reklamowej mogą być częściowo efektem zwiększonego ruchu na stronie, a także pojawiającym się linkom w komentarzach, czy na forach, gdzie odbiorcy dyskutują na temat Twojego produktu, czy usług. Google Ads nigdy nie działa bezpośrednio na pozycjonowanie i nie gwarantuje zwiększonej widoczności poza płatnymi kampaniami.
Na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie - podsumowanie
Pozycjonowanie stron internetowych oczywiście ukierunkowane jest na zwiększenie widoczności w sieci, jednak odpowiedź, na jaki konkretnie ruch wpływa - jest trudna. Rzecz jasna podstawą w tym przypadku jest ruch organiczny, ale uwzględniając szeroki proces SEO, to skuteczna praca może po części wpłynąć również na wszystkie kanały dotarcia do klienta.