Dzisiaj rzadko zdarza się, że poruszamy się gdziekolwiek bez telefonu. Używamy różnych aplikacji, przeglądamy internet, kupujemy w sklepach i płacimy. Każda strona internetowa wymaga zatem dostosowania się do wszystkich urządzeń mobilnych, czyli poprawnego wyświetlania wiadomości na małych ekranach tabletów, czy smartfonów. W tym artykule opiszemy, na czym polega mobile SEO i jak to ma się do strony internetowej.
Generalnie mobile SEO nie jest niczym innym, niż pozycjonowaniem strony internetowej, ale skupiając się na urządzeniach mobilnych. Polega to na czynnościach optymalizacji witryny, ułatwiających internautom poruszanie się po każdej części serwisu w wersji mobilnej. Należy zatem dopasować zarówno strukturę informacji, strukturę techniczną, wygląd, szatę graficzną, treści i prędkość ładowania całej witryny. Aktywnych użytkowników stron w sieci pod kątem smartfonów mamy już około 80%.
Telefony komórkowe wykorzystuje się do różnych czynności - od przeglądania informacji, umieszczania fotografii i działania w social mediach, poprzez czytanie artykułów, korzystanie z aplikacji bankowych, po oglądanie wideo w mediach społecznościowych. Każda z tych czynności waha się popularnością od 30 do 60%. Zainteresowanie na przestrzeni lat funkcjonalnościami mobilnymi wymusiło działania również na stronach internetowych pod kątem mobilnego SEO. Trzeba maksymalnie usprawnić funkcjonowanie, aby nie zniechęcić i nie odrzucić od siebie użytkowników. Witryna musi być dopasowana do wszystkich urządzeń mobilnych, poprawnie wyświetlać każdy swój materiał, bo w przeciwnym wypadku osoba szybko z tego miejsca ucieknie. Jakie zatem wytyczne trzeba spełniać, aby zyskać odbiorców na stałe i dać sobie szansę na rozwój właśnie dzięki mobile SEO?
Serwis mobilny czy responsywny?
W tym aspekcie istnieją dwie drogi przyporządkowaniu się pod wymagania strony internetowej dla urządzeń mobilnych. Mowa stricte o stronie mobilnej, bądź też responsywnej. Sprawdźmy, na czym polegają różnice oraz jakie są wady i zalety.
Mobile SEO - strona mobilna
Strona mobilna jest aktywna tylko dla smartfonów, tabletów oraz innych sprzętów mobilnych. To de facto dodatkowa wersja serwisu internetowego, posiadająca nieco inny adres URL - w ten sposób funkcjonuje m.in. Facebook:
- https://www.facebook.com/
- https://m.facebook.com/
Wersja mobilna pracuje w wyraźnie uproszczonej wersji, bez jakichkolwiek rozbudowanych struktur, czy też zaawansowanej grafiki.
Do tego typu witryny można przydzielić kilka zalet:
- szybkość ładowania się strony,
- niezła czytelność,
- dostosowanie do urządzeń smartfonów, czy też tabletów.
Wśród wad z kolei wyróżnimy m.in.:
- inny adres URL dla strony mobilnej,
- częste duplikacje treści,
- dwie różne struktury systemu zarządzania treścią,
- konieczność optymalizacji dla obu witryn,
- dwa odrębne wdrożenia narzędzi Google Analytics.
Mobile SEO - strona responsywna
Strona responsywna jest często nazywana w skrócie RWD, czyli Responsive Web Design - jako samodzielnie dostosowująca się witryna do każdej wielkości ekranu. Wówczas automatycznie do rozdzielczości dopasowuje się cały materiał opublikowany na stronie, czyli treści, menu oraz szata graficzna.
W tym przypadku za wady można uznać chociażby:
- dłuższy czas ładowania się witryny,
- dopasowanie strony do różnych rozdzielczości ekranu to dość czasochłonna praca,
- awaria strony przystosowanej do komputerów jest równoznaczna z tym, że na urządzeniach mobilnych nie będzie dostępna.
