Dobra pozycja strony poprawia sprzedaż, generuje ruch i zwiększa konwersję, a co za tym idzie - buduje rozpoznawalność. Trzeba jednak zadbać o pozycjonowanie strony internetowej. Na czym to polega?
Prowadzenie firmy jest obecnie równoznaczne z działaniem serwisu w sieci, ale samo jego posiadanie nie jest gwarantem sukcesu. Co zrobić, aby wśród ogromnej konkurencji, potencjalny klient to właśnie u nas znalazł interesujące go produkty lub usługi, a nie pod innym adresem?
Rzecz jasna istotny wpływ ma rozpoznawalność danej marki, ale to, na których pozycjach znajduje się wynikach wyszukiwarki Google, w sporej części decyduje wiele innych czynników. Umiejętna praca może znacząco zwiększyć wartość oraz pozycję strony na konkretnych frazach, a tym samym stworzyć ruch. Oczywiście nie wszyscy internauci, przeglądający naszą wizytówkę, skorzystają oferty, ale często bywa tak, że regularnie ją obserwują.
Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej?
SEO (Search Engine Optimization) jest optymalizowaniem serwisu internetowego zarówno pod kątem technicznym, treści, jak i pozyskiwania wejść z innych stron.
Kondycja witryny, czyli jej budowa zgodnie z wytycznymi Google, jest jednym z podstawowych punktów, jakie należy uwzględnić na starcie walki o użytkowników. Responsywna, szybko ładująca się strona, bez ciężkich plików i zbędnych elementów, to najlepsza droga do pozytywnej oceny wykonania.
Drugą ważna sprawą są treści, jakie umieszczamy w naszym serwisie. Google bardzo wysoko ocenia teksty, w których uwzględnimy także komfort czytania przez internautę, zarówno pod kątem wizualnym, jak i stylistycznym. Promowane są zatem często aktualizowane witryny, zwłaszcza blogi z poradnikami, eksperckimi wiadomościami i szczegółowymi opisami produktów. Zakazany jest tzw. duplicate content (kopie z innych stron) i umieszczanie nadmiernej ilości słów kluczowych. Google na pierwszym miejscu stawia wartość contentu i ciągłą opiekę nad serwisem.
Prócz zabiegów bezpośrednio na swoim podwórku, kolejną kluczową czynnością jest też proces zwany link building, czyli sieć linków zewnętrznych. Chodzi o pozyskiwanie linków prowadzących do naszej witryny, w innych miejscach internetu. Dzięki temu zwiększamy ruch oraz samą widoczność w sieci.
Frazy kluczowe
W temacie pozycjonowania bardzo często stykamy się z formułą "frazy kluczowe", z których klienci mają trafiać na naszą domenę. Co to takiego? Spójrzmy na przykład.
Turysta w Krakowie pragnie zjeść w restauracji, która serwuje kuchnię polską. Jeśli nie polecą nam jakiegoś lokalu znajomi, z pewnością będziemy chcieli znaleźć takową w wyszukiwarce Google. Wpisując np. frazy "restauracja kuchnia polska kraków", albo "kuchnia polska kraków", ukażą nam się miejsca, które pozycjonują się m.in. pod takim połączeniem słów.
W większości przypadków zainteresowany wybierze restaurację z pierwszej strony wyników, a żeby tam się znaleźć, musimy pracować nad pozycjonowaniem, ponieważ konwersja z kolejnych stron wyszukiwarki jest znikoma.
Agencja SEO, czy pozycjonowanie samemu?
Kwestię budowy wartości strony opisaliśmy powyżej w wersji uproszczonej, ponieważ zakres koniecznych zabiegów jest bardzo szeroki. Optymalizacja, copywriting, czy link building zajmuje z reguły sporo czasu, dlatego nie warto robić tego w pojedynkę, zwłaszcza gdy wiemy jeszcze na ten temat niewiele. O wiele większe prawdopodobieństwo zadowalających wyników jest w przypadku współpracy z firmą, która się w tym specjalizuje, ponieważ będzie zwracała uwagę chociażby na to, czy na stronie nie pojawiają się destrukcyjne praktyki, czyli tzw. duplicate content (plagiat tekstu) lub keyword stuffing (nadmierna ilość słów kluczowych), które mogą skutkować banem od Google i wykluczeniem z wyszukiwarki.
Tak jak wspomnieliśmy na początku, samo posiadanie strony internetowej nie wystarczy. Konkurencja jest na tyle duża, że aby mieć dla siebie kawałek tortu, trzeba iść zgodnie z panującymi trendami i pracować nad pozycjonowaniem swojej strony internetowej. Jeśli o tym zapomnimy, wykorzysta to przeciwnik.