Przez Tomasz Warsiński dnia niedziela, 04 lipiec 2021
Kategoria: Pozycjonowanie

Mobile SEO - co to jest?

Dzisiaj rzadko zdarza się, że poruszamy się gdziekolwiek bez telefonu. Używamy różnych aplikacji, przeglądamy internet, kupujemy w sklepach i płacimy. Każda strona internetowa wymaga zatem dostosowania się do wszystkich urządzeń mobilnych, czyli poprawnego wyświetlania wiadomości na małych ekranach tabletów, czy smartfonów. W tym artykule opiszemy, na czym polega mobile SEO i jak to ma się do strony internetowej.

Generalnie mobile SEO nie jest niczym innym, niż pozycjonowaniem strony internetowej, ale skupiając się na urządzeniach mobilnych. Polega to na czynnościach optymalizacji witryny, ułatwiających internautom poruszanie się po każdej części serwisu w wersji mobilnej. Należy zatem dopasować zarówno strukturę informacji, strukturę techniczną, wygląd, szatę graficzną, treści i prędkość ładowania całej witryny. Aktywnych użytkowników stron w sieci pod kątem smartfonów mamy już około 80%.

Telefony komórkowe wykorzystuje się do różnych czynności - od przeglądania informacji, umieszczania fotografii i działania w social mediach, poprzez czytanie artykułów, korzystanie z aplikacji bankowych, po oglądanie wideo w mediach społecznościowych. Każda z tych czynności waha się popularnością od 30 do 60%. Zainteresowanie na przestrzeni lat funkcjonalnościami mobilnymi wymusiło działania również na stronach internetowych pod kątem mobilnego SEO. Trzeba maksymalnie usprawnić funkcjonowanie, aby nie zniechęcić i nie odrzucić od siebie użytkowników. Witryna musi być dopasowana do wszystkich urządzeń mobilnych, poprawnie wyświetlać każdy swój materiał, bo w przeciwnym wypadku osoba szybko z tego miejsca ucieknie. Jakie zatem wytyczne trzeba spełniać, aby zyskać odbiorców na stałe i dać sobie szansę na rozwój właśnie dzięki mobile SEO?


Serwis mobilny czy responsywny?

W tym aspekcie istnieją dwie drogi przyporządkowaniu się pod wymagania strony internetowej dla urządzeń mobilnych. Mowa stricte o stronie mobilnej, bądź też responsywnej. Sprawdźmy, na czym polegają różnice oraz jakie są wady i zalety.

Mobile SEO - strona mobilna

Strona mobilna jest aktywna tylko dla smartfonów, tabletów oraz innych sprzętów mobilnych. To de facto dodatkowa wersja serwisu internetowego, posiadająca nieco inny adres URL - w ten sposób funkcjonuje m.in. Facebook:

Wersja mobilna pracuje w wyraźnie uproszczonej wersji, bez jakichkolwiek rozbudowanych struktur, czy też zaawansowanej grafiki.

Do tego typu witryny można przydzielić kilka zalet:

Wśród wad z kolei wyróżnimy m.in.:

Mobile SEO - strona responsywna

Strona responsywna jest często nazywana w skrócie RWD, czyli Responsive Web Design - jako samodzielnie dostosowująca się witryna do każdej wielkości ekranu. Wówczas automatycznie do rozdzielczości dopasowuje się cały materiał opublikowany na stronie, czyli treści, menu oraz szata graficzna.

W tym przypadku za wady można uznać chociażby:

Zalet jest wiele więcej:

Patrząc na przedział plusów oraz minusów można wywnioskować, że strona responsywna jest w większości przypadków lepszym rozwiązaniem, aniżeli tworzenie strony mobilnej. Głównymi różnicami, jakie można zauważyć, są te dotyczące możliwości optymalizacji witryny pod kątem SEO. Te aspekty mocno wpływają na widoczność strony, a także na pozytywną ocenę użytkowników. Ponadto strona responsywna nie generuje zbyt wielkich kosztów podczas całego projektu, niż staje się to w przypadku osobnej strony mobilnej. Wystarczy jedna platforma systemu zarządzania treścią, bez zagrożenia duplikacji contentu oraz nadmiernej ilości przekierowań.


Mobile SEO - na co zwrócić uwagę?

Jeśli już zdecydowaliśmy się na któreś z rozwiązań wdrożenia strony mobilnej, trzeba pamiętać o prawidłowej optymalizacji. Bez zastosowania kilku wytycznych, nie będzie ona efektywna. Co zrobić w ramach Mobile SEO?


Mobile SEO - dlaczego to takie ważne?

Na przestrzeni lat przydatność mobile SEO stała się nie do podważenia. Wszystko nie tylko z powodu dostępu do sieci na wszelkich możliwych urządzeniach, ale również wprowadzenia Mobile-First Index w 2018 roku, czyli aktualizacji indeksacji witryn, w kierunku wyświetlania danych na sprzęcie mobilnym. Już wtedy na widoczności zyskały te strony, które poprawnie wyświetlały swoje informacje na mniejszych ekranach i dzisiaj jest to priorytet, aby dać sobie szansę zaistnieć w wyszukiwarce Google. Warto dbać o ten aspekt, aby witryna była zawsze przyjazna użytkownikom.

Leave Comments