Migracja strony internetowej może dotyczyć zarówno zmiany CMS'a, hostingu, jak i domeny. Każdą gruntowną zmianę analizują później algorytmy Google, a ich ocena wiąże się z widocznością strony w wyszukiwarce.
Migracja strony internetowej
Przy migracji strony internetowej priorytetem jest opracowanie szczegółowego planu działań i precyzja w każdym ruchu. Jeśli w trakcie pracy zabraknie nawet najmniejszego szczegółu, skutki mogą być bardzo odczuwalne. Warto zatem analizować i pogłębiać swoją wiedzę, ponieważ utrata danych czy błędne decyzje przyniosą znacznie więcej wydatków, niż było to planowane. Od samego początku trzeba mieć na uwadze chociażby tematy SEO.
Tak naprawdę, przed rozpoczęciem jakiejkolwiek migracji strony internetowej wskazane jest określenie kierunku zmian i jakie rezultaty przyniesie np. przeprojektowanie treści w serwisie. Najczęściej chodzi o migrację CMS - CMS, albo domena - domena.
Migracja pomiędzy CMS'ami
Zwykle ten proces tyczy się sklepów internetowych, dla których dotychczasowe rozwiązania okazują się już niewystarczające - najczęściej to efekt sporego rozrostu biznesu i coraz większej liczby zamówień. Zdarzają się również sytuacje, że wdrożony niegdyś CMS nie jest w stanie sprostać wymogom technicznym, optymalizacji, czy też po prostu obsługa klienta przez autorów CMS'a była na niskim poziomie. Jeżeli nie ma już innego wyjścia i decyzja o zmianie zapadła, na początku trzeba być w pełni świadomym tego, jaką pracę trzeba wykonać, która polega nie tylko na przekierowaniach URL. Ważnym aspektem jest czasochłonne przenoszenie wszelkich treści i optymalizacja.
Przechodzenie na inny rodzaj CMS wiąże się ze zmianą prowadzenia strony oraz prezentowania zawartości, stąd też wskazane jest już wcześniejsze zapoznanie się z systemem zarządzania treści, aby przyzwyczaić się do wszelkich zalet, wad i ewentualnych niedogodności, aby po wdrożeniu nie zostać niczym zaskoczonym.
Nieodłącznymi elementami migracji strony internetowej są chociażby:
- aktualizacja mapy strony (na samej witrynie, jak i w Google Search Sonsole),
- przekierowania 301 - najbardziej popularny zabieg, jeśli stary adres ma nas przekierować bezpośrednio na treści w innym adresie URL. Ma to na celu utrzymanie mocy strony na podobnym poziomie. Optymalnym rozwiązaniem są przyjazne linki. Jeśli poprzednia strona była zbudowana na takiej strukturze, to warto w nowym projekcie utrzymać taki sam schemat,
- instalacja skryptów Google Search Console oraz Google Analytics, śledzące ruch na stronie i w wyszukiwarce,
- przeniesienie wszystkich treści ze starej na nową stronę,
- skopiowanie poprawnych tytułów i danych meta description ze starej witryny,
- testy szybkości działania strony, włącznie z wyświetlaniem wszelkich tekstów oraz materiałów graficznych, generujących spore obciążenie.
Migracja domena - domena
Migracje stron internetowych tego typu dotyczą zazwyczaj zmiany nazwy brandu firmy, bądź też nałożenia na dotychczasowy adres filtrów Google, np. za publikację skopiowanych tekstów, czy też wysyłania SPAM'u lub zarażonych plików po atakach hakerskich. Czasami bardziej opłacalna będzie zmiana domeny, aniżeli porządkowanie poprzedniej, mającej bardzo niską reputację. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nowy adres pod względem SEO będzie pracował od zera. Wprawdzie takie witryny nierzadko na "dzień dobry" są przez Google bardziej promowane, to na rzeczywiste, późniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania trzeba zapracować samemu.
Indeksacja strony po migracji
Po migracji i przekierowaniu należy oczekiwać przeindeksowania strony internetowej przez roboty Google. Na początku, po tak poważnych zmianach, w indeksach mogę pojawić się duplikacje, dlatego w niektórych przypadkach stosuje się całkowite wyindeksowanie strony w Google Search Console. Jest to dość ryzykowne rozwiązanie, ponieważ po wyczyszczeniu serwis może stracić dotychczasowy ruch. Aby tego uniknąć, należy działać błyskawicznie i w Google Search Console dokonać weryfikacji nowej strony oraz wygenerować nową mapę strony, po czym zgłosić do indeksacji.
Czas, który algorytmy Google potrzebują na dokonanie samodzielnie tego procesu, jest dość krótki, jednak czynności te może przyspieszyć dodatkowe stworzenie mapy strony w wersji HTML, gdzie znajdą się wszystkie aktualne adresy URL. Ważnym jest, aby uniknąć błędów 404, dlatego zalecamy przeanalizowanie również samych treści, czy przypadkiem nie są w nich umieszczone odnośniki do stron, które nie zostały już przeniesione.
Migracja strony internetowej - najczęstsze błędy
Migracja strony internetowej tylko z pozoru wydaje się być w miarę nieskomplikowaną czynnością, ale bez odpowiedniej wiedzy i specjalistów SEO można znacznie sobie zaszkodzić - czyli ograniczyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Jakie błędy najczęściej pojawiają się przy migracji witryn?
- brak przekierowania 301,
- pozostawienie przekierowania 302,
- przeniesienie zaledwie części materiałów,
- brak przeniesienia treści,
- nieaktualne adresy w mapie strony,
- brak instalacji skryptów analizujących stronę,
- brak przeniesienia tytułów, nagłówków, czy linkowania wewnętrznego,
- zmiany w menu, różniące się ze starą wersją strony,
- spora liczba błędów 404 po usunięciu niektórych produktów,
- brak współpracy z agencją SEO.
Internet zna wiele przypadków, kiedy to migracja strony internetowej przyniosła prawdziwą katastrofę. Nigdy nie ma bowiem gwarancji, że utrzymane zostaną dotychczasowe rezultaty pozycjonowania, nawet mimo braku błędów w sztuce. Współpraca ze specjalistami SEO ogranicza jednak ryzyko negatywnych efektów odświeżenia zarządzania stroną internetową. Jeśli wszelkie działania zostały wykonane poprawnie, to Google po kilku tygodniach oceniania serwisu i standardowych zawirowaniach w wynikac