Zalet jest wiele więcej:
- przy stronie responsywnej mamy cały czas ten sam adres URL,
- materiały dynamicznie dostosowują się do wielkości urządzenia,
- nie mamy żadnej zmiany odnośnie jakości opublikowanych plików graficznych,
- Google Analytics jest wdrażany wyłącznie raz,
- nie istnieje potrzeba stosowania kolejnych przekierowań,
- ewentualne zmiany treści są publikowane jednocześnie w wersji mobilnej oraz stacjonarnej,
- w takim przypadku nie zachodzi duplikacja treści,
- serwis jest prowadzony w jednym systemie CMS,
Patrząc na przedział plusów oraz minusów można wywnioskować, że strona responsywna jest w większości przypadków lepszym rozwiązaniem, aniżeli tworzenie strony mobilnej. Głównymi różnicami, jakie można zauważyć, są te dotyczące możliwości optymalizacji witryny pod kątem SEO. Te aspekty mocno wpływają na widoczność strony, a także na pozytywną ocenę użytkowników. Ponadto strona responsywna nie generuje zbyt wielkich kosztów podczas całego projektu, niż staje się to w przypadku osobnej strony mobilnej. Wystarczy jedna platforma systemu zarządzania treścią, bez zagrożenia duplikacji contentu oraz nadmiernej ilości przekierowań.
Mobile SEO - na co zwrócić uwagę?
Jeśli już zdecydowaliśmy się na któreś z rozwiązań wdrożenia strony mobilnej, trzeba pamiętać o prawidłowej optymalizacji. Bez zastosowania kilku wytycznych, nie będzie ona efektywna. Co zrobić w ramach Mobile SEO?
- Wypada pamiętać o dodaniu mobilnej wersji strony internetowej do Google Search Console i w ten sposób monitorować na bieżąco ruch oraz widoczność swoich działań. W wersji responsywnej kolejnego zgłoszenia witryny w GSC robić już nie trzeba.
- Należy stworzyć taką strukturę strony, wraz z nawigacją, aby ta nie sprawiała problemów użytkownikom. Strony internetowe na urządzeniach mobilnych wymagają szybkiego przeglądania informacji i poszczególnych podstron.
- Wartość contentu w wersjach mobilnych strony nie może różnić się od tej, którą użytkownicy zobaczą w trybie stacjonarnym. Treści muszą być w każdym przypadku czytelne oraz uporządkowane.
- W ramach optymalizacji na uwadze trzeba mieć też odpowiednie meta title oraz meta description, właśnie pod kątem mobile SEO.
- Szybkość ładowania strony internetowej to kluczowy element poprawnego funkcjonowania w sieci, niezależnie od tego, czy jest to wersja stacjonarna, czy też dostosowana stricte pod kątem urządzeń mobilnych. Aby móc zainteresować swoich użytkowników materiałem na stronie, nie można ich zniechęcić wolną reakcją witryny.
- Istotną cechą stron w wersjach mobilnych jest zdecydowanie mniejszy rozmiar wszystkich elementów. Nie można natomiast przesadzić w drugą stronę, ponieważ nie przyniesie to pożądanego efektu, jeśli w klikalne elementy będzie tak naprawdę ciężko "wycelować" na ekranie.
Mobile SEO - dlaczego to takie ważne?
Na przestrzeni lat przydatność mobile SEO stała się nie do podważenia. Wszystko nie tylko z powodu dostępu do sieci na wszelkich możliwych urządzeniach, ale również wprowadzenia Mobile-First Index w 2018 roku, czyli aktualizacji indeksacji witryn, w kierunku wyświetlania danych na sprzęcie mobilnym. Już wtedy na widoczności zyskały te strony, które poprawnie wyświetlały swoje informacje na mniejszych ekranach i dzisiaj jest to priorytet, aby dać sobie szansę zaistnieć w wyszukiwarce Google. Warto dbać o ten aspekt, aby witryna była zawsze przyjazna użytkownikom